handdator

Visa fullständig version : ang ÄTARDAG!

Sushipinne
2011-07-28, 19:00
Tja! Undrar bara lite om ätardagar. Alltså, under en ätardag, vilket man ska ha en gång i veckan tror jag det är?
Ska man alltså käka så mycket man bara orkar? godis, choklad, pizza, donken, allt?! eller hur funkar det egentligen?

jasonmago
2011-07-28, 19:05
Tja! Undrar bara lite om ätardagar. Alltså, under en ätardag, vilket man ska ha en gång i veckan tror jag det är?
Ska man alltså käka så mycket man bara orkar? godis, choklad, pizza, donken, allt?! eller hur funkar det egentligen?

Är du seriös?

Vad tror du själv kan vara positivt med att göra precis så som du just beskrev?

Bjornmoberg
2011-07-28, 19:05
Såvitt jag har förstått så innebär "ätardag" att om man t.ex har en deffperiod så får man kliva över det bestämda kaloriintaget med visst mkt. Dock vet jag väl inte om du ska äta så mkt som du orkar.. En tolkningsfråga.. =)

EDIT: jasonmago got a point..

Jokester
2011-07-28, 19:08
Det du beskriver är inte en ätardag, det är snarare en binge, eller hetsätning. En kontrollerad ätardag kan vara att en dag i veckan ligga på balans istället för underskott och få i sig lite extra kolhydrater.

Lychgate
2011-07-28, 19:36
Det du beskriver är inte en ätardag, det är snarare en binge, eller hetsätning. En kontrollerad ätardag kan vara att en dag i veckan ligga på balans istället för underskott och få i sig lite extra kolhydrater.

+1. Exakt vad jag skulle sagt. Lägg till något litet gott som en chokladbit om du måste ha en vecko dos av godis. Vissa människor kan dra brutala "ätardagar" så dom går upp i vikt iaf sett över veckan.

Zorban
2011-07-28, 19:44
Man _ska_ ingenting. Om du inte orkar att ligga på kcalunderskott hela veckan så kör med ätardag, men det kommer inte göra deffen "bättre". Förmodligen förlänger du den.

Pansartax
2011-07-28, 19:46
Ätardag är en dag när du passar på att äta det du är sugen på utan att tänka på vad det innehåller, det kan vara (i mitt fall) allt ifrån vitt bröd med ost till oboy eller kladdkaka. Det behöver inte vara onyttig snabbmat heller men det kan ligga utanför din vanliga kaloribudget.

Skulle t.e.x. aldrig få för mig att trycka en halv limpa grekiskt lantbröd med havssaltsmör och ost "bara sådär" på en vanlig dag, men just på en ätardag är det OK.

Eftersom dessa dagar oftast är under diet så brukar det inte bli att man får i sig så mycket heller så brukar inte bli så blodigt.

Eddie Vedder
2011-07-28, 19:47
Sök på ätardag, finns ju en miljon trådar om ätardagar. Myten om att det skulle vara nödvändigt för alla och ge någon sorts megaboost verkar aldrig dö.

Vunnis
2011-07-28, 19:47
Ätardag är en dag när du passar på att äta det du är sugen på utan att tänka på vad det innehåller, det kan vara (i mitt fall) allt ifrån vitt bröd med ost till oboy eller kladdkaka.

Och här gick det inte ihop igen...

willtjam
2011-07-28, 19:48
Man _ska_ ingenting. Om du inte orkar att ligga på kcalunderskott hela veckan så kör med ätardag, men det kommer inte göra deffen "bättre". Förmodligen förlänger du den.

Enligt Lyle McDonald så har personer med inplanerade ätardagar klarat dieten bättre än folk utan, så deffen blir nog "bättre".

Pansartax
2011-07-28, 19:50
Och här gick det inte ihop igen...

Förlåt, menade givetvis hur pass mycket kcal det innehåller.

Har tappat ca 18 kg och haft ätardagar, allt handlar om diciplin.

Sushipinne
2011-07-28, 23:52
Är du seriös?

Vad tror du själv kan vara positivt med att göra precis så som du just beskrev?

ehm? ah jag är seriös, antar att du inte har läst så mycket tidningar på det senaste?

Sushipinne
2011-07-28, 23:57
Ah alltså som jag förstått det på andra länkar jag har läst ska det funka typ såhär:

Att när man ligger på ett kalroiintag som är under det man ska ha eller va man ska säga för att gå ner i vikt, "slutar" kroppen att förbränna, eller ja den sparar med och förbränner inte lika mycket. Så därför lägger man in en ätardag, så att man laddar på lite igen och på så vis ska detta öka fettförbränningen resten av veckan. Men så har bara jag fattat det, sen varför jag fråga på forumet var inte för att jag vill ha massa jävla tykna svar HOST jasonmago, utan ville mest veta vad folket här tyckte och tänkte om det (dom som är pålästa) om just ätardag då. Lite så jag tänkte bara hoppas på bättre svar denna gången!

Jonas N
2011-07-29, 00:40
Lägger du på dig något kilo fläsk, vilket du kommer göra om du äter enl. ovanstående menu, kommer förbränningen garanterat öka. Om det ger dig önskad effekt är mindre troligt.

SnyggErkan
2011-07-29, 01:51
+1. Exakt vad jag skulle sagt. Lägg till något litet gott som en chokladbit om du måste ha en vecko dos av godis. Vissa människor kan dra brutala "ätardagar" så dom går upp i vikt iaf sett över veckan.

:em: Det problemet har jag, men smaskar på sista glassen nu och sen ska det fan inte vara mer än 500+ på en ätardag.

willtjam
2011-07-29, 06:40
Ah alltså som jag förstått det på andra länkar jag har läst ska det funka typ såhär:

Att när man ligger på ett kalroiintag som är under det man ska ha eller va man ska säga för att gå ner i vikt, "slutar" kroppen att förbränna, eller ja den sparar med och förbränner inte lika mycket. Så därför lägger man in en ätardag, så att man laddar på lite igen och på så vis ska detta öka fettförbränningen resten av veckan. Men så har bara jag fattat det, sen varför jag fråga på forumet var inte för att jag vill ha massa jävla tykna svar HOST jasonmago, utan ville mest veta vad folket här tyckte och tänkte om det (dom som är pålästa) om just ätardag då. Lite så jag tänkte bara hoppas på bättre svar denna gången!

Såvitt jag vet så är det vissa hormoner som knasas till på en diet, och för att rätta till dom så måste man ha i sig runt 100 g kolhydrater i några dagar, inte bara en vrakmiddag på en dag. Tror jag.

Ronn
2011-07-29, 07:44

Nja däremot så kan det ju vara så att du upplever mindre ork och rör mindre på dig och följden till det blir ju att du förbrukar mindre, men att kroppen slutar förbränna det stämmer inte, den förbränner efter behov.

Ätardagar brukar väl mest ge en psykologisk effekt, man kanske lägger sig i balans eller ytterst litet överskott någon gång ibland under en lång deff för att ge efter lite för begär och så att motivationen inte tryter helt.

Zorban
2011-07-29, 13:15
Enligt Lyle McDonald så har personer med inplanerade ätardagar klarat dieten bättre än folk utan, så deffen blir nog "bättre".
Vad menar du med att de klarat dieten bättre?

willtjam
2011-07-29, 13:22
Vad menar du med att de klarat dieten bättre?

Studies repeatedly show that flexible dieters, that is individuals who allow some flexibility
in their eating habits, tend to do better with their dieting efforts, weigh less and succeed
more often than rigid dieters (dieters who think that they must adhere to the diet 100%
or it’s failed).
The Rapid Fat Loss Handbook av Lyle McDonald.

kettlebellGuden
2011-07-29, 13:39
Jag ligger på en 5-6000 på min ätardag (varje söndag that is). Bränner bort fett utan problem på det här.

Ronn
2011-07-29, 13:40
Jag tolkar Lyle som att han menar fenomenet "äh nu har jag redan sabbat dieten så det spelar ingen roll längre", samma fenomen dyker ju titt som tätt upp som frågeställning här ibland. :)

Det är nog psykologiska effekter som också skulle kunna vara kopplade till hormonsvar, om det är så att man verkligen gillar något väldigt mycket fast man undviker att äta det på grund av att man deffar så kan ju kombinationen av hunger och begär tillslut bli så stor att man går bananas och släpper alla tyglar helt. Därav är det ju bättre att försöka planera in sånt man har begär för i dieten istället. Det är väl det misstaget jag tycker mig se vissa göra dvs man deffar med övertygelsen att man hela tiden måste äta nyttigt och inte ge efter för begären men det håller nog inte så länge.

Lychgate
2011-07-29, 13:45
Ätardag: Morot på en pinne. Att börja diskutera hormonella ändringar sett över en dag ger nog inget i det stora hela.

Zorban
2011-07-29, 14:07
The Rapid Fat Loss Handbook av Lyle McDonald.
Vad har det med saken att göra? Jag skrev ju att om man behöver en ätardag för att klara av att ligga på underskott så bör man ha det.

Jag syftade mer på folk som tror att ätardagar höjer förbränningen, undviker "svältläge" osv osv. Att en deff med ätardagar ger bättre resultat än samma totala kaloriunderskott utan ätardagar.

På TS lät det som att han läst någonstans att man ska ha ätardagar när man deffar, som att det skulle ge en massa fördelar för slutresultatet oavsett om man klarar att hålla underskottet utan dem. Det går väl lika bra att iaf testa att köra utan, om det blir för jobbigt får man ta ätardag.

Sparven från Minsk
2011-07-29, 14:10
Strunta i ätardag, kör fuskmåltid istället. :thumbup:

kettlebellGuden
2011-07-29, 14:18
Vad har det med saken att göra? Jag skrev ju att om man behöver en ätardag för att klara av att ligga på underskott så bör man ha det.

Jag syftade mer på folk som tror att ätardagar höjer förbränningen, undviker "svältläge" osv osv. Att en deff med ätardagar ger bättre resultat än samma totala kaloriunderskott utan ätardagar.

På TS lät det som att han läst någonstans att man ska ha ätardagar när man deffar, som att det skulle ge en massa fördelar för slutresultatet oavsett om man klarar att hålla underskottet utan dem. Det går väl lika bra att iaf testa att köra utan, om det blir för jobbigt får man ta ätardag.

Även här menar Lyle på att i t.ex. PSMF-kontext så behövs definitivt någon form av refeed för att uppreglera diverse hormon.

Eg. kör du 12 veckor med 800kcal / dag (200g protein) så är det högst rekommenderat med en refeed en gång / vecka.

willtjam
2011-07-29, 14:22

Du skrev att det inte skulle göra deffen "bättre" med en ätardag, medan studier visar att deffen blir bättre med en ätardag. Det har det med saken att göra.
Men syftade du på något annat så glöm vad jag skrev.

TS borde läsa A Guide to Flexible Dieting av McDonald då han går igenom fördelarna med ätardagar och "diet breaks".

Även här menar Lyle på att i t.ex. PSMF-kontext så behövs definitivt någon form av refeed för att uppreglera diverse hormon.

Eg. kör du 12 veckor med 800kcal / dag (200g protein) så är det högst rekommenderat med en refeed en gång / vecka.
Gäller det inte dieter i allmänhet? En refeed för hormonens skull alltså.

kettlebellGuden
2011-07-29, 14:31
Gäller det inte dieter i allmänhet? En refeed för hormonens skull alltså.

Om man bara ligger på en 500-1000 kcal minus så tror jag inte det är så nödvändigt.

Faith
2011-07-29, 14:32

lol

Vi säger att du deffar och du ligger på ett underskott på typ -500 kcal 6 dagar i veckan, vilket blir ett totalt underskott på 3000 kcal. Sen på dag 7 trycker du i dig all den där skiten du listat ovan ^ vilket get dig ett överskott på kanske 4000 kcal. -3000 + 4000 = +1000.... *cry*

Slutsats: Du har alltså kämpat i 6 dagar för att sedan förstöra allt på 1 :D

Edit: Sen förstår jag inte varför du vill trycka i dig en jävla massa skit, du förstår väl själv att det inte leder till något positivt :/

willtjam
2011-07-29, 14:46
lol

Vi säger att du deffar och du ligger på ett underskott på typ -500 kcal 6 dagar i veckan, vilket blir ett totalt underskott på 3000 kcal. Sen på dag 7 trycker du i dig all den där skiten du listat ovan ^ vilket get dig ett överskott på kanske 4000 kcal. -3000 + 4000 = +1000.... *cry*

Slutsats: Du har alltså kämpat i 6 dagar för att sedan förstöra allt på 1 :D

Edit: Sen förstår jag inte varför du vill trycka i dig en jävla massa skit, du förstår väl själv att det inte leder till något positivt :/

Fulla glykogenlager och en gasig mage? :thumbup:

Kimkay
2011-07-29, 15:30
strunta i ätardag, kör fuskmåltid istället. :thumbup:

+1

Shpendi
2011-07-29, 16:09
Har tänkt lite fram och tillbaka på en sak, när man "avslutar" en deff och lägger sig därmed på ett litet överskott så lägger dem flesta på sig en hel del fett, har sett folk som gått upp 10kg på ett par veckor bara(och då snackar vi inte om folk som legat på 2-3k kalorier i plus).

Kan man dra någon liknelse med detta till en ätardag, att man lägger på sig mer fett än man borde, om man hade ätit som en ätardag under en annan period än deff dvs.

joasimo
2011-07-29, 16:13
Har tänkt lite fram och tillbaka på en sak, när man "avslutar" en deff och lägger sig därmed på ett litet överskott så lägger dem flesta på sig en hel del fett, har sett folk som gått upp 10kg på ett par veckor bara(och då snackar vi inte om folk som legat på 2-3k kalorier i plus).

Kan man dra någon liknelse med detta till en ätardag, att man lägger på sig mer fett än man borde, om man hade ätit som en ätardag under en annan period än deff dvs.

Mycket av den vikten är vatten, men 10kg på någon vecka? Man kan ju ta det lite lugnt, eller menar du dom som tävlat och börjar fylla på?

Jag kör en kontrollerad ätardag när jag känner för det, brukar bli en gång var tredje vecka.. äter lite extra gott och brukar hamna på ett litet överskott. Kontrollerad ätardag med andra ord och inget svullande!

Jag äter gott varje dag så jag känner inget behov av en ätardag.

Eddie Vedder
2011-07-30, 10:26
Strunta i ätardag, kör fuskmåltid istället. :thumbup:

Det finns ingen definition av "ätardag". Nöjer man sig med en enda måltid kan man kalla det "ätardag" också.

Pansartax
2011-07-30, 10:43
Cheat day som det heter i USA är enligt mig bättre än "ätardag", eftersom man fuskar med sin diet.

jaaaaag
2011-07-30, 10:50
Jag har en dag/v då jag höjer mitt vanliga kcal-intag med 500-1000 kcal. Det räcker för mig, när man ligger lågt på kcal i dagarna så känns en sådan höjning faktiskt inte så lite som det låter.

Jag använder de extra kalorierna till mer av min vanliga dietmat, massor med extra grönsaker, extra kött, prio på extra nyttiga fetter o.s.v. 1000 kcal när det kommer till gotte är inte mycket, 1000 kcal när det kommer till nyttig kost är en del och jag lyckas alltid bli väldigt mätt under "fyllardagen".

Vet att det finns folk som släpper alla spärrar och grisäter en dag/v under diet. För mig funkar inte det men det funkar för många andra.

daloatf
2011-07-30, 11:39
Fuskar lite då och då. Går inte vara strikt hela tiden.

Sparven från Minsk
2011-07-30, 11:42
Det finns ingen definition av "ätardag". Nöjer man sig med en enda måltid kan man kalla det "ätardag" också.

För mig antyder själva ordet ätardag att man får äta "vad man vill" under hela dagen, och jag tror folk lätt tolkar det så, precis som TS verkar ha gjort.
Men tar man en fuskmåltid så indikerar ordet att det bara rör sig om just en måltid.
Därför anser jag att ordet fuskmåltid är bättre än en ätardag.
Get it?

Lellan
2011-07-30, 11:51
Mycket av den vikten är vatten, men 10kg på någon vecka? Man kan ju ta det lite lugnt, eller menar du dom som tävlat och börjar fylla på?

Jag kör en kontrollerad ätardag när jag känner för det, brukar bli en gång var tredje vecka.. äter lite extra gott och brukar hamna på ett litet överskott. Kontrollerad ätardag med andra ord och inget svullande!

Jag äter gott varje dag så jag känner inget behov av en ätardag.

För drygt ett år sedan hade jag under 12 v dragit ner mig 10 kg fett och enligt parillomätning 10% fett, då åkte jag bort 5 dagar m jobbet och åt som de andra åt (det vi blev serverade mao, inget utöver det men det var ju typsikt konferenschema m frukost, fika, lunch, fika, middag, kvällsöl vilket för mig var ett glas rött, en kväll drinkar). Då gick jag upp ca 10 kg, såklart mest vatten men en liten chock var det ju... :D

Hade under deffen börjat på 1800 kcal, efter ytterligare 3 v dragit ner till 1340 kcal, så lär ju ha hamnat högt över det.. under dessa 12 v hade jag 300 kcal extra fredagen + 300 lördagen, men ju mindre kcal man har att röra sig desto svårare att fuska och jag valde ofta att lägga till lite ägg el makrill i tomatsås el potatisar.

Nu tänker jag inte köra lika "hårt" och fort, just för att inte bli så känslig för extra kcal.. tror inte jag behöver ngn ätardag om jag tex en gång i veckan tar en glass (oavsett dag, men tar den om det känns befogat) och att det stannar där. Dock tänker jag ta en dag i veckan då jag inte väger mat men äter utifrån ögonmått (som är bra), har ett bra hum om mängd och storlek men behöver iaf i nuläget lugnet vägning ger. :)

Tror det är få som applicerar ätardagar idag, känns mer som ngt Paulun & dåtidens guru lanserade i början av 2000 där ngnstans?

Något jag däremot tror starkt på, är "utsovarnatt"! :D Tränar man hårt, har extra vardagsmotion (typ promenader), kanske även cardio, ja då tycker jag man kan snarka mer helt enkelt. :thumbup:

Det hjälpte iaf mig, brukade vakna på morgonkvisten av hunger men det var så gött att lägga sig igen efter frulle och sova lite till.... :P

Lellan
2011-07-30, 11:55
För mig antyder själva ordet ätardag att man får äta "vad man vill" under hela dagen, och jag tror folk lätt tolkar det så, precis som TS verkar ha gjort.
Men tar man en fuskmåltid så indikerar ordet att det bara rör sig om just en måltid.
Get it?

Men tror du verkligen det är så bland folk idag? En dag då man inte väger men ändå äter det man tycker är vettigt, eller en dag då man äter en måltid extra, el tar en glass el likn.. så uppfattar jag ordet "ätardag" i dagsläget. Tex här på forumet så var det ju förr grisbulk, nu försöker folk gå upp i vikt samtidigt som de har fettfobi så det har ju svängt en hel del.

Fick mitt kostschema, då stod det fredag och lördag "fria". Jag frågade vad det innebar, "ja, en fri måltid?" fick jag till svar som att det var självklart. "Du behöver ju fortfarande äta maten så som den är upplagd för dig, men det är för psyket, om det finns ngt du gillar som inte finns utrymme för annars".

Men att definiera är ju bra, även om de flesta nog förstår att det är lite onödigt att förstöra veckans arbete med att grisäta.. :)

Eddie Vedder
2011-07-30, 14:09
Get it?

Jo jag förstod att du menade så. Men jag menar att någon definition inte finns helt enkelt. Jag kan ju välja att kalla det "ätardag" (varför jag nu överhuvudtaget skulle välja att sätta en titel på dagen) om jag äter typ som vanligt under dagen men käkar en kebabrulle på kvällen.

Tacos
2011-07-30, 14:36
För drygt ett år sedan hade jag under 12 v dragit ner mig 10 kg fett och enligt parillomätning 10% fett, då åkte jag bort 5 dagar m jobbet och åt som de andra åt (det vi blev serverade mao, inget utöver det men det var ju typsikt konferenschema m frukost, fika, lunch, fika, middag, kvällsöl vilket för mig var ett glas rött, en kväll drinkar). Då gick jag upp ca 10 kg, såklart mest vatten men en liten chock var det ju

Sedan satt du väl mest still också om det var en konferens, till skillnad från deffen, då jag antar att du tränade hårt.

Lellan
2011-07-30, 17:47
Sedan satt du väl mest still också om det var en konferens, till skillnad från deffen, då jag antar att du tränade hårt.

Sant, men styrketräning och lite promenerande bränner väl inte nämnvärt.. Inte i närheten vad jag måste tryckt i mig i kcalskillnad iaf, mängderna var mindre, men italiensk mat äro energität.. *vet* Det blev iaf ingen snygg graf vid återbesöket (fettmätning, vikt, sammansättning) efter resan iaf.. :D