Logga in

Visa fullständig version : Varför påstår folk något när dom inte vet?

Snobbe
2011-07-28, 15:06
Det är otroligt ofta man hör någon snacka om vad som helst där man hör hur mycket dom bullshittar men istället för att säga "jag tror att X=Y" så säger dom "X ÄR = Y!!!!"??

Jag har aldrig fattat grejjen med det om jag är osäker på en fråga angående vad som helst om en CPU är bättre än en annan eller hur mycket kalorier person A ska äta för att gå ner i vikt så förklarar jag alltid att jag inte är säker på det..

Men varför gör inte alla så? Eller vad jag har sett i min närhet så är det nästan ingen som gör det? Alla svarar så säkert "Ne drick inte light drycker det ger dig cancer! t.ex."?

Kwon
2011-07-28, 15:07
Gud är en Dinosaur.

bulletin
2011-07-28, 15:11
Gud är en Dinosaur.

u4real?

Mago
2011-07-28, 15:13
När vet man något då? :)

Juxta
2011-07-28, 15:14

Gick du på toa igår?

Zibbe
2011-07-28, 15:17
Jag har upplevt det som ganska vanligt att människor går onödigt långt för att försvara sina egna "sanningar" och uppfattningar, vare sig det gäller religion eller vilket repsintervall som bygger mest massa.

Att erkänna sin egen ofullkomlighet genom att "inte veta säkert" är ett stort steg för många, har varit där själv en gång i tiden men har nu börjat få en större insikt i hur lite jag egentligen "vet"

Snobbe
2011-07-28, 15:19

När du har fakta som kan backa upp det?

Akerhage
2011-07-28, 15:34
Fick ju prestationsångest att ens svara på din fråga i den här tråden! :p

von huff
2011-07-28, 15:35
För att folk som inte vet nånting om nåt tror på allt vad media/andra personer matar i dom.Träning är ett praktexempel,där folk tar upp allt vad folk berättar för dom och sen för det vidare.Det är väl oftast så att folk tror sig veta mer än dom vet och när kuskapen tar slut som kommer dom med egna åsikter

Eddie Vedder
2011-07-28, 15:35
När du har fakta som kan backa upp det?

Det var nog sagt som en liten filosofisk fråga, typ "allt är en illusion" etc. ;)

Jag försöker alltid uttrycka mig i termer som motsvarar hur pass mycket jag tror mig veta det jag säger. Problemet är att försöket till att påtala det oklara i saker och ting ändå UPPFATTAS som att det "är" så. Människan är en väldigt orakssökande varelse. :)

Ronn
2011-07-28, 15:42
Finns väl lite olika anledningar, ibland kan det ju vara så att någon är övertygad om att det är på ett visst sätt av olika anledningar och utrycker det så även fast dom kanske inte har fakta, sen kan det ju också vara en omognad i hur man utrycker sig så att det låter som ett säkert påstående fast det egentligen inte var menat som det.

Kan också vara så som Zibbe va inne på att man inte vågar erkänna att man har fel och istället försöker övertyga sig själv och andra att man har rätt, det är ju dock inte så logiskt.

Ibland kan det dock vara konstruktivt att komma med påståenden även om man är osäker för att se om någon kan ge bra argument för eller emot påståendet, fast då ska man ju också vara beredd på att man kan ha fel.

stahlberg
2011-07-28, 15:59
Å ena sidan är det inte alltid nödvändigt att säga "Jag tror..." : det är ganska självklart att man tror - men kanske inte säkert vet - det man säger. I de flesta sammanhang så räcker det väl alldeles utmärkt att säga "Drick inte light. Då finns det risk för att du får cancer". Att alltför myclet förklara sig är ofta onödigt.

Men å andra sidan är det ändå konstigt att människor är tvärsäkra också t.ex i en diskussion - varför inte en kolodiskussion - där två eller flera åsikter strider mot varandra, och vetskap eller åtminstone sakliga argument skulle behövas.

Sannolikt finns det åtskilliga förklaringar till detta. En av dem kan vara att människor ofta baserar sina åsikter och förmodade kunskaper på helt annat än fakta. Människor är inte heller så logiska som de tror när det gäller argument för eller emot i en sakfråga. Sedan kan det kanske vara svårt att först vara säker på en sak och sedan ändå medge att man hade fel - sådant kostar på.

Motsatsen till onödig tvärsäkerhet - onödig osäkerhet - år också irriterande. T.ex politiker, som vill vara säkra på dels att de har tillräckligt med fakta på hand innan de uttalar sig, dels att de inte missförstås och dels att de säger sådant som kan irritera så få väljare som möjligt vågar inte säga något alls. Få kan med så många ord säga så lite som en politiker.

Stefan J
2011-07-28, 16:09
Det är otroligt ofta man hör någon snacka om vad som helst där man hör hur mycket dom bullshittar men istället för att säga "jag tror att X=Y" så säger dom "X ÄR = Y!!!!"??

Jag har aldrig fattat grejjen med det om jag är osäker på en fråga angående vad som helst om en CPU är bättre än en annan eller hur mycket kalorier person A ska äta för att gå ner i vikt så förklarar jag alltid att jag inte är säker på det..

Men varför gör inte alla så? Eller vad jag har sett i min närhet så är det nästan ingen som gör det? Alla svarar så säkert "Ne drick inte light drycker det ger dig cancer! t.ex."?

Många människor är små och ynkliga som människor med stora hävdelsebehov. Därför snackar folk om saker de inte vet nåt om :)

Crippa90
2011-07-28, 16:13
Ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man egentligen vet.

Typ.

kettlebellGuden
2011-07-28, 16:17
Kanske är det mer så att när folk säger "X = Y" så utgår de från att de flesta har normal social skillz och förstår att de menar att de tror det vara så?

Osten80
2011-07-28, 16:25
Allra värst är när de samtidigt är sådana att de inte kan hålla käften, inte ens i en ynka liten minut. Munnen går i stort sett oavbrutet. Så fort det blir tyst blir de obekväma och måste sätta igång.
Kombinationen av högljuddhet, kulsprutemun och den obildade inbillningen av bildning är olidlig att lyssna på.
Egentligen är det synd om dem, men de irriterar mig alltför mycket för att jag ska kunna ha ens den minsta lilla tolerans för dessa atmosfärförpestande kräk.

LadyG
2011-07-28, 16:29
kanske är det mer så att när folk säger "x = y" så utgår de från att de flesta har normal social skillz och förstår att de menar att de tror det vara så?

+1

Ronn
2011-07-28, 16:30
Många människor är små och ynkliga som människor med stora hävdelsebehov. Därför snackar folk om saker de inte vet nåt om :)

Ironisk framstår man själv som rätt liten och ynklig om man gör ett sånt uttalande. :)

Stefan J
2011-07-28, 16:34
Ironisk framstår man själv som rätt liten och ynklig om man gör ett sånt uttalande. :)

AHA! Du är en av dem!

Men för att vara en gnutta seriös då, så förstår jag inte varifrån allt detta tvång att verka kunna saker man inte kan något om kommer ifrån. Jag själv orkar knappt ens berätta om saker jag kan något om.

Stefan J
2011-07-28, 16:38
Allra värst är när de samtidigt är sådana att de inte kan hålla käften, inte ens i en ynka liten minut. Munnen går i stort sett oavbrutet. Så fort det blir tyst blir de obekväma och måste sätta igång.
Kombinationen av högljuddhet, kulsprutemun och den obildade inbillningen av bildning är olidlig att lyssna på.
Egentligen är det synd om dem, men de irriterar mig alltför mycket för att jag ska kunna ha ens den minsta lilla tolerans för dessa atmosfärförpestande kräk.

Amen!

Var är alla bottenlösa hål när man behöver dem som mest?

Piranha
2011-07-28, 16:44
Jag vet inte vad som hänt med kollo men här sitter 20.000 n00bs som kräver studiet och källa på alla påståenden, nej när jag kommenterar saker så är det råd av egen erfarenhet och det finns ingen annan källa än jag.

Det finns en javla massa l33t profiler här med massa erfarenhet men dom orkar inte posta för de orkar inte redogöra i detalj och studier gör det dem säger.

Lite synd faktisk att intenetbyggarna och teoretikerna tar över.

Jag tex är ingen teoretiker men skiter i att svara pga detta.

Ronn
2011-07-28, 16:49
Fast det är ju ändå ett diskussionsforum och vi har alla olika behov av att diskutera och söka kunskap, har full förståelse för att man inte orkar svara om man sett samma frågeställning hundratals gånger men om alla skulle låta bli att svara skulle det bli rätt tråkigt forum. :)

Kunskap går väl i cykler.

Sen är det ju helt ok att göra påståenden men det måste ju också vara ok att ifrågasätta dom om man tycker det verkar orimligt, om man inte ifrågosatte saker skulle vi vara kvar på stenåldern.

stahlberg
2011-07-28, 17:16
Frågeställaren menade väl ändå inte uttalanden uteslutande på Kolozzeum. Här är det ju så att många som vet inte uttalar sig, men de som inte vet är mycket tvärsäkra.

Tolkia
2011-07-28, 17:17
Sen är det ju helt ok att göra påståenden men det måste ju också vara ok att ifrågasätta dom om man tycker det verkar orimligt, om man inte ifrågasatte saker skulle vi vara kvar på stenåldern.
Förvisso. Men det blir också bisarrt när man ifrågasätter bara för att ifrågasätta, och inte för att man har kunskaper nog att faktiskt se att där finns något att ifrågasätta. Notera att det är skillnad mellan att fråga "varför är det så?", "hur menar du nu?" eller "var har du hört det där?" och att ifrågasätta.

Sedan angående detta att fråga efter studier: Det finns en jävla massa skitstudier - d.v.s. att något är visat i en studie behöver inte alls betyda att det stämmer eller att det är en vettig sak att ödsla tankekraft på. Det finns också sådant som är oerhört basal kunskap som man inte behöver belägga med studier för att få hävda att det stämmer. Här blir det ibland så att folk ropar efter studier när någon presenterar något som typ står på första sidan i högstadiets biologibok. Då blir kravet på belägg bisarrt, eftersom personen som begär dem uppenbarligen inte skulle kunna läsa eller tolka en referens om man gav den. Därmed inte sagt att man som kunnigare skall sitta och hitta på, eller att all broscience är bra.

Upptaget
2011-07-28, 17:23
Roligaste är också ex vis om man står ett gäng/träffar på random person och snackar om allt möjligt, och så frågar en person en fråga hur något fungerar som jag/h¤n personligen jobbar med varje dag i sitt hantverksyrke, då kan det hända att en annan person ska börja prata om detta och inte har en aning egentligen, utan bara ytterst lite kunskap inom området som står och pratar självsäkert fast helt utan koll.. Hur tänker man då? står man och gissar? varför inte låta personen i fråga som jobbar med detta svara?

Verkar som att det är så förbannat viktigt för vissa personer att veta precis allt!

Något som jag stör mig på :D

Danne2k
2011-07-28, 17:44
Jag har upplevt det som ganska vanligt att människor går onödigt långt för att försvara sina egna "sanningar" och uppfattningar, vare sig det gäller religion eller vilket repsintervall som bygger mest massa.

Att erkänna sin egen ofullkomlighet genom att "inte veta säkert" är ett stort steg för många, har varit där själv en gång i tiden men har nu börjat få en större insikt i hur lite jag egentligen "vet"

Mycket sant!

Var någon på kolo som hade en länk ett tag i sin signatur om just det där med att "försvara" det man tror sig veta, tror det var denna:

Mycket intressant!
http://theness.com/neurologicablog/index.php/how-to-argue/

Even the very purpose of arguing is often misunderstood. I have arguments almost every day. This does not mean I verbally fight with others on a daily basis, but rather I have discussions that involve either attempting to convince another of a specific conclusion, or resolving different conclusions on a factual matter. In most of the arguments that I find myself the other person has staked out a position and they defend it jealously, as if they were a high-paid lawyer defending a client. This adversarial approach, however, is not constructive. Rather, the parties of an argument should be trying to find common ground, and then proceed carefully from that common ground to resolve any differences.

Väl skrivet, måste jag säga.

von huff
2011-07-28, 20:36
Roligaste är också ex vis om man står ett gäng/träffar på random person och snackar om allt möjligt, och så frågar en person en fråga hur något fungerar som jag/h¤n personligen jobbar med varje dag i sitt hantverksyrke, då kan det hända att en annan person ska börja prata om detta och inte har en aning egentligen, utan bara ytterst lite kunskap inom området som står och pratar självsäkert fast helt utan koll.. Hur tänker man då? står man och gissar? varför inte låta personen i fråga som jobbar med detta svara?

Verkar som att det är så förbannat viktigt för vissa personer att veta precis allt!

Det är ofta personer som inte kan hålla truten utan kräver uppmärksamhet.Ofta är dom också envisa angående sina åsikter.Jag brukar inte låsas om dom för att det känns int värt att rätta dom i såna fall där dom har riktigt fel.

Träning är annars en kul grej när tunnisarna drar upp studier och de grova kommer med egna erfarenheter, som kan gå emot studierna.Brukar bli fina diskussioner:D

Olegh
2011-07-28, 22:17
Jag hatar det. Tveksamma påståenden som presenteras utan minsta reservation som fakta. När man sedan tar på sig besserwisser-rollen så framkommer det allt som oftast är det är något som snappats upp i en Aftonbladet-artikel eller liknande.

Är man säker på något av ren erfarenhet, eller kan backa upp det på ett ordentligt sätt är man välkommen att säga vad fan man vill, men annars ska man alltid lägga in reservationer som; "jag har läst xxx hos xxx", "jag tror...", "jag har hört att..." osv. Alltid. Inga undantag. Att "bullshita" av misstag eller fara med osanning blir alltid ett stort minus hos mig om jag kommer på det. Det tyder på taskig karaktär.

Lellan
2011-07-28, 22:42
Det värsta jag vet är när folk visar vägen fel när man har bråttom. En gång träffade jag på en skadeglad kvinna på cykel som absolut skulle guida mig. Likt anna skipper (fast liten och mörk) cyklade hon bredvid en småjoggande mig, runt i cirklar. Jätteglad var hon, mindre glad var jag. Sen dissade jag henne och haffade en brevbärare på sån där moped. :thumbup:

Svar på frågan: jag tror de vill vara snälla och hjälpsamma, men inte inser att de är dumma och stjälpsamma. :(

Loke
2011-07-28, 22:54
Jag vet inte vad som hänt med kollo men här sitter 20.000 n00bs som kräver studiet och källa på alla påståenden, nej när jag kommenterar saker så är det råd av egen erfarenhet och det finns ingen annan källa än jag.

Det finns en javla massa l33t profiler här med massa erfarenhet men dom orkar inte posta för de orkar inte redogöra i detalj och studier gör det dem säger.

Lite synd faktisk att intenetbyggarna och teoretikerna tar över.

Jag tex är ingen teoretiker men skiter i att svara pga detta.

Haha, detta var minst sagt en gnällig attityd. Det finns ju trots allt ett antal mycket framgångsrika personer som skriver här, ofta utan någon annan grund än sin egen erfarenhet, och får väldigt mycket gehör och uppmärksamhet för mista lilla åsikt eller tanke.

Jag tror motsatsen till det du skriver är minst lika vanligt. Är man lite känd kommer varje uttalande övertolkas, vilket leder att man undviker att skriva om man inte är tvärsäker. Och tvärsäker blir ju sällan den riktigt erfarne.

Olaaa
2011-07-28, 23:09
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool."

shadowfire
2011-07-29, 09:46
Få områden har väl så mkt besserwissers också som inom just kost- och träningslära. Det Aftonbladets Viktklubb säger är bibeln för vissa. Försök inte få en LCHFare att äta pommes. Osv.

Närmare religion än så här kommer vi inte.

Jag gillar när personer står för något och tror på det själv, men vissa människor är lyhörda och öppna för att lyssna på andra. De tar in argument, väger/viktar dem och funderar samt ger svar som visar att de lyssnat/funderat/tänkt - även om de står kvar vid sin åsikt.

Andra klarar inte ens av momentet "lyssna", utan går i försvarsställning direkt. Den senare delen är bra mkt tråkigare att föra en dialog med. Dövörat till och håller benfast vid sin åsikt utan att ens släppa in eller öppna upp för en dialog eller argumentation. I många fall är det också personer som har svårt för att ta feedback generellt.

osk
2011-07-29, 10:09
Svar på ursprungliga frågan från TS: För att väldigt ofta så blir personen som säger "jag tror att det är såhär" verbalt och retoriskt överkörd av "jag vet att det är såhär"-personen.

Det är inte sällan otillfredställande att vara nyanserad i en debatt, hur gärna man än vill vara det.

Robbmeister
2011-07-29, 10:17
Det är rätt ofta folk kommer med påståenden om just träning. Jag har en bekant som tror på exakt allt en PT på gymmet säger och en gång förklarade hon för mig hur man får slanka muskler och inte ''bulliga'' , det hade ju en ''kunnig'' person förklarat för hon minsann. Jag satt bara tyst och höll med..

Poängen med det är att det ibland är bäst att bara hålla med vad folk påstår för att annars kan man framstå som en besserwisser.

spoonchest
2011-07-29, 10:20
Annars skulle det ju inte finnas incitament nog att ta reda på hur det verkligen ligger till.

Sniggel
2011-07-29, 10:43
Tänk dig en fikarast. Tänk dig att ett ämne dyker upp där Berra frågar "gör gainer att musklerna växer snabbare?"
Plucke, som inte känner sig inne i gemenskapen lika mycket som de andra vid bordet (Greger, Uffe, Lotta och Bella) känner av att de andra inte har en aning, men det har Plucke, tror han iaf. Så han gör ett försök för då får han uppmärksamhet:
"Jo alltså gainern gör att du går upp i vikt och ökar återhämtningen, man bör ta det minst 4 gånger om dagen om man vill bygga muskler".

Och så är diskussionen igång. Plucke får gehör för sitt påstående då han är den enda som tränar på gym och därmed den mest pålitliga källan vid fikabordet. Han får uppföljningsfrågor om allt möjligt inom träning och eftersom han får uppmärksamhet så svarar han på alla frågor med vad han tror.

Berra, Lotta, Uffe, Greger och Bella kommer sedan i andra sammanhang när liknande frågor dyka upp, minnas diskussionen med Plucke och göra samma sak i dessa kretsar. Kanske återberättar de vad Plucke sa eller så förvränger de informationen något eftersom de inte minns detaljerna perfekt. Om de blir ifrågasatta säger de att "Plucke sa det och han tränar på gym och är biffig så han vet nog vad han pratar om, det funkar för honom!".

Och så fortsätter desinformationen att spridas.

Jag tror det är rätt vanligt att man om man saknar kunskap i ett ämne, är väldigt okritisk när man för första gången får information inom detta. Tänk själv tillbaka till när ni var barn med alla argument som "Det har mamma sagt!" eller "Det ha fröken sagt!". Har man bara hört en version av sanningen så är det den som är rätt. Jämför med exempelvis religion...

Ronn
2011-07-29, 10:57
Haha fan va pedagosik du är Sniggel. :D

Bra iaktagelse.

Sniggel
2011-07-29, 10:58

Haha. Råkade ut för nästan samma sak på en fest. Min sambos kompis (som är överviktig men gått ner en massa kilon) ville ställa frågor till mig och min kompis om träning och kost. Min kompis har jag försökt hjälpa sedan tidigare med träningen och det har varit svårt att få honom att ta till sig av mina tips då han hellre velat köra som han vill köra...
Nu har han dock börjat göra framsteg i träningen efter att ha hattat i några år. Så han har kanske 1-2 års bra erfarenhet av träning (jämfört med mig som har tränat i 13 år).

När frågan dyker upp så börjar munnen direkt gå på högfart på honom och det som hoppar ut tas som exakta sanningar. När han har sagt en 5-7 meningar dök det upp ungefär lika många tillägg och ifrågasättningar i mitt huvud som jag ville ta upp. Men varje sådan punkt hade kanske tagit 1 minut att förklara medans hans 5-7 påståenden tog en halv minut att rabbla upp.

Jag suckade som vanligt inombords då jag vet att om jag skulle "rätta till" hans tvärsäkra påståenden till något som inte låter lika tvärsäkert. Det skulle dessutom ta mycket längre tid för mig att förklara allt det som han svepte in i några "enkla sanningar" och därmed skulle jag inte låta lika trovärdig. Människor vill ofta ha enkla sanningar att följa och litar hellre på någon som är tvärsäker än någon som är ödmjuk.

Dock visade sig att min sambos kompis var intelligent/källkritisk (kanske därför hon fått så bra resultat hittills med sin viktnedgång dessutom, hon hade redan hittat den viktigaste informationen om kalorier, protein, mättnad och styrketräning) och hade tid att lyssna till vad jag hade att säga. Jag kände att mina budskap kom fram, vilket ofta är ganska ovanligt i sådana här sammanhang.

rajjan_dammit
2011-07-29, 16:00
Annars skulle det ju inte finnas incitament nog att ta reda på hur det verkligen ligger till.

Tror du ja! (Tror jag)

spoonchest
2011-07-29, 16:48
Tror du ja! (Tror jag)

Källa på att du tror det?

Ronn
2011-07-29, 16:50
Källa på att du tror det?

http://www.konststen.se/images/Brunn.jpg

stahlberg
2011-08-03, 15:51
Inte för att jag går på fester eller restauranger längre. Men för min del undviker jag att överhuvudtaget diskutera träning på sådana ställen, annat än med sådana jag vet att är insatta i ämnet på riktigt.

På den tiden jag rörde mig "ute" kom folk alltid fram och skulle diskutera sina åsikter om träning. Det var alldeles fruktansvärt. Ännu värre var det med allla som sa : "På måndag kommer jag och börjar träna". Man kunde inte som klubbtränare säga rent ut, att för det första pratar de strunt och för det andra är det fullständigt ointressant om de börjar träna eller ej.

spoon
2011-08-03, 16:08
Underhållande tråd. Man lär sig blunda med öronen och sålla i informationen efter tag. Folk som är tvässäkra är sällan dom jag litar mest på.

Sen tycker jag att Pirahna borde skriva med.