handdator

Visa fullständig version : Mer kontakt vid högrep

lofito
2011-07-30, 13:33
Under tiden som jag deffat så har jag enbart kört 3 set per övning med lågrep (4-6). Därefter började jag nu i slutet av veckan att testa högrep för att variera lite och känner att - det här verkar ge mer.

Jag hade tänkt testa att köra högrep ena veckan och lågrep andra, dvs. varannan för båda. Jag kör då under högrep 4 set per övning med repsen indelade på detta sättet: 1:a och 4:e setet kör jag 12 reps på, medan 2:a och 3:e ligger på 8 reps. Idag när jag körde rygg och biceps med högreps så kände jag att jag fick mycket mer kontakt med musklerna och det drog mer i
dom nu under högrep. Under lågrep känner jag inte av lika mycket kontakt som vid högrep, vad beror detta på?

Dessutom så kände jag av biceps mycket mycket mer under ryggövningarna
vid högrep än när jag kör lågrep, då känner jag inte av bicepsen lika mycket.

Vad beror detta på? Jag ska testa och köra högrep respektive lågrep varannan vecka för att variera mig lite så att kroppen inte vänjer sig vid ett, vad tycker ni kring detta och varför får jag mer kontakt med musklerna?

Det är så jag känner iaf, känner att det ger mer vid högrep.

Jokester
2011-07-30, 13:38
Under tiden som jag deffat så har jag enbart kört 3 set per övning med lågrep (4-6). Därefter började jag nu i slutet av veckan att testa högrep för att variera lite och känner att - det här verkar ge mer.

Jag hade tänkt testa att köra högrep ena veckan och lågrep andra, dvs. varannan för båda. Jag kör då under högrep 4 set per övning med repsen indelade på detta sättet: 1:a och 4:e setet kör jag 12 reps på, medan 2:a och 3:e ligger på 8 reps. Idag när jag körde rygg och biceps med högreps så kände jag att jag fick mycket mer kontakt med musklerna och det drog mer i
dom nu under högrep. Under lågrep känner jag inte av lika mycket kontakt som vid högrep, vad beror detta på?

Dessutom så kände jag av biceps mycket mycket mer under ryggövningarna
vid högrep än när jag kör lågrep, då känner jag inte av bicepsen lika mycket.

Vad beror detta på? Jag ska testa och köra högrep respektive lågrep varannan vecka för att variera mig lite så att kroppen inte vänjer sig vid ett, vad tycker ni kring detta och varför får jag mer kontakt med musklerna?

Det är så jag känner iaf, känner att det ger mer vid högrep.

Antagligen för att du har lättare att ta ut muskeln mer när du kör lägre vikter. När jag själv vill uppnå samma känsla kör jag hellre så många rep jag klarar på tyngre vikter för att sedan gå ner på lägre.

Bjern
2011-07-30, 13:40
Antagligen kör du för tungt när du kör lågrep och tar inte ut övningen i full ROM och får därför inte lika bra kontakt.Men sen får du lättare pump utav högrep än om du kör lågrep. Variation är alltid bra, men svarar kroppen bättre på högrep tycker du så kör det, lägg in någon tung vecka eller så lägger du bara på mer vikt i slutet av dina set.

Lychgate
2011-07-30, 13:40
Antagligen blir din volym högre med högrep så musklerna blir mer uttröttade. 4 set istället för 3 har även större effekt.

edit: Pucktrea.

dobarj3
2011-07-30, 14:10
Antagligen blir din volym högre med högrep så musklerna blir mer uttröttade. 4 set istället för 3 har även större effekt.

edit: Pucktrea.

På vadå?

lofito
2011-07-30, 17:23
Lychgate: Skönt att höra - men på vilket sätt har 4 set större effekt än 3?

Känner faktiskt att 1 och 4:e setet på 12 reps varav 2:a och 3:e setet på 8 reps verkligen ger. Bör jag fortsätta med högrep eller ska jag variera och köra högrep / lågrep varannan vecka?

apfel
2011-07-30, 17:27
Lychgate: Skönt att höra - men på vilket sätt har 4 set större effekt än 3?

Känner faktiskt att 1 och 4:e setet på 12 reps varav 2:a och 3:e setet på 8 reps verkligen ger. Bör jag fortsätta med högrep eller ska jag variera och köra högrep / lågrep varannan vecka?
förutsatt att vikten är densamma, intensiteten är densamma så ökar du ju volymen--> mer stress på muskeln