handdator

Visa fullständig version : Hjälp vid enegibehov (Kaloriräkning)

trueblood
2011-07-27, 04:11
Hej finns ett antal trådar om detta, har sett tråden om hur man räknar (och fattar principen). Men jag är verkligen hemskt dålig på matematik och undrar även vad jag kan ha för aktivitetsnivå.

Är nämligen så att jag gått ner massa vikt (139 till 74,5) sen började jag styrketräna och väger 111kg nu. (Fet stark hehe)

Oroar mig dock för att jag ska fortsätta gå upp i vikt, förstår kalriräkning osv. men vill ha lite råd från de som kan detta.

Info om mig:
Längd: 185cm
Vikt: 111kg
Ålder: 30år
Kön: Man

Aktivitet: 3-4 dagars styrketräning i veckan runt 40-60 min
Vanliga promenader med hundarna 3-4 gånger om dan, annars hemma framför datorn. (jobbar hemifrån)

Vad kan mitt kaloribalans hamna på?

Tack på förhand för all hjälp som ni kan erbjuda.

Tacos
2011-07-27, 05:51
Såklart är det helt omöjligt att hitta en exakt siffra till dig, men om jag får göra en kvalificerad gissning tror jag du hamnar ungefär på 3300 kcal/dag.

Avakta dock svar från några till, så får du väl ta något medel från alla svar du får.

Grym viktnedgång föresten :thumbup:

Ronn
2011-07-27, 06:40
Enda sättet att få fram ett träffsäkert värde är att dra till med en uppskattning på aktivitetsnivån och sen följa resultatet, märker man att det går åt fel håll så får man justera därefter. Med dom aktiviteterna du beskriver prova aktivitetsnivå på 1.4 kanske? Jag styrkeränar 3 gånger i veckan, har stillastittande jobb men ibland rör man lite extra på sig, förmodligen inte lika mycket som om man har hundar, jag använder 1.375 (+-20% för deff/bulk) och det har fungerat bra.