handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt (plattfotad)!

Andersen25
2011-07-27, 14:51
Hejsan!

Det är så att jag vill gå ner i vikt, få bort fettet. Är 15 år och är ca 182 cm lång och väger ca 80kg. Jag är plattfotad (tror jag, kollade mitt knä för många år sedan när jag var yngre så sa dem även att jag var plattfotad).

Löpningsskorna jag har just nu får jag ont under fötterna när jag är ute och springer, hur kan jag lösa detta? Hört att man kan skaffa inlägg men sen har jag hört att det inte är bra i heller att man ska börja jogga barfota.

Med mina fotbollsskor får jag ont under fötterna ibland men inte lika ofta nu, nu har jag börjat få skoskav. Annars fungerar dem bra.

Hur kan jag lösa detta så jag kan börja gå ut och jogga, inte så lätt att gå ner i vikt om jag inte kan gå ut och springa.

Paperweight
2011-07-27, 14:54
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Angående att du är plattfotad låter jag någon annan svara på.

Ronn
2011-07-27, 14:55
Handlar frågan om vikt eller löparskor?

Läs deffguiden för hur du ska gå ner i vikt (hint: kräver inte motion).

För löparskor skulle jag rekommendera en butik där dom kollar hur du springer, t.ex. löplabbet, så får du rätt skor.

Andersen25
2011-07-27, 14:57
Saunela, har läst guiden. Men saken är att jag tycker att det är svårt att hålla koll på hur många kalorier jag äter osv. Eftersom nu är det sommarlov, går upp lite senare runt 11.00 äter frukost brukar ta någon macka/flingor, äter kanske någon macka/flingor senare igen annars brukar jag vänta tills mamma kommer hem och äter det hon lagar och sen någon macka/flingor till kvällsmat.

Ronn
2011-07-27, 15:01
Det bästa sättet är såklart att ha koll på hur mycket du gör av med och hur mycket du stoppar i dig, allt annat är ren gisningslek.

Risken är dock stor att du kommer bli missnöjd med resultaten om du inte tar kontroll över förbrukning, intag och makrofördelning på maten.

Sen finns det en massa andra aspekter att ta hänsyn till, hur vill du set ut när du gått ner? Vill du ha muskler måste du styrketräna och så vidare.

MEN om du trots allt äter hyffsat lika varje dag kan du ju sakta justera neråt (mindre portioner osv) tills du får dom resultat du vill ha på vågen.

Andersen25
2011-07-27, 15:11
Det bästa sättet är såklart att ha koll på hur mycket du gör av med och hur mycket du stoppar i dig, allt annat är ren gisningslek.

Risken är dock stor att du kommer bli missnöjd med resultaten om du inte tar kontroll över förbrukning, intag och makrofördelning på maten.

Sen finns det en massa andra aspekter att ta hänsyn till, hur vill du set ut när du gått ner? Vill du ha muskler måste du styrketräna och så vidare.

MEN om du trots allt äter hyffsat lika varje dag kan du ju sakta justera neråt (mindre portioner osv) tills du får dom resultat du vill ha på vågen.

Okej, tack så mycket.

Men det går fortfarande bra att äta t ex 2 mackor till frukost, sen kanske ett äpple eller en annan frukt, sen äta middag det mamma lagar när hon kommer hem och sen något till kvällsmat. Undvika godis och andra onyttigheter och sedan kanske minska till mindre portioner. Styrketränar hemma atm med lite lättare övningar.

Paperweight
2011-07-27, 15:28
Saunela, har läst guiden. Men saken är att jag tycker att det är svårt att hålla koll på hur många kalorier jag äter osv. Eftersom nu är det sommarlov, går upp lite senare runt 11.00 äter frukost brukar ta någon macka/flingor, äter kanske någon macka/flingor senare igen annars brukar jag vänta tills mamma kommer hem och äter det hon lagar och sen någon macka/flingor till kvällsmat.

Du måste inte räkna kalorier, verkligen inte. Man kan komma långt på bara spegeln och vågen.

Andersen25
2011-07-27, 15:38
Du måste inte räkna kalorier, verkligen inte. Man kan komma långt på bara spegeln och vågen.

Okej, då blir det att börja äta mindre och försöka gå ut och jogga. Men ibland får jag inte ont under fötterna och ibland får jag. Tränar dock fotboll 4 gånger i veckan och där har jag inte så mycket problem. Så behöver inte gå ut och jogga så ofta. Tack för hjälpen.

Men någon som vet det här med att vara plattfot? Är det inlägg man ska ha, springa barfota för att träna upp foten har jag även hört att man ska göra, eller gäller det bara att ha rätt skor?

Ronn
2011-07-27, 15:45
Okej, då blir det att börja äta mindre och försöka gå ut och jogga. Men ibland får jag inte ont under fötterna och ibland får jag. Tränar dock fotboll 4 gånger i veckan och där har jag inte så mycket problem. Så behöver inte gå ut och jogga så ofta. Tack för hjälpen.

Men någon som vet det här med att vara plattfot? Är det inlägg man ska ha, springa barfota för att träna upp foten har jag även hört att man ska göra, eller gäller det bara att ha rätt skor?

Som jag postade tidigare, köp skorna i en butik där dom kollar hur du springer så du får rätt skor, att springa med skor som inte passar dina fötter eller springstil är inte att rekomendera.

Andersen25
2011-07-27, 15:51
Som jag postade tidigare, köp skorna i en butik där dom kollar hur du springer så du får rätt skor, att springa med skor som inte passar dina fötter eller springstil är inte att rekomendera.

Okej, men går det att göra likadant med fotbollsskor? Lägger hellre pengarna på fotbollskor då eftersom jag tränar 4 gånger i veckan och kan skippa joggandet då? :)

Ronn
2011-07-27, 15:54
Okej, men går det att göra likadant med fotbollsskor? Lägger hellre pengarna på fotbollskor då eftersom jag tränar 4 gånger i veckan och kan skippa joggandet då? :)

Du kan absolut gå ner utan att springa, sen vet jag inte direkt hur mycket löparskor och fotbollsskor skiljer sig men jag antar att dom är olika designade, löparskor är ju gjorda för att hantera stötar och vara följsamma efter hur du rör fötterna. Hur som helst om du ska springa så är skorna av största vikt.

Pepz
2011-07-27, 20:48
lär dig laga mat pojk. du kommer inte alltid att bo hos mamma ;)
det bästa du kan göra är att masa dig iväg och skaffa ett gymkort

Dreas
2011-07-27, 21:15
Jag är plattfotad, jag har inlägg. Springa barfota som plattfotad? Låter inge vidare till att börja med, vore väl vettigare att lära sig springa med vanliga skor först?

Gå till en ortoped eller liknande och få gjutna sulor.

daloatf
2011-07-28, 07:26
Jag är plattfotad, jag har inlägg. Springa barfota som plattfotad? Låter inge vidare till att börja med, vore väl vettigare att lära sig springa med vanliga skor först?

Gå till en ortoped eller liknande och få gjutna sulor.

+1 skaffa formanpassade sulor som du flyttar runt i dina skor. Jag är också plattfot. Kommer göra detta själv, får endast problem ibland med benhinnor osv

Regretful
2011-07-29, 09:16
När du är 15 är det inte kost du skall dra ner på utan eventuellt se på vad du äter. Ät mycket protein och fett samt mindre kolhydrater så kommer du inte vara hungrig lika ofta. Som plattfotad själv kan jag rekommendera cykling som motionsform, terräng eller blandad landsväg/terräng är roligast!

Försök inte banta digsjälv bara!

Mental
2011-07-29, 10:08
http://www.dn.se/nyheter/sverige/rad-om-joggingskor-ar-vardelosa

Om du misstänker plattfot så få det kollat genom vårdcentral i stället. För fotbedömmarna på skobutiken kör någon sorts rita-gissa-spring....

Ronn
2011-07-29, 11:33
Lustigt, det är ju Guddi i artikeln!

Mental
2011-07-29, 12:27
Jupp, han lyckades få in reklam för träningslära med :D

Tanman
2011-07-30, 00:04
Ang plattfot så spelar det ingen större roll vad gäller din löpning och skoval, lägg inte pengar på iläggssulor och/eller tunga skor med pronationsstöd innan du testat punkterna 1-3 nedan.

1. Köp ett par sköna neutrala inte alltför tunga skor
2. börja löpträna långsamt och kort
3. öka veckodosen långsamt

Olaaa
2011-07-30, 15:16
Du kan ju alltid testa på minimalistic footwear, i.e. Vibram fivefingers eller något liknande. Har själv testat och är ganska plattfotad själv, går utmärkt, fast börja gå, och öka successivt. Låt det ta tid.

Bara ett tips, fast gör som du vill.

Andersen25
2011-07-30, 15:25
Okej, tack för tipsen allihopa. Prövar det Tanman och Olaa skrev :)

kettlebellGuden
2011-07-30, 15:48
Pröva lite barfotalöpning vetja.