Visa fullständig version : Bara uppkörning kvar på MC! HJÄLP!
Sushipinne
2011-08-05, 00:07
TJenare, skrev upp för ett tag sedan, och det blev godkänt! Så nu är det bara uppkörningen kvar. Jag tar för lätt nu, och nästa år tänkte jag köra upp för Tung Med Begräsning som det heter nu förtiden. Men vad tycker ni man ska lägga mest tyngd på? Vad ska man tänka på vid uppkörning? Vad kollar dom efter? etc.etc.! TIPS TACK!
Jag räknar med att du har koll på alla trafikregler osv...
Nu var det 10 år sen jag tog kortet men det jag tänkte mycket på innan var hur man placerar sig på vägen. Hur man placerar sig i rondeller och korsningar. Vara noggrann med blinkers och att vrida på huvudet för att visa vart man tittar. Inte alltid så lätt att se det från en mc som kör bakom.
Lycka till!
Som spoon säger så är det viktigt med placering, rondeller, att kolla ordentligt osv osv.
Se bara till att du inte är för nervös så ska det nog gå bra. Lugnt och harmonisk körning. :)
En sak som är värd att tänka på är att vara übertydlig i körning och hantering. Speciellt, som redan nämnts, placering och också att du tittar. Här kommer dock dagens tips. Det räcker inte med att du tittar. Han som kör bakom dig ska också se att du tittar. Dvs ordentliga huvudvridningar, höger/vänster. Sen glöm inte att stänga av blinkersen. Händer titt som tätt att man åker ett par mil med blinkade körrikningsvisare annars.
Lycka till!
bear.flowertwig
2011-08-05, 11:06
Kör lugnt men bestämt. Ta plats i trafiken. Tydlighet i allt. Visa tex övertydligt att du tittar efter cyklister när du svänger över en cykelbana osv.
Lycka till!
delta_mats
2011-08-05, 11:37
Kör lugnt men bestämt. Ta plats i trafiken. Tydlighet i allt. Visa tex övertydligt att du tittar efter cyklister när du svänger över en cykelbana osv.
Lycka till!
Bra tips!
Sen är det noga med att inte gena eller glida över mot andra körfältet när man svänger i korsningar exempelvis.
Antar att lågfarts och högfartsbanan samt bromsning sitter som den ska?
Du har full koll på kontrollen av hojen som man alltid börjar med?
Sushipinne
2011-08-05, 11:40
Tackar för tipsen! :D
Ett litet enkelt tips jag fick av min morfar som varit bilskolelärare tidigare är att du ska ställa in speglarna aningen fel.
Det gör att du blir väldigt tydlig när du kollar i speglarna så att du inte faller på en så enkel grej att du inte kollat i speglarna när du faktiskt gjort det men det syns inte då du bara sneglar.
Detta gäller även då man kör upp för bil.
lågfart, högfart skulle jag lägga krut på. Farsan har också bara uppkörning kvar, kör rätt mkt högfart med han. För dom som inte är vana mc åkare är det en chock när dom ska vända i högfarten, dom vågar inte luta hojen för oftast tror dom att dom ska åka av =)
så lägg mer jobb på det du känner dig osäker på
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.