handdator

Visa fullständig version : Blodpudding - bra?

lofito
2011-08-01, 14:07
Minns att det ofta serverades blodpudding under skoltiden tillsammans med rösti (potatisbullar). Var hur gott som helst, detta toppat med lite sylt.

Jag undrar dock hur nyttigt blodpudding är?
Det innehåller väl en del fett samt kolhydrater, och tror att kcal överstiger runt 200 per 100 gram om jag inte minns fel.

Jag är mitt uppe i min deff - så jag undrar om blodpudding på något vis är nyttigt att käka lite ibland? Potatisbullar är väl inte så bra antar jag, men just blodpuddingen? Har väl en del järn och så?

Låt säga att jag skippar sylten och bara kör blodpudding - alternativt lägger till lite keso för att smaksätta eller något. Blodpudding - bra eller dåligt?

King Grub
2011-08-01, 14:10
Jag förstår inte riktigt frågor som "hur nyttigt". Vadå hur nyttigt? 7?

Blodpuddingens näringsvärde och innehåll står nog på förpackningen. Det är inte dåligt att äta blodpudding. Det är mycket järn i blodpudding, som du säger. Proteinet är av låg kvalitet, men du lär inte få proteinbrist av en blodpuddingsmåltid.

Eddie Vedder
2011-08-01, 14:35
Är kebabrulle nyttigt, korv och bröd från Sibylla, Big Mac och Co? Det är klart du kan äta blodpudding, se det inte som någon hälsokost direkt men naturligtvis kan du äta det utan dåligt samvete. Det har sina fördelar och nackdelar som allt annat. Du dör inte av blodpudding och du dör inte av pizza. Pizzan har nyttiga saker i sig och blodpuddingen likaså.

begt
2011-08-01, 16:42
Jag brukar göra så att jag blandar t.ex. en skiva blodpudding med köttbullar och pasta. En skiva blodpudding räcker för att täcka järnbehovet för dagen.

Ondskapelsen
2011-08-01, 16:49
Är avis på er som gillar blodpudding, lär ju vara bland de bästa som finns i mättnadsindex per krona.

StarkaUlf
2011-08-01, 16:57
Är avis på er som gillar blodpudding, lär ju vara bland de bästa som finns i mättnadsindex per krona.

Älskar blodpudding, men inte tusan blir man ju mätt på det :( men billigt är det ju, kan ju ibland vara 800g för 5 kronor :)

begt
2011-08-01, 17:02

Antagligen, redan efter två skivor börjar mättnaden smyga sig på mig ibland. När jag kört ett långpass löpning brukar jag ofta trycka i mig 1500 kcal av annan mat men det mättar inte så mycket mer än några skivor blodpudding till att börja med. Sen allteftersom tiden går blir det annorlunda förstås.

http://www.paulun.se/page5504817.aspx här finns det mättnadsindex längre ned. Havregryn mättar också väldigt bra.

Som sagt så kan det vara en bra idé att äta en skiva blodpudding med en massa annat vid sidan om. Då får man en ganska varierad måltid och det är lätt att slänga i en skiva blodpudding om man ändå steker något annat samtidigt.

Eddie Vedder
2011-08-01, 19:29

Massa mjöl, socker och fett är inte direkt mättande. Blodpudding är ju enkelt 1000 kcal i en sittning utan att ens bli mätt. Adderar man lingonsylt och blodpuddingen stekt i smör är det ju ännu mer.

Liebe
2011-08-02, 00:04
Nyttigt och nyttigt. vi pratar om en kulturskatt som är otroligt jävla god. sluta vara så förbannat opti hela bunten å stek den i smör, addera stekt bacon å lingonsylt å ät för bövelen! Mat är gott!

PetterHultin
2011-08-02, 06:43
Hemmagjord blodpudding med rårörda lingon. Ut och skjut ett par duvor och lägg dem på tapp i en bunke, sen är det bara köra ;)

Exhale_
2011-08-02, 08:56
Nyttigt? njaeee. Gott? jo för fan. Win win!

Pepz
2011-08-02, 10:03
Massa mjöl, socker och fett är inte direkt mättande. Blodpudding är ju enkelt 1000 kcal i en sittning utan att ens bli mätt. Adderar man lingonsylt och blodpuddingen stekt i smör är det ju ännu mer.

ååååå

och ett stort glas icke-opti mjölk till...

blir nog lunchen idag

1684_
2011-08-02, 11:05
finns sockerfri blodpudding. JÄVLIGT GOD!

Iaf, så e de väl inget fel med det. Ha till ägg, kassler, keso, kött?, bacon så får ni upp proteinet å de passar utmärkt!

King Grub
2011-08-02, 11:11
Den sockerfria blodpudding smakar direkt illa.

Ondskapelsen
2011-08-02, 15:06

Per krona, inte per kalori!
Det är ju nästan så att butikerna betalar för att bli av med sin pudding.

Eddie Vedder
2011-08-02, 15:09
Per krona, inte per kalori!
Det är ju nästan så att butikerna betalar för att bli av med sin pudding.

Jag läste vad du skrev och jag svarade på det. Även om det kostar 9 kronor tycker jag inte att det är mättande.

proteinsynthesis
2011-08-02, 15:11
Problemet med blodpuddingen är de stora mängder sylt som man måste ha till, men gott är det!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

lofito
2011-08-02, 16:35
Vad skulle man kunna ha till blodpuddingen istället för sylt som smakar nästan likadant som sylt men som inte har lika mycket socer och kcal?

1684_
2011-08-02, 16:35
Den sockerfria blodpudding smakar direkt illa.

Nesh, men jag har konstig smak. Iaf e blodpudding bland det godaste som finns, både kall, ostekt, varm, halv stek (mjuk), å riktigt knaprigt stek. mmmmmmmmmmmmmmmm!

King Grub
2011-08-02, 16:37
Vad skulle man kunna ha till blodpuddingen istället för sylt som smakar nästan likadant som sylt men som inte har lika mycket socer och kcal?

Rårörda lingon? Surare, förvisso, men gott. Och det finns lingonsylt utan tillsatt ocker fast med sötningsmedel i stället, om man vill ha syltsmaken.

lofito
2011-08-02, 16:55
Krub: Det här med "ej tillsatt socker", hur definierar man det?
Vad är det som gör att det ändå är sött? Med vad är sockret utbytt, sötningsmedel? Men hur mycket "bättre" och nyttigare är det jämfört med
vanligt socker? Kan ju heller inte vara bra med sötningsmedel.

King Grub
2011-08-02, 16:56
Krub: Det här med "ej tillsatt socker", hur definierar man det?

Ummm... man har inte tillsatt socker? :confused:

lofito
2011-08-02, 17:05
Grub: Det förstår väl jag med! Så det är sockerfritt mao. det förstår jag.
MEN vad ersätter man det med? För hur kan det annars vara lite sött när man äter något t.ex

King Grub
2011-08-02, 17:06
Sötningsmedel, aspartam, acesulfam-k, sukralos, t ex.

Rårörda lingon innehåller dock inte sötningsmedel heller, utan det är just lingon.

lofito
2011-08-02, 18:01
Ok, men hur förhåller sig detta sötningsmedel i relation till vanligt riktigt socker?
Är skillnaden stor mellan sötningsmedel och vanligt socker?

King Grub
2011-08-02, 18:06
Skillnad på vad?

Jokester
2011-08-02, 18:25
Ok, men hur förhåller sig detta sötningsmedel i relation till vanligt riktigt socker?
Är skillnaden stor mellan sötningsmedel och vanligt socker?

I kalorimängd, ja. Jag brukar köpa önos lågkalorisylt. 40 kcal/100g. Tycker inte det är någon större skillnad jämfört med sockervarianten.

Till blodpudding är det alltid keso och bacon som gäller. Mums.

lofito
2011-08-02, 19:21
Grub: Tänk att du alltid ska vara så dryg. Ja, skillnad på sötnignsmedel och socker? Du såg väl frågan?

Vad är skillnaden mellan sötningsmedel och socker? Är det bättre att det är massa sötningsmedel än socker? Fattar inte riktigt debatten om att "inget extra tillsatt" socker etc.

King Grub
2011-08-02, 19:25
Det är inte att vara dryg, det är du som formulerar dig dåligt. Vadå skillnad? Skillnad på vad? Smak? Det finns en miljon skillnader. Vilken syftar du på?

Samma sak med "Det här med "ej tillsatt socker", hur definierar man det?" som du frågade. När jag svarar, skriver du "det fattar jag väl", trots att du formulerade dig precis som om du inte gjorde det och ville veta definitionen. Varför frågade du annars? Jag svarar på det du frågar. Det är inte vara dryg. Men du måste specificera dig om du vill ha ordentliga svar. Jag vet inte vilken skillnad du är ute efter.

lofito
2011-08-02, 19:27
Rent kcal mässigt på sötningsmedel och vanligt socker samt vilket som är "farligare".

Är det alltså alltid bättre att sträva efter "inget tillsatt socker" och föredra massa sötningsmedel?

King Grub
2011-08-02, 19:31
Sötningsmedel har noll kalorier.

Det finns inga officiella organ som anser att sötningsmedel är farligt i doser under ADI.

Sniggel
2011-08-02, 19:40
Grub: Det förstår väl jag med! Så det är sockerfritt mao. det förstår jag.
MEN vad ersätter man det med? För hur kan det annars vara lite sött när man äter något t.ex
Nej! Där är inget tillsatt socker.

Rent kcal mässigt på sötningsmedel och vanligt socker samt vilket som är "farligare".

Är det alltså alltid bättre att sträva efter "inget tillsatt socker" och föredra massa sötningsmedel?
Som sagt, du behöver varken tillsätta socker eller sötningsmedel för att det ska vara sött. Det blir förstås inte lika sött utan tillsatt socker eller sötningsmedel. Jag hoppas du själv inser varför. Svaret vet du, eller så ser du inte skogen för alla träden... :p

Eddie Vedder
2011-08-02, 19:44
Grub: Tänk att du alltid ska vara så dryg. Ja, skillnad på sötnignsmedel och socker? Du såg väl frågan?

Vad är skillnaden mellan sötningsmedel och socker? Är det bättre att det är massa sötningsmedel än socker? Fattar inte riktigt debatten om att "inget extra tillsatt" socker etc.

Vaddå dryg? Du ställer frågor som är obegripliga men han försöker ändå svara så gott han kan. Och vad i frågorna är inte redan besvarat i alla andra tusen sötningsmedeltrådar?

Ristretto
2011-08-02, 19:50
Nog är det väl ändå socker i rårörda lingon? Skillnaden mot lingonsylt är väl att man inte kokar lingonen?

juulia_
2011-08-02, 19:52

Brukar käka med vanlijglass och ibland med mosad banan. Haha låter skitskumt men jag lovar det är gott. =)

bear.flowertwig
2011-08-03, 15:39
Brukar käka med vanlijglass och ibland med mosad banan. Haha låter skitskumt men jag lovar det är gott. =)

ehmm...? :MrT:

nåt som funkar utmärkt till är rivna morötter, gärna blandade med apelsin alternativt lingonsylt.

vicarious
2011-08-03, 15:45
Nog är det väl ändå socker i rårörda lingon? Skillnaden mot lingonsylt är väl att man inte kokar lingonen?

Ja det trodde jag också..

Gurkyngel
2011-08-03, 16:42
blodpudding och så en röra på finhackad vitkål och lingonsylt. mums! lite knäckebröd på det också

begt
2011-08-03, 17:12
Om man vill äta något gott till blodpuddingen med lågt kaloriinnehåll (istället för sylt) så fungerar krossade tomater helt ok (åt euroshoppers idag 5 spänn för 500 g). Dessutom innehåller tomat mer C-vitamin än lingon.

Ristretto
2011-08-08, 09:06
Nesh, men jag har konstig smak. Iaf e blodpudding bland det godaste som finns, både kall, ostekt, varm, halv stek (mjuk), å riktigt knaprigt stek. mmmmmmmmmmmmmmmm!

Var tvungen prova den och jag tyckte den smakade riktigt bra. Jag hade inte märkt något om jag blivit serverad denna istället för vanlig.

Vet dock inte om jag skulle känna skillnad vid direkt jämförelse mellan en med socker och en utan.

Eddie Vedder
2011-08-08, 09:08
Dessutom innehåller tomat mer C-vitamin än lingon.

Iofs finns det väl ingen mat där C-vitamin är så oviktigt som blodpudding. Det är ju så extremt järnrikt redan så är det någon gång man verkligen kan skita i C-vitamin ur järnsynpunkt är det ju om man käkar blodpudding. Viktigare är det ju om man äter något vegetariskt.

1684_
2011-08-08, 09:11
Var tvungen prova den och jag tyckte den smakade riktigt bra. Jag hade inte märkt något om jag blivit serverad denna istället för vanlig.

Vet dock inte om jag skulle känna skillnad vid direkt jämförelse mellan en med socker och en utan.

Nä tycker heller inte de e någon skillnad! Gav mina två syskonbarn några skivor av den socker fria, dom sa inget och sen fråga jag, dom tyckte de va gott. Så vill man äta blodpudding utan socker, så ska man köra på denna för den e kanon god.