handdator

Visa fullständig version : Varför är vissa smala och vissa inte?!

Sushipinne
2011-08-03, 16:23
Hej, undrar bara förklaringen till varför t.ex. asiater oftast är mycket smalare än vad vi svenskar är? Är det pga. att dom äter den mat dom äter? För jag menar, dom äter ju ris till allt? Och det är ju mycket kolhydrater i det eller?

King Grub
2011-08-03, 16:25
Man blir inte tjock av att äta kolhydrater. Man blir tjock av att äta för mycket, oavsett vad kalorierna kommer från. Och det gör vi. Dom också för den delen.

Jokester
2011-08-03, 16:26
Har du någonsin varit i Asien? Asiaterna blir fetare och fetare och deras midjemått växer i takt med deras ekonomi.

Sushipinne
2011-08-03, 16:32
Har du någonsin varit i Asien? Asiaterna blir fetare och fetare och deras midjemått växer i takt med deras ekonomi.

mjo, men det är la pga att snabbmaten blivit större i hela världen också?.. men tycker ändå att dom flesta man ser är smala.

agazza
2011-08-03, 16:34
Varför är alla jävla etiopier så förbaskat smala?

Niveus
2011-08-03, 16:38
http://www.youtube.com/watch?v=_6-A0iHSdcA

Jokester
2011-08-03, 16:38
mjo, men det är la pga att snabbmaten blivit större i hela världen också?.. men tycker ändå att dom flesta man ser är smala.

Frågar dig då igen, har du varit i Asien?

Ronn
2011-08-03, 16:40
Ju bättre ekonimi ett land får ju mer äts det och ju tjockare blir befolkningen överlag.

mattilainen
2011-08-03, 17:10
många ser väl "smal" ut med kläder på men har en liten lönnfet kropp utan kläder.

Pintan
2011-08-03, 17:33

jag har varit i japan och kan berätta att man inte såg många tjockisar där inte. det kan inte ha skett en sån stor förändring på 3-4 år då jag senast var där.

hidden
2011-08-03, 17:42
jag har varit i japan och kan berätta att man inte såg många tjockisar där inte. det kan inte ha skett en sån stor förändring på 3-4 år då jag senast var där.

Var i Japan för lite mer än en månad sen. Nog fanns det lönnfeta människor där.

Men hur definierar man "fet"?

Ronn
2011-08-03, 17:44

Just japan har sen 2008 en lag mot övervikt, alla över 40 måste uppfylla krav på max midjemått, detta följs upp regelbundet av företagen dom är anställda på eller den lokala kommunen, klarar man inte det är det obligatorisk utbildning om kost och diabetes, hjälper inte det så får företaget/komunen böta.

Sushipinne
2011-08-03, 18:18

näää men de har du eller?..

Eddie Vedder
2011-08-03, 18:24

Har du ens tittat på statistik över övervikt i Asien innan du startade tråden?

Sushipinne
2011-08-03, 18:26
Har du ens tittat på statistik över övervikt i Asien innan du startade tråden?

Nee, jag går efter vad jag har sett.

Jokester
2011-08-03, 18:36

Du går efter vad du har sett, men du har inte varit i Asien eller kollat på någon som helst statistik eller fakta kring ditt uttalande? :thumbup:

Eddie Vedder
2011-08-03, 18:39

Då föreslår jag att du kollar upp statistiken. :) Eftersom du har fel.

Fugly
2011-08-03, 18:42
näää men de har du eller?..

Bästa argumentet ever!!!!!!1!11!!1

Generellt så är det ju desto fattigare land = smalare folk. En svensson-japan som jobbar i t.ex. någon fabrik och har en familj tror jag inte har så hög lön för att kunna äta sig överviktig.

Jokester
2011-08-03, 18:44

Generellt så är det ju desto fattigare land = smalare folk. En svensson-japan som jobbar i t.ex. någon fabrik och har en familj tror jag inte har så hög lön för att kunna äta sig överviktig.

Nja, inte om man ser till stora delar av Amerika. Både syd och nord. Där är det nästan tvärtom. Ju fattigare du är desto fetare är du också. Extra tydligt är detta i USA, Argentina och Mexiko.

Ronn
2011-08-03, 18:57
Fast i sydamerikanska länder där äter man väl rätt mycket bröd och liknande? Odlar dom inte rätt mycket, dvs stor tillgång trots fattigdom?

Jokester
2011-08-03, 19:01
Fast i sydamerikanska länder där äter man väl rätt mycket bröd och liknande? Odlar dom inte rätt mycket, dvs stor tillgång trots fattigdom?

Frukt och grönt är generellt sett rätt dyrt. Kött, pasta och diverse importerat skräp från USA är billigt. Sedan har nog mycket just i Sydamerika att göra med tradition. BBQ med feta köttvarianter med mycket olja och friterat har nog kanske mer att göra med kultur än samhällsstatus. Liknande USAs söder.

Ondskapelsen
2011-08-03, 19:12
Vart hittar man statistiken för asiatisk övervikt?

Jokester
2011-08-03, 19:21
Search and you shall find. Jag bygger mina argument främst på ett besök i Tokyo och ett i Shanghai samt diverse artiklar. Men finns antagligen en del hårda fakta som visar på hur asiaters kroppsvikt ökar i takt med ekonomin.

Här är annars en intressant artikel:
http://www.guardian.co.uk/world/2006/sep/06/health.healthandwellbeing

Eddie Vedder
2011-08-03, 19:39
Generellt så är det ju desto fattigare land = smalare folk.

Nej inte generellt. I början är det så. Men när landets generella standard ökar så är situationen motsatt. I Sverige och andra I-länder är snarare den smala och asketiska kroppen, och vältränad, en statusmarkör. De som både har kakan och äter den typ. Men när länder är fattiga och de fattiga magra så är en fet kropp en statussymbol.

Så såg det ut i Sverige och USA för x antal år sedan men inte idag. Men i länder där man börjar koma ifatt ekonomiskt och "fettmässigt" (:D) är det inledningsvis så att de som har råd att bli feta blir det också. Det är alltid en växelverkan mellan vad som symboliserar hög och låg status. Och när "pöbeln" tagit efter så förändras de högre klassernas vanor och trender.

Vart hittar man statistiken för asiatisk övervikt?

WHO har massor av statistik.

Doctor Snuggles
2011-08-03, 19:43
I Hawaii var det inte många feta asiater iaf (d.v.s. inte EN enda), och det kryllade av turister från Japan. Däremot såg man en hel del feta tyskar och engelsmän (fast förstås många färre än på t.ex. Kos eller dyl).

apagul
2011-08-03, 21:03
Du förstår vissa har blivit påverkade av utom-kroppsliga-krafter som har påverkat dem till en sådan grad att de bara har blåst upp. Alternativt så äter vissa mer än andra.

Sushipinne
2011-08-03, 21:34
http://www.youtube.com/watch?v=_6-A0iHSdcA

+1 på den! :)

Clabben
2011-08-03, 21:46
Jag tror inte övervikt beror på ris, utan snarare snabbmat. Är ju i överlag lättare att få i sig mycket kalorier i fet mat eftersom varje gram fett innehåller mer än dubbelt så många kalorier som kolhydrater/protein. Snabbmat tror jag är en stor anledning till mångas övervikt iaf.

Mjölkprotein
2011-08-03, 21:52
Asiaterna kanske är feta på insidan! ;)

Sushipinne
2011-08-03, 22:06
mmh, men tycker ändå det är konstigt med att vissa kan äta HUR mycket som helst, men ändå inte öka i fett typ. Vad fan gör dom? Jag menar, jag har två kompisar, båda är pinnsmala, ingen utövar någon direkt hård träning. Utan lite chillträning på gymmet typ. Och äter massvis med godis, pizza, donken osv osv.. men ändå är dom fortfarande pinnsmala! Vill veta varför

daloatf
2011-08-03, 22:09
De kanske inte äter så mycket i övrigt. Eller så har de hög Neat

Lychgate
2011-08-03, 22:30
Min erfarenhet av smala vänner är helt enkelt att dom äter lite eller rör på sig mycket. Ibland en kombination. Slutar helt enkelt äta när dom precis känner mättnadskänslan etc. Är det enda man äter under dagen en pizza och godis så blir det inte överdrivet mycket som att en person skulle äta frukost, lunch, mellanmål, pizza till middag och sen godis.

Sushipinne
2011-08-03, 22:34
Du går efter vad du har sett, men du har inte varit i Asien eller kollat på någon som helst statistik eller fakta kring ditt uttalande? :thumbup:

jag går efter vad jag sett här i sverige. Reser liksom inte för att kolla om dom är tjocka där. Tänkte mer på dom som är här i Sverige, och av det jag sett.

Kischen
2011-08-03, 22:39
jag går efter vad jag sett här i sverige. Reser liksom inte för att kolla om dom är tjocka där. Tänkte mer på dom som är här i Sverige, och av det jag sett.

Jag har flera sådana vänner. "Jag kan inte gå upp i vikt" ..

..Sedan spenderar man en vecka i egypten med några av dem och inser att de äter som skolflickor och fågelungar.. dock äter dem mest skräp men inte i några mängder kaloriemässigt sätt.

Sätt dig hela dagar och observera dina vänner, dom äter troligtvis inte alls mycket om du räknar.

Går man inte upp i vikt, äter man för lite för det och vice versa *popcorn*

Doctor Snuggles
2011-08-03, 23:46
Jag har flera sådana vänner. "Jag kan inte gå upp i vikt" ..

..Sedan spenderar man en vecka i egypten med några av dem och inser att de äter som skolflickor och fågelungar.. dock äter dem mest skräp men inte i några mängder kaloriemässigt sätt.

Sätt dig hela dagar och observera dina vänner, dom äter troligtvis inte alls mycket om du räknar.

Går man inte upp i vikt, äter man för lite för det och vice versa *popcorn*

Det är väl dock studerat att vissa, även vid fördubblat energiintag, inte går upp nämnvärt i vikt. Minns något sådant program på vetenskapens värld eller dyl. De är i minoritet, men de finns.

kettlebellGuden
2011-08-04, 00:10
"högre levnadsstandard" med alla bekvämligheter som 5 dagars arbetsvecka, kontorsjobb, el och rinnande vatten + överflöd av mat. Det är den vinnande kombinationen.

StampChamp
2011-08-04, 00:18
många ser väl "smal" ut med kläder på men har en liten lönnfet kropp utan kläder.

Precis, går att ha 15kg övervikt från en hård form utan att alls se tjock ut med kläder.

Jokester
2011-08-04, 00:38
mmh, men tycker ändå det är konstigt med att vissa kan äta HUR mycket som helst, men ändå inte öka i fett typ. Vad fan gör dom? Jag menar, jag har två kompisar, båda är pinnsmala, ingen utövar någon direkt hård träning. Utan lite chillträning på gymmet typ. Och äter massvis med godis, pizza, donken osv osv.. men ändå är dom fortfarande pinnsmala! Vill veta varför

För att de typ inte ens äter varje dag. Min ena kusin har vuxit upp på pizza, chips, läsk och kakor. Ett tag åt han nog inget annat än just chips och pizza.
Hur kunde han då med de matvanorna ändå sporta koncentrationsläger-looken?
Jo, även om han levde på pizza och chips så snittade han nog ½ pizza och ½ chipspåse per dag, max. 3 pizzor och 3 chipspåsar är inte särskilt mycket kalorier sett över en hel vecka.

Onåd
2011-08-04, 08:23
Det är omöjligt att jämföra hela jordens befolkning och besvara den frågan utan att omfatta en rad härledningsfel. Till att börja med bör man exempelvis skilja på dem som har begränsad respektive obegränsad tillgång till födoämnen. Vi talar om ett spann som enkelt sett i sin konsekvens sträcker sig från ofrivillig svältdöd till ”frivillig överätningsdöd”. Antalet direkt och indirekt inverkande kulturella, sociala, geografiska, psykologiska osv faktorer är i det närmaste oändliga.

manekin
2011-08-04, 10:08

hahaha, tror du att en fabriksarbetande Japan är så fattig?
Övervikten är sjukt hög i USA, där kostar friterad kyckling mindre än en portion grönsaker...svårt val bland dom som går på SOC vad man ska välja när det gäller "more bang for the buck"...

Nutrid
2011-08-06, 07:00
Man blir inte tjock av att äta kolhydrater. Man blir tjock av att äta för mycket, oavsett vad kalorierna kommer från. Och det gör vi. Dom också för den delen.

Det här borde länkas till hela världens befolkning då 99.9% av alla personer som tror de har någon koll på vad man ska äta egentligen är helt fel ute. Jag är så less på folk som inte fattar att kcal in / ut oavsett hur mycket carbs man äter är det som avgör om man går upp eller ned i vikt.