handdator

Visa fullständig version : Konkreta tips till dagens två första måltider

drakfelt
2011-07-31, 16:25
Tjena.

Jag veeet att det finns fem miljoner trådar som liknar denna men jag vet också att folk älskar att svara på nya trådar :D

Så, nu är semestern slut och jag ska börja jobba igen.....

Måltid 1 äter jag 06.30 hemma
Måltid 2 äter jag 10.00 på jobb
Måltid 3 äter jag 12.00 på jobb
Måltid 4 äter jag 14.00 på jobb
Måltid 5 äter jag 18.00 hemma
Måltid 6 äter jag 21.00 hemma

OBS: med måltid menas inte alltid en trerätters!

Det jag behöver hjälp med nu är något ENKELT, billigt och enerigirikt till måltid 1 & 2(alt 4 också). tränar gör jag 16.00 ungf så det kan ju vägas in.

Det behöver inte vara gott, men det ska vara lättlagat/fixat, billigt,hyffsat proteintätt och "bulkigt", utan att det blir grisigt.

Vad jag har ätit för mycket av och således är trött på för tillfället:
makrill i tomatsås
tonfisk i olja/vatten
riskakor
pb&jelly-mackor
1l lättmjölk i stöten

Noteras bör att jag är ganska så konsekvent med mitt ätande, när jag väl hittar något som är okej näringsmässigt och som går att äta, äter jag det ungf 2 ggr om dagen i upp emot ett halvår

sååå..tips?

Kaerra
2011-07-31, 16:30
Tjena.

Jag veeet att det finns fem miljoner trådar som liknar denna men jag vet också att folk älskar att svara på nya trådar :D

Så, nu är semestern slut och jag ska börja jobba igen.....

Måltid 1 äter jag 06.30 hemma
Måltid 2 äter jag 10.00 på jobb
Måltid 3 äter jag 12.00 på jobb
Måltid 4 äter jag 14.00 på jobb
Måltid 5 äter jag 18.00 hemma
Måltid 6 äter jag 21.00 hemma

OBS: med måltid menas inte alltid en trerätters!

Det jag behöver hjälp med nu är något ENKELT, billigt och enerigirikt till måltid 1 & 2(alt 4 också). tränar gör jag 16.00 ungf så det kan ju vägas in.

Det behöver inte vara gott, men det ska vara lättlagat/fixat, billigt,hyffsat proteintätt och "bulkigt", utan att det blir grisigt.

Vad jag har ätit för mycket av och således är trött på för tillfället:
makrill i tomatsås
tonfisk i olja/vatten
riskakor
pb&jelly-mackor
1l lättmjölk i stöten

Noteras bör att jag är ganska så konsekvent med mitt ätande, när jag väl hittar något som är okej näringsmässigt och som går att äta, äter jag det ungf 2 ggr om dagen i upp emot ett halvår

sååå..tips?

Kesella är fruktansvärt bra:)
Keso?
Proteinpulver?

kettlebellGuden
2011-07-31, 16:36
Kanske lite ahlgrens bilar och chips? Eller en jävla massa frukt.

drakfelt
2011-07-31, 16:39
Kesella är fruktansvärt bra:)
Keso?
Proteinpulver?

Jo kvarg är ju helt ok ur pris och proteinsynpunkt men liite väl energisnålt för min del :/

Keso likaså och givetvis äter jag proteinpulver mest hela tiden men nu pratar vi mer matigt :)

drakfelt
2011-07-31, 16:43
Kanske lite ahlgrens bilar och chips? Eller en jävla massa frukt.

förtäres helst med rövslev!

Kaerra
2011-07-31, 17:05
Jo kvarg är ju helt ok ur pris och proteinsynpunkt men liite väl energisnålt för min del :/

Keso likaså och givetvis äter jag proteinpulver mest hela tiden men nu pratar vi mer matigt :)

Kesella 10% mena jag :)

xanan
2011-07-31, 17:34
Varför äter du så ofta?

RassK
2011-07-31, 17:37
Vassle + havregryn + shaker

drakfelt
2011-07-31, 17:46
Varför äter du så ofta?
jag tcker inte att det är speciellt ofta, du för gärna förklara varför du har synpunkter på det.

Vassle + havregryn + shaker
det är också en variant, körde det med grädde och mjölk innan

kettlebellGuden
2011-07-31, 17:51
Efter tips från eleni så har jag börjat köra rätt mycket kvarg + cankao (+ jordnötssmör). Passar ju inte alls är men kanske istället så 10% kesella + kakao + socker/sötning (+ jordnötssmör).

Burk hummus blandad med tahini borde bli helläckert att äta med tomat eller nått.

mikaelj
2011-07-31, 17:56
jag tcker inte att det är speciellt ofta, du för gärna förklara varför du har synpunkter på det.

det är också en variant, körde det med grädde och mjölk innan

för att du då kan äta mer när du väl åter och slippa tänka på att äta en måltid var tredje timme.
Postat via en mobil enhet

xanan
2011-07-31, 18:06

Nej men jag trodde du var en sån som tror att du ökar metabolismen (om det är rätt term jag använder) genom att äta ofta. Alltså för att gå ned i vikt.

Jag äter ju ungefär lika många gånger för att få i mig den energi jag behöver för träningen.

kettlebellGuden
2011-07-31, 18:19
för att du då kan äta mer när du väl åter och slippa tänka på att äta en måltid var tredje timme.
Postat via en mobil enhet

Knappast så jäkla mycket att tänka på som folk vill få det till.

Är det inte annars så att någon studie visade på att det var lättare att få i sig mer kalorier om man åt oftare?

xanan
2011-07-31, 18:30
Knappast så jäkla mycket att tänka på som folk vill få det till.

Är det inte annars så att någon studie visade på att det var lättare att få i sig mer kalorier om man åt oftare?

Varför skulle det vara lättare? Jag skulle säga motsattsen,

Vaknar, hungrig som fan och äter en stor frukost på ca 700 kcal

Sen väntar till lunch och äter stor lunch på kanske ca 800-1000kcal

Sen tränar och kommer hem hungrig och äter en stor middag på 1000kcal.

Där har jag mitt dagsbehov direkt i kcal.

Jag tycker att det är svårare att äta oftare och mindre portioner som vissa gör, dock äter jag lite mellan de 3 stora portionerna. Typ en shake, yougurt, macka eller något sånt bara.

1684_
2011-07-31, 18:38
keso? 4%? 90 kcal per 100g... lätt å äta mkt av, mums.

kettlebellGuden
2011-07-31, 18:58
Varför skulle det vara lättare? Jag skulle säga motsattsen,

Vad du tycker är ju iofs inte jätterelevant. Jag tycker själv att det är svårare att trycka 4500kcal på 3 måltider än på 5-6. Anledningen att det eventuellt skulle vara lttare är för att jag har för mig att någon studie pekade på det. Allt där här är iofs rätt irrelevant.

snacks:

How about lite beef jerky som snacks? Högt protein och rätt gott, också rätt dyrt men det drabbar ju ingen fattig.

Nötter: jordnötter, paranötter, cashew, valnötter...

xanan
2011-07-31, 19:13
Vad du tycker är ju iofs inte jätterelevant. Jag tycker själv att det är svårare att trycka 4500kcal på 3 måltider än på 5-6. Anledningen att det eventuellt skulle vara lttare är för att jag har för mig att någon studie pekade på det. Allt där här är iofs rätt irrelevant.

Mjo men sen är det ju skillnad, ditt dags behov är på 4500 och mitt ligger på ca 2800-3000 så klart att det blir jobbigare att klämma i sig 4500 än 2800 ;)

Menade inte att det var något fel med att du åt offtare, jag missförstog först och trodde att du åt offtare för att du ville gå ned i vikt, tror jag blandade ihop trådarna.

kettlebellGuden
2011-07-31, 19:20
Frödinge ostkaka är fucking najs med. In i micron och sylt på. Eller skit i micron.

Stekt ägg på bröd. Fint som bara den.

Mjo men sen är det ju skillnad, ditt dags behov är på 4500 och mitt ligger på ca 2800-3000 så klart att det blir jobbigare att klämma i sig 4500 än 2800 ;)

Menade inte att det var något fel med att du åt offtare, jag missförstog först och trodde att du åt offtare för att du ville gå ned i vikt, tror jag blandade ihop trådarna.

lol.

Personligen skiter jag i hur ofta folk äter. drakfelt äter ofta och vill gå upp (4000+ / dag om jag inte minns helt jävla fel), jag äter ofta och går ner (~2000kcal / dag).

juulia_
2011-07-31, 19:32
Nötter och torkad frukt!

wird
2011-07-31, 19:33

Ät något annat livsmedel till, bara att använda den härliga fantasin

vicarious
2011-07-31, 21:26
Spä ut kvargen så den blir lite lösare i konsistensen och ät med flingor och bär eller frukt. Startflingor eller Crünchy är ju inte direkt energisnåla =)