Visa fullständig version : Göra egen sojamjölk godare.
Trashcan
2011-08-03, 21:47
Har kommit på att sojamjölk är ett bra komplement till min kost. Väldigt bra innehåll och fördelning av makronutrienter, och i flytande form. Just the way i like it.
Att köpa färdig sojamjölk är inte aktuellt då jag toksnålar nu. 3 månader utan inkomst can do that.
Hur som helst finns det en instruktion på sojamjölsförpackningen som ungefär lyder: Koka upp en liter vatten, häll i 2 dl sojamjöl, koka lite, och häll eventuellt i lite salt och socker.
Jag testade och tyckte det var skitäckligt. Smakade som sojamjöl blandat med vatten. Det var vattnigt och "mjöligt" liksom. Inte bra.
Testade igen, fast med bara 5 dl vatten, fortfarande 2 dl sojamjöl. Blev bättre. Mer näring/100ml och bättre smak. Fortfarande lite mjölig.
Mer än så har jag inte hunnit testa, men huvudproblemet här är att den blir mjölig på ett jävligt oskönt sätt. Det liksom skaver i halsen och känns i största allmänhet lite för mycket som just mjöl och vatten. Hur får jag den lenare? Någon kanske har smaktips också, även om jag tycker det smakar helt okej annars.
StarkaUlf
2011-08-03, 21:50
Har kommit på att sojamjölk är ett bra komplement till min kost. Väldigt bra innehåll och fördelning av makronutrienter, och i flytande form. Just the way i like it.
Att köpa färdig sojamjölk är inte aktuellt då jag toksnålar nu. 3 månader utan inkomst can do that.
Hur som helst finns det en instruktion på sojamjölsförpackningen som ungefär lyder: Koka upp en liter vatten, häll i 2 dl sojamjöl, koka lite, och häll eventuellt i lite salt och socker.
Jag testade och tyckte det var skitäckligt. Smakade som sojamjöl blandat med vatten. Det var vattnigt och "mjöligt" liksom. Inte bra.
Testade igen, fast med bara 5 dl vatten, fortfarande 2 dl sojamjöl. Blev bättre. Mer näring/100ml och bättre smak. Fortfarande lite mjölig.
Mer än så har jag inte hunnit testa, men huvudproblemet här är att den blir mjölig på ett jävligt oskönt sätt. Det liksom skaver i halsen och känns i största allmänhet lite för mycket som just mjöl och vatten. Hur får jag den lenare? Någon kanske har smaktips också, även om jag tycker det smakar helt okej annars.
Ja, det var ju verkligen underligt att det smakade så med tanke på vad du blandade! :thumbup: ;)
Fru_Flisa
2011-08-04, 12:31
Vet inte om det är fett i färdig dryck men i havredryck är det iaf lite rapsolja och lite salt, du kanske kan prova med lite sånt. Jag hade nog provat med nån msk kokosfett för det är godare.
edit: nej lite fullfet grädde tror jag hellre skulle göra sig!
Ristretto
2011-08-04, 15:24
Vad är målet med det hela? Är det för att du saknar att dricka vanlig mjölk och vill ersätta det med detta?
machine gun
2011-08-04, 22:32
Ska man göra egen sojamjölk bör man göra den från grunden, dvs av sojabönor. Det blir inte lika bra att göra den av sojamjöl.
Annars prova att sila genom en silduk så kanske lite av mjöligheten försvinner, om det beror på att en del av mjölet inte löser sig.
Trashcan
2011-08-05, 11:53
Vet inte om det är fett i färdig dryck men i havredryck är det iaf lite rapsolja och lite salt, du kanske kan prova med lite sånt. Jag hade nog provat med nån msk kokosfett för det är godare.
edit: nej lite fullfet grädde tror jag hellre skulle göra sig!
Ja det kan nog vara något. Sojabönorna innehåller i och för sig väldigt mycket fett redan från början, men jag ska absolut testa något slags fett och se hur det blir.
Vad är målet med det hela? Är det för att du saknar att dricka vanlig mjölk och vill ersätta det med detta?
Dricker, i min mening, på tok för mycket mjölk och andra mjölkprodukter och vill balansera ut det med något liknande. 50/50 sojamjölk och vanlig mjölk är nog nyttigare än bara det ena. Dessutom kommer jag undan lite billigare med soja än mölk, och så har jag börjat bli lite miljömedveten och försöker få in mer vegetabilier i kosten.
Ska man göra egen sojamjölk bör man göra den från grunden, dvs av sojabönor. Det blir inte lika bra att göra den av sojamjöl.
Annars prova att sila genom en silduk så kanske lite av mjöligheten försvinner, om det beror på att en del av mjölet inte löser sig.
Ska pröva det. Tyvärr tappar man ju lite av det enkla med sojamjöl då, fast man kan ju göra en större sats istället. Hur bör man bäst gå tillväga med malningen av bönorna då? Borde ju funka bra att mixa bönorna torra, så slipper man blötlägga dom, eller?
Det ska jag också testa. Var lite nojig över att man skulle ta bort merparten av näringen om man silade, men det kanske är lugnt.
Trashcan
2011-08-06, 18:24
Testade att göra sojamjölk av bönor nyss. Tog 200 gram torkade sojabönor, lät dom blötläggas i ett dygn ungefär(Jag vet, för länge), och sen skyfflade jag ner dom i mixern och körde på tills allt fastnade på väggarna i mixern. Hällde då ner vatten tills det gick runt igen osv. Tror jag hällde på lite för mycket vatten för det blev rena rama skumgummit av det till slut. Nåväl, i med det i en kastrull och hällde på resten av vattnen, totalt en liter, så det är dubbelt så "stark" sojamjölk som man brukar göra. Är ju intresserad av näringen, så det känns ointressant att späda ut det en massa.
Nu började det roliga, 1.5 liter fluffig mixade sojabönor-och-vatten-mix antar fullständigt enorma proportioner och är på väg ut ur 5-literskastrullen med en rasande fart. Jisses. Jag trodde 5literskastrull på 1.5 liter vätska innebär att överkokning var i princip omöjligt. Icke då. Resten av kokningen är en kamp mot löddret som inte försvinner förränn mjölken i princip är klar. :smash:
Hällde allt i en sil, och sedan i en silduk för att pressa allt ur sojabönsmassan. (Det kallas tydligen okara, det som blir över. Hällde ner skiten i en köttfärslimpa, kändes som att den hörde hemma där.)
Första klunken bjöd på ett vidrigt slemmigt jävla skinn som hade bildats på mjölken som jag inte märkte. *spy* För övrigt smakar det så annorlunda att jag knappt tror att det är samma grej som sojamjöl överhuvudtaget. Krämigt och väldigt smakrikt, på gott och ont. Gillar inte riktigt smaken, men jag accepterar den i alla fall. Ingen mjölighet fanns.
Antagligen gör jag på sojamjöl i fortsättningen. Det här var ganska bökigt och det blev en massa restprodukter som jag antar innebär näringsbortfall. Resultatet blev ju dock väldigt annorlunda, och jag kanske föredrar det även om det inte riktigt är värt besväret.
pclillen
2011-08-21, 11:27
Antagligen gör jag på sojamjöl i fortsättningen. Det här var ganska bökigt och det blev en massa restprodukter som jag antar innebär näringsbortfall. Resultatet blev ju dock väldigt annorlunda, och jag kanske föredrar det även om det inte riktigt är värt besväret.
Har du silat sojamjölken gjord på sojamjöl? Den blir bra mkt godare.. Om du är ute efter protein så innehåller okara bara 3gr /100gr vad jag hittat. 56gr sojamjöl gav mig ca 80gr okara om jag minns rätt, dvs litet proteinbortfall.
Däremot är det jobbigt att sila mjölken, har silduk men den ena är för tät och den andra är för gles.. Ska försöka med flergångskaffe filter men om någon har tips så uppskattas det..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.