Logga in

Visa fullständig version : Nackknaster

Lellan
2011-07-28, 22:38
Har alltid knakat, nu är det dock på en alltför partytrixig nivå. Knaster och knak och sprak, det låter verkligen som fyrverkerier i min nacke. Resten av kroppen låter mer smack, poff, pang och oftast när jag tränar el hänger mig i en ribbstol på gymet. Nacken knastrar dock högst spexigt!

Speciellt när jag gör sån där "gubbmachoknak" - svänger med huvudet åt båda hållen (men är skönt, jag är dock ej gubbe el macho). Iaf, trodde väl inte att det hördes så mkt "utåt", men brukar tydligen göra det när jag läst saga åt sonen. Så gjorde jag det inte idag då säger han halvsovande "du måste låta innan jag kan sova.." Först förstod jag inte, sen svängde jag på huvudet - å grabben somna... :em:

Så: är det något man kan tysta ner? Förhindra? Det är inte skadligt va? Hjälper en naprapat? Ska jag knaka på, el undvika? Varför är det så sköönt.. *drool* (är det för att jag är gammal?) Eller för att man tränar? Eller tränar för lite? Det är inte så hett. :MrT:

(kom på ett bättre partytrick: "jag kan med en enkel rörelse försätta min son i sömn..*nacksving* "Zzzzz...") Synd att han är en sån party-pooper i övrigt.. ;P

Vunnis
2011-07-28, 22:41
Först förstod jag inte, sen svängde jag på huvudet - å grabben somna... :em:

Lol. :laugh:

Det är väl som med alla andra leder - ofarligt att knaka. Men ganska skönt. :)

Lellan
2011-07-28, 22:44
Lol. :laugh:

Det är väl som med alla andra leder - ofarligt att knaka. Men ganska skönt. :)

En snygging passerar. Lellan vrider huvud... *knasteriknakbrak* Sonen faller i dvala och snyggingen lägger ryggen på benen med skräck i blick.

(äh, man kan ju inte lägga ryggen på benen heller! DET låter ohälsosamt. Och jag raggar inte i barns sällskap. Eller tittar. Bara knakar. )

Windstalker
2011-07-28, 22:50
Har alltid knakat, nu är det dock på en alltför partytrixig nivå. Knaster och knak och sprak, det låter verkligen som fyrverkerier i min nacke. Resten av kroppen låter mer smack, poff, pang och oftast när jag tränar el hänger mig i en ribbstol på gymet. Nacken knastrar dock högst spexigt!

Speciellt när jag gör sån där "gubbmachoknak" - svänger med huvudet åt båda hållen (men är skönt, jag är dock ej gubbe el macho). Iaf, trodde väl inte att det hördes så mkt "utåt", men brukar tydligen göra det när jag läst saga åt sonen. Så gjorde jag det inte idag då säger han halvsovande "du måste låta innan jag kan sova.." Först förstod jag inte, sen svängde jag på huvudet - å grabben somna... :em:

Så: är det något man kan tysta ner? Förhindra? Det är inte skadligt va? Hjälper en naprapat? Ska jag knaka på, el undvika? Varför är det så sköönt.. *drool* (är det för att jag är gammal?) Eller för att man tränar? Eller tränar för lite? Det är inte så hett. :MrT:

(kom på ett bättre partytrick: "jag kan med en enkel rörelse försätta min son i sömn..*nacksving* "Zzzzz...") Synd att han är en sån party-pooper i övrigt.. ;P

Det är inte skadligt, du kan knaka på! Anledningen till att det knakar är att utrymmen med (troligen) nitrösa gaser brister då ledvätskan (synovialvätskan) pressas mot dem. Det är som en luftbubbla som spricker. Har man varit stilla i nackleden länge kan knaken bli "större" pga att ledvätska har pressats ut ur leden och orsakar större gasbubblor.
Huruvida en naprapat kan fixa det eller inte låter jag vara osagt, har dock svårt att tro det. Jag säger kör på bara!

/Wind