Visa fullständig version : Är tjock och har inget att göra
Så kan inte jobba mer denna sommar tack vare csn:s fina lönetak så kommer ha ca 3 veckor innan skolan börjar igen och har inget att göra så tänkte börja med att bli av med mina fina bilringar som börjar samlas.
Har aldrig varit tjock innan då jag alltid tränat minst 3 sporter under tonåren och jobbat som hantverkare i 4 år men nu när man började plugga och fortsatte äta som om jag jobbade blir ju resultatet en liten tjockis.
Lite om mej, 181 cm lång, ca 90 kg (är inte säker men vägde 87 för ett tag sen och har inte blivit smalare så drog till med det). Kollade på nån kalori kalkylator som tyckte att en person med mina mått och låg sysselsättning behövde 3600 kcal, hur mycket är lagom att dra ner den siffran med för en hyffsad viktnedgång? Vad ska man äta? Jag är verkligen ingen expert på mat men kan äta i princip vad som helst hur länge som helst bara jag blir mätt så säg att leva på tonfisk i en månad är bäst så gör jag det.
Min träning just nu eller som jag kommer fortsätta med när jag blir ledig är ungefär en timmes rask promenad innan frukost samt lite gym. Just gym biten är jag kass på då jag tröttnat efter 5 års gymmande men får väl ta upp det igen. Jag vill ju såklart som alla lata människor gå ner så mycket som möjligt så fort som möjligt men letar inte efter nån mirkakelkur, så korkad är jag inte.
Målet är väl ca 74-75kg nånting, hur länge borde det ta att tappa 16 kg utan att köra för fort och förstöra kroppen.
Jag har inga större problem med hård konditionsträning då jag lätt kan fastna för att jogga och springa 5km-1mil om dagen varje dag i veckan men sist jag gjorde det tappade jag ingen större viktmassa då jag antar att mitt mat intag kompenserade. Vore väldigt tacksam för tips och råd från folk som kan. Om nu någon blir irriterad på att detta är tråd nummer 2374 i mängden så berjag om ursäkt men har läst och läst om kalorier och sådant men har aldrig behövt bry mej om sådant och aldrig riktigt förstått heller. Att det tar tid och arbete är jag väl medveten om men jag ska inte bli en tjock soffpotatis (eller bli ännu värre är väl kanske rätt ord :p).
Rikard Jansson
2011-07-26, 21:06
Tror du räknade fel på 3600 kcal för balans
Ät mindre så går du ned i vikt.
Ät mindre så går du ned i vikt.
herp derp
Börja med att läsa guiden längst upp i denna avdelning som King Grub har postat, har du fler frågor så är det bara fråga på :P
Lychgate
2011-07-26, 22:07
16 kg @ -4kg mån : 4 månader borde vara en bra takt.
Testa att lägga dig på runt 2000 kcal med högt protein, stäm av efter en vecka hur du känner dig med ork och trötthet samt vikten. Andra därefter upp eller ner i intaget. Enklast är nog tyvärr att räkna kcal.
Reaper123
2011-07-27, 12:02
16 kg @ -4kg mån : 4 månader borde vara en bra takt.
Testa att lägga dig på runt 2000 kcal med högt protein, stäm av efter en vecka hur du känner dig med ork och trötthet samt vikten. Andra därefter upp eller ner i intaget. Enklast är nog tyvärr att räkna kcal.+1
Precis vad jag själv skulle tipsa om!
2000 kcal kan för övrigt låta lite om man är van att överäta som fan, men med mycket protein i kosten så kan man hålla sig väldigt mätt på det! :D
the Wire
2011-07-27, 12:52
+1
Precis vad jag själv skulle tipsa om!
2000 kcal kan för övrigt låta lite om man är van att överäta som fan, men med mycket protein i kosten så kan man hålla sig väldigt mätt på det! :D
+2
är själv 180 lång, 2000 kcal om dagen kommer man långt med om man väljer sina livsmedel!
Härligt så runt 2000 kcal alltså, mer än så är ohälsosamt eller? Trötthet blir nog inget problem då jag inte har så mycket att göra de nästkommande veckorna som kan trötta ut mej. Hur "farligt" är alkohol för förbränningen? Stannar den av helt eller blir det bara som en "paus" den dagen för att sedan fortsätta.
Angående mat, säg att jag räknar ut att så mycket tonfisk plus säg en avokado är det protein plus omättat fett jag behöver per dag plus grönsaker då såklart är vad som behövs för att uppnå mitt kcal intag, gör det nån skillnad om jag varierar denna kost mot att ersätta till exempel avokado mot nötter osv? Tar kroppen det som same shit different name eller är variation att föredra?
Tunga gym pass stod det med vilket jag hade hoppats att undvika pga av en trasig axel plus armbåge, jag kan till exempel inte gå över ca 30 kg i bröstpress med hantlar utan att armbågen fuckar upp sej och inte vill vara med och leka längre likaså roddövningar för axeln. Är tunga gym pass tunga viktmässigt eller högintensiva? Hur många gånger om dan är brukligt att äta? Frukost, mellanmål, lunch och middag? Det var nog allt jag kunde tänka på nu.
Huvudsakligen att du tränar. Låg reps är bra för återhämtningen.
Det spelar inte så stor roll vad du äter. Håll dig bara till kcal intaget och är mycket protein (2 - 3g/kg)
Lychgate
2011-07-27, 19:56
Härligt så runt 2000 kcal alltså, mer än så är ohälsosamt eller? Trötthet blir nog inget problem då jag inte har så mycket att göra de nästkommande veckorna som kan trötta ut mej. Hur "farligt" är alkohol för förbränningen? Stannar den av helt eller blir det bara som en "paus" den dagen för att sedan fortsätta.
Angående mat, säg att jag räknar ut att så mycket tonfisk plus säg en avokado är det protein plus omättat fett jag behöver per dag plus grönsaker då såklart är vad som behövs för att uppnå mitt kcal intag, gör det nån skillnad om jag varierar denna kost mot att ersätta till exempel avokado mot nötter osv? Tar kroppen det som same shit different name eller är variation att föredra?
Tunga gym pass stod det med vilket jag hade hoppats att undvika pga av en trasig axel plus armbåge, jag kan till exempel inte gå över ca 30 kg i bröstpress med hantlar utan att armbågen fuckar upp sej och inte vill vara med och leka längre likaså roddövningar för axeln. Är tunga gym pass tunga viktmässigt eller högintensiva? Hur många gånger om dan är brukligt att äta? Frukost, mellanmål, lunch och middag? Det var nog allt jag kunde tänka på nu.
2000 kcal är det normalt rekommenderade dagliga intaget för kvinnor medans 2500 är för män, varierar extremt från person till person men det är ett exempel. Egentligen kan du äta hur mycket som helst förutsatt att du använder energin och att det du äter inte blir skadligt i för mycket mängd.
När det gäller Alkohol så fokuserar kroppen i första hand på att förbränna det vilket ger en avstannad fettförbränning, inte total men en stor del. Tänk även på att Alkohol ger ca 7kcal per gram plus allt annat i drycken. Öl har en hel del energi t.ex.
Kost variation som Avokado till Nötter ger ingen större effekt, det viktiga är att fettkällan är bra. Byt inte ut Ris och ost mot choklad t.ex.
Med armbågen rekommenderar jag att uppsöka en sjukgymnast för att se efter om du kan rehabilitera den skadade armbågen innan du börjar med gymträning.
Hur många gånger du äter om dagen har ingen större effekt beroende på hur dagsintaget av energi ser ut. Tumregeln är dock att äta dagens största mål efter träning.
Jag är precis som du 181 cm lång, dock vägde jag 99 kg vid start.
Mitt energibehov hamnade då på 2700 kcal/dag, och jag justerade måltiderna så att jag åt ca 1000 kcal mindre varje dag (alltså ca 1700 kcal/dag).
Idag väger ca 94 kg efter ca en månad och försöker äta ca 1500 kcal/dag, mer om jag motionerar.
Gissar på att du ligger på ca 2400-2500 kcal/dag utan träning. Tränar du får du äta de kalorierna du bränt :)
Lycka till.
Med armbågen rekommenderar jag att uppsöka en sjukgymnast för att se efter om du kan rehabilitera den skadade armbågen innan du börjar med gymträning.
Har gjort det men de hittar ingenting eller så letar det inte bra nog antar jag :p. Gör ju bara ont vid tunga lyft (eller press snarare) och kan knappt visa vart det gör ont om jag inte har det just då men nu på senare tid "knastrar" det lite när jag sträcker ut armen helt så kanske blir lättare att förklara då :).
Härligt med så mycket tips, börjar med deffen idag så ska testa lite med kcal och se var jag borde lägga mej nånstans men siktar in mej på 2000 och testar därifrån.
Springer
2011-08-01, 20:39
Om du vill springa eller vandra, så gör det. Får man 1000 extra kcal att käka på en dag, så är det ganska enkelt att komma upp i proteinintag och ändå hålla sig under gränsen. Jag ligger normalt på 1750 kcal vid nedgång, men springer jag en mil får jag tex 700 extra kcal att käka. Det kna vara lite lurigt att inte fylla på med mer än man bränner förstås.
Att springa en mil om dagen är inget jag rekommenderar, du kommer antagligen skada dig. Att vandra är däremot bra. Om du gör det i skogsterräng/kuperat kommer du också frå bra kondition på köpet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.