Visa fullständig version : Svenskt vassle/kasein?
exevision
2011-07-27, 22:18
Vart får man tag i vassle och kasein där råvaran kommer från sverige?
JeppeAndersson
2011-07-29, 00:15
Tror inte de gör så stor skillnad om råvaran kommer från något annat land.
Sylvester
2011-07-29, 09:26
Du skulle sett hanterandet av råvaran från gård till mejeri i till exempel Polen (ett exempel, det jag själv sett) för bara en tio år sedan. Kvaliteten på råvaran då den kom fram till mejeriet. Samt sedan skillnaden i behandling av råvaran på mejeriet, då framförallt tiden för pastörisering.
I Sverige däremot har vi under en lång tid haft höga krav på hantering, lagring och behandling av livsmedel. I detta fall, kylda tankar, kylda tankbilar, ordentligt med prover tagna i mejeriet osv.
Så om man ej känner till rutiner för denna hantering i landet som råvaran kommer ifrån, så känns det som en bra ide att välja vassle och kasein från Sverige där vi vet att det åtminstone finns ett regelverk som måste följas.
Sen kan man ju självklart ha andra anledningar till att välja svensk råvara som inte har med kvalitet att göra.
exevision
2011-07-29, 10:05
Håller helt med Sylvester.
Men den största anledningen till att jag vill ha svensk råvara är att man fått se vad utländska bönder får ge sina djur som sedan förs vidare i mjölken. Ser HELT annorlunda ut för svenska bönder.
Du skulle sett hanterandet av råvaran från gård till mejeri i till exempel Polen (ett exempel, det jag själv sett) för bara en tio år sedan. Kvaliteten på råvaran då den kom fram till mejeriet. Samt sedan skillnaden i behandling av råvaran på mejeriet, då framförallt tiden för pastörisering.
I Sverige däremot har vi under en lång tid haft höga krav på hantering, lagring och behandling av livsmedel. I detta fall, kylda tankar, kylda tankbilar, ordentligt med prover tagna i mejeriet osv.
Så om man ej känner till rutiner för denna hantering i landet som råvaran kommer ifrån, så känns det som en bra ide att välja vassle och kasein från Sverige där vi vet att det åtminstone finns ett regelverk som måste följas.
Sen kan man ju självklart ha andra anledningar till att välja svensk råvara som inte har med kvalitet att göra.
Kan meddela om att det numera finns kyltankar, kylbilar och regelbundna prover i Polen. (Sedan ingången till EU)
PetterHultin
2011-07-29, 10:49
Tror Dahlblads kör svenskproducerat om jag inte minns fel?
exevision
2011-07-29, 11:07
Vart får Fairing sin råvara ifrån?
Och råvaran till Eiselts Double Pro?
är 99% säker på att Dahlblads är svenskproducerat :) mitt vassle kommer därifrån (whey class+), jättefint protein.
Kung atlas
2011-08-02, 14:09
Det finns mig veterligen inget "svensktillverkat" protein om inget nyhtt har hänt det senaste året. Arla kör i Danmark och det är väl så nära Sverige man kan komma:D
Dalblads och många andra köper väl råvaran från Glanbia , Volac, DMW osv.
Dock smaksätter , mixar , analyserar Dalblads , Eiselt , Fairing ,Strenght, MM osv sina varor i Sverige. Fast det kanske man kan kalla "Svensktillverkat"
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.