handdator

Visa fullständig version : 145 kilo kött

lazzie
2011-08-02, 16:31
Jag har ett stort problem, min övervikt. Har varit överviktig sedan jag var 13 och idag är jag 23.
Som mest vägde jag 179 kilo på mina 193 cm, men gick ner 45 kilo på ett år genom att äta mindre enbart.
Men när allt gick bra så vart jag sjuk och fick opereras + jobbig behandling i 6 månader.
Gick upp till 159 kilo igen efter den jobbiga tiden och har nu för första gången på 10 år börjat röra på mig igen, jag tränar 6 dagar i veckan 3 dagars split(ingen kardio i huvudtaget) och det har gett mig ett resultat som ser ut såhär:

01/08/11 159.5

08/08/11 151.5

15/08/11 149

22/08/11 146.4

29/08/11 145.0

Mitt mål är att gå ner i vikt men bygga muskler samtidigt (vilket ska vara svårt vad jag har förstått)
Jag försöker 0:a kolhydrater men ibland äter jag en rotfrukt till maten eller en dl fiberhavregryn i morgonshaken för extraenergi beroende på hur jag mår.

Min diet består av
Frukost:
en kesella med fun light + en skopa vassleprotein(shake) / omelett på 5 ägg (2 gulor) med ost och skinka. Beroende på hur lång tid det är till träning från att jag äter.

Träning:
2 skopor vassle protein(shake) direkt efter

Middag:
STOR sallad av tomat, gurka, lök, babyspenat, fetaost, paprika etc
en STOR köttbit (kyckling/köttfärs/lax) cirka 300-350g

Mellanmål:
2 st keso till för mer protein var 4:e timma tills jag sover.

Kompletterar med multivitamin, omega 3,6,9 och aminosyror( innan under efter träning)

Frågor:
Kan jag förbättra min diet på något sätt?
Kommer jag kunna förvänta mig samma resultat i framtiden som jag har fått nu?
Är det möjligt för en person med min vikt att gå ner samtidigt som jag bygger muskler?
Är det okej att skippa kolhydraterna om jag har tillräckligt med energi att klara mig igenom ett tungt gympass och känna att jag har kört 110%?

P.S Har tränat i 2½ månad nu men började äta såhär för 1 månad sen.

Jokester
2011-08-02, 16:34
Du kan visst bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt, speciellt om du är väldigt överviktig och i början av din träning. Fokusera på att få i dig mycket protein, ett underskott på kalorier och träna bra så ska du se att det blir riktigt bra.

lazzie
2011-08-02, 17:06
Vad behöver en individ som jag i KCAL om dagen då? Aldrig tänkt använda räknare då jag insett att när det står 6000+ kcal så fungerar inte formeln vid så höga vikter..

Zorban
2011-08-02, 17:28
Vad behöver en individ som jag i KCAL om dagen då? Aldrig tänkt använda räknare då jag insett att när det står 6000+ kcal så fungerar inte formeln vid så höga vikter..
Det stämmer, men du kan ju utgå från vad formeln säger och sedan modifiera beroende på hur mycket vikt du tappar.

vicarious
2011-08-02, 18:07
Är du rädd för kolhydrater?

Detta är saxat från deffguiden här på forumet och förklarar du hur räknar ut ditt ungefärliga energibehov.

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittspersonen, stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

lazzie
2011-08-02, 18:29
Jag undviker kolhydrater så mkt jag kan ja. Är det dåligt?
Fick det till 4393 Kcal / dag inkl träning, det är ganska mycket.
Och med den kosten jag har nu bör jag ju ligga under det iaf då jag tappar i vikt.. Ska räkna på hur mycket det är.

vicarious
2011-08-02, 18:47
Jag undviker kolhydrater så mkt jag kan ja. Är det dåligt?
Fick det till 4393 Kcal / dag inkl träning, det är ganska mycket.
Och med den kosten jag har nu bör jag ju ligga under det iaf då jag tappar i vikt.. Ska räkna på hur mycket det är.

Det finns ingen anledning att undvika kolhydrater. Det är kalorierna som är avgörande.

4400 kcal låter kanske som mycket, men väger man 145kg så gör man även av med en hel del energi.

Lychgate
2011-08-02, 18:53
Personligen skär jag ner mest på kolhydrater under viktnedgång då det är enklast. Även för att kolisar inte är essentiellt för att kroppen ska fungera.

4.4k kcal låter överdrivet om man är överviktig. Testa 2500-2750 en vecka och se hur det går.

Nykropp
2011-08-02, 20:00
Tycker som lych. Testa ett mått och tappar du vikt kör på det.

Sniggel
2011-08-02, 20:08

Om jag räknar från andra veckan eftersom du verkade tappa en massa vätska och annat första veckan så har du tappat 6½ kg på 21 dagar. Det är ett underskott på ungefär 2300 kcal vilket är väldigt mycket men kanske något du har råd med en kortare tid. Jag tycker personligen att du gott kan lägga till en hel del kolhydrater. T ex skulle du kunna lägga till 100g kolhydrater utan vidare eftersom det enbart sänker ditt underskott till 1900 kcal om dagen, vilket fortfarande är väldigt mycket. Men fördelen är att det bör öka din prestationsförmåga en hel del (och göra maten mer mättande).
Som exempel så finns det ca 100g kolhydrater i 2 kg kålrot ifall du gillar rotfrukter.
Ta ett kg, gör rotmos med lite stark senap, svartpeppar, salt och ha i smör (räkna kalorierna förstås, men det är nog rätt lugnt ändå) för att höja smaken! ;)
Om du nu orkar äta ens ett kg rotmos (baserat på 1 kg kålrot = 290 kcal + smör efter smak = ? kcal) på en dag...

lazzie
2011-08-04, 22:03
Haha klockrent med rotmos, okej ska jag slänga i mig dom(kolhydraterna) innan träning eller efter? Jag tycker det fungerar bra, jag går aldrig hungrig eller mår dåligt av det just nu så.

apfel
2011-08-04, 22:11
det finns andra anledningar till varför det är fördelaktigt att ha en långsammare viktnedgång.. muskelförlust är en, det faktum att huden inte hinner med en annan.
men som det nämdes högre upp så kan du utan problem ligga på ett sånt underskott ett TAG men inte speciellt länge. någonstans mellan -1500 till -500 kcal/dag skulle jag då föreslå, men du kan köra på som du gör nu ett tag till.

Spridis
2011-08-05, 10:11
Testa att räkna intaget på din målvikt istället för din nuvarande vikt.