handdator

Visa fullständig version : Vi som ska/vill/har studerat utomlands!

Gald
2011-08-02, 22:09
Hejsan, jag funderar på att studera utomlands (USA) och är väldigt nyfiken om det är några flera som ska studera utomlands? samt vilka ämnen och varför ni just vill plugga utomlands.

Sen skulle det vara kul om någon som pluggat utomlands kan berätta lite om ens resa hur det var att studera utomlands samt ge lite tips osv.

Personligen har jag alltid drömt att resa till USA och bosätta mig där, vore en väldigt häftig upplevelse att få plugga där ett X antal år men vet dock inte riktigt vad för någon jag vill studera till i nuläget men är väldigt intresserad av IT samt Personlig Tränare/Kiropraktor m.m. saker och ting som har med Träning och Hälsa att göra.

P.S Inte sätt någon liknande tråd på forumet om det finns någon liknande tråd kan ni väl hojta till.

Mvh.

Jokester
2011-08-02, 22:12
Räknas Norge?

USA är för övrigt ett fantastiskt land (om du har pengar).

thethoos
2011-08-02, 22:13
Jag skall göra det inom snar framtid. Du kan kontakta företaget blueberry i stockholm. Dom hjälper dig med mycket, ansökningar och försäkringar och vanliga frågor helt kostnadsfritt.

En sak att tänka på är dock att varje termin kostar minst 32.000kr och vissa femdubbelt det. Du måste också ha minst VG i engelska A&B från gymnasiet för att söka kurser, eller ha gjort ett engelskatest, typ cambridge testet mm.

beckman88
2011-08-02, 22:14
Har pluggat 1 år i usa under gymnasietiden och efter det 1 år i Australien till fitness expert.
Kan skriva lite mer imorgon, måste sova =)

Rahf
2011-08-02, 22:14
Japp, USA är rätt gött om du har en duglig pengabuffert. Sen beror det också på var i landet du vill studera, och varför.

Gald
2011-08-02, 22:21
Var faktiskt på möte idag angående USA, och CSN lånet skulle iprincip täcka alla utgifter, samt 25 000 kr per termin skulle det kosta.

Ska sova nu jag med men skriver mer info imorgon :)

ddewe
2011-08-02, 22:26
Har pluggat 1 år i usa under gymnasietiden och efter det 1 år i Australien till fitness expert.
Kan skriva lite mer imorgon, måste sova =)

Väntar med spänning på din recension av Australien, är själv extremt sugen på att studera Health & Fitness där.

Alexlindgren
2011-08-03, 07:55
Ska iväg till Singapore under kommande vårtermin, ska bli mycket spännande! Blir till att plugga ekonomirelaterade saker, kanske en del förhandling också.

sandstorm
2011-08-03, 08:23
Jag ska till USA (Stanford) och plugga ett utbytesår! Blir mestadels Computer Science. Åker i September :)

Manta
2011-08-03, 08:37
Jag studerar för tillfället i Australien. Men jag är medborgare och har bott här under ett antal perioder under min uppväxt, så jag räknas kanske inte?

Fatalist
2011-08-03, 09:13
Om någon har erfarenhet i nya zeeland vore det skitkul att höra om, har en utlandstermin jag funderar på att spendera där!

PRound
2011-08-03, 09:19
Ska också iväg till USA. Ska bosätta mig där, men vet inte om jag ska plugga eller bara jobba.

Kryss
2011-08-03, 09:20
Åker själv till Taiwan under hösten, allt jag kan säga änsålänge är att det är mycket pappersarbete innan ;)

stevebc
2011-08-03, 09:33
Läste hydromekanik ett år på en Grande École i Toulouse, Frankrike. Det enda jag kan säga efter den erfarenheten är: don't gör it, it's not värt it.

MrBoris
2011-08-03, 09:40
Pluggar i Australien hittills har jag varit här 6månader, samt var här 6månader för 6år sen också, och har nu 2.5år kvar. Jag fullkomligt älskar det.. suveränt med sol 8-9månader om året, vilken energi man får. Och inte varit sjuk en enda gång heller:hbang:

Tror mycket på att mörkret och kylan gör en dålig, både psykiskt och fysiskt.

Men som någon sa, mycket pappersarbete, höga terminskostnader - för ett år är dem på 200000kr för mina doktorandstudier, men jag får dock ett scholarship som betalar allt det + lön. Ingen lön man kommer långt på dock...

Men om du tar steget att plugga utomlands kommer du aldrig ångra dig:thumbup:

Snafu
2011-08-03, 09:48
Läste hydromekanik ett år på en Grande École i Toulouse, Frankrike. Det enda jag kan säga efter den erfarenheten är: don't gör it, it's not värt it.

Åhfan? Vaffö?

stevebc
2011-08-03, 09:56
Åhfan? Vaffö?För jobbigt. Health & Fitness i Australien däremot.

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/41794_2591326954_7013_n.jpg

Ad89
2011-08-03, 10:04
Jag studerar för tillfället i Australien. Men jag är medborgare och har bott här under ett antal perioder under min uppväxt, så jag räknas kanske inte?

Klart du gör, berätta mer! :)

Snafu
2011-08-03, 11:17
För jobbigt. Health & Fitness i Australien däremot.

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/41794_2591326954_7013_n.jpg

Ja att plugga arslet av sig när man studerar utomlands är ju inte poängen tycker jag. Man ska uppleva kulturen. Naturligtvis.

Ademius
2011-08-03, 11:25
Masterkurser i marketing, management och strategy i Antwerpen, Belgien, åker den 31:a augusti. Det har varit väldigt mycket att fixa det senaste halvåret, och lite är fortfarande kvar att fixa. Återstår att se hur det blir :)

Hemi
2011-08-03, 11:48
Japp, USA är rätt gött om du har en duglig pengabuffert. Sen beror det också på var i landet du vill studera, och varför.

Fast det går att leva billigt i USA det är en fördel om man har taskigt med pengar. Bra studier kan däremot kosta mycket. Ni som är svenskar och har CSN har väl försäkring från Sverige så sjukvården osv borde vara grönt. En annan sak är det att klippa banden med Sverige av andra orsaker, det har jag gjort, ett par gånger från olika länder och då blir det bli annorlunda. Har nu privat sjukförsäkring som jag betalar för eftersom den vanligaste nationella är skit om det blir allvarligare än influensa men när jag utnyttjar min privata får jag ändå betala dyrare än arbetarklassen har råd med i efterhand så det är snarare så att man har tillgång till bra sjukvård inom den rika kretsen och slipper fastna i bottenträsket, lite hårda ord kanske men ärligt.

Gald
2011-08-03, 12:34
Pluggar i Australien hittills har jag varit här 6månader, samt var här 6månader för 6år sen också, och har nu 2.5år kvar. Jag fullkomligt älskar det.. suveränt med sol 8-9månader om året, vilken energi man får. Och inte varit sjuk en enda gång heller:hbang:

Tror mycket på att mörkret och kylan gör en dålig, både psykiskt och fysiskt.

Men som någon sa, mycket pappersarbete, höga terminskostnader - för ett år är dem på 200000kr för mina doktorandstudier, men jag får dock ett scholarship som betalar allt det + lön. Ingen lön man kommer långt på dock...

Men om du tar steget att plugga utomlands kommer du aldrig ångra dig:thumbup:

Vad är ett scholarship och hur får man det om jag för fråga? :)

USA är min dröm, alltid varit men verkar jävligt svårt att få ett green card samt bosätta sig där men man kan iallafall studera där i 4 år, hade tänk mig att ta lån från CSN och studera kanske redan åker i januari om allt går som planerat hade tänk mig att studera på antigen Santa Barbarra elr Santa Monica collage någon mer som har planerat likadant?

Mvh

stevebc
2011-08-03, 12:50
Ja att plugga arslet av sig när man studerar utomlands är ju inte poängen tycker jag. Man ska uppleva kulturen. Naturligtvis.Ja. Jag såg framför mig någon slags kulturell semester. Om jag hade vetat att det innebar 10+ h plugg varje dag för att få någorlunda betyg hade jag aldrig åkt.

LTH är ju semester i jämförelse. Det ser man hos utbytesstudenterna som kommer hit som säkert har dubbelt så mycket schemalagd tid hemma hos sig (mycket asiater).

Snafu
2011-08-03, 12:51
Ja. Jag såg framför mig någon slags kulturell semester. Om jag hade vetat att det innebar 10+ h plugg varje dag för att få någorlunda betyg hade jag aldrig åkt.

Hehe, Newcastle var den fjärde bästa partystaden i Europa 2004, that sealed the deal for me!

Hade val mellan bättre universitet men valde...lättjan.

Hemi
2011-08-03, 12:55
Hehe, Newcastle var den fjärde bästa partystaden i Europa 2004, that sealed the deal for me!

Hade val mellan bättre universitet men valde...lättjan.

Liverpool - Newcastle, det går en slags gräns där, allt där och däröver är ju bra.

appapa
2011-08-03, 13:24
Var faktiskt på möte idag angående USA, och CSN lånet skulle iprincip täcka alla utgifter, samt 25 000 kr per termin skulle det kosta.

Ska sova nu jag med men skriver mer info imorgon :)

25 000 låter väldigt billigt... Säker på att det inte är värdelösa universitet? I så fall är det imo bättre att studera i Sverige och sedan åka över.

Gald
2011-08-03, 13:34
25 000 låter väldigt billigt... Säker på att det inte är värdelösa universitet? I så fall är det imo bättre att studera i Sverige och sedan åka över.

Ja e säkert, var på möte igår, man börjar på College i 2 år, de e alltså College sedan skickar dem dig till universitet efter 2 års studerande och då blir det lite dyrare men eftersom jag alltid velat BO/Jobba i USA vill jag just va där så länge som möjligt alltså 4 år.

Manta
2011-08-03, 13:36

FU, bara för att du bor i den enda delen av landet som har haft bra väder de senaste 7-8 månaderna. :P

Klart du gör, berätta mer! :)

Jag vet inte riktigt vad det finns att berätta, svårt att välja ut något kanske, men jag svarar gärna på frågor.

USA är min dröm, alltid varit men verkar jävligt svårt att få ett green card samt bosätta sig där men man kan iallafall studera där i 4 år, hade tänk mig att ta lån från CSN och studera kanske redan åker i januari om allt går som planerat hade tänk mig att studera på antigen Santa Barbarra elr Santa Monica collage någon mer som har planerat likadant?

Bara några varningens ord, utlandsstudier kan bli en väldigt dyr semester. Ska du studera en hel utbilding i t ex USA bör du antingen ha gott om pengar eller så kan du räkna med att betala av lån till pensionsåldern och det garanterar inte jobb där borta när du är klar.

Alzie
2011-08-03, 13:48
Någon som har/funderar på att studera i college runt Los Angeles området?

Har nämligen väldigt bra betyg och undrar hur det fungerar med stipendier och så, är de lätta att få (inte inom någon sport dock), och hur mycket av studiekostnaden kan de täcka (maximum/minimum)?

Några andra erfarenheter där ifrån? ;)

Alzie

Gald
2011-08-03, 13:50
FU, bara för att du bor i den enda delen av landet som har haft bra väder de senaste 7-8 månaderna. :P

Jag vet inte riktigt vad det finns att berätta, svårt att välja ut något kanske, men jag svarar gärna på frågor.

Bara några varningens ord, utlandsstudier kan bli en väldigt dyr semester. Ska du studera en hel utbilding i t ex USA bör du antingen ha gott om pengar eller så kan du räkna med att betala av lån till pensionsåldern och det garanterar inte jobb där borta när du är klar.

När jag är färdigstuderad där borta Mäster Examen som det kallas tror jag? Så gäller den Worldwide, alltså det jag studerar där och går ut färdigutbildad gäller i varje land. Jag kan alltså jobba som det i varje land och få betalt om det inte skulle gå för sig i USA kan jag åka till Sverige och jobba så det är ingen fara.

Jag tror knappast att jag behöver betala tills jag är pensionär och även om jag behöver det så har en helt ny värld öppnat sig för mig och även en dröm (att plugga/bo i USA) frågade även en person som gjort likadant och hon betalar ca 1.000 kr i månaden vilket man knappt märker av tycker jag.

Mvh.

Eiken
2011-08-03, 13:51
Vad är ett scholarship och hur får man det om jag för fråga? :)

Mvh

Green Card = skitsvårt.
Arbetsvisum = inte överdrivet svårt om man pluggat något vettigt.

Gald
2011-08-03, 13:53
Green Card = skitsvårt.
Arbetsvisum = inte överdrivet svårt om man pluggat något vettigt.

Ja, precis så jag fick höra med ungefär.

Men så länge inte något är OMÖJLIGT går det alltid att uppstå om man har viljan där ;)

Manta
2011-08-03, 14:05
När jag är färdigstuderad där borta Mäster Examen som det kallas tror jag? Så gäller den Worldwide, alltså det jag studerar där och går ut färdigutbildad gäller i varje land. Jag kan alltså jobba som det i varje land och få betalt om det inte skulle gå för sig i USA kan jag åka till Sverige och jobba så det är ingen fara.

Jag tror knappast att jag behöver betala tills jag är pensionär och även om jag behöver det så har en helt ny värld öppnat sig för mig och även en dröm (att plugga/bo i USA) frågade även en person som gjort likadant och hon betalar ca 1.000 kr i månaden vilket man knappt märker av tycker jag.

Mvh.

Låter som skitsnack i mina öron, men jag kan inte vara säker. Kom ihåg att dessa företag tjänar pengar på att skicka över folk. Ska du studera från undergrad till Master i USA på ett vettigt college/universitet som utlandsstudent kommer du ha en studieskuld i miljonbelopp. Ett community college i USA motsvarar folkhögskola här. Sedan bör du ha i åtanke att det redan idag finns massvis med amerikaner med utbildningar som inte har möjlighet att få jobb. Dessa kommer få jobb före dig eftersom det betyder mycket mindre pappersarbete för arbetsgivare.

Jag skulle föreslå att du utbildar dig i Sverige och sedan letar dig över.

Gald
2011-08-03, 14:21
Låter som skitsnack i mina öron, men jag kan inte vara säker. Kom ihåg att dessa företag tjänar pengar på att skicka över folk. Ska du studera från undergrad till Master i USA på ett vettigt college/universitet som utlandsstudent kommer du ha en studieskuld i miljonbelopp. Ett community college i USA motsvarar folkhögskola här. Sedan bör du ha i åtanke att det redan idag finns massvis med amerikaner med utbildningar som inte har möjlighet att få jobb. Dessa kommer få jobb före dig eftersom det betyder mycket mindre pappersarbete för arbetsgivare.

Jag skulle föreslå att du utbildar dig i Sverige och sedan letar dig över.

Väldigt tacksam för dina tips och vet om de flesta riskerna m.m. har räknat ut att ja kommer ligger på skulder för ca 800-900.000 kr när jag är klar.

Grejen är det att det alltid varit min dröm och vet inte riktigt va ja skulle plugga till här i Sverige, och har verkligen inte lust och plugga I sverige. Jag ser det även som en livsupplevelse att se ett annat land m.m.

Personen som har berättat saker och ting för mig sa även likadant som dig att de prioriterar Amerikanerna först och främst men om du är väldigt duktig i ett företag kan dem förlänga din OPT om och om igen, det handlar mest om att jag vill va i landet så länge som möjligt och även bosätta mig där om det går men är redo på ett misslyckande också om så skulle hända och då ska jag arbeta i någon annat land, kanske Sverige eftersom examen gäller worldwide.

Skulle utan problem betala av skulden ett antal tusen i månaden i flera år för att få denna upplevelse, visst har jag tid och tänka igenom mitt beslut osv ska prata med familjen mer om detta samt flickvännen(vi funderar och åka ihop)

Tackar återigen för dina tips, det är alltid bra att vara förberedd.

Mvh.

stevebc
2011-08-03, 15:15

Jag skulle föreslå att du utbildar dig i Sverige och sedan letar dig över.Helvete! Hur fan har amerikanska föräldrar råd? Eller är det billigare för amerikanska medborgare?

Man kanske ska låta (de framtida) ungarna växa upp i Sverige innan man flyttar tillbaka.

shut teh face
2011-08-03, 15:18
Helvete! Hur fan har amerikanska föräldrar råd? Eller är det billigare för amerikanska medborgare?

Man kanske ska låta (de framtida) ungarna växa upp i Sverige innan man flyttar tillbaka.
De är inte omöjligt att spara ihop en miljon i utbildningsfond till ett barn 15-18 år om man inte betalar så mycket äckelskatt som i Sverige. Men det är klart inte alla har råd att studera i USA. Medelklassen i USA har rätt bra ställt och de är rätt många.

Thompao
2011-08-03, 15:32
Själv åker man till Hong Kong under kommande vårtermin, ska plugga byggrelaterade ämnen där borta. Ser verkligen fram emot detta*flex*

Manta
2011-08-03, 15:55
Helvete! Hur fan har amerikanska föräldrar råd? Eller är det billigare för amerikanska medborgare?

Det brukar vara billigare om man studerar i sin hemstat, eller flyttar och bor/jobbar i staten (establish residence) under en viss tid innan man börjar studera. Många tjänar mer och betalar mindre i skatt än svenskar, men brukar ändå behöva spara från det att barnet föds. Många har helt enkelt inte råd och att kunna studera på college/universitet är bara en dröm om man inte har chans på antigen akademiska eller sport-stipendier. Att få dessa som svensk är svårt.

Jokester
2011-08-03, 16:03
Väldigt tacksam för dina tips och vet om de flesta riskerna m.m. har räknat ut att ja kommer ligger på skulder för ca 800-900.000 kr när jag är klar.

Grejen är det att det alltid varit min dröm och vet inte riktigt va ja skulle plugga till här i Sverige, och har verkligen inte lust och plugga I sverige. Jag ser det även som en livsupplevelse att se ett annat land m.m.

Personen som har berättat saker och ting för mig sa även likadant som dig att de prioriterar Amerikanerna först och främst men om du är väldigt duktig i ett företag kan dem förlänga din OPT om och om igen, det handlar mest om att jag vill va i landet så länge som möjligt och även bosätta mig där om det går men är redo på ett misslyckande också om så skulle hända och då ska jag arbeta i någon annat land, kanske Sverige eftersom examen gäller worldwide.

Skulle utan problem betala av skulden ett antal tusen i månaden i flera år för att få denna upplevelse, visst har jag tid och tänka igenom mitt beslut osv ska prata med familjen mer om detta samt flickvännen(vi funderar och åka ihop)

Tackar återigen för dina tips, det är alltid bra att vara förberedd.

Mvh.

Förlåt, men som jag sa tidigare, USA är ett fantastiskt land om du har pengar. Har du inte pengar eller någon som kan bidra så är det ganska lönlöst. Om du drömmer om ett liv i USA hade jag gjort som många i tråden redan tipsat om. Utbilda dig här i Sverige där du får en bättre utbildning till en bråkdel av priset.

Att flytta över till USA och gräva ner dig i skulder och få en utbildning som är högst medelmåttig för priset av en mindre villa bara för att du vill bo där i framtiden är bara idiotiskt imo. Du är ung vad jag kan förstå och har framtiden för dig, ha inte bråttom. Skaffa dig en ordentlig utbildning här först, sedan söker du dig till USA via jobb.

Gald
2011-08-03, 19:41
Förlåt, men som jag sa tidigare, USA är ett fantastiskt land om du har pengar. Har du inte pengar eller någon som kan bidra så är det ganska lönlöst. Om du drömmer om ett liv i USA hade jag gjort som många i tråden redan tipsat om. Utbilda dig här i Sverige där du får en bättre utbildning till en bråkdel av priset.

Att flytta över till USA och gräva ner dig i skulder och få en utbildning som är högst medelmåttig för priset av en mindre villa bara för att du vill bo där i framtiden är bara idiotiskt imo. Du är ung vad jag kan förstå och har framtiden för dig, ha inte bråttom. Skaffa dig en ordentlig utbildning här först, sedan söker du dig till USA via jobb.

Tackar väldigt mycket för tipsen.

Det har alltid varit min dröm att göra detta, alltså plugga i USA uppleva College precis som man alltid sätt på filmer. Vara i Californien där det finns gott om grymma bodybuilders m.m. Ser detta som en möjlighet i livet med en resa på samma gång. Har alltid älskat att resa utanför Sverige eftersom jag inte riktigt trivs i Sverige pga olika anledningar, bland annat värdet gör mig väldigt deppig, dessutom har jag massa och göra här i Sverige och väljer annat istället för plugget.

Vore bra med en omväxling med klimatet(man blir gladare av solen, iaf jag samt piggare) dessutom kommer jag lägga ner på pluggandet då jag inte kommer att ha lika mycket saker att göra än att plugga. Vilket är väldigt nyttigt för mig, är även rädd att om jag skulle börja plugga i Sverige att jag skulle skita i pluggandet och göra annat istället vilket är ett plus i USA.

Som sagt, älskar jag sol och bad det gör mig pigg och glad alltid älskat att vara utomlands.

Är medveten om skulden som jag kommer att få, men känns som att det är ett pris att betala för en dröm som man kanske ångrar sig resten av livet om man inte gör, dessutom får jag en utbildning som fungerar i alla länder vilket gör att jag alltid kan jobba i något annat land.

Visst krävs det mer noggrant tänkande innan jag tar ett beslut men är sjukt laddad för att göra det.

Mvh

Jokester
2011-08-03, 19:51
Tackar väldigt mycket för tipsen.

Det har alltid varit min dröm att göra detta, alltså plugga i USA uppleva College precis som man alltid sätt på filmer. Vara i Californien där det finns gott om grymma bodybuilders m.m. Ser detta som en möjlighet i livet med en resa på samma gång. Har alltid älskat att resa utanför Sverige eftersom jag inte riktigt trivs i Sverige pga olika anledningar, bland annat värdet gör mig väldigt deppig, dessutom har jag massa och göra här i Sverige och väljer annat istället för plugget.

Vore bra med en omväxling med klimatet(man blir gladare av solen, iaf jag samt piggare) dessutom kommer jag lägga ner på pluggandet då jag inte kommer att ha lika mycket saker att göra än att plugga. Vilket är väldigt nyttigt för mig, är även rädd att om jag skulle börja plugga i Sverige att jag skulle skita i pluggandet och göra annat istället vilket är ett plus i USA.

Som sagt, älskar jag sol och bad det gör mig pigg och glad alltid älskat att vara utomlands.

Är medveten om skulden som jag kommer att få, men känns som att det är ett pris att betala för en dröm som man kanske ångrar sig resten av livet om man inte gör, dessutom får jag en utbildning som fungerar i alla länder vilket gör att jag alltid kan jobba i något annat land.

Visst krävs det mer noggrant tänkande innan jag tar ett beslut men är sjukt laddad för att göra det.

Mvh

Tyvärr verkar du som många andra ha en övertro till vad du får för pengarna på en amerikansk skola.

Nu vet jag inte vilken skola du riktat in dig på men om det inte är en av de bättre skolorna bör du inte räkna med för mycket. Det är dyrt att plugga i USA och oftast inte värt det, men går du på rätt skola kan det vara värt mödan och pengarna. Då kan du dock glömma "upplevelsen", då gäller det att plugga. När du är klar med plugget gäller det att ge sig ut och jobba illa kvickt med tanke på skulden du kommer få lida av större delen av ditt liv.

Om det är en ny miljö och ett äventyr i USA du söker hade jag riktat in mig på att hitta ett jobb istället. Ska du plugga bör du göra det i Sverige först. Annars kan du nog glömma allt vad äventyr och fritid heter.

heraso
2011-08-03, 20:04
Själv åker man till Hong Kong under kommande vårtermin, ska plugga byggrelaterade ämnen där borta. Ser verkligen fram emot detta*flex*

Kul, vilken skola? Jag ska till PolyU nu i höst.:D

Gald
2011-08-03, 20:36
Tyvärr verkar du som många andra ha en övertro till vad du får för pengarna på en amerikansk skola.

Nu vet jag inte vilken skola du riktat in dig på men om det inte är en av de bättre skolorna bör du inte räkna med för mycket. Det är dyrt att plugga i USA och oftast inte värt det, men går du på rätt skola kan det vara värt mödan och pengarna. Då kan du dock glömma "upplevelsen", då gäller det att plugga. När du är klar med plugget gäller det att ge sig ut och jobba illa kvickt med tanke på skulden du kommer få lida av större delen av ditt liv.

Om det är en ny miljö och ett äventyr i USA du söker hade jag riktat in mig på att hitta ett jobb istället. Ska du plugga bör du göra det i Sverige först. Annars kan du nog glömma allt vad äventyr och fritid heter.

Man får inte börja jobba i USA bara hur som helst, självklart är det mycket plugg men man har ändå tid och göra saker och ting med och se saker, det är väldigt populärt att plugga i USA och det verkar som de flesta varit väldigt nöjda med att pluggat där borta, känner även 2 st som är där just nu och pluggar och de trivs väldigt bra, de åker på utflykter osv med, de har bland annat besökt Las Vegas.

Måste bara få fråga, har du studerar i USA? Vet du hur allt fungerar osv? För det kan ju va så att det inte är så hemskt som du tror ifall du inte prövat själv. Men självklart kan du ha rätt med men jag får helt enkelt tänka igenom riskerna osv med familjen.

Tack åter igen.
Mvh

Botrik
2011-08-03, 20:42
Ska läsa läkarprogrammet på Riga Stradins University, Lettland from. nästa höst.

Gabriel174
2011-08-03, 20:48
Gald -> Jag tycker att du verkar ha förstått eventuella risker med att plugga i USA. Jag tror som dig att det kommer att bli en väldigt rolig upplevelse. Måhända inte lika billigt (och bra) som i Sverige, men jag hade nog betalat ganska mycket mer för att plugga i USA. Nu har jag aldrig varit där, men jag kan tänka mig att det är riktigt skönt, speciellt ifall man gillar värme.

Lycka till!

Gald
2011-08-03, 20:55
Gald -> Jag tycker att du verkar ha förstått eventuella risker med att plugga i USA. Jag tror som dig att det kommer att bli en väldigt rolig upplevelse. Måhända inte lika billigt (och bra) som i Sverige, men jag hade nog betalat ganska mycket mer för att plugga i USA. Nu har jag aldrig varit där, men jag kan tänka mig att det är riktigt skönt, speciellt ifall man gillar värme.

Lycka till!

Tackar för det Gabriel! :)

Jokester
2011-08-03, 21:23
Man får inte börja jobba i USA bara hur som helst, självklart är det mycket plugg men man har ändå tid och göra saker och ting med och se saker, det är väldigt populärt att plugga i USA och det verkar som de flesta varit väldigt nöjda med att pluggat där borta, känner även 2 st som är där just nu och pluggar och de trivs väldigt bra, de åker på utflykter osv med, de har bland annat besökt Las Vegas.

Måste bara få fråga, har du studerar i USA? Vet du hur allt fungerar osv? För det kan ju va så att det inte är så hemskt som du tror ifall du inte prövat själv. Men självklart kan du ha rätt med men jag får helt enkelt tänka igenom riskerna osv med familjen.

Tack åter igen.
Mvh

Jag själv har ej pluggat i USA, dock har jag en kusin som gjort det och en nära vän som bor och har bott i USA sen han var 10 år gammal.

Och det enda jag kan säga är som jag skrev tidigare, har du pengar, dvs råd att kasta bort några hundra tusen/någon miljon så kan du få en härlig upplevelse. Men räkna inte med att göra några stordåd och få en utbildning som är något att ha utan en stor uppoffring både tid och pengamässigt.

Om du enbart vill dit för att uppleva saker och ha kul så go for it, men räkna med att det kommer att kosta ordentligt med pengar som du med största sannolikhet inte kommer få mycket för, bortsett från upplevelsen då, givetvis.

Vi är otroligt bortskämda i Sverige när det kommer till utbildningsmöjligheter till låga kostnader.

Tycker för övrigt du borde prata med dina föräldrar, se över skolorna, kolla hur mycket kalaset kommer att kosta, vilka jobb du kommer kunna ha möjlighet att få osv.

Jag själv skulle gärna plugga i USA, men jag har insett att det i slutändan inte är värt den uppoffring jag kommer behöva göra senare i livet. Enda gången jag skulle rekommendera någon att studera i USA är om personen fått något typ av stipendium eller haft turen att komma in på en ivy league skola.

Annars kan man lika gärna utbilda sig i Sverige, ta ett lån och resa dit på semester och göra vad man vill istället.

Alzie
2011-08-03, 21:40
Hur svårt är det att få ett stipendium med bra betyg? Och hur mycket brukar de täcka av skolavgiften?

Snafu
2011-08-03, 21:53
Skaffa utb I Sverige. Skaffa jobb på ftg som har kontor i Sverige och landet du vill flytta till. Det är det rimligaste rådet. Vill du ha kul och skulda ner dig have fun.

Jokester
2011-08-04, 00:51
Hur svårt är det att få ett stipendium med bra betyg? Och hur mycket brukar de täcka av skolavgiften?

Beroende på stipendium, givetvis. Har inte så stor erfarenhet av stipendium via betyg, men skulle tippa på att det är i stort sett omöjligt att få ett sådant, så länge du inte lyckas komma in på en ivy league skola, då kanske du skulle ha hyfsad chans att hitta något.

"Lättaste" sättet att få ett stipendium är nog att vara duktig inom en idrott eller något annat ett college/universitet i USA kan ha användning för.

+1 på snafu.

Rahf
2011-08-04, 05:35
Ja, att plugga i USA är definitivt en livsresa som man inte glömmer i första taget. Gör det medan du är ung.

Räkna med att lägga ner mycket tid på studier och hårt arbete om du vill vara kvar. Det är svårt, men inte omöjligt. Att plugga i Sverige först och sen försöka ta sig till USA är än svårare, för att inte tala om vad som kan hända under tiden du spenderar ett par extra år hemma.

Alfred Nobel
2011-08-04, 06:24
Har sökt UTH- & ETH Zürich till VT2012.

Gald
2011-08-04, 08:42
Jag själv har ej pluggat i USA, dock har jag en kusin som gjort det och en nära vän som bor och har bott i USA sen han var 10 år gammal.

Och det enda jag kan säga är som jag skrev tidigare, har du pengar, dvs råd att kasta bort några hundra tusen/någon miljon så kan du få en härlig upplevelse. Men räkna inte med att göra några stordåd och få en utbildning som är något att ha utan en stor uppoffring både tid och pengamässigt.

Om du enbart vill dit för att uppleva saker och ha kul så go for it, men räkna med att det kommer att kosta ordentligt med pengar som du med största sannolikhet inte kommer få mycket för, bortsett från upplevelsen då, givetvis.

Vi är otroligt bortskämda i Sverige när det kommer till utbildningsmöjligheter till låga kostnader.

Tycker för övrigt du borde prata med dina föräldrar, se över skolorna, kolla hur mycket kalaset kommer att kosta, vilka jobb du kommer kunna ha möjlighet att få osv.

Jag själv skulle gärna plugga i USA, men jag har insett att det i slutändan inte är värt den uppoffring jag kommer behöva göra senare i livet. Enda gången jag skulle rekommendera någon att studera i USA är om personen fått något typ av stipendium eller haft turen att komma in på en ivy league skola.

Annars kan man lika gärna utbilda sig i Sverige, ta ett lån och resa dit på semester och göra vad man vill istället.

Varför skulle utbildningen inte va något att ha? När den gäller i alla länder. Va e det som säger att utbildningen där är dåligare än vad den är i Sverige?

Har precis hört tvärtom, att det är väldigt bra utbildning att man får massa hjälp m.m.

Enligt Rahf som har varit och pluggat i USA själv, verkar det vara en häftig upplevelse, och som jag också fått höra det innan och som Rahf nämner är det tydligen ännu svårare att ta sig till USA om man väljer att studera i Sverige tydligen.

Cilia
2011-08-04, 09:58
Det finns väldigt många bra utbildningar i USA men också många som inte håller samma standard. De som är riktigt bra är också riktigt dyra.

Ett alternativ är att börja studera här. Ta ett utbytesår i USA och se hur det är. Då kan du kanske stanna kvar och slutföra utbildningen där så slipper du de 2 åren på collage som jag anser är lite bortkastade.

sandstorm
2011-08-04, 10:54
Som Cilia säger så finns det inte "en utbildning" i USA som är någon slags universiell master i allt. Finns såklart mängder av olika skolor med mängder av olika utbildningar. Vad är det du vill plugga? vilket område? Jag skulle helt klart ha börjat i den änden.

Gald
2011-08-04, 19:36
Håller på att läser igenom vad för saker och ting man kan läsa, och vad som intresserar mig samt kommer gynna mig i framtiden.

Vet ej varför, men e sjuk sugen på att gå på college och spela Amerikansk fotboll osv precis som man har sätt på filmer haha.

Men visst kan man göra annorlunda, det finns flera olika sätt att välja man kan te.x plugga fristående kurser vilket jag anser inte är värt något alls.

Edit: Som jag har förstått det är det gratis att studera på högskola i Sverige? Eftersom skolorna i USA är beroende av studenter som studerar på deras skolor bör de ju göra allt för att få så bra ryckte som möjligt tillskillnad från Sverige då de får pengar av staten hur som helst? Korrekta mig om jag har fel.

Mvh

Jokester
2011-08-04, 19:43
Edit: Som jag har förstått det är det gratis att studera på högskola i Sverige? Eftersom skolorna i USA är beroende av studenter som studerar på deras skolor bör de ju göra allt för att få så bra ryckte som möjligt tillskillnad från Sverige då de får pengar av staten hur som helst? Korrekta mig om jag har fel.

Mvh

Ja, du har fel. Oavsett var pengarna kommer i från så är en skola alltid beroende av elever/studenter/kunder.

Gald
2011-08-04, 20:18
Jo självklart, men om du ändå har din standardlön som du får hela tiden så blir du ju trygg. Om du däremot är beroende av att få in så mycket studenter som möjligt och ge skolan ett bra rykte så leder det ju oftast till att man anstränger sig mer och försöker sprida ett så gott ryckte som möjligt.

Precis som egna företagare får slita som fan i början för att de blir tvugna och de gör sitt allra bästa, medans folk som får lön av staten inte behöver oroa sig lika mycket och kan ta det lugnt för pengarna kommer in på kontot varje månad.

Dexterity
2011-08-04, 20:22

Mvh

Hur mycket anslag en svensk högskola/ett svenskt universitet får beror bland annat på hur många platser de har att bereda. Fler platser -> större anslag.

Apropå att åka utomlands för att plugga så tycker jag som de flesta här inne att man bör plugga i Sverige och sedan söka sig utomlands, antingen under utbildningen (= utbytesår/utbytestermin) eller genom det jobb du skaffar dig tack vare utbildninge (förutsatt att man inte har gott om pengar). Det blir mycket billigare på det viset. Om du söker en upplevelse så kan jag säga att det är skitkul att gå på universitet här i Sverige. Om du är trött på Sverige så finns det som sagt utbytesår/utbytestermin och det finns inget som hindrar dig att åka utomlands på semester!

Men det är du som bestämmer, personligen tycker jag att kostnaden definitivt överstiger nyttan med att genomföra en hel utbildning utomlands med tanke på de förmånliga utbildningsmöjligheter vi har här i Sverige.

Jokester
2011-08-04, 20:22
Jo självklart, men om du ändå har din standardlön som du får hela tiden så blir du ju trygg. Om du däremot är beroende av att få in så mycket studenter som möjligt och ge skolan ett bra rykte så leder det ju oftast till att man anstränger sig mer och försöker sprida ett så gott ryckte som möjligt.

Precis som egna företagare får slita som fan i början för att de blir tvugna och de gör sitt allra bästa, medans folk som får lön av staten inte behöver oroa sig lika mycket och kan ta det lugnt för pengarna kommer in på kontot varje månad.

Lol.

Rahf
2011-08-04, 20:42
Cilia har hittills kommit med ett riktigt bra alternativ till bara utlandsstudier. Det stämmer definitivt att standarden är väldigt varierad från skola till skola. Eftersom de är vinstdrivande, så satsar vissa skolor verkligen på reklam. Nu snackar vi alltså klassisk reklam för en produkt. Svenska skolor är lite lugnare på den fronten.

Men ja, vill man få ett arbetsvisum efteråt så gäller det att ha studerat till åtminstone en Associate Degree för att få ett års OPT (Optional Practical Training). Annars är det RIKTIGT svårt. Räkna inte med att företag satsar på att anlita någon färskt nyutexaminerad utlänning heller. Jag skulle tippa på ett flertal års arbete i Sverige innan ett företag bryr sig om att anlita ens expertis.

Sen ska jag säga så också; många verkar romantisera utlandsstudier. Visst är det en riktigt härlig upplevelse, men samtidigt är man här för att studera. Det är hårt arbete, och mååånga hoppar av efter bara någon termin. Vissa har svårt att anpassa sig osv.

Lyssna inte på nej-sägarna nu. Gör som du vill. Håller fortfarande på att Cilia har ett utmärkt alternativ ifall man tänker på ekonomin.

Gald
2011-08-04, 21:08
Tackar för det Rahf, visst krävs det mycket funderande kvar för det här. Ska bland annat snacka me 2 kompisar som är i Santa Monica just nu och studerar hur allt fungerar osv. Ska även på en "messa" med föräldrarna där de förklarar hur allt fungerar osv där man bland annat får möta folk som jobbar på skolorna I USA.

Får se hur det blir med allt men e just nu 95 % säkert på att jag vill åka :)

mvh

Rahf
2011-08-04, 21:12
Santa Monica är ett fint område i Los Angeles. Låter som att de kanske studerar vid UCLA eller Santa Monica College. Var i närheten igår :D.

Gald
2011-08-04, 21:49
Ja, Santa Monica College. Vadå bor du i USA eller? Ålder?

polka_griis
2011-08-04, 22:32
Hoppas hoppas hoppas verkligen att få åka som utbytesstudent till Johns Hopkin om några år! Men är bara en per år från hela läkarprogrammet som får åka så kan bli svårt :/

Jättesvårt att veta vad de går efter när de väljer vem som får åka också, vi har ju inte några betyg så det kan de inte gå efter. Undrar om man ska vara ärlig och säga att man vill åka för att man planerar att fly Sverige efter utbildningen?

Jaja, om inte det går vägen så ska jag iaf göra post doc i USA, verkar betydligt lättare att fixa, nästan alla verkar ju göra det utomlands.

Airline
2011-08-04, 23:37
Kul, vilken skola? Jag ska till PolyU nu i höst.:D

Jag pluggade i Hong Kong förra läsåret och kan bara säga att ni har en sjukligt rolig tid framför er. Hong Kong är en så jävla bra stad/land, är det något ni undrar eller vill ha lite "tips" så säg till.

Dance
2011-08-19, 14:01
Hej! Är det ngn som gjort IELTS test och isåfall hur gick du tillväga för att lyckas med det? Vad använde du för litteratur?

Finns så mycket att välja mellan.

Kanske bäst ändå att dra ner till en bokhandel innan man beställer ngt via nätet.

eternallord
2011-08-19, 15:33
Landade i Kina i morse för en termins studier på Zheijang University i Hangzhou. Ska plugga kinesiska samt digital signalbehandling och reglerteknik.

jp2
2011-08-31, 15:03
Intressant tråd!

Jag pluggade i Australien i två år i mindre stad och det var riktigt grymt, hade gärna åkt tillbaka.

Det finns en hel del bra artiklar denna blogg för den som orkar läsa
http://pluggautomlands.info/blog

Cheers

heraso
2011-08-31, 15:49
Jag pluggade i Hong Kong förra läsåret och kan bara säga att ni har en sjukligt rolig tid framför er. Hong Kong är en så jävla bra stad/land, är det något ni undrar eller vill ha lite "tips" så säg till.

Kul! Jag har varit här en vecka nu och hunnit komma lite till reda med det mesta, skolan börjar imorgon.:-) Alla möjliga tips välkomnas, shopping, barer, restauranger, saker att göra, platser att besöka etc... Skicka ett PM vetja! :D

Tier
2011-08-31, 16:15
Har länge drömt om att flytta till USA, är sugen på att gå mina sista 2 år på gymnasiet där ! :)

johanhej
2011-08-31, 16:32
Tänkte ta mitt fjärde högskoleår I USA eller Kanada. Georgia Tech känns lockande.

Gald
2011-09-01, 01:56
Väldigt svårt val, håller fortfarande på att läsa på om saker och ting. Så sjukt svårt när man inte riktigt vet vad man vill studera/jobba med i framtiden.

Explosiven
2011-09-01, 03:21
Pluggade på Hawaii Pacific University hösten -97. Vart dock inte mycket pluggande.. mest partaj. Riktigt kul var det och man växte som människa. Hade ett grymt självförtroende när jag kom tillbaka till Sverige och ett nytt perspektiv på saker i allmänhet. Var rätt nervöst när jag drog dit kom jag ihåg... ingenstans att bo när jag kom fram.. det enda jag visste var att jag kommit in på skolan och att jag fixat CSN så jag förhoppngsvis skulle klara mig och skolavgiften. Kom fram på kvällen och klev ut från flygplatsen efter typ 24 timmars resande. Det var som att kliva in i en bastu.. fuktigt nåt så grönjävligt och svinvarmt! Frågade en taxichaffis om han visste nåt billigt ställe att bo på i närheten av skolan. Vart ett WMCA. Tog in där o gick till affärn o köpte tapioca pudding som jag käka på rummet. Vakna dan efter och drog iväg till skolan och registrera mig och började leta efter nånstans att bo. Fanns en anslagstavla där det satt en massa lappar och hittade en där dom sökte en roommate. Lägenheten låg på gatan bakom turiststråket nere i Waikiki beach. Kunde inte bli bättre. Åkte dit och snacka med dom... var en kille från Kenya, en från Mexico, en från Florida, och en tjej från Malaysia. Flyttade in samma dag. När jag hämtade mina grejjer på WMCA så hörde jag en kille som snackade i telefon o pratade svenska. Så jag snacka lite med honom och han visade mig runt på ön. Träffade en hel hoper svenska sen. Riktigt kul. CSN räckte inte speciellt långt... levde typ på nudlar(30 pack för 2 dollar) och Diet decaf coke. Fixade ett jobb på universitetets bibliotek. Vart lite pengar iaf. Skulle plugga Business Administration.. hoppade på deras Honours program vilket innebar lite högre studietakt... var dock extremt lätt plugg så behövde inte lägg speciellt mycket tid på det.. lessnade på skolan helt men fortsatte iaf så jag fick betyg... men mitt huvudämne blev partande! :D

Åkte hem i början på -98. Ville inte slösa mer lån på och bara parta.. och skolan va jag less på... kände mig rätt klar med Hawaii överhuvudtaget. Längtade som fan efter FRISK och TORR luft och lite höst/vinter.

Det jag tog med mig från Hawaii är väl ett äventyr typ. Jävligt roliga minnen därifrån. Vart mycket mer säker på mig själv efter resan och upplevelsen att verkligen vara helt utlämnad till sig själv på andra sidan jordklotet. En annan sak är väl att de flesta människor faktiskt är hjälpsamma och trevliga bara man är öppen och trevlig själv.

PS. Något som jag uppskattade med Sverige när jag kom tillbaks var alla vackra tjejer/kvinnor. Det var extremt dåligt med snygga brudar där(vilket förvånade mig efter allt man fått itutat sig från tv). Dom finaste brudarna var de prostituerade nere på turiststråket. Spenderarde ett antal fyllor med att stå o snacka med dom. Kommer ihåg att jag gick med tungan i marken när jag kom tillbaka till Stockholm.

Rahf
2011-09-01, 03:24
Vackra människor med mer än sågspån bakom pannbenet är något man saknar.

High1ander
2011-09-01, 04:22
Jag har pluggat på Santa Barbara City College och bodde ett tag sen efter det i Venice Beach, nu pluggar jag färdigt i Australien, Griffith University i Brisbane. Jag pluggar film, vilket passar bra för just USA men kanske inte lika mycket för Australien, men ändå bra kvalite och jävligt trevliga människor.

Gald
2011-09-01, 12:34
@High1ander har du inte massa skulder nu? Hur länge pluggade du på Santa Barbara?

Gald
2011-09-01, 12:38
Pluggade på Hawaii Pacific University hösten -97. Vart dock inte mycket pluggande.. mest partaj. Riktigt kul var det och man växte som människa. Hade ett grymt självförtroende när jag kom tillbaka till Sverige och ett nytt perspektiv på saker i allmänhet. Var rätt nervöst när jag drog dit kom jag ihåg... ingenstans att bo när jag kom fram.. det enda jag visste var att jag kommit in på skolan och att jag fixat CSN så jag förhoppngsvis skulle klara mig och skolavgiften. Kom fram på kvällen och klev ut från flygplatsen efter typ 24 timmars resande. Det var som att kliva in i en bastu.. fuktigt nåt så grönjävligt och svinvarmt! Frågade en taxichaffis om han visste nåt billigt ställe att bo på i närheten av skolan. Vart ett WMCA. Tog in där o gick till affärn o köpte tapioca pudding som jag käka på rummet. Vakna dan efter och drog iväg till skolan och registrera mig och började leta efter nånstans att bo. Fanns en anslagstavla där det satt en massa lappar och hittade en där dom sökte en roommate. Lägenheten låg på gatan bakom turiststråket nere i Waikiki beach. Kunde inte bli bättre. Åkte dit och snacka med dom... var en kille från Kenya, en från Mexico, en från Florida, och en tjej från Malaysia. Flyttade in samma dag. När jag hämtade mina grejjer på WMCA så hörde jag en kille som snackade i telefon o pratade svenska. Så jag snacka lite med honom och han visade mig runt på ön. Träffade en hel hoper svenska sen. Riktigt kul. CSN räckte inte speciellt långt... levde typ på nudlar(30 pack för 2 dollar) och Diet decaf coke. Fixade ett jobb på universitetets bibliotek. Vart lite pengar iaf. Skulle plugga Business Administration.. hoppade på deras Honours program vilket innebar lite högre studietakt... var dock extremt lätt plugg så behövde inte lägg speciellt mycket tid på det.. lessnade på skolan helt men fortsatte iaf så jag fick betyg... men mitt huvudämne blev partande! :D

Åkte hem i början på -98. Ville inte slösa mer lån på och bara parta.. och skolan va jag less på... kände mig rätt klar med Hawaii överhuvudtaget. Längtade som fan efter FRISK och TORR luft och lite höst/vinter.

Det jag tog med mig från Hawaii är väl ett äventyr typ. Jävligt roliga minnen därifrån. Vart mycket mer säker på mig själv efter resan och upplevelsen att verkligen vara helt utlämnad till sig själv på andra sidan jordklotet. En annan sak är väl att de flesta människor faktiskt är hjälpsamma och trevliga bara man är öppen och trevlig själv.

PS. Något som jag uppskattade med Sverige när jag kom tillbaks var alla vackra tjejer/kvinnor. Det var extremt dåligt med snygga brudar där(vilket förvånade mig efter allt man fått itutat sig från tv). Dom finaste brudarna var de prostituerade nere på turiststråket. Spenderarde ett antal fyllor med att stå o snacka med dom. Kommer ihåg att jag gick med tungan i marken när jag kom tillbaka till Stockholm.

Intressant läsande, fick du någon examen eller fortsatte du att studera i Sverige efteråt?

Mvh

Explosiven
2011-09-01, 15:15
Intressant läsande, fick du någon examen eller fortsatte du att studera i Sverige efteråt?

Mvh

Nej ingen examen. Var ju endast där under cirkus 6 mån. Pluggade heller inget när jag kom tillbaka till Sverige. Har de senaste åren pluggat och pluggar fortfarande lite småkurser här o där. Inget som leder nånvart dock utan mest för att det är roligt.

Skälet till att jag överhuvudtaget började plugga på Hawaii var att jag ville till USA. Satt hemma och funderade på hur jag skulle kunna ta mig dit och kom på att plugg nog var det bästa och snabbaste sättet. :D

Petoria
2011-11-30, 18:37
Har länge funderat på att plugga utomlands och har nu fastnat för Skottland, delvis eftersom studierna inte kostar något. Det jag undrar är om någon har erfarenhet av att plugga där och om någon har lite intressant information om olika universitet osv. Ska nog plugga någon form utav ekonomi, har inte riktigt bestämt mig för vilken inriktning än bara.

Gober
2016-04-25, 19:09
Bumpar tråden lite. Ska söka utbildning i Danmark och behöver av någon märklig anledning Engelska C eller Engelska 7 som det numera heter. Till min förskräckelse så är kursen på 100p och sträcker sig då alltså över 5 månader. Utöver detta så ska jag som matematiskt handikappad kämpa mig igenom Matematik 2 vilket jag skrivit om i en annan tråd. Jag har absolut ingen lust att utöver matematiken behöva köra igenom en termin Engelska också, jag jobbar heltid och försöker ha ett liv utanför detta. Men nu är det så att det finns två andra alternativ. Enligt studievägledaren så skulle jag kunna pröjsa 500:- och tenta av Engelskan om jag har lätt för det. Alternativ två är att jag gör ett IELTS-test eller ett TOEFL-test. IELTS görs på folkuniversitetet och kostar 2250:-.

Nackdelen med IELTS är att det kostar en slant och om jag failar och måste göra om det så blir det ju en ganska dyr historia. Dessutom gäller det bara i två år så jag har egentligen bara användning för det just för denna utbildning, och kommer jag inte in så har jag inte mycket nytta av den öht. Ett betyg i Engelska 7 är ju trots allt ett betyg även om det är ganska få utbildningar som kräver mer än Engelska B (6).

Så jag undrar om någon tentat av en kurs på Komvux? Låter ju lite för bra för att vara sant att jag skulle kunna komma så smidigt undan, slänga upp en femhundring och få det avklarat. Är det svårt?

Undrar också om någon gjort IELTS och hur pass svårt det är? Mina kunskaper i engelska är väl ganska ok. Gled mig igenom Engelska B för tio år sedan med ett VG och har sedan dess bla pluggat på universitet med undervisning på till stor del engelska, så jag är iaf inte dålig i ämnet.

anvihl
2016-04-25, 19:11
Kan du inte få läsa kursen på distans, typ NTI eller liknande genom komvux? Har själv gjort gymnasiekurs på bara någon vecka eller två så.

Rahf
2016-04-25, 20:01
Bumpar tråden lite. Ska söka utbildning i Danmark och behöver av någon märklig anledning Engelska C eller Engelska 7 som det numera heter. Till min förskräckelse så är kursen på 100p och sträcker sig då alltså över 5 månader. Utöver detta så ska jag som matematiskt handikappad kämpa mig igenom Matematik 2 vilket jag skrivit om i en annan tråd. Jag har absolut ingen lust att utöver matematiken behöva köra igenom en termin Engelska också, jag jobbar heltid och försöker ha ett liv utanför detta. Men nu är det så att det finns två andra alternativ. Enligt studievägledaren så skulle jag kunna pröjsa 500:- och tenta av Engelskan om jag har lätt för det. Alternativ två är att jag gör ett IELTS-test eller ett TOEFL-test. IELTS görs på folkuniversitetet och kostar 2250:-.

Nackdelen med IELTS är att det kostar en slant och om jag failar och måste göra om det så blir det ju en ganska dyr historia. Dessutom gäller det bara i två år så jag har egentligen bara användning för det just för denna utbildning, och kommer jag inte in så har jag inte mycket nytta av den öht. Ett betyg i Engelska 7 är ju trots allt ett betyg även om det är ganska få utbildningar som kräver mer än Engelska B (6).

Så jag undrar om någon tentat av en kurs på Komvux? Låter ju lite för bra för att vara sant att jag skulle kunna komma så smidigt undan, slänga upp en femhundring och få det avklarat. Är det svårt?

Undrar också om någon gjort IELTS och hur pass svårt det är? Mina kunskaper i engelska är väl ganska ok. Gled mig igenom Engelska B för tio år sedan med ett VG och har sedan dess bla pluggat på universitet med undervisning på till stor del engelska, så jag är iaf inte dålig i ämnet.

IELTS och TOEFL är i princip högskoleprov på engelska. Läsförståelse, hörförståelse, och skrivande. Sen kanske det finns en konversationsdel också.

Gober
2016-04-25, 20:08
Kan du inte få läsa kursen på distans, typ NTI eller liknande genom komvux? Har själv gjort gymnasiekurs på bara någon vecka eller två så.

Det ska gå att lösa tror jag, då får jag söka på annan ort och motivera varför jag ska bör få göra det osv.

Gjorde precis ett övningstest för IELTS-test. Speedade igenom och fick 92 av 110 som gav 83%. Borde alltså klara ett sådant test med lite övning innan. Men som sagt, ett betyg är ett betyg.

Gober
2016-04-25, 20:23
IELTS och TOEFL är i princip högskoleprov på engelska. Läsförståelse, hörförståelse, och skrivande. Sen kanske det finns en konversationsdel också.

Aldrig gjort HP. Ingår det även muntliga test med talförmåga?

Rahf
2016-04-25, 20:54
aldrig gjort hp. Ingår det även muntliga test med talförmåga?

ielts och toefl är i princip högskoleprov på engelska. Läsförståelse, hörförståelse, och skrivande. sen kanske det finns en konversationsdel också.

:d

Läs på respektive hemsida vad som ingår. Dom brukar förklara utförligt och erbjuder ofta testversioner av proven.

Gober
2016-04-25, 22:21
:d

Läs på respektive hemsida vad som ingår. Dom brukar förklara utförligt och erbjuder ofta testversioner av proven.

Haha, IG i läsförståelse :D.

Gjorde ett test som jag skrev ovan, det är ju dock bara en förberedelse men ger ju ett hum om vilken nivå man ligger på. Ska undersöka mina möjligheter med komvux först, som sista utväg kör jag ett test istället. Vore dock intressant om någon gjort testet och kunde ge sin bild av det.

Määng
2016-04-26, 06:35

Min fru har gjort prövning på matematik 1, svenska 1 och nåt mer. Hur svårt det blir beror lite grann på vad du får för lärare. I matematik tentades det av med nationella provet bara medan hon i svenska 1 var tvungen att lämna in absurt många uppgifter, mer än hon hade behövt göra om hon hade läst kursen som vanligt.

Ame
2016-04-26, 10:32

Jag rekommenderar att du gör prövningar i ämnena om det nu tar en hel termin att läsa kursen på komvux. Det är faktiskt så enkelt att du betalar 500kr och får göra ett prov (eller flera uppgifter beroende på ämne antar jag) och får sedan resultatet på provet som betyg. Jag har läst matte och biologi på komvux och båda gångerna var det bara att gå dit och göra ett skriftligt prov. Matten var ett gammal nationellt prov, väldigt låg gräns för godkänt. Biologin var mer som ett vanligt gymnasieprov, inte så speciellt höga krav där heller för att bli godkänd. Vill du ha högre betyg än godkänt så blir det så klart lite tuffare.
Kolla upp hur ofta du kan göra prövningar, varierar nog mellan olika kommuner hur uppstyrt det är. Där jag läste kunde jag bara ringa och säga till några dagar innan att jag ville komma dit och göra en prövning, men på andra orter så finns det nog angivna datum när du kan göra prövningarna.

Gober
2016-04-26, 17:00
Jag rekommenderar att du gör prövningar i ämnena om det nu tar en hel termin att läsa kursen på komvux. Det är faktiskt så enkelt att du betalar 500kr och får göra ett prov (eller flera uppgifter beroende på ämne antar jag) och får sedan resultatet på provet som betyg. Jag har läst matte och biologi på komvux och båda gångerna var det bara att gå dit och göra ett skriftligt prov. Matten var ett gammal nationellt prov, väldigt låg gräns för godkänt. Biologin var mer som ett vanligt gymnasieprov, inte så speciellt höga krav där heller för att bli godkänd. Vill du ha högre betyg än godkänt så blir det så klart lite tuffare.
Kolla upp hur ofta du kan göra prövningar, varierar nog mellan olika kommuner hur uppstyrt det är. Där jag läste kunde jag bara ringa och säga till några dagar innan att jag ville komma dit och göra en prövning, men på andra orter så finns det nog angivna datum när du kan göra prövningarna.
Ska absolut kolla upp dessa möjligheter. Jag behöver bara ett godkänt i kursen då det endast är ett krav att ha kursen och antagning sker inte baserat på betyg. Hade jag varit duktig i matematik hade jag gärna gjort detsamma där men det är tyvärr otänkbart.

Kaalle
2016-04-26, 19:21
Gober kör på nti eller hermods, 5 veckor. Du kommer inte misslyckas.

J.V
2016-04-28, 03:16
Undrar också om någon gjort IELTS och hur pass svårt det är? Mina kunskaper i engelska är väl ganska ok. Gled mig igenom Engelska B för tio år sedan med ett VG och har sedan dess bla pluggat på universitet med undervisning på till stor del engelska, så jag är iaf inte dålig i ämnet.Jag gjorde IELTS for ungefar 1.5 ar sedan. Pre-testet du redan verkar ha hittat gav en hyfsat bra fingervisning om hur svart det var, aven om jag tyckte sjalva provet var lite hogre niva. Det ar lasforstaelse, horforstaelse, en skriftlig del samt en "intervju" pa runt 10 minuter med en av kontrollanterna.

Jag cruisade precis som dig genom engelska B pa gymnasiet for 10 ar sedan och fick MVG. Efter det har jag inte anvant spraket i akademiska sammanhang overhuvudtaget. Bodde dock i Australien i 2 ar innan jag gjorde IELTS, men da var det ju mest i tal och med en del slang, sallan jag behovde skriva nagon mer avancerat an sms. Fick 8.1 av 9 om jag inte minns galet.

I och med att du har anvant spraket pa universitet lar du klara av det galant. Om du nu inte bommade alla kurser som var pa engelska. :D

Vad galler giltighetstiden ar nog det inte det ett problem, beroende pa vad du tankt dig i framtiden. Eftersom jag laser pa universitet i Australien nu sa kommer jag inte ha behov av mitt IELTS i framtiden, aven om jag soker mig till andra skolor, att jag laser pa ett engelsktalande universitet nu racker som 'referens'.

Gober
2016-04-28, 12:24
Jag gjorde IELTS for ungefar 1.5 ar sedan. Pre-testet du redan verkar ha hittat gav en hyfsat bra fingervisning om hur svart det var, aven om jag tyckte sjalva provet var lite hogre niva. Det ar lasforstaelse, horforstaelse, en skriftlig del samt en "intervju" pa runt 10 minuter med en av kontrollanterna.

Jag cruisade precis som dig genom engelska B pa gymnasiet for 10 ar sedan och fick MVG. Efter det har jag inte anvant spraket i akademiska sammanhang overhuvudtaget. Bodde dock i Australien i 2 ar innan jag gjorde IELTS, men da var det ju mest i tal och med en del slang, sallan jag behovde skriva nagon mer avancerat an sms. Fick 8.1 av 9 om jag inte minns galet.

I och med att du har anvant spraket pa universitet lar du klara av det galant. Om du nu inte bommade alla kurser som var pa engelska. :D

Vad galler giltighetstiden ar nog det inte det ett problem, beroende pa vad du tankt dig i framtiden. Eftersom jag laser pa universitet i Australien nu sa kommer jag inte ha behov av mitt IELTS i framtiden, aven om jag soker mig till andra skolor, att jag laser pa ett engelsktalande universitet nu racker som 'referens'.

Efter att ha kollat igenom vad som krävs för att "tenta av" eller göra en prövning och få betyg i Engelska 7 så känns trots allt IELTS mest lockande.

Uppsats. Du kan inte förbereda för detta. Instruktionerna ges vid skrivtillfället.

Undersök något fenomen som har med ett engelsktalande land att göra och redogör för din forskning i en vetenskaplig uppsats. Det kan vara alltifrån historia till sport, politik, kultur, teknik och så mycket mer. Ett bra tips är att utgå ifrån ett eget intresse… Uppsatsen ska bestå av minst 4 (4) och max åtta (8) datorskrivna sidor och bör lämnas in runt det datum då det skriftliga provet ges på skolan.

OBS! Sidantalet hänvisar till innehållet i Introduction, Results, Discussion och Conclusion. De andra sidorna räknas inte hit.

Dispositionen ska modelleras efter exemplet i Progress Gold C “How to Write a Paper” (sid. 120. Se skrivmall även här!). Källor ska ges och hänvisas till på ett korrekt sätt, både i en källförteckning och i den löpande texten. Använd antingen Oxford ELLER Harvard. Denna uppsats är krävande, varpå god planering och lagom med tid kommer att behövas.

Den muntliga prövningen består av följande:

A) Redovisa din uppsats (5-10 min.)
Använd stolpmanus och redovisa alla delar i uppsatsen. Förhåll dig kritisk till källorna och kommentera dem. Du får använda dig av presentationsteknik.

B) Läromedel.
Redovisa texterna i Progress Gold. Följande texter ska avhandlas:
The Relationship of Language and Culture
Educating Rita
A Cup of Tea
Nairobi
The New Journalism
Helen Keller
Nelson Mandela
Hillary Clinton
The Wicked Wit of Winston Churchill
“Touch the Face of God”
All the texts in the poetry section (chapter 6)
“You´ll Never Believe What Happened..”
Boxes
The Concert

C) Roman
Du ska läsa och redovisa två (2) romaner. En av romanerna väljer du själv (*se romanlista nedan). Den andra romanen måste vara en av dessa två:
To Kill a Mockingbird, av Harper Lee
The Great Gatsby, av F. Scott Fitzgerald
Redovisningen av romanerna ska baseras på stödord/stolpmanus och innehålla följande: berättare, karaktärer, plats och tid, språk, symboler, tolkning (se sid. 112 i Progress Gold C).

D) Tal (4-6 min.)
Håll ett tal (persuasive speech) baserat på den obligatoriska romanen du valt (To Kill a Mockingbird eller The Great Gatsby). För vidare information om tal, se sid. 116-118 in Progress Gold C.

Du ska ställa en av karaktärerna inför rätta och i ditt tal ska det tydligt framgå vilken ställning du tar i frågan. Talet ska innehålla retoriska stilfigurer, vara uppbyggd enligt den retoriska arbetsprocessen och vara tydlig i den retoriska triaden. För att stärka dina argument använd dig av citat från romanen. Tänk dig att ditt tal är en slutplädering i en rättegång…

Du får välja mellan följande i ditt tal:

To Kill a Mockingbird
Mayella Ewell - victim or criminal?
Atticus Finch - hero or not?

The Great Gatsby
Daisy Buchanan - victim or criminal?
Nick Carraway - friend or not?

Ganska saftigt arbete bara för att få ihop ett godkänt betyg :D Eftersom jag dessutom lär få sitta och plugga matte varje dag efter jobb så vet jag inte om det är så lockande.

När det gäller giltighetstiden såg jag att ett IELTS gäller i två år och jag planerar inte att försöka komma in på planerad utbildning längre än så. Jag behöver 6.5 poäng på ett IELTS och det borde jag klara om jag gör lite förberedande test innan.

JHilding
2016-04-28, 12:36
Fast det där låter mycket värre än vad det är. Det går att såsa sig igenom om du bara ska få godkänt. Se filmerna istället för att läsa böckerna typ.

Alexton
2016-04-28, 12:58
Gober det där är inga problem alls. Jag såsade mig igenom kursen och försov mig på ett nationellt prov och lyckades ändå landa ett starkt VG.

"How to write a paper" biten är bra kunskap för framtida studier och bra att lära sig så tidigt som möjligt.

Det andra är bara läsförståelse och kunna skriva meningar som en person kan förstå utan tusen stavfel och felaktiga ord.

Tal biten är också löjligt lätt. Det är bara att prata och säga vad du tycker och ge några exempel från boken. Det är bra litteratur och det finns massor på nätet i form av analyser om du känner dig osäker. Men att kunna uttrycka sig är det viktigaste.

Ska du sikta på ett G så kommer du klara det utan problem om du inte är svagsint.

Gober
2016-04-28, 13:33
Fast det där låter mycket värre än vad det är. Det går att såsa sig igenom om du bara ska få godkänt. Se filmerna istället för att läsa böckerna typ.

Gober det där är inga problem alls. Jag såsade mig igenom kursen och försov mig på ett nationellt prov och lyckades ändå landa ett starkt VG.

"How to write a paper" biten är bra kunskap för framtida studier och bra att lära sig så tidigt som möjligt.

Det andra är bara läsförståelse och kunna skriva meningar som en person kan förstå utan tusen stavfel och felaktiga ord.

Tal biten är också löjligt lätt. Det är bara att prata och säga vad du tycker och ge några exempel från boken. Det är bra litteratur och det finns massor på nätet i form av analyser om du känner dig osäker. Men att kunna uttrycka sig är det viktigaste.

Ska du sikta på ett G så kommer du klara det utan problem om du inte är svagsint.

Ni har säkert rätt, jag har skrivit examensarbete på engelska (lämnades dock in för korrekt översättning) när jag tog min kandidat så att jag klarar att skriva uppsats osv det vet jag. Var mer att det åtminstone på papper såg lite maffigt ut kontra IELTS-testet som klaras av på en dag.

Gober
2017-02-15, 14:11
En liten bump, någon mer som gjort ielts-testet? Akademisk, ska anmäla mig snart. Beställde hem övningsmaterial. Skolan jag söker till kräver 6.5 poäng, så vill höra mig för lite om någon mer gjort testet och vilken poäng ni fick?

Rahf
2017-02-15, 22:13
IELTS är väl ett prov i engelska? Ungefär som TOEFL och the Cambridge Exam.
Alltså är det ungefär som ett nationellt prov i flera steg, fast enbart på engelska. Förmodligen kommer du ha en läskomponent, talkomponent, hörförståelse, och skrivkunskap.

Gober
2017-02-15, 22:19
IELTS är väl ett prov i engelska? Ungefär som TOEFL och the Cambridge Exam.
Alltså är det ungefär som ett nationellt prov i flera steg, fast enbart på engelska. Förmodligen kommer du ha en läskomponent, talkomponent, hörförståelse, och skrivkunskap.

Ja alltså jag vet vad det är. Har köpt övningsmaterial och det är fyra delar som beskrivs ovan. Vill mest kolla runt med folk som gjort det och vilken poäng de fått, för att få lite hum om svårighetsgraden :)

Baldr
2020-10-24, 15:01
Besviken. Förväntade mig Dio och så var det det bara spam.