Visa fullständig version : Ingen mjölk. Vad ska jag äta istället??
Squatordie
2011-07-28, 17:43
Efter att nyligen läst en tråd på kolo om mjölkprotein och finnar så provade jag att utesluta det mesta mjölproteinet i kosten men vet inte vad jag ska ersätta det med? Förövrigt har jag märkt STOR skillnaden på finnarna/acnen.
Tidigare har jag ätit såhär:
Morgon:
Vassle-shake 30g
Havregryn 130g
mjölk 400g
Lunch:
Pasta/ris/ca 150g okokt
Kyckling/kött/fisk ca 500g
efter jobb:
mjölk 1 / 1½ liter.
kvällsmat:
Pasta/ris/ca 150g okokt
Kyckling/kött/fisk ca 500g
mjölk ca500g
innan läggdax:
kesella 500g
samt vassle efter träning men det har jag bytt ut mot EAA.
Jag behöver alltså hjälp att hitta något som kan ersätta mjölken och vasslet som ger hela 90g protein, 60g fett, 1263kcal och alla vitaminer + det som jag förlorar från havregrynen då jag inte kan äta havregryn utan mjölk. Kesellan behåller jag så länge även om det är kasein i den.
Äter i stort sett allt men det blir ganska dyrt att lägga till annu mer kyckling/kött fisk, kostar ju betydligt mer än mjölk :furious: jag älskar mjölk.....
Jokester
2011-07-28, 17:48
Ägg?
Squatordie
2011-07-28, 17:51
Blir ungefär 800g ägg för att kompensera för mjölken och vasslet. Är det lugnt att käka så mycket ägg om dagen?
Jokester
2011-07-28, 18:03
Blir ungefär 800g ägg för att kompensera för mjölken och vasslet. Är det lugnt att käka så mycket ägg om dagen?
Är nog inte jag rätt man att svara på, verkar vara olika åsikter om huruvida stora mängder ägg är bra eller ej.
Annars är det väl bara att försöka köpa billigare kött? Kycklingklubbor t.ex är ju inte alls lika dyrt som filéer.
Matthew_90
2011-07-28, 18:23
Testa att reducera mängden mejeriprodukter, kanske inte säkert att du måste utesluta allt? Personligen drack jag upp emot 2-2.5l dagligen förut, men sänkte till runt 1l/dag, vilket räckte för att hålla mina finnar i schack.
Jokester
2011-07-28, 18:27
Jag har aldrig fått finnar av mjölkprodukter. Dock har jag märkt att choklad ger mig finnar. Så fort jag äter choklad så kan jag räkna med att få fler finnar. Om det är sockret eller kakaon eller både och vet jag ej.
kettlebellGuden
2011-07-28, 18:35
vasslen kan du ju rimligtvis byta ut mot kasein dårå. Kör tonfisk, kyckling, och vatten istället för mjölken.
Namehere
2011-07-28, 18:59
http://www.kronfagel.se/main/default.asp?id=13&langid=1&subid=1&subsub=Styckad%20f%C3%A5gel&viewproduct=2517&StorageType=D
Dom kostar typ 30-40 spänn på willys hemma.
vasslen kan du ju rimligtvis byta ut mot kasein dårå.
Det brukar vara ungefär lika illa.
Squatordie
2011-07-28, 19:58
Det brukar vara ungefär lika illa.
Tänkte detsamma
http://www.kronfagel.se/main/default...&StorageType=D
Dom kostar typ 30-40 spänn på willys hemma.
Blir det inte typ samma pris för köttet då det är en hel del skinn+ben+fett på dom där?
Vad kan man göra för att 150g havregryn ska slinka ner när man inte kan äta dom med mjölk? eller vad finns det för bra carbs jag kan ersätta det med? Sen måste jag hitta en ny kalciumkälla också, vill inte missa detta då kalcium ska vara bra för testonivåerna x)
kettlebellGuden
2011-07-28, 20:01
Tonfisk är ju annars billigt. 5 spänn för en burk == 35g protein.
Soyamjölk är gott och har okej värden.
kettlebellGuden
2011-07-28, 20:58
Vad kan man göra för att 150g havregryn ska slinka ner när man inte kan äta dom med mjölk?
Jag brukar koka min havregryn 1 del havregryn och 2.2 delar vatten. Sen äter jag det så. Hur gott som helst.
Namehere
2011-07-28, 21:18
Tänkte detsamma
Blir det inte typ samma pris för köttet då det är en hel del skinn+ben+fett på dom där?
Vad kan man göra för att 150g havregryn ska slinka ner när man inte kan äta dom med mjölk? eller vad finns det för bra carbs jag kan ersätta det med? Sen måste jag hitta en ny kalciumkälla också, vill inte missa detta då kalcium ska vara bra för testonivåerna x)
Det är inte skinn och ben på dem, och fett bad du ju om :)
Kott innehaller ocksa kalcium, annars ar det val vitamintillskott som galler.
Eftersom ingen har sagt det så kolla på baljväxterna, billigt och innehåller mycket protein.
Perramja
2011-07-29, 12:57
Sojaprotein (tex Prosoy) är ju ett alternativ till proteindrinkarna baserade på mjölkprotein, kör själv på sojaprotein ibland bara för att jag kan bli lite uppbåst av stora mängder mjölkprodukter. Talas om för och nackdelar av sojaprotein, men i rimliga mängder tror jag det fungerar som en utmärkt proteinkälla
vicarious
2011-07-29, 19:39
Tänkte detsamma
Vad är din definition av "bra carbs"? Ät nåt gott =) Äggmacka, mums.
Du borde få i dig en del kalcium redan med tanke på att du äter 500g Kesella. Har du räknat på hur mycket kalcium du får i dig på en dag?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.