Visa fullständig version : Byta ut kvarg och proteinshakes
Hej
Hade tänkt testa o plocka bort just kvarg och proteinshakes ett tag för att se hur de blir med finnar då. Har läst att det ska påverka en del. Så jag undrar vad jag då kan byta ut det mot, normalt sett så dricker jag en shake efter träning för att sen käka middag/lunch. Och som mellanmål brukar jag göra en kvargsmoothie. Har tänkt ägg, tonfisk, makrill men skulle uppskatta ett par förslag till.
Har gjort proteinskakes nu ett tag men känner för övrigt inte att det ger så mycket.
Mitt mål är att bli större, men behålla/få bättre kondition samtidigt.
Tacksam för hjälp
kettlebellGuden
2011-07-27, 19:09
Tonfisk och kyckling.. skinka borde väl gå fint. Allt som är högprotein och lågt på fett och kolhydrater. Så ägg och makrill verkar ju inte bra utbyte.
Thornblom
2011-07-27, 20:04
Gör en shake av råa ägg och vaniljyoghurt, både bättre och godare än Whey shakes. Enligt mig då.
SiSenior
2011-07-27, 20:07
Gör en shake av råa ägg och vaniljyoghurt, både bättre och godare än Whey shakes. Enligt mig då.
Råa ägg bör inte förtäras oralt.
Thornblom
2011-07-27, 20:09
Hur vill du att jag skall förtära dem då?
Lychgate
2011-07-27, 20:14
Thornblom: Kokta/Stekta(inget smör om du kör teflonpanna behövs). Äggprotein behöver värmas upp för att kunna brytas ner effektivt.
Förslag på protein: Keso, Kyckling, korv med väldigt högt köttinnehåll(minst fett). Beef Jerky om du kan få tag i det/göra själv.
SiSenior
2011-07-27, 20:21
Hur vill du att jag skall förtära dem då?
Kokta eller steka som sagt. För att undvika salmonella och för att kunna ta upp största delarna av proteinet.
Thornblom
2011-07-27, 20:25
Där ser man! Hur stor del är det man går miste om när man äter de råa då? Har oftast inte tid/ork att hålla på att steka/koka på morgonen och efter träning.
SiSenior
2011-07-27, 21:06
där ser man! Hur stor del är det man går miste om när man äter de råa då? Har oftast inte tid/ork att hålla på att steka/koka på morgonen och efter träning.
50%~
Thornblom
2011-07-27, 21:16
50%~
Åfan...
Där ser man! Hur stor del är det man går miste om när man äter de råa då? Har oftast inte tid/ork att hålla på att steka/koka på morgonen och efter träning.
Koka flera åt gången och släng in dem i kylen. Klappat och klart.
PetterHultin
2011-07-27, 21:27
Har hört samma. Cirka 60% upptag på råa ägg + risken för sarmonella och andra mysiga sjukdomar man får när man äter råa djur.
Tollesson
2011-07-31, 10:53
Släng annars i några i stekpannan och bara rör runt så du får en äggröra. Tar ju ca 2-3 minuter att steka.
Eller om man kör dem i micron. Vet dock inte om det kan skada innehållet på något sätt.
Tack alla som svarat, angående ägg, har hört att man inte ska käka får många om dagen så tänkte hålla mig till max 2-3 st.
Thornblom: Kokta/Stekta(inget smör om du kör teflonpanna behövs). Äggprotein behöver värmas upp för att kunna brytas ner effektivt.
Förslag på protein: Keso, Kyckling, korv med väldigt högt köttinnehåll(minst fett). Beef Jerky om du kan få tag i det/göra själv.
Keso är ju lite samma som kvarg, så avstår det också ett tag, om jag inte e helt fel på de? de andra låter bra.
Tonfisk och kyckling.. skinka borde väl gå fint. Allt som är högprotein och lågt på fett och kolhydrater. Så ägg och makrill verkar ju inte bra utbyte.
Vad är det som är dåligt med ägg o makrill? Fått för mig att de skulle va bra.
Sen tonfisk, har du något förslag på hur man kan tillaga de enkelt o snabbt, Har en förmåga att bli kass i magen om jag käker de direkt ur burken, testat alldeles för många gånger..
Långsmal
2011-07-31, 20:38
Tack alla som svarat, angående ägg, har hört att man inte ska käka får många om dagen så tänkte hålla mig till max 2-3 st.
Keso är ju lite samma som kvarg, så avstår det också ett tag, om jag inte e helt fel på de? de andra låter bra.
Sen tonfisk, har du något förslag på hur man kan tillaga de enkelt o snabbt, Har en förmåga att bli kass i magen om jag käker de direkt ur burken, testat alldeles för många gånger..
Om du inte pallar tonfisksallad så är väl kanske det snabbaste att göra en sås genom att värma i stekpanna tillsammans med lite creme fraiche och lite örtsalt. Då har du en acceptabel sås att äta med tex pasta. Blir godare med kapris och rödlök.
Tollesson
2011-08-01, 09:47
Varför SKA man inte äta mycket ägg?
Kettlebell snackar om man ska ha något som är lågt på kolhydrater samt fett så är inte ägg bästa alternativet då det är fettrikt.
camaro74
2011-08-01, 12:44
Bästa! ;)
kettlebellGuden
2011-08-01, 12:46
Ok... ägg utan gulan.
eppenjet
2011-08-01, 12:59
Sojabönor, jordnötter, Diverse Tofuprodukter innehåller också mycket protein. Sojabönor och jordnötter måste väl kompletteras för att bli "fullvärdigt protein" har jag för mig.
King Grub
2011-08-01, 13:05
Nej, sojaprotein är fullvärdigt i sig.
Sojabönor, jordnötter, Diverse Tofuprodukter innehåller också mycket protein. Sojabönor och jordnötter måste väl kompletteras för att bli "fullvärdigt protein" har jag för mig.
Vad måste man komplettera med för att dem skall bli fullvärdiga? Är det samma för cashewnötter?
Gammal gammal forskning, myt.
vicarious
2011-08-02, 13:07
Nej. Definitivt ingen myt.
Snarare ett gammalt påhitt om att det är häftigt, coolt och macho att dricka råa ägg.
Nej. Definitivt ingen myt.
Snarare ett gammalt påhitt om att det är häftigt, coolt och macho att dricka råa ägg.
Och hade dom inte sett Rocky så hade dom antagligen inte testat det från början heller :)
Tollesson
2011-08-02, 13:23
Tag fram ny forskning som motbevisar.
Du är inte så övertygande med din kommentar.
Vad måste man komplettera med för att dem skall bli fullvärdiga? Är det samma för cashewnötter?
Man måste sällan medvetet komplettera något om man inte enbart lever på enstaka inkompletta livsmedel dvs äter du något så när blandat så spelar det ingen roll.
Man måste sällan medvetet komplettera något om man inte enbart lever på enstaka inkompletta livsmedel dvs äter du något så när blandat så spelar det ingen roll.
Då är det bara att fortsätta som jag gjort, tackar!:thumbup:
Jokester
2011-08-02, 18:48
I vilken ände trycker du dina ägg? *screwy*
Tag fram ny forskning som motbevisar.
Du är inte så övertygande med din kommentar.
http://forum.bartoll.se/showthread.php?86-TMMG-kostillskottschema-nedsatt-insulinkänslighet/page2
Läs igenom den tråden.
King Grub
2011-08-03, 12:27
Med Mercola som referens, ha ha? Det finns en anledning till varför han står på Quackwatch. Presentera forskningen, inte en kvacksalvare som påstår något.
The recent availability of stable isotope-labeled egg protein allowed determination of the true ileal digestibility of egg protein by means of noninvasive tracer techniques. Five ileostomy patients were studied, once after ingestion of a test meal consisting of 25 g of cooked 13C- and 15N-labeled egg protein, and once after ingestion of the same test meal in raw form. Ileal effluents and breath samples were collected at regular intervals after consumption of the test meal and analyzed for 15N- and 13C-content, respectively. The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/128/10/1716
Studies attempting to evaluate protein assimilation in humans have hitherto relied on either ileostomy subjects or intubation techniques. The availability of stable isotope-labeled protein allowed us to determine the amount and fate of dietary protein escaping digestion and absorption in the small intestine of healthy volunteers using noninvasive tracer techniques. Ten healthy volunteers were studied once after ingestion of a cooked test meal, consisting of 25 g of (13)C-, (15)N-, and (2)H-labeled egg protein, and once after ingestion of the same but raw meal. Amounts of 5.73% and 35.10% (P < 0.005) of cooked and raw test meal, respectively, escaped digestion and absorption in the small intestine. A significantly higher percentage of the malabsorbed raw egg protein was recovered in urine as fermentation metabolites. These results 1) confirm that substantial amounts of even easily digestible proteins may escape assimilation in healthy volunteers and 2) further support the hypothesis that the metabolic fate of protein in the colon is affected by the amount of protein made available.
http://ajpgi.physiology.org/cgi/content/full/277/5/G935
Det är inte alls någon myt. Det har inte kommit något senare som sagt något annat.
Ait, får erkänna mig ägd.
angående ägg, har hört att man inte ska käka får många om dagen så tänkte hålla mig till max 2-3 st.
Ät på bara. Inget farligt i ägg. Innehåller många nyttigheter och protein.
Själv stoppar jag i mig 8 kokade ägg om dagen.
Fy fan vad äckligt det där låter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.