Visa fullständig version : Ang videoredigering etc
Akerhage
2011-07-27, 10:30
Kunde skriva i datortråden men det här kommer nog ta en del poster så bättre göra en egen tråd.
Har iaf spenderat åtskillda timmar att föra över VHS-band till datorn. Kvaliten blev sådär, ibland bra, ibland lite sämre. Men har iaf än så länge fört över 12VHSband av ca 60, har en bit kvar med andra ord.
Jag gör om dem i PAL (720x576), med stereoljud, 48kHz, upp till 384kbits/s i bithastighet. De blir till mpeg2-filer, som tar ganska mycket plats. (väldigt mycket plats för den kvaliten)
Använder mig av ulead videostudio för capturing och sedan pinnacle studio där jag klipper/klistrar, redigerar, lägger in transitions, text etc.
Dock har jag inte gjort några ljud/bild-förbättringar då jag inte riktigt vet vad jag ska ändra för att få det bättre? Samt ifall jag gör detta i pinnacle eller i något annat program? För antar jag bör göra ALL EDITERING på direkten? Alltså klippa, effekter, ljud, förbättringar och sedan konvertera till något annat format?
Har sett tips om att göra mitt projekt i pinnacle, spara filmen som mpeg2 igen med samma inställningar så att kvaliten här inte dras ner. Sen använda mig av virtualdub eller autoGK för att konvertera till xvid eller divx.
Någon som är kunnig här och har bra tips för att kräma ut så bra kvalitet som möjligt med alla konverteringar hit och dit?
Är det i komprimeringen eller redan i fångandet av banden som bilden är dålig?
Kunde skriva i datortråden men det här kommer nog ta en del poster så bättre göra en egen tråd.
Har iaf spenderat åtskillda timmar att föra över VHS-band till datorn. Kvaliten blev sådär, ibland bra, ibland lite sämre. Men har iaf än så länge fört över 12VHSband av ca 60, har en bit kvar med andra ord.
Jag gör om dem i PAL (720x576), med stereoljud, 48kHz, upp till 384kbits/s i bithastighet. De blir till mpeg2-filer, som tar ganska mycket plats. (väldigt mycket plats för den kvaliten)
Använder mig av ulead videostudio för capturing och sedan pinnacle studio där jag klipper/klistrar, redigerar, lägger in transitions, text etc.
Dock har jag inte gjort några ljud/bild-förbättringar då jag inte riktigt vet vad jag ska ändra för att få det bättre? Samt ifall jag gör detta i pinnacle eller i något annat program? För antar jag bör göra ALL EDITERING på direkten? Alltså klippa, effekter, ljud, förbättringar och sedan konvertera till något annat format?
Har sett tips om att göra mitt projekt i pinnacle, spara filmen som mpeg2 igen med samma inställningar så att kvaliten här inte dras ner. Sen använda mig av virtualdub eller autoGK för att konvertera till xvid eller divx.
Någon som är kunnig här och har bra tips för att kräma ut så bra kvalitet som möjligt med alla konverteringar hit och dit?
Tumregeln är att göra så få konverteringar som möjligt. Ska du exportera det för att redigera i andra program så kommer det bli kvalitetsförlust även om du komprimmerar i samma bitrate osv som filerna redan är.
Så antingen exportera i ett format som är lossless (filerna kommer bli gigantiska), eller göra all redigering direkt på filerna du fått ut från vhs-banden, och sen exportera den färdiga produkten därifrån i något lämpligt slutformat direkt (mpeg4 t.ex.).
Angående bild- och ljudförbättring, så beror det såklart på vad felet är idag. På vilket sätt är bilden dålig?
Akerhage
2011-07-27, 10:37
Det är ganska svårt att säga. Ulead är inte det bästa programmet tror jag. Men nu har jag ju använt det, sen har jag kanske inte bäst hårdvaran att fånga med, då jag har någon fake easycap-kopia. Men har köpt till lite adaptrar o sladdar så drar bilden via komposit genom usb och spelar in ljudet via rca-kablar genom line-in utgången på datorn.
Bilden är ju okay om bandet är okay, men det klassiska VHS-rycken uppträder, bilden hoppar och så. Sen tycker jag mig att videon blev sämre när jag gjorde en mpeg2 i pinnacle. Fick typ blåa ränder längst upp som hoppade lite (interlacing?)...
Då jag kan en del om datorer är detta ganska nytt för mig, men är ganska bra på att lära mig, så hoppas jag kommer lära mig allt om detta med =)
Det är ganska svårt att säga. Ulead är inte det bästa programmet tror jag. Men nu har jag ju använt det, sen har jag kanske inte bäst hårdvaran att fånga med, då jag har någon fake easycap-kopia. Men har köpt till lite adaptrar o sladdar så drar bilden via komposit genom usb och spelar in ljudet via rca-kablar genom line-in utgången på datorn.
Bilden är ju okay om bandet är okay, men det klassiska VHS-rycken uppträder, bilden hoppar och så. Sen tycker jag mig att videon blev sämre när jag gjorde en mpeg2 i pinnacle. Fick typ blåa ränder längst upp som hoppade lite (interlacing?)...
Då jag kan en del om datorer är detta ganska nytt för mig, men är ganska bra på att lära mig, så hoppas jag kommer lära mig allt om detta med =)
Felet ligger i hur du kopplat plus hårdvaran. Det skulle jag gissa på utan att ha sett resultatet. Du ska minst ha S-Video plus skippa alla adaptrar om du kan.
Akerhage
2011-07-27, 10:43
@ PowPow. Ja jag har förstått det, och det optimala hade ju kanske varit att använda ulead direkt för att editera och sedan skapa en färdig film av det hela. Men programmet var icke användbart för det tyckte jag, därför valde jag pinnacle, och där kan jag inte capture filmen. (capture på svenska?). Så måste ta raw-filerna från ulead och köra dem i pinnacle. Fick tipset ändå att jag förmodligen får bättre kvalitet på filmen genom att först skapa en mpeg2 igen i pinnacle och sen xvid med autoGK istället för att göra en xvid direkt genom pinnacle?
Det är ganska svårt att förklara problemen, kanske kan klippa ut ett litet klipp på det om man kan lägga upp på nåt sätt?
Akerhage
2011-07-27, 10:44
Felet ligger i hur du kopplat plus hårdvaran. Det skulle jag gissa på utan att ha sett resultatet. Du ska minst ha S-Video plus skippa alla adaptrar om du kan.
Fast S-video är väl sämre än komposit? Tror det är det bästa sättet iaf som jag har kopplat med den utrustning jag har,
VHS-->scartadapter-->komposit-->easycap-->datorns usb
VHS-->scartadapter-->rca-->rca/3.5splitter-->datorns line in utgång.
@ PowPow. Ja jag har förstått det, och det optimala hade ju kanske varit att använda ulead direkt för att editera och sedan skapa en färdig film av det hela. Men programmet var icke användbart för det tyckte jag, därför valde jag pinnacle, och där kan jag inte capture filmen. (capture på svenska?). Så måste ta raw-filerna från ulead och köra dem i pinnacle. Fick tipset ändå att jag förmodligen får bättre kvalitet på filmen genom att först skapa en mpeg2 igen i pinnacle och sen xvid med autoGK istället för att göra en xvid direkt genom pinnacle?
Det är ganska svårt att förklara problemen, kanske kan klippa ut ett litet klipp på det om man kan lägga upp på nåt sätt?
Okej.
Men nej, att göra en extra komprimmering kan ju inte leda till något bra. Testa göra en mpeg4/h264-export från pinnacle istället direkt. Det är ett bra slutformat som ger bra bild/mb, så att säga. Kan du sätta bitrate så borde omkring 4mbps vara lagom för den upplösningen. Mer ger mindre kompression och bättre bild, men större filer såklart. Du får testa dig fram till vad du tycker är OK.
Hm, du ska ju aldrig editera en komprimerad fil och sen komprimera om den. Du ska använda råformatet i klippningen och det absolut sista du ska göra är att komprimera.
Sitter du på en Windows-dator är det .avi som gäller och på en Apple-dator blir det .mov.
Akerhage
2011-07-27, 10:48
@ Pow Pow. okay, skall testa det. Vet du om man kan göra förbättringar på ljud och bild i pinacle direkt då? Hade gärna denoisat ljudet en del om det är möjligt. Sen är det kanske mer problematiskt för det är olika ljud på filmerna, vissa har bara 64kbit/s medan andra har 224 och även 384. Fast kanske spelar mindre roll.
Vet du om det är bättre att välja upper field first istället för lower field first när man gör en capturing? Sett att VHS skall köras den vägen, men ulead har standard tvärtom.
Akerhage
2011-07-27, 10:50
@juxta, okay, men då bör det ju alltså vara så att jag måste hitta alla typer av förbättringar i pinnacle studio då istället för andra program för det. Har frågat runt på videohelps forum som verkar kunniga, men de rör till det ganska mycket och fattar typ hälften vad de menar. Dock verkar alla vara eniga om att virtualdub och autoGK bör användas i något sammanhang.
Fast S-video är väl sämre än komposit? Tror det är det bästa sättet iaf som jag har kopplat med den utrustning jag har,
VHS-->scartadapter-->komposit-->easycap-->datorns usb
VHS-->scartadapter-->rca-->rca/3.5splitter-->datorns line in utgång.
Min erfarenhet här på jobbet(en del av jobbet är konvertering av VHS-band) visar att komposit ger en sämre bild än s-video.
@ Pow Pow. okay, skall testa det. Vet du om man kan göra förbättringar på ljud och bild i pinacle direkt då? Hade gärna denoisat ljudet en del om det är möjligt. Sen är det kanske mer problematiskt för det är olika ljud på filmerna, vissa har bara 64kbit/s medan andra har 224 och även 384. Fast kanske spelar mindre roll.
Vet du om det är bättre att välja upper field first istället för lower field first när man gör en capturing? Sett att VHS skall köras den vägen, men ulead har standard tvärtom.
Pinnacle är ju redigeringsmjukvara så något annat skulle förvåna mig. Har aldrig använt just pinnacle själv så vet inte hur dock. Du får googla :)
Angående upper eller lower field first
http://forum.videohelp.com/threads/259706-Lower-Field-First-capture-jittery-Upper-Field-First-is-not-for-VCR-DVR
Akerhage
2011-07-27, 10:54
Min erfarenhet här på jobbet(en del av jobbet är konvertering av VHS-band) visar att komposit ger en sämre bild än s-video.
Hmm, konstigt...jag har verkligen inte sett någonstans att S-video är bättre. Av alla sidor jag kollat så nämner ingen s-video som alternativ?
Inte för att jag misstror dig nu alls, utan bara säger det.
Hur hade du kopplat istället då? Bara köra s-video istället? och köra ljudet som jag gör?
Hmm, konstigt...jag har verkligen inte sett någonstans att S-video är bättre. Av alla sidor jag kollat så nämner ingen s-video som alternativ?
Inte för att jag misstror dig nu alls, utan bara säger det.
Hur hade du kopplat istället då? Bara köra s-video istället? och köra ljudet som jag gör?
Det kanske finns några som påstår annorlunda, det enda jag vet efter det jag gjort är att s-video blir bättre bild. Jag skulle köra s-video och sen rca med ljudet. Hade jag inte gått på semester snart hade du fått låna maskinerna här, har hårdvarubrusreducerare och dylikt. :)
Akerhage
2011-07-27, 11:01
Fasen, vad ska du med semester till Juxta! Hade jag ju gärna lånat! Skall göra ett test hemma sen och se skillnaden. Kanske kan vara att s-video inte fungerar med drivisarna för just den adaptern eller liknande i windows 7 som ingen använder det.
Ska du göra om allting så testa att fånga (aka capture) materialet från vhs-banden direkt i programmet du ska redigera i. Kommer du inte överens med pinnacle så kan jag rekommendera Adobes Premiere.
Akerhage
2011-07-27, 11:11
Ja jag förstår att det hade varit den bästa lösningen, och det skall ju gå att fånga i pinnacle vad jag läst...därför jag skaffade det =)
Men det händer absolut ingenting, eller så är jag för trög för att förstå vad jag ska ändra på. Kommer ju inte göra om de band jag redan gjort, men hade varit kul om resten blev så bra som möjligt. Jag ser dessa första banden som övning typ. Har gjort ett projekt nu på 1h 30 min också som blir en "spelfilm" av det hela. Så allt är övning för de andra banden, även om jag vill detta också ska bli så bra som möjligt.
Edit, testar göra en mpeg4 nu, dock såg jag inget val om H264 någonstans. Filen tar 1.34gb iaf, får se hur kvaliten mäter sig jämfört med den jag gjorde i autoGK här efter att först ha gjort en ny mpeg2fil av projektet i sig.
Jag har arbetat solo under hela juli och hatar numera min arbetsplats så semester tänker jag definitivt ta. ;)
Ha som riktlinje att 1 timmes råformat ska bli ca 12Gb, är det mindre än så, då har du gjort något fel i fångandet, förmodligen komprimerat det redan i den processen.
Akerhage
2011-07-27, 11:24
Juxta, ja sååå stora blir dem inte, då har jag ändå inställningarna på max vad jag vet?
Juxta, ja sååå stora blir dem inte, då har jag ändå inställningarna på max vad jag vet?
Jag har aldrig använt Pinnacle utan kör alltid med Premiere, vet inte vilka inställningar som finns riktigt i Pinnacle.
Men råformat 1h blir runt 12Gb, är det mindre så blir förmodligen en komprimering redan där, och det är inte bra. Att komprimera en redan komprimerad fil är ett big no no.
Akerhage
2011-07-27, 11:32
Får kanske ta o testa premiere istället för ulead, som för övrigt verkar vara ett skitprogram. Det med komprimeringen är jag helt inne på. Fattar man inte ska komprimera dem flertalet gånger. Så hade väl nu kanske behövt lite hjälp då med vad man kan göra för förbättringar, typ färg, skärpa, brusreducering etc? Finns det bra möjligheter i adobe premiere för sådant? Och är det lättförståeligt, samt lätt att editiera i, för pinnacle är ju pissenkelt och smidigt nämligen.
WHITEFOLKS
2011-07-27, 11:35
Kolla på http://www.doom9.org/ de har guider där för sånt och även ett väldigt bra forum.
Nu snort jag tråden lite, men rubriken är ju ändå videoredigering och det verkar hänga folk som är hemma på Premiere Pro här.
Jag skaffade Adobe Premiere Pro 5,5 igår, aldrig använt videoredigereingsprogram innan.. Nu försöker jag klippa ihop lite material jag filmat och synka det hela med musik.
Men när jag nu halvvägs in i projektet testade att "klippa ihop det hela" till en .avi fil så är det som den zoomat in lite. det saknas liksom ute på kanterna..
Dåligt förklarat men förhoppningsvis fattar någon, vad är det för inställning jag kommit åt? *cry*
Akerhage
2011-07-27, 11:38
Tack för tipset. Grejen med alla de här forumen är att det står så jäkla mycket. Alla har sina typer av problem och alla ska göra olika saker. Så svårt att fatta riktigt allt där, eller veta vad som är rätt väg att gå på så sätt jag vill ha det. Det länkas och tipsas om 10-20-tal program hit och dit, när jag med all säkerhet kanske skulle klara mig bra enbart med adobe premiere eller liknande. Så känns som de rör till saker som fasen.
WHITEFOLKS
2011-07-27, 11:46
Tack för tipset. Grejen med alla de här forumen är att det står så jäkla mycket. Alla har sina typer av problem och alla ska göra olika saker. Så svårt att fatta riktigt allt där, eller veta vad som är rätt väg att gå på så sätt jag vill ha det. Det länkas och tipsas om 10-20-tal program hit och dit, när jag med all säkerhet kanske skulle klara mig bra enbart med adobe premiere eller liknande. Så känns som de rör till saker som fasen.
Ja men deras guider är bra :)
I ditt fall är det nog http://www.doom9.org/capture/start.html som gäller
Nu snort jag tråden lite, men rubriken är ju ändå videoredigering och det verkar hänga folk som är hemma på Premiere Pro här.
Jag skaffade Adobe Premiere Pro 5,5 igår, aldrig använt videoredigereingsprogram innan.. Nu försöker jag klippa ihop lite material jag filmat och synka det hela med musik.
Men när jag nu halvvägs in i projektet testade att "klippa ihop det hela" till en .avi fil så är det som den zoomat in lite. det saknas liksom ute på kanterna..
Dåligt förklarat men förhoppningsvis fattar någon, vad är det för inställning jag kommit åt? *cry*
Du har kanske olika upplösning på projektet i förhållande till videofilerna du redigerar. Högerklicka på klippen i timelinen och bocka i "scale to framesize".
Eller ännu bättre, gör ett nytt projekt med rätt upplösning och aspect ration, och dra in klippen där istället (om det nu är det som är ditt fel).
Edit: Eller det är inte förrän du exporterar det? Då borde det vara i exporten. Kolla så du inte kommit åt cropfunktionen i själva exporten.
Akerhage
2011-07-27, 11:59
Ja men deras guider är bra :)
I ditt fall är det nog http://www.doom9.org/capture/start.html som gäller
Läser igenom den nu, där används iaf virtualdub att fånga med. Dock var man tvungen att aktivera ngn driver för detta. Läste snabbt bara. Kanske kan vara något, om virtualdub i sig är ett okay editeringsprogram med.
edit: VirtualDub-MPEG2: MPEG-2 Upgrade for VirtualDub 1.5.10 by fccHandler, it allows for horizontal reduction during capturing - kanske skulle lösa de problemen jag har med iof!
WHITEFOLKS
2011-07-27, 12:01
Virtualdub skulle jag bara använda för att fånga och sedan använda Premiere/Vegas för att redigera.
Akerhage
2011-07-27, 12:08
Okay, var en jävla massa inställningar iaf för att fånga en vhs där. Och måste isf försöka få det att fungera, vet jag försökte fånga i virtualdub innan men fick ingen bild.
Såg att virtualdub-mpeg2 också gör upplösningen mindre? Det känns ju inte direkt som ngt positivt? Eller gör man om upplösningen sen ändå kanske och ändå upplever det som bättre kvalitet?
WHITEFOLKS
2011-07-27, 12:15
De antar att du vill göra en capture till ett visst format för senare uppspelning när du vill göra en capture för vidare redigering så du får anpassa efter det.
Fånga i samma upplösning som originalet och med en lossless codec om du vill få ner storleken lite.
Akerhage
2011-07-27, 12:23
Det jag undrar är om detta ens är för mig, känns lite som det kanske är för ett tv-kort?
Eller vad menas med
"After everything is installed properly you have to enable the capture driver in order to show VirtualDub which source you are intending to use. Therefore, you have to open the TV application that came with your card. Afterwards you have to set the channel you want to capture and close the application again. If, as recommended, the tuner of the VCR is used, it has to stay switched on for the whole time of the capture process. "
WHITEFOLKS
2011-07-27, 12:28
Det är för användande av tv-kort jag men du använder ju någon sorts analog ingång också?
Det som är intressant är hur de hanterar den analoga signalen inte hur de får in den.
Akerhage
2011-07-27, 12:30
Jo, men hur får jag in signalen i programmet då? Jag använder ju inte tv-kort utan usb-konverterare. Samt line in då för ljudet enbart. Tror kanske inte virtualdub fungerar för det? För isf borde jag fått in signalerna när jag testade för ett tag sedan?
WHITEFOLKS
2011-07-27, 12:31
Du måste välja rätt källa i virtualdub (om den nu stödjer). Det borde den göra om premiere osv funkar.
Akerhage
2011-07-27, 12:37
Ja fast gjorde inte det tyvärr, och verkade inte kunna ställa in ngt i programmet heller för det då jag kikade. Men får testa ikväll igen om det funkar! Annars får det bli adobe premiere och testa det istället för ulead
Hur har du fångat materialet? Vad för material? Skannar man in vissa saker får man tänka på att det som syns på skärmen är inte alltid hela bilden av det som fångas/skannas, utan det är alltid lite mer.
Jag sitter inte vid Premiere nu utan Final Cut, och väljer du "Motion" i preview-fönstret, där kan du flytta och zooma. Kommer inte ihåg motsvarigheten till Premiere nu på rak arm, kanske är samma.
För övrigt är Premiere 5,5 är riktigt gammal version.
Akerhage:
Tanka ner en trial av Adobe Premiere istället.
Doctor Snuggles
2011-07-27, 13:07
Det kanske finns några som påstår annorlunda, det enda jag vet efter det jag gjort är att s-video blir bättre bild. Jag skulle köra s-video och sen rca med ljudet. Hade jag inte gått på semester snart hade du fått låna maskinerna här, har hårdvarubrusreducerare och dylikt. :)
Finns det inga bra mjukvarobrusreducerare då, som gör motsvarande jobb? Känns som de borde t.o.m. ligga före numer.
Finns det inga bra mjukvarobrusreducerare då, som gör motsvarande jobb? Känns som de borde t.o.m. ligga före numer.
Ingen aning faktiskt. Jag tycker den jag har gör ett riktigt bra jobb plus att har jag själv filmat eget material brusreducerar jag aldrig förutom i stillfoto.
Akerhage
2011-07-27, 13:13
Dessa är iaf två problem jag har, det ena är på grund av bandet antagligen så inget man kan göra åt, men de blå sträcken kanske? Ursäkta för stor bild...
http://i630.photobucket.com/albums/uu23/Akerhage/bild.jpg
Ser ut som klassiska VHS-fel. Du kan ju testa att tracka men tvivlar på om det hjälper speciellt mycket.
Det är ju magnetband och sådana fel kan väl uppstå om dom har utstått alltför mycket slitage.
Jag har en maskin som kan hjälpa att korrigera sånt där till en viss del men det blir aldrig perfekt.
Akerhage
2011-07-27, 13:18
Ja, jag antar med det är så...men de här blåa strecken bör man väl kunna filtrera bort på nåt sätt? Vad gäller kvaliten bör man väl även kunna förbättra något?
Skall testa adobe premiere med, har du bra inställningar jag kan använda mig av där för bästa kvalitet?
Ja, jag antar med det är så...men de här blåa strecken bör man väl kunna filtrera bort på nåt sätt? Vad gäller kvaliten bör man väl även kunna förbättra något?
Själv har jag svårt att se vad de blåa strecken skulle bero på förutom den dåliga VHS-kvalitén, framförallt för att det inte är rörliga bilder. Någon annan kanske vet?
Akerhage
2011-07-27, 13:25
De blåa strecken "flickers" lite (fan vad kass jag e på svenska nu då). är genomgående nästan för hela filmen. Och även om de kommer direkt från vhs-banden kanske de går att ta bort på ngt sätt med filter eller liknande.
Jag sitter inte vid Premiere nu utan Final Cut, och väljer du "Motion" i preview-fönstret, där kan du flytta och zooma. Kommer inte ihåg motsvarigheten till Premiere nu på rak arm, kanske är samma.
För övrigt är Premiere 5,5 är riktigt gammal version.
Det finns en scale-funktion i effektrutan under motion precis som i final cut, fast motionfliken ligger under Effect controlles -> motion -> scale. Fast jag tycker det verkar bättre att ordna projektet i rätt upplösning istället (förutsatt att det är det som är problemet, blev inte klok på om det bara var efter exporten eller även innan).
Premiere pro cs 5.5, som jag antar att han menar, är den absolut senaste versionen av premiere.
Det finns en scale-funktion i effektrutan under motion precis som i final cut, fast motionfliken ligger under Effect controlles -> motion -> scale. Fast jag tycker det verkar bättre att ordna projektet i rätt upplösning istället (förutsatt att det är det som är problemet, blev inte klok på om det bara var efter exporten eller även innan).
Premiere pro cs 5.5, som jag antar att han menar, är den absolut senaste versionen av premiere.
Ja, det är ju såklart han menar CS haha. Jag tänkte att det var innan dom började med CS, då började dom ju om med versionsnumrena :D
Tack för tipsen.
Självklart var det CS 5,5 bara jag som har dålig koll.
På videorutan uppe i högra hörnet var skalknappen på "Fill", jag minskade ner den till 50% och då kunde jag sedan minska ner filmklippet runt om så det passade in mot själva videorutan.
Svårt att förklara när jag inte vet vad de olika fönstrena/funktionerna kallas :)
Huvudsaken är att jag fick ordning på det iaf, även om det säkert inte var det smidigaste sättet att göra det på.
Det är lite klipp från en bilträff i norge som jag arbetar med.
Har testat att öka kontrasten lite också, men det är allt jag vågat mig på hittills.
Mvh.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.