handdator

Visa fullständig version : Megablixtdeff inför GMU! Råd?

Madness
2011-07-28, 23:01
Tjena, fick denna afton ännu ett av mina prova-på ryck, TANKEN ÄR ATT DEFFEN SKA VARA MELLAN EN VECKA TILL EN OCH EN HALV MAX, har inte mer tid. Lite bakgrund: är 20 år på 79 kg morgonvikt ca och 168 cm kort.
Har styrketränat i ca ett och ett halvt år, även blandat in lite konditionsträning då och då, ökat hyfsat i styrka personbästa är 170kg marklyft, 82.5 kg bänk med stopp, 112.5kg djup böj , 80kg styrkevändning, 60 kg ståpress (på 75kg kroppsvikt). Nu är det så att jag ska genomföra grundmilitär-utbildning snart, och känner mig lite på den tunga sidan med tanke på att jag har en del onödigt kroppsfett och vägde så lite som 70 kg i början av året efter en deff.

Känner nu att inför detta vore det skönt att bli av med säg en 5 kg kroppsvikt iallafall, mer om möjligt delvis för att se bättre ut, delvis för att göra det lättare att springa runt med kroppen och liknande, och rent allmänt vill känna mig lättare på foten så att säga.

Det är inte hela världen om jag förlorar lite muskelmassa med fettet då det (antar jag?) kanske skulle hjälpa med mjölksyretröskeln, och känner ändå att jag har lite styrkemarginal funktionsmässigt.

Undrar främst vad ni har för tankar om detta, om jag kan vinna något på det, av dem punkterna jag nämnde, eller om det är bortkastat? Har tillgång till EAA och multivitamin som jag tänkte använda mig av, och hade tänkt styrketräna och löpa lite. Vad tror ni?

Jokester
2011-07-28, 23:07
Försök att räkna ut hur mycket fett din kropp maximalt kan frisätta per dygn. Varför tappa muskler i onödan? Vill du enbart bli "lättare" kan du ju strypa kolhydraterna innan och tömma dig på vätska så kan du komma ner säkert 4 kg bara på det.

Madness
2011-07-28, 23:38
Försök att räkna ut hur mycket fett din kropp maximalt kan frisätta per dygn. Varför tappa muskler i onödan? Vill du enbart bli "lättare" kan du ju strypa kolhydraterna innan och tömma dig på vätska så kan du komma ner säkert 4 kg bara på det.

Hur skulle det hjälpa min prestation om jag sprang runt tömd på vätska och utan kolhydrater *cry*, är ju kroppsvikt jag vill tappa :Virro

TheIsh
2011-07-29, 04:30
Du kommer aldrig kunna bli av med 5kg fett om du tror det. Kroppen består till stor del av vatten, så jo, vatten räknas som kroppsvikt. Och nej, du skulle förmodligen inte prestera märktbart bättre.

martikainen
2011-07-29, 07:03
på 9dagar (antar att du rycker in den 8e) hinner du inte tappar mer än 1-2kg fett, men samtidigt får du slita för det.
Varför inte äta gott och njuta av dina sista dagar i frihet? Du kommer tappa i vikt som en anorektiker om du vill när du väl ryckt in, det krävs mycket mat för att hålla uppe vikten.

Fredrik_S
2011-07-29, 07:34
Kroppsvikt kan du nog tappa 5-10 kilo om du accepterar att må så dåligt som du aldrig någonsin mått under tiden. Fettmängden du tappar under perioden blir kanske 1-2 kg resten vätska och muskler.

Extremt dumt med andra ord och onödigt och ickefungerande för ditt syfte att prestera bättre. Det tar tyvärr längre tid än 1-1,5 vecka att tappa stor mängd fett.

daloatf
2011-07-29, 07:55
Sluta ät, drick vatten. Eller skit i allt och koncentrera dig på att äta lite mindre senare.

Ronn
2011-07-29, 08:05
Om målet är att klara militärutbildningen bättre så kan det ju inte vara särskilt fördelaktigt att dels tappa massa muskler innan och dels äta så lite att du mår dåligt innan du påbörjar utbildningen.

Mental
2011-07-29, 08:42
Släpp defftankarna och vässa konditionen i stället, kommer ge dig mycket mer.

z_bumbi
2011-07-29, 09:09
På 1,5 vecka skulle jag öka/fokusera mer på konditionen i en vecka, inte så att du lägger på flera pass i veckan men öka lite och se till att fokusera återhämtningen runt konditionen vs styrkan.
Sen skulle jag sova resterande dagar.

Madness
2011-07-29, 09:36
Jaja, ser ut som jag får skita i det:P Tack grabbar;) Tränar vidare som vanligt då!

Mental
2011-07-29, 10:02
Mina erfarenheter av värnplikt och militärtjänstgöring säger mig att det allt som oftast är dålig kondition snarare än dålig styrka som fäller folk. Dvs fokus på löpträning, gärna långdistans i skönt tempo. Men även intensiva intervallpass ibland då.

Sniggel
2011-07-29, 10:12
Mina erfarenheter av värnplikt och militärtjänstgöring säger mig att det allt som oftast är dålig kondition snarare än dålig styrka som fäller folk. Dvs fokus på löpträning, gärna långdistans i skönt tempo. Men även intensiva intervallpass ibland då.

Helt klart är det kondition och uthållighet som brukar vara viktigast.

Dock kan det vara bra att vara lite större (och därmed starkare) också eftersom man ofta marscherar med packning. En mindre kille har inte mindre packning än en större så för tunna killar kan det bli jobbigare än för någon som är större.
Konditionen och uthålligheten är dock förstås bland det viktigaste, samt att ta sina skoskav på allvar från första början istället för som mig, låta det gå så långt att man vänjer sig vid att ha ont konstant i 10 månader :P

Mental
2011-07-29, 10:18
Helt klart är det kondition och uthållighet som brukar vara viktigast.

Dock kan det vara bra att vara lite större (och därmed starkare) också eftersom man ofta marscherar med packning. En mindre kille har inte mindre packning än en större så för tunna killar kan det bli jobbigare än för någon som är större.
Konditionen och uthålligheten är dock förstås bland det viktigaste, samt att ta sina skoskav på allvar från första början istället för som mig, låta det gå så långt att man vänjer sig vid att ha ont konstant i 10 månader :P

Men å tredje sidan, har man otur att vara störst och starkast får man släpa både stridsvagnsmina 5 och gruppens kulspruta... :( Blä.

Madness
2011-07-29, 11:16
Har börjat lägga fokus på kondition o uthållighet sen jag fick besked om att jag kom in, men detta var bara en månad sen ungefär, så kan knappast påstå att den är särskilt bra ännu, men det 'r bara att göra så bra som det går och hoppas på att det går med vilja sen;) Är inte orolig för att min styrka ska vara för dålig, just därför jag inte var rädd o tappa lite muskler även om de må vara onödigt. Men det var tydligen ingen bra idé ändå

isakt
2011-07-30, 20:15
10kg går fort att tappa under vpl :)
Var en som fick som en skinnpåse på magen pga viktnedgång då jag gjorde lumpen.

TyskenGBG
2011-07-30, 21:32
Får man fråga vilket regemente du ska göra GMU vid ?

Sniggel
2011-07-31, 10:59
Men å tredje sidan, har man otur att vara störst och starkast får man släpa både stridsvagnsmina 5 och gruppens kulspruta... :( Blä.

Egen erfarenhet? Tillät du det? :P

Madness
2011-07-31, 20:07
Får man fråga vilket regemente du ska göra GMU vid ?

Ledningsregementet i Enköping ;)

TyskenGBG
2011-07-31, 22:13
Ah , tänkte du var i den kullen som skulle hit ;) (skövde)

Madness
2011-08-01, 00:12
Ah , tänkte du var i den kullen som skulle hit ;) (skövde)

Misstänkte att det var det du undra på:) Men icke, och dessvärre hamnade jag på Hemvärnsgruppen när jag egentligen vill ha provanställning/vidareutbildning efter:/ Hoppas starkt på att det ska gå att ordna *flex*

TyskenGBG
2011-08-01, 11:32
Aj fan , äh välkommen till det gröna ;) vänj det vid att bli besviken !

Madness
2011-08-01, 12:29
Aj fan , äh välkommen till det gröna ;) vänj det vid att bli besviken !

Du menar att chanserna är små:P? erfarenhet?

Mental
2011-08-01, 12:34
Nej, men att man ofta blir besviken i grönkläder.

/Stundtals grönklädd sedan 2001, still lovin' it.

Men visst fan är det en stundtals genomkorkad firma...

TyskenGBG
2011-08-01, 19:55
Finns underbart bra dagar , och väldigt värdelösa dagar. Men man gör det till vad man vill , tid kommer alltid finnas oavsett om man vill eller inte och då är det bara att försöka göra något vettigt
Du kommer märka ;)

Men fast blir man ! Är ju som en till familj som man konstant träffar och är med