Logga in

Visa fullständig version : LCHQ är det nya LCHF!

mikaelj
2011-07-26, 20:53
Low Carb, High Quality! Till skillnad från LCHF, som betyder Low Carb, High ... Fashion?

http://image.bokus.com/images2/9789173630436_large_lchq-lagkolhydratkost-av-hogsta-kvalitet

Den säkra lågkolhydratkosten

LCHQ står för Low Carb High Quality. En kost med lite kolhydrater och högsta möjliga kvalitet alltså. En kost som ger dig få men hälsosamma kolhydrater, rätt mängd av det fett som också bränner fett, bygger muskler, minskar inflammationer i kroppen och håller dig frisk. Men med LCHQ äter du även en hög andel protein - fisk, kyckling, vilt och annat kött - eftersom det gör dig mättare och gynnar din muskeltillväxt. Något mer du önskar?

Det här är inte en kaloribegränsad diet, det är en livsstil som håller. Den gör din kropp snyggare och friskare än någonsin, utan den tuffa vånda som många dieter kräver. Här får du också tillräckligt med energi för att orka träna. Kort sagt är LCHQ den ultimata kombinationen av kost och träning - baserat på de senaste vetenskapliga rönen - och är därmed betydligt sundare och mer mångsidig än andra dieter. Här får du även veta hur vi påverkas av de fettlösliga miljögifter vi har lagrade i våra kroppar när vi äter mer fett. Boken avslutas med ett komplett veckoprogram med cirka 30 recept för enkla frukostar, luncher och middagar.

Med LCHQ får du garanterat i dig alla näringsämnen du behöver. Att du sedan förmodligen tappar några kilon på vägen är bara en bonus.

"Jag har själv provat olika dieter och följt forskningen noga under 20 års tid. Nu har jag satt samman det som ger mig precis vad jag vill ha - optimal hälsa. Med LCHQ presenterar jag min syn på en sund och hållbar lågkolhydratkost."

Fredrik Paulún

...vilket är fantastiskt roligt med tanke på allt negativt han skrivit om lågkolhydratkost i sina tidigare böcker, t ex "Sanningen om GI".

Anders The Peak
2011-07-26, 21:03
However blir det intressant och se hur han har lagt upp dieten.

Zorgus
2011-07-26, 21:09
"baserat på de senaste vetenskapliga rönen" - hm tack men jag tror jag avstår...

icey81
2011-07-26, 21:29
Härligt! *flex* Den ska jag definitivt inhandla. Tack för tipset, Mikael!

martinmartin
2011-07-26, 21:39
Härligt! *flex* Den ska jag definitivt inhandla. Tack för tipset, Mikael!
:thumbup:

Lychgate
2011-07-26, 21:40
Antar att hans källor kommer från aftonbladet? Låter som en "trendig" diet.

Matthew_90
2011-07-26, 21:48
Antar att hans källor kommer från aftonbladet? Låter som en "trendig" diet.

Källorna tror jag inte att det är fel på - LCHF är ju relativt välstuderat. Att sedan välja kvalitativa produkter (vad nu det innebär... krav, närodlat etc. i guess) är väl bara bra!

mikaelj
2011-07-26, 21:48
Min gissning är högprotein, huvudsakligen enkelomättade fettkällor och kolhydrater från huvudsakligen grönsaker. Gäsp.

Det roliga är ju hans tidigare gnäll om lågkolhydratkost och hans vändning nu. Det blev nog rätt tomt i kassan sedan några andra nallade hans "GI"(tm)(r).

Löpsko
2011-07-26, 21:51
"Men med LCHQ äter du även en hög andel protein - fisk, kyckling, vilt och annat kött - eftersom det gör dig mättare och gynnar din muskeltillväxt."

Har han bytt framsida på björn ferrys bok och satt sitt namn där? :smash:

Matthew_90
2011-07-26, 21:51
Oja, GI känns ju ganska dött nu.

Lychgate
2011-07-26, 21:56
Källorna tror jag inte att det är fel på - LCHF är ju relativt välstuderat. Att sedan välja kvalitativa produkter (vad nu det innebär... krav, närodlat etc. i guess) är väl bara bra!

Håller med, inlägget var mer en pik på hur seriöst det känns med ett helt "nytt" koncept. Ungefär som Axoncurls©™.

Borde registrera "NFNMJB(No Fat, No Meat, Just Bananas)" dieten omgående innan någon annan hinner före. ;)

Liebe
2011-07-26, 22:07
Avd. Vända kappan efter vinden?

Kischen
2011-07-26, 22:19
Jag kräktes en smula i munnen så japp, han skulle få mig att gå ner i vikt.

agazza
2011-07-26, 22:24
Vadå? Är GI ute nu?

Fan vad det ska svänga hela tiden

OneManArmy
2011-07-27, 05:49
Men förfan paulun.. vad ska du nu göra med alla dina gi flingor o annat dravvel?

Prez
2011-07-27, 06:22
För något år sedan tyckte jag Paulun var bra, sen lärde jag mig bättre.

Akerhage
2011-07-27, 07:17
hade paulun själv inte varit sjukt otränad nu hade man ju tagit han på större allvar. Gi dieter som gör dig smal bla bla. Borde ju vara lättare att sälja ett koncept och stå bakom det själv.

OneManArmy
2011-07-27, 07:44
hade paulun själv inte varit sjukt otränad nu hade man ju tagit han på större allvar. Gi dieter som gör dig smal bla bla. Borde ju vara lättare att sälja ett koncept och stå bakom det själv.

Man kan tycka det :)
Ta och titta på en av de största lchf förespråkarna Sten Sture Skaldeman.. Han verkar inte direkt vara speciellt smal längre.
http://blogg.passagen.se/millimetervagor/resource/LCHFnr2Omslag.jpg

Sverker
2011-07-27, 08:05
Det är dumt att dömma hunden efter håren;)

Ronn
2011-07-27, 08:09
Haha skön bild dyker upp i huvudet, åka ner till något fattigt land och domdera "Nej! Ni ska inte äta sådär, mindre ris och bröd, det ger höga insulinpåslag, ät kött och feta såser istället, annars blir ni feta!! Här får ni lite recept.".

espeto
2011-07-27, 08:14
Måste säga att detta låter väldigt likt Paleo eller Primal-kost ;)

Akerhage
2011-07-27, 08:23
Haha, Ronn det var ganska roligt sagt. Fast ganska hemkst ändå :)

Eddie Vedder
2011-07-27, 10:02

Paulún är inte otränad. Han är varken en anorektisk TdF-cyklist eller en byggare på 100 tokrippade kg men verkligen inte otränad. För hans ålder, med hans jobb, håller han en bra form.

Särskilt med tanke på budskapet han sprider med sina böcker.

Ta och titta på en av de största lchf förespråkarna Sten Sture Skaldeman.. Han verkar inte direkt vara speciellt smal längre.

1. Han är inte direkt ung så "smal" är inte ens önskvärt i den åldern.
2. Det är fortfarande MÅNGA kilon som skalats av sedan han höll på att dö av sin fetma.

raQblad
2011-07-27, 11:47
Ær væl inget fel på vare sig boken eller Paulun? Han lever på att sælja bøcker och produkter knutna till dessa, så varfør inte slæppa en ny bok om en just nu "trendig" diet med sin egen vrid på det?
Vad jag har læst och vet om så ær det han skriver vettigt.

bollio
2011-07-27, 21:46
SSS har några extra-kilon numera för han brukar äta ett russin till frukost vilket ger insulin-->viktuppgång

Hans fru tyckte han var för smal tydligen

OneManArmy
2011-07-28, 05:31
SSS har några extra-kilon numera för han brukar äta ett russin till frukost vilket ger insulin-->viktuppgång

ahaaa ;)

Medusa
2011-07-28, 10:31
Jag tycker Paulun är duktig och jag har alltid haft nytta av det han skriver.

Hoppas den nya boken blir en framgång, konceptet är spännande.

Lance Uppercut
2011-07-28, 10:48
Jag tycker Paulun är duktig och jag har alltid haft nytta av det han skriver.

Hoppas den nya boken blir en framgång, konceptet är spännande.

Vad är det som är spännande? Få kolhydrater och mycket protein? Låter mer som en ursäkt för att få sälja en bok.

kettlebellGuden
2011-07-28, 11:12
Med tanke på hur många som faktiskt följer Pauluns råd så borde väl hela LCHF-maffian vara överlyckliga nu när deras trosatser sprids i ännu en kanal?

Ser fram emot poster från någon som har läst boken. Verkar iaf mycket klokt om det är fokus på magert kött så man slipper trycka enorma mängder fett.

Eddie Vedder
2011-07-28, 13:24
så man slipper trycka enorma mängder fett.

Det slipper du väl ändå? Man är inte bunden enligt lag att äta enligt en bok.

Jag kan hålla med Lace här, det är ju bara ett sätt att göra en LCHF-bok fast med en egen twist. Rida på vågen och köra en liten egen grej som motiveras med ditten och datten. Men inget illa i det, Paulún är idag entreprenör primärt och näringsfysiolog sekundärt. Naturligtvis ska han sträva efter att tjäna pengar och om folk vill läsa boken förtjänar han också varje öre.

Krampus
2011-07-28, 14:16
High Carb, High Fat, High Five.
Krampuskonceptet för krampusfysik. Helt gratis. PM för recept och relationsråd.

Fugly
2011-07-28, 14:30
Varfor ar det sa att man ''inte blir sjuk (eller inte lika ofta)'' av LCHF dieten?

Ronn
2011-07-28, 14:42
Varfär det så att man "inte blir sjuk (eller inte lika ofta)" av kolhydrater?

See what I did there?

Fugly
2011-07-28, 14:44
Varfär det så att man "inte blir sjuk (eller inte lika ofta)" av kolhydrater?

See what I did there?

Hehe, men ar det verkligen sant?

Ronn
2011-07-28, 14:48
Om man inte kan backa upp ett sånt påstående med solida studier så är det ju bara ett tomt påstående utan några riktiga belägg.

Crocker
2011-07-28, 14:49
Kolhydrater gynnar väl immunförsvaret hos idrottare, eller?

Guddi
2011-07-28, 14:54
Kolhydrater gynnar väl immunförsvaret hos idrottare, eller?Beror på vad man mäter, när man gör mätningen, vilka kolhydrater som används och hur mycket kolhydrater :)

Fugly
2011-07-28, 14:56
Men ett argument som man hor fran folk som kor med den dieten ar att om de blir sjuka sa ar det bara over en dag etc etc. Ingen som har hort nagot liknande?

Ronn
2011-07-28, 15:10
Folk påstår lite allt möjligt både för att övertyga sig själva och andra. När någon tolkar en personlig upplevelse som fakta som gäller för allt och alla och inte som just en upplevelse är det läge att vara kritisk.

Visst finns det värde i om många upplever samma sak men tills det att man faktist studerar det så kan man inte påstå det som fakta.

Det är väl det som många irriterar sig på hos LCHF anhängare generellt, det påstås saker som fakta fast det egentligen inte finns vetenskapligt belägg.

mikaelj
2011-07-28, 15:11
Mer näringsrik mat kanske? Många som går över från att leva på spannmål till att äta betydligt mer kött, fisk, ägg & grönsaker.

Ronn
2011-07-28, 15:14
Mer näringsrik mat kanske? Många som går över från att leva på spannmål till att äta betydligt mer kött, fisk, ägg & grönsaker.

Mycket trolig förklaring till att många kanske upplever att dom mår bättre på LCHF kost, dom går från ren skitkost (mycket socker, halvfabrikat osv) till att äta näringsrik ickeprocessad mat, som natt och dag.

OneManArmy
2011-07-28, 16:44
Personligen åkte jag på en jävla förkylnig/feber grej i våras som varade i 3-4 dagar.
Så odödlig blir man verkligen inte :P

Tror mer på som Ronn säger, går man från att frossa i chips/pizza varenda dag till att äta "ren" mat så blir man självklart friskare. Kolhydrater i kosten eller ej

1684_
2011-07-28, 17:04
trodde den bästa dieten över alla var sunt förnut, variation(få i sig alla näringsämnen), man måste få leva och njuta med. Pågår ju en enorm svältkris just nu i världen som får en att verkligen tänka till.

Timme
2011-07-28, 17:14
high carb, high fat, high five.

hahah :D

kettlebellGuden
2011-07-28, 18:37
Jag kan hålla med Lace här, det är ju bara ett sätt att göra en LCHF-bok fast med en egen twist.

Det var mer än jag visste att det var "LCHF" med en twist. Det utgår inte precis av blurbtexten att det rör sig om HF.

Crocker
2011-07-28, 18:50
Beror på vad man mäter, när man gör mätningen, vilka kolhydrater som används och hur mycket kolhydrater :)
Någon studie då man undersökt detta?

Hobbes
2011-07-28, 19:38
Måste säga att detta låter väldigt likt Paleo eller Primal-kost ;)

Instammer, later som denna boken (som jag gillade):

http://healthyurbankitchen.com/blog/uploaded/PaleoSolution.jpg

mikaelj
2011-07-28, 19:55
Mycket trolig förklaring till att många kanske upplever att dom mår bättre på LCHF kost, dom går från ren skitkost (mycket socker, halvfabrikat osv) till att äta näringsrik ickeprocessad mat, som natt och dag.

Där du säger "mycket socker, halvfabrikat" skulle jag vilja säga spannmål (hej, spaghetti + ketchup!). Det är inte sådär fantastiskt näringsrikt. Du är orättvis när du säger skitkost. Såvida du inte anser att skitkost är just att äta huvudsakligen pasta/ris/bröd.

Trance
2011-07-28, 20:00
Vad är fördelarna med att ät mer näringsrikt jämfört med en standard svensson-diet?

Ronn
2011-07-28, 20:00
Där du säger "mycket socker, halvfabrikat" skulle jag vilja säga spannmål (hej, spaghetti + ketchup!). Det är inte sådär fantastiskt näringsrikt. Du är orättvis när du säger skitkost. Såvida du inte anser att skitkost är just att äta huvudsakligen pasta/ris/bröd.

Med skitkost menar jag kost med stort sockerinnehåll och lite proteininnehåll, personligen tror jag det är rätt vanligt att äta så, sockrade flingor, mackor, och så vidare.

mikaelj
2011-07-28, 20:08
Vad är fördelarna med att ät mer näringsrikt jämfört med en standard svensson-diet?

Varför ställer du så ofta såna här frågor, Trance? Du är definitivt läskunnig men verkar inkapabel att förstå vad du läser.

Inlägg #40 och #41 för "näringsrik kost", samt #50 för "svensson-kost".

Eller driver du med mig?

Med skitkost menar jag kost med stort sockerinnehåll och lite proteininnehåll, personligen tror jag det är rätt vanligt att äta så, sockrade flingor, mackor, och så vidare.

Japps, då är vi inne på samma.

Trance
2011-07-28, 20:34
Varför ställer du så ofta såna här frågor, Trance? Du är definitivt läskunnig men verkar inkapabel att förstå vad du läser.

Inlägg #40 och #41 för "näringsrik kost", samt #50 för "svensson-kost".

Eller driver du med mig?

Nej jag driver inte med dig eller attackerar på något sätt. Jag undrar mest om det finns några dokumenterade fördelar med att höja intaget av mikronutrienter mot vad en normal Svensson får i sig i sin spannmålsbaserade diet?

EDIT: Eller pratar vi om proteinmängd när ni säger näringsrik kost?

mikaelj
2011-07-28, 20:38
Jag undrar mest om det finns några dokumenterade fördelar med att höja intaget av mikronutrienter mot vad en normal Svensson får i sig i sin spannmålsbaserade diet?

Man kan från det tänka sig att de får i sig för lite av diverse mikronutrienter, eftersom de säger att de mår bättre. Dokumenterat vet jag inte, men det borde finnas info om det i Paleo-böcker. De brukar tycka om sånt, t ex Robb Wolf.

Hobbes? Du har boken tillgänglig.

Hobbes
2011-07-29, 01:18
Man kan från det tänka sig att de får i sig för lite av diverse mikronutrienter, eftersom de säger att de mår bättre. Dokumenterat vet jag inte, men det borde finnas info om det i Paleo-böcker. De brukar tycka om sånt, t ex Robb Wolf.

Hobbes? Du har boken tillgänglig.

Ledsen, den ar utlanad just nu. Skall se vad jag hittar...

Hobbes
2011-07-29, 01:31
Mikaelj: Du har ratt Robb Wolf gillar verkligen detta med "kvalitets mat" om jag forstatt honom korrekt sa menar han att vi skall kopa mer fran "farmers market" och istallet sikta pa "Grass fed meat".

Jag gillar Paulun dock verkar det som att han vill sla sig in pa en ny affarside som vaxer har i Nordamerika. Detta ar fran Rob Wolff's blogg:

Paleo Comfort Food blogg inlagg (http://robbwolf.com/2011/07/15/paleo-comfort-foods/)

8R-aY57i3JE

Uppenbarligen vanner till honom som skrivit boken (pa hans uppmaning:) )

Orsaken till mitt stora intresse ar att jag kommer den 3 augusti ta blodprov for att se om jag har Celiac, att jag redan ar diabetiker gor ju inte mitt intresse mindre.

Ber om ursakt for att jag inte har Svenskt tangentbord, jobbar pa det.

mikaelj
2011-07-29, 06:46
Jag har läst/hört något om att de med diabetes oftare har celiaki, så det vore väl inte helt orimligt.

JacobHeitmann
2011-07-31, 15:21
1. Han är inte direkt ung så "smal" är inte ens önskvärt i den åldern.

Vilken fettprocent borde äldre män ha och vad ska unga män ha? Hur hjälper det kroppen att ha mer fettvävnad i äldre åldrar? Har du några bokmärkta källor skulle det vara super. *cupid*

kettlebellGuden
2011-07-31, 15:34
Vilken fettprocent borde äldre män ha och vad ska unga män ha? Hur hjälper det kroppen att ha mer fettvävnad i äldre åldrar? Har du några bokmärkta källor skulle det vara super. *cupid*

Ökad fettvävnad kan helt klart vara ett plus om det hjälper till att dämpa smällar runt lårben och dylikt när äldre män ramlar.

Unga (upp till 65-70) borde väl rimligtvis ha en 5-10%.

JacobHeitmann
2011-07-31, 15:37
Ökad fettvävnad kan helt klart vara ett plus om det hjälper till att dämpa smällar runt lårben och dylikt när äldre män ramlar.

Unga (upp till 65-70) borde väl rimligtvis ha en 5-10%.

Är det inte bättre med muskler då om det är den enda anledningen?

kettlebellGuden
2011-07-31, 15:44
Är det inte bättre med muskler då om det är den enda anledningen?

Låter helt rimligt.

Spontant tänker jag väl att det kanske är svårare att lägga på muskelmassa än att dra sig upp till 15-20% fett när man nått 80.

King Grub
2011-07-31, 15:49
Hälsosamma nivåer för genomsnittliga män över 61 är 13-25% kroppsfett och för kvinnor över 61 24-36% (Am J Clin Nut 2000; 72:694-701). Idrottsmän kan säkert ligga betydligt lägre.

JacobHeitmann
2011-07-31, 17:06
Tack! Nu har jag att göra. :)

En sak jag inte förstår riktigt är just varför passiva människor som inte följer ett träningsprogram(?) behöver mer fett. Det står säkert i studien? Om inte, varför tror du att indrottsmän/idrottskvinnor behöver mindre adipocyter för hälsan?

Our subjects, by necessity, were a convenient sample and may not be representative of the populations from which they were recruited. We excluded subjects with recent weight change, those who had acute or chronic illnesses, and those engaged in physical training programs.http://www.ajcn.org/content/72/3/694.full
Am J Clin Nutr September 2000 vol. 72 no. 3 694-701

JacobHeitmann
2011-07-31, 17:15
Låter helt rimligt.

Spontant tänker jag väl att det kanske är svårare att lägga på muskelmassa än att dra sig upp till 15-20% fett när man nått 80.

Enligt min gamla Naturkunskap B bok verkar det som att muskler byggs på lika bra i väldigt hög ålder. Jim Shaffer är en inspirationsgubbe:

KfWAjJinySI
Men här är det också det intressanta, han är ju antagligen rätt så hälsosam med sitt lägre kroppsfettprocent. Varför skulle människor med dålig kondis och låg muskelmängd må bättre om de var "fetare".

Men jag håller med, det är det tankesätt många får när de pensioneras att de kan äntligen stå lite mer vid grillen och ha det skönt resten av livet. Klart det är lättare att gå upp i fett än med muskler då. Speciellt när de slutar jobba med något kroppsligt krävande.

King Grub
2011-07-31, 17:17
Enligt min gamla Naturkunskap B bok verkar det som att muskler byggs på lika bra i väldigt hög ålder.

Det stämmer absolut inte. Styrketräningen aktiverar signaler för proteinsyntes betydligt sämre i hög ålder, och varje proteinintag stimulerar muskeluppbyggnad mindre när man är gammal. Plus att alla anabola hormoner är kraftigt nedreglerade hos riktigt gamla.

JacobHeitmann
2011-07-31, 17:23
Det stämmer absolut inte. Styrketräningen aktiverar signaler för proteinsyntes betydligt sämre i hög ålder, och varje proteinintag stimulerar muskeluppbyggnad mindre när man är gammal. Plus att alla anabola hormoner är kraftigt nedreglerade hos riktigt gamla.

Det var definitivt de tankarna jag hade, man jobbar ju i uppförsbacke när man blir äldre och behöver jobba hårdare för att "hinna ikapp åldern" för att få samma resultat hela tiden.

King Grub
2011-07-31, 17:25
En frisk 80-åring som just börjat träna ökar dock bra i både muskelmassa och styrka, även om resultaten inte går att jämföra med en 30-årings. En 80-åring som däremot började träna när han var 20, och har kunnat träna hela tiden sedan dess, har för länge sedan passerat sin topp och träningen motverkar där istället förfallet. Han kommer dock att ligga långt över genomsnittet för sin ålder, tack vare sin träning, och har kanske en kropp som motsvarar en genomsnittlig 50-åring i stället.

kettlebellGuden
2011-07-31, 17:27
Enligt min gamla Naturkunskap B bok verkar det som att muskler byggs på lika bra i väldigt hög ålder. Jim Shaffer är en inspirationsgubbe:

KfWAjJinySI
Men här är det också det intressanta, han är ju antagligen rätt så hälsosam med sitt lägre kroppsfettprocent. Varför skulle människor med dålig kondis och låg muskelmängd må bättre om de var "fetare".

Men jag håller med, det är det tankesätt många får när de pensioneras att de kan äntligen stå lite mer vid grillen och ha det skönt resten av livet. Klart det är lättare att gå upp i fett än med muskler då. Speciellt när de slutar jobba med något kroppsligt krävande.

Jag är också väldigt nyfiken på varför högre fettprocent skulle vara opti för äldre än yngre.

Det betyder inte på något vis att jag anser att man ska sluta köra militärpress bara för man är 85 bast.

z_bumbi
2011-07-31, 17:28
Den här tråden blev ganska så bra. Från att såga Paulun till att hylla folk som har mycket mindre aning om kost och där motiveringen för en viss diettyp är att "folk antagligen får i sig mer näringsämnen", vilda gissningar om kostsamband som det inte finns något vetenskapligt stöd för och referenser till (gamla?) böcker från biologi B som säger emot det alla som sysslar med träning vet om hur kroppen reagerar på åldern. :thumbup:

Sverker
2011-07-31, 17:30
Bristande aptit på ålderns höst kanske. Kanske inte så kul att laga mat till bara sig själv när man blivit ensam etc, etc.

JacobHeitmann
2011-07-31, 17:40
Den här tråden blev ganska så bra. Från att såga Paulun till att hylla folk som har mycket mindre aning om kost och där motiveringen för en viss diettyp är att "folk antagligen får i sig mer näringsämnen", vilda gissningar om kostsamband som det inte finns något vetenskapligt stöd för och referenser till (gamla?) böcker från biologi B som säger emot det alla som sysslar med träning vet om hur kroppen reagerar på åldern. :thumbup:

Nja, gammal var den väl inte om den uppdaterades 2008 iallafall.

Offtopic-tråd FTW! :D

Bristande aptit på ålderns höst kanske. Kanske inte så kul att laga mat till bara sig själv när man blivit ensam etc, etc.
Ska du bli en sån gubbe, Svenke?

Eddie Vedder
2011-08-01, 08:50
Enligt min gamla Naturkunskap B bok verkar det som att muskler byggs på lika bra i väldigt hög ålder.

Ingen har sagt annat. Men sarkopeni är ett problem i äldre åldrar som du kanske vet. Att ta upp en promille av befolkningen med massa muskler i 75 års ålder är ju helt irrelevant. Är man väl gammal och sjuk är det fördel att vara lite fet än att vara mager.

JacobHeitmann
2011-08-01, 13:49
Är man väl gammal och sjuk är det fördel att vara lite fet än att vara mager.

Jag förstår att om man är sjuk så är det bra med resurser att ta ifrån. Men är det inte bättre att ha muskler att ta ifrån istället för fett, om man blir sjuk? Eller innehåller fettceller mer näring än muskler?

mikaelj
2011-08-01, 13:58
Jag förstår att om man är sjuk så är det bra med resurser att ta ifrån. Men är det inte bättre att ha muskler att ta ifrån istället för fett, om man blir sjuk? Eller innehåller fettceller mer näring än muskler?

Eh? 1 kg fett = 7000 kcal. 1 kg muskler = 700 kcal. (eller om det var 1300).

Tolkia
2011-08-01, 14:40
En fördel med att inte vara jättemager eller tokrippad som gammal är även att man tål stötar och fall bättre om man har lite isolering. Hos magra/undernärda är även benstommen ofta sämre, i synnerhet hos magra äldre kvinnor. Det är inte alls ovanligt att gamla dör efter att ha fallit och brutit lårbenshalsen.

Zoidy
2011-08-01, 15:28

Sten-Sture Skaldeman är fruktansvärt irriterande. Han har gått upp flera kg av ett russin om dan? Ja jo. På samma sätt som han gick upp i vikt när han åt 800 kcal om dan också kanske? Den karln har verkligen noll koll. Jag litar inte på honom för fem öre.

Eddie Vedder
2011-08-01, 15:33
Jag litar inte på honom för fem öre.

Var russinexemplet ens seriöst? Oavsett vilket så håller jag med dig om hans överdrifter och påståenden om svältintag här och obegränsade kalorimängder från LCHF där. Men att inte lita på honom för fem öre tycker jag är lite magstarkt. Oavsett om han påstår mycket konstigt på detaljnivå ska man inte ta ifrån honom det han lyckats åstadkomma.

Det är som med broscience, på detaljnivå kan många argument vara direkt löjliga men ändå kan de ju ha lyckats bra och ska ha cred för just det.

Zoidy
2011-08-01, 15:40
Var russinexemplet ens seriöst? Oavsett vilket så håller jag med dig om hans överdrifter och påståenden om svältintag här och obegränsade kalorimängder från LCHF där. Men att inte lita på honom för fem öre tycker jag är lite magstarkt. Oavsett om han påstår mycket konstigt på detaljnivå ska man inte ta ifrån honom det han lyckats åstadkomma.

Det är som med broscience, på detaljnivå kan många argument vara direkt löjliga men ändå kan de ju ha lyckats bra och ska ha cred för just det.

Vet inte, men jag har faktiskt inte svårt att tänka mig att han skulle säga nåt sånt. Är det inte så att man bara får dricka kaffe om man har grädde i kaffet också, enligt LCHF? Har för mig att jag hörde det för ett tag sen. Jag har allergi mot att höra massa dumheter :) Klart du har helt rätt i att de kan göra bra saker omedvetet, men jag lyssnar mycket hellre på folk som faktiskt vet vad de pratar om. Han verkar ju mest ha kört på det han tycker är gott, och råkar ha hittat nån kombination som funkade bra för honom av ren slump. Han har ju ingen aning om nånting verkar det som

Sverker
2011-08-01, 17:07
En fördel med att inte vara jättemager eller tokrippad som gammal är även att man tål stötar och fall bättre om man har lite isolering. Hos magra/undernärda är även benstommen ofta sämre, i synnerhet hos magra äldre kvinnor. Det är inte alls ovanligt att gamla dör efter att ha fallit och brutit lårbenshalsen.

Eller så går lårbenshalsen av så att den gamla ramlar ihop;).

Ännu en motivering att äta bra och träna hela livet. Både för att bygga en stark benstomme i unga dagar och sedan behålla benmassan på ålderns höst.

kettlebellGuden
2011-08-01, 17:34
Det är ju förvisso vad Jacob undrade över.. är det inte bättre att ha muskelmassa än fett även som dämpning.

Anders The Peak
2011-08-01, 17:37
Det är lika viktigt att bibehålla maximalt med muskler som äldre eftersom det är muskelmassan som används som reserv vid tex lårbenshalsbrott. Personer som har minimal muskelmassa < 9 kg vilket är vanligt bland äldra avlider oftast av obetydliga skador/influensor osv pga att aminosyrereserven(muskelmassan) inte räcker till.

Tolkia
2011-08-01, 19:11
Eller så går lårbenshalsen av så att den gamla ramlar ihop;).
Jo. Min huvudpoäng var egentligen hur vanligt det faktiskt är att gamla aldrig återhämtar sig efter vad som vid första påseendet verkar vara en rätt okomplicerad grej, och hur viktigt det därför är att försöka undvika även sådant och inte bara typ döts-smittor eller att gå ut framför bussar och bli helt mosad.

Eddie Vedder
2011-08-01, 19:25
Det är ju förvisso vad Jacob undrade över.. är det inte bättre att ha muskelmassa än fett även som dämpning.

Så lär det vara ja. Hos äldre förekommer även ett vanligt problem som kallas sarkopen obesitas. Alltså en simultan fetma/övervikt OCH muskelförtvining. Då är det ju ännu mer illa.

Att lite tjockare äldre lever längre på befolkningsnivå är framför allt observationer dock, det bör man komma ihåg. Kanske är det så att de som ens är friska nog att bli tjocka också blir det. Och då är de ju redan friska, den tjockare kroppen är då verkan och inte orsak.

JacobHeitmann
2011-08-01, 19:39
Så lär det vara ja. Men det är som sagt en diskussion av enbart teoretiskt värde och praktiskt irrelevant.

Varför? Om man tränar styrketräning ger det ett förebyggande av skador genom att gubbarna och tanterna blir starkare och kan orka ta emot sig själv vid olyckor.

Om en människa tränar även balans (neurologisk träning), muskulär styrka, muskulär uthållighet, kondition och smidighet (streching) skapar det även en större chans till att överhuvudtaget klara av att undvika ett fall från början + kunna återhämta sig om det händer i jämförelse med en människa som har minimalt med muskler och mer fett.

Adipös vävnad gör en inte direkt smidigare, speciellt inte om man knappt har några muskler under.

Skulle du anse att en tjockare äldre människa skulle klara sig bättre hälsovis från skador och sjukdomar än en "fit" allsidig gubbe som har samma fetthalt som ungdomar har, det är väl inte så mycket "praktiskt irrelevant" över det hela?

Lychgate
2011-08-01, 19:45
Inlägget ovan.

Är det inte extremt att jämföra nära sängliggande personer med någon som springer glatt omkring på gymmet?

Dvs "Minimalt med muskler".

JacobHeitmann
2011-08-01, 19:52
Är det inte extremt att jämföra nära sängliggande personer med någon som springer glatt omkring på gymmet?

Dvs "Minimalt med muskler".

Eftersom de inte ens lyfter vikter vid sängkanten för att hålla musklerna igång och bara vandrar runt som en zombie skulle de säkert behöver resurser att tillgå om de blir sjuka. På sjukhuset finns det visserligen dropp som säkerligen är mer näringsrikt än fettceller om vi pratar mikronäringsämnen, så nej, jag tror inte det är så extremt.

Fast nu pekar jag gärna på EVs kommentar om LCHF-guruns fett skulle vara en fördel, även i gammal ålder:
http://blogg.passagen.se/millimetervagor/resource/LCHFnr2Omslag.jpg

kettlebellGuden
2011-08-01, 20:22
Om en människa tränar även balans (neurologisk träning), muskulär styrka, skapar det även en större chans till att överhuvudtaget klara av att undvika ett fall från början

Balans är inget sinne du kan träna upp. Balansträning är extremt specifikt.. exempel: balansera på balansboll ger inte bättre balans för att gå på marken, gå på lina ger inte bättre balans för att åka skateboard.

Anton Fräs
2011-08-01, 20:25
Jag håller inte med i din argumentation Jacob. En större andel fettväv på ålderns höst är en bra reserv vid trauma, äldre får ofta nedsatt aptit vid trauma och man kan inte ge hur mycket energi som helst via dropp.

Frågan gällande vem som klarat sig bäst av en tjockare eller en med mer muskelmassa är en svår fråga. Den muskulöse har en större proteinreserv om denna skulle drabbas av exempelvis cancer men den med fettreserver skulle troligen klara sig längre tid.

Sniggel
2011-08-01, 20:30
En sak att poängtera som jag inte setts ta upp är att om man har mer muskler har man förmodligen även mer benmassa också (kanske även mer balans) och därmed mindre benägen att bryta lårbenshalsen.

Så om man ska jämföra fördelar med att ha lite extra muskler eller att ha lite extra vaddering så tror jag att där är ett samband mellan muskelmassa och benmassa, men inte lika stort samband mellan fettmassa och benmassa.

z_bumbi
2011-08-01, 20:31
Balans är inget sinne du kan träna upp. Balansträning är extremt specifikt.. exempel: balansera på balansboll ger inte bättre balans för att gå på marken, gå på lina ger inte bättre balans för att åka skateboard.

Självklart kan du träna upp balansen generellt och då framför allt om du är äldre som börjar ha nedsatt förmåga men tror man inte det så får man se till att träna styrketräningen så att den specifikt tränar den balans som behövs.

Eddie Vedder
2011-08-01, 20:41
Varför? Om man tränar styrketräning ger det ett förebyggande av skador genom att gubbarna och tanterna blir starkare och kan orka ta emot sig själv vid olyckor.

Nu hann jag editera det där men du förstår ju vad jag menar. Du vet att jag pratar om MYCKET muskler, inte om att upprätthålla någorlunda hälsosamma nivåer. Vi pratade ju nyss om övervikt på grund av fett mestadels eller muskelberg. Så byt inte helt plötsligt ämne.

Tolkia
2011-08-01, 21:28
Är det bara jag som inte ser det relevanta i att jämföra typ en snorfit och en snorfet åldring? Det är ju inte som att någon av kategorierna är i något slags majoritet, varken i landet eller i vårdapparaten.

Anton Fräs
2011-08-01, 21:56
+1 på tolkia Diskussionen blir lite bisarr.

Doctor Snuggles
2011-08-01, 22:13

Va? Det är klart det finns en viss överlappning.

Sverker
2011-08-02, 06:02
Skulle du anse att en tjockare äldre människa skulle klara sig bättre hälsovis från skador och sjukdomar än en "fit" allsidig gubbe som har samma fetthalt som ungdomar har, det är väl inte så mycket "praktiskt irrelevant" över det hela?

Men den tjockare personen kommer troligen att få högre blodtryck, större risk för diabetes typ 2 med efterföljande kallbrand och njurskador etc, etc.

Några få kg över normalvikten är säkert bara positivt. Men det blir till att balansera på en tunn lina.

Eddie Vedder
2011-08-02, 08:45
Är det bara jag som inte ser det relevanta i att jämföra typ en snorfit och en snorfet åldring? Det är ju inte som att någon av kategorierna är i något slags majoritet, varken i landet eller i vårdapparaten.

Jag vet inte om du pratar om mig nu men "snorfet" (vad det nu är) har jag aldrig pratat om. Jag pratar om tjocka äldre helt enkelt, både du och jag har ju sett det hur många gånger som helst på äldreboenden.

De som inte är handikappade av sin tunga kropp men ändå är tjocka. Men som sagt, det är på befolkningsnivå. Svårt att säga om just den tjocka kroppen i sig är den kausala faktorn. Ett annat problem när man (som jag) utgår från erfarenheter från boenden är ju att även där kan de tjocka vara väldigt illa däran men de kan ju ha varit utsvultna innan de kom dit. Mycket av hemskheterna på boenden är ju också en konsekvens av hur de hade det innan de kom dit, det får inte glömmas bort. Det kan ju förefalla hemskt för en individ på ett boende men i praktiken kanske den nu mår mycket bättre än innan i alla fall. Fast det ser man ju inte i statistiken.

Men den tjockare personen kommer troligen att få högre blodtryck, större risk för diabetes typ 2 med efterföljande kallbrand och njurskador etc, etc.

Sedan kan man ju diskutera rent etiskt om när det här verkligen är ett problem. Är det så farligt om en person på 75+ har lite högre blodtryck? Jag har fått både mormor, farmor och farfar att slänga sina kolesterolsänkande nu. Inte mår de sämre av det, bara bättre av att slippa biverkningarna.

Leifallan
2011-08-09, 22:43
För at hålla oss lite till ämnet, någon som läst boken? Verkar inte vara något nytt utan en vidareutveckling av ISO-dieten eller?

Till TS: Länka gärna till källan du citerar ifrån...