handdator

Visa fullständig version : Att bli personlig tränare

Mirano
2011-07-28, 16:38
Vet inte riktigt vad jag skulle lägga tråden så lägger den här..

Har lite tankar och funderingar om att utbilda sig till personlig tränare, har länge känt att det skulle vara något jag skulle trivas med. Tänkte se lite om någon här har lite koll på hur yrket är. Svårt att komma igång med det, skaffa kunder osv? Ska man satsa på att köra eget eller jobba för nått gym? Vad tjänar man på att arbete med det? (förstår att det kan variera rätt kraftigt)

Sen funderar jag även på om mitt utgångsläge är optimalt eller inte, är lite blyg inför nya människor, har bara styrketränat i 3 år hittills, är 24 år gammal så kanske är lite för ung? Eventuellt väntar jag några år med att utbilda mig till det, men det känns som ett yrke jag tror jag hade trivts bra med.

HulkH
2011-07-28, 16:43
Erfarenhet är nog bra, men om du är duktig och har mycket kunskap om det du lär ut så lär det väga in rätt mycket också.

Säg att du får X antal kunder, och du verkligen håller det du lovar och ser till att dom når sina mål.

Larsson
2011-07-28, 16:45
Det som jag tycker är viktigast för en personlig tränare är att man har mycket erfarenhet komplettera det gärna med en högskoleutbildning. Om du själv säger att du är blyg, kommer du klara av att ha en egen firma i en bransch som är hård och det redan dräller av personer som kallar sig PT.

Mirano
2011-07-28, 17:03
Såg att Halmstad har en högskoleutbildning för det, känns som att det skulle vara rätt väg att välja i så fall. Dom andra utbildningar jag hittat är endast på några veckor, känns inte som att man hinner lära sig särskilt mycket under den tiden. Hinner man dessutom bygga på mer erfarenhet under tiden. Jag tycker om träning och försöker hela tiden lära mig mer om det, tycker även om att hjälpa och tipsa människor. Blygheten tror jag att jag kan arbeta bort så småningom.

Någon som vet ungefär vad man kan tjäna i månaden som PT? lönen är väll inte det viktigaste om man arbetar med något man trivs med men det är ju ändå intressant att veta

Cilia
2011-07-28, 17:57
har du sökt och läst alla andra trådar här om att vilja bli PT? Tror det kan vara en bra start.

Sparven från Minsk
2011-07-28, 18:03
Såg att Halmstad har en högskoleutbildning för det, känns som att det skulle vara rätt väg att välja i så fall. Dom andra utbildningar jag hittat är endast på några veckor, känns inte som att man hinner lära sig särskilt mycket under den tiden. Hinner man dessutom bygga på mer erfarenhet under tiden. Jag tycker om träning och försöker hela tiden lära mig mer om det, tycker även om att hjälpa och tipsa människor. Blygheten tror jag att jag kan arbeta bort så småningom.

Någon som vet ungefär vad man kan tjäna i månaden som PT? lönen är väll inte det viktigaste om man arbetar med något man trivs med men det är ju ändå intressant att veta

Har läst biomedicin i Halmstad i 3 år, just det programmet du pratar om. Jobbar inte som PT längre och väldigt få av mina gamla klasskamrater gör det. Det är en tuff branch. Finns jobb, men du blir timanställd, får ragga kunder som en galning, mycket gratistimmar för att få upp klientbas och ganska dåligt betalt.
Den ekonomiska osäkerheten i kombination med aslånga dagar, konstiga arbetstider och "jag vill tappa 5 kg och få långa slanka muskler" klienterna fick mig att lägga av för gott!

Min åsikt dock, sök info och vill du fråga på om utbildningen i Halmstad.

Mirano
2011-07-28, 18:12
Har läst biomedicin i Halmstad i 3 år, just det programmet du pratar om. Jobbar inte som PT längre och väldigt få av mina gamla klasskamrater gör det. Det är en tuff branch. Finns jobb, men du blir timanställd, får ragga kunder som en galning, mycket gratistimmar för att få upp klientbas och ganska dåligt betalt.
Den ekonomiska osäkerheten i kombination med aslånga dagar, konstiga arbetstider och "jag vill tappa 5 kg och få långa slanka muskler" klienterna fick mig att lägga av för gott!

Min åsikt dock, sök info och vill du fråga på om utbildningen i Halmstad.
Ja det är ju just det som gör en lite tveksam över det hela. Ekonomisk osäkerhet är inget vidare direkt. Är det tufft att komma in på utbildningen? Såg att det var rätt många sökande på den. Mina betyg är inte toppen heller tyvärr, var ganska slö på skoltiden. Ska leta runt efter mer information om det och fundera noga på om det är värt att satsa på. Hur är utbildningen, är den svår? Läste att man kan studera lite utomlands med vilket låter lite lockande.