Visa fullständig version : Tragedin i Norge - Läs första inlägget!
Rapportering av nyheter
Känslor om det som har hänt
Godkänt
Politiskt käbbel
Länkar till gärningsmannens videor eller material
Utdrag ur gärningsmannens material
Videor med svårt skadade.
Icke godkänt och leder till varning.
Om någon redan postat sådant i den borttagna tråden = ban.
Om ni måste fråga om vad som är godkänt så strunta helt enkelt att i att fråga om det och posta inte på ett tag.
http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/83/1806705_520_161.jpg
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4615093
shut teh face
2011-07-24, 11:29
Är detta den nya tråden eller kommer den gamla tillbaka - ser den ej.
Det helt sjukt vidrigt, kommer ta tid innan det sjunker in.
Ringde min kusin och mina vänner i olso direkt efter smällen, fan vad rädd jag var att något skulle hänt mina nära :(
http://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-planerade-32-aringen-terrorattentaten
saker som hänt!
Jag kan fortfarande inte rikigt ta in det. Känns som en dålig skräckfilm och en mardröm man hoppas man ska vakna upp ifrån. :(
Det helt sjukt vidrigt, kommer ta tid innan det sjunker in.
Ringde min kusin och mina vänner i olso direkt efter smällen, fan vad rädd jag var att något skulle hänt mina nära :(
+1
Jag har ett 10-tal kompisar så jag försökte få en överblick vart alla va så fort jag fick reda på det.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-planerade-32-aringen-terrorattentaten
saker som hänt!
Det sammanfattar ganska bra hans 9-åriga resa.
Ljuvligt
2011-07-24, 11:48
Jag håller med Becky, det är svårt att riktigt förstå vad som hänt.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/lenke.php?start=208530
Musselbank
2011-07-24, 11:59
Blir det lättare eller svårare att begripa med den massiva mediakarusellen? Jag vet vad jag tror. Men någonting i vårt sätt att fungera och relatera verkar ha förändrats i och med mediaexplosionen. En stor del av vårt tänkande (och kännande) verkar numera äga rum utanför individen. Intra- blev inter- så att säga. Ironiskt nog, i denna individualistiska tid.
En bra skriven text som tar upp viktiga saker kring det som har hänt.
Ingen ensam galning
Publicerad 2011-07-23
Det är så fegt, avskyvärt och utstuderat bestialiskt att det inte går att greppa. En bomb i centrala Oslo. En massaker på Socialdemokraternas ungdomsläger på Utöya. 92 personer bekräftade döda hittills.
De omedelbara tankarna går till de anhöriga. Till de som förlorat sin bästa vän, sin arbetskamrat, sin livs kärlek eller sitt barn. De som sörjer och saknar. Så är det med dåd som dessa. De skär djupa sår. Inte bara i familjer, utan också i en stad som fram till igår njöt av sommarsolen, i grannländer som ikväll tänder ljus för offren, i själva hjärtat av demokratin.
Sorgen tar sin tid. Det kanske inte är en tröst men vi är åtminstone skapta för att kunna hantera förluster. Men att förstå gärningsmannen är en annan sak. Dådet går bortom det vi ser som mänskligt. Det är genomfört med en fullständig brist på empati.
Och nu snurrar frågorna. Vem? Varför?
Det har funnits många teorier om vem som ligger bakom dådet och varför det skedde. Vi vet inte allt, men vi vet tillräckligt för att kunna säga att Anders Behring Breivik inte var bara var en ensam galning. Han kan ha agerat ensam, det vet vi inte allt om. Men han hade en gemenskap, en idévärld där hans tankar fick näring.
De inlägg Anders Behring Breivik har skrivit på den norska sajten document.no avslöjar hans idévärld. Det är en svartvit världsbild där Norge anses sviket av en marxistisk infiltration av samhället, till förmån för en tilltagande islamisering. I centrum för hans hat står socialdemokratin och det mångkulturella samhället.
Det är en idévärld där larmen om den stundande undergången ständigt ljuder, där klockan alltid är fem i tolv och där fienden kan anas överallt.
Det är en idévärld som lever i bakvattnet av de framgångsrika antimuslimska partierna runt om i Europa. I det bakvattnet finns partiernas mest övertygade stödtrupper. Och 32-åringen var en av dem. Han var aktiv i Fremskrittspartiet och ska enligt uppgift ha hyllat den holländske politikern Geert Wilders.
Men, och det är värt att understryka. I den antimuslimska rörelsens idévärld finns förvisso konspirationsteorierna och domedagsprofetiorna. Men drömmarna om terror hör inte till den antimuslimska rörelsens retorik. Någon gång under resans gång har Anders Behring Breivik brutit sig loss och bestämt sig för att gå från ord till handling. Någonstans började radikaliseringsprocessen. Var och när vet vi inte ännu. Vi vet bara att det antimuslimska budskapet låg som en fond för hans ofattbara vansinne.
Ska bli riktigt intressant att höra vad dagens insats handlar om. Medhjälpare till attacken och/eller nya attacker?
13:17
Inne på området finns ett antal skjul, med skyltar om däckbyte men även "kvalitetsblommor".
13:00
Polisinsatsen är nu avslutad. Enligt Oslopolisen hade insatsen samband med dåden i fredags. Huset som spärrats av är en rätt så nedgången villa. I en intervju med NRK säger en boende i närheten att hon alltid trott att tomten var en ödetomt.
12:52
Insatsen är riktad mot en byggnad i ett industriområde.
12:42
Enligt vittnen gick insatsen lugnt till. Ett antal personer ska ha förts ut i bara underkläderna ur byggnaden och ställts upp mot en vägg. Vittnen berättar även för VG:s reporter att polisen har arbetat med att öppna flera containrar.
shut teh face
2011-07-24, 12:26
Utifrån intervjuer med hans bekanta och även skolkamrater så har han ju dolt detta helt och hållet. Visst har man förstått att han kanske varit högerextrem, men inte såhär.
Detta sällskap han pratar om, är det möjligt att han har fött sina tankar där? Jag finner det så osannolikt att han utifrån sig själv bestämt sig för detta utan någon yttre påverkan.
shadowfire
2011-07-24, 12:32
Ajdå, lite trist att vi inte kan ventilera ämnet lite mer ingående än så, då jag tror det hade varit bra på ett sätt. Antar att detta forum inte är moget nog för det dock (FB är det definitivt inte). Jag tror dock det är viktigt inte bara för norrmännen utan även för oss att förstå hur tusan detta kunde inträffa.
För att uttrycka mig i känslor; händelsen skrämmer mig, men det som skrämmer mig mer är att någonstans där ute sitter det någon annan och hånflinar och gillar dådet - och planerar att få göra ett likadant.
Jag tycker det är otroligt svårt att ta in informationen kring allt. Sist jag satt så här klistrad vid nyheterna (springer fram o tillbaka mellan golvläggning och datorn för att uppdatera mig) var vid 9/11.
Utifrån intervjuer med hans bekanta och även skolkamrater så har han ju dolt detta helt och hållet. Visst har man förstått att han kanske varit högerextrem, men inte såhär.
Detta sällskap han pratar om, är det möjligt att han har fött sina tankar där? Jag finner det så osannolikt att han utifrån sig själv bestämt sig för detta utan någon yttre påverkan.
Det mesta förklaras i hans dagbok Shutty.
13:35
De sex personer som befann sig i huset som polisinsatsen var riktad mot har gripits.
13:23
Hoppet om att hitta överlevande efter massakern på Utøya är nu noll, enligt norska Röda Korset. Samtidigt har antalet döda efter fredagens dåd på ön stigit till 86.
Lychgate
2011-07-24, 12:52
För dom som undrar vad för vapen som användes var geväret en Ruger mini-14, vilket man kan få licens för som jaktvapen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/18/Mini14GB.jpg/300px-Mini14GB.jpg
Semi-Auto med magasin upp till 30 skott.
Pistolen ifråga var en Glock 17.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8d/Glock17.jpg/300px-Glock17.jpg
17 skott standard, beror på kaliber/magasin.
Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13368413.ab
Bilder från Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ruger_Mini-14
http://en.wikipedia.org/wiki/Glock_17
Snart kommer skulden att läggas på roidrage, Dexter och tv-spel, troligen. Tidningarna börjar redan göra stora rubriker av att han preppade.
En polisinsats har genomförts i östra Oslo på söndagförmiddagen. Personer omhändertogs av polis men är nu släppta. ”De kan inte knytas till terrordåden", skriver polisen i ett uttalande
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polisinsats-i-oslo-i-samband-med-terrorutredningen_6344722.svd
young_george
2011-07-24, 18:43
Snart kommer skulden att läggas på roidrage, Dexter och tv-spel, troligen. Tidningarna börjar redan göra stora rubriker av att han preppade.
Medan andra saker som en dålig uppfostran och bristande kontakt med föräldrar kommer ignoreras, eftersom det skulle betyda att människor faktiskt har ett ansvar för sina barn.
Eller att han tjänade sin första miljon som 24-åring :D
young_george
2011-07-24, 18:50
Eller att han tjänade sin första miljon som 24-åring :D
På vad? Som jag förstod det var han inget vidare som affärsman och alla hans företag gick i konkurs.
”Dricker fyra protein-shakes om dagen nu för att maximera muskeltillväxten. Vid den här tiden borde jag vara skräckinjagande, men jag är för utmattad för att tänka på det för mycket.”
Undrar om han är grov, opti-Anders.
shut teh face
2011-07-24, 19:02
Han använde sig utav dumdum-kulor:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kirurgchef-behring-breivik-anvande-dumdumkulor
Han skrev i sin dagbok att han hade köpt rent nikotin som han skulle injicera i kulorna för att förgifta offren, men har inte hört något mer om att det skulle vara så.
Lychgate
2011-07-24, 19:06
”Jag har nu beställt 50 ml 99 procentigt rent nikotin från ett kinesiskt företag online, 3-4 droppar kommer att injiceras direkt i kulorna, vilket kommer förvandla dem till ett dödligt biologiskt vapen.”
Sen om det fortfarande fungerar när det torkat vet jag inte.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13368413.ab
Crippa90
2011-07-24, 19:13
Han berättar att kirurger har behandlat 16 skottskadade från massakern på Utöya men att man endast har hittat små fragment av kulor i deras kroppar.
Av det kan man dra slutsatsen att Anders Behring Breivik använde sig av dumdumkulor.
Fast det där behöver ju inte vara sant. Kalibern på vapnet är som jag har förstått det samma som för en M-16 eller en svensk AK-5 och jag fick lära mig i lumpen att kulan kan gå sönder i kroppen trots att den är helmantlad (alltså ej dumdum).
Film:
d_m8omH47gI
shut teh face
2011-07-24, 19:14
Jag tror han hade olika sorters kulor om jag minns rätt från dagboken. dumdumkulorna hittades ju på de skadade på sjukhuset, om han hade nikotinkulor så lär det dyka upp när de döda obduceras.
Lychgate
2011-07-24, 19:24
Kulorna var antagligen inte helmantlade då det gick som jaktvapen, alltså hollow points. Sen kan han säkerligen borrat större hål i skotten eller klyvt spetsen för att få maximal splittereffekt.
På vad? Som jag förstod det var han inget vidare som affärsman och alla hans företag gick i konkurs.Av vad jag läst stämmer det att han tjänade ett par miljoner ganska tidigt, pengar som han sedan levde på och använde till att finansiera attackerna.
Första miljonen tjänade han vid 24 år, 4 miljoner vid 26 år, som han sen använde till detta 9-åriga projekt.
eternallord
2011-07-24, 19:30
Vansinnigt intressant att en människa lyckats med något så här dramatiskt och orealistiskt scenario. Känns som en film alltihop.
Första miljonen tjänade han vid 24 år, 4 miljoner vid 26 år, som han sen använde till detta 9-åriga projekt.
Vad tjänade han pengar på?
shut teh face
2011-07-24, 19:34
Vansinnigt intressant att en människa lyckats med något så här dramatiskt och orealistiskt scenario. Känns som en film alltihop.
Vad tjänade han pengar på?
Tror han hade något IT-företag, utsåsning av programmerare typ
130kg finsk sisu
2011-07-24, 19:35
Antar att killen räknar med att en dag se friheten igen eftersom han gav sig frivilligt. Tragiskt...
eternallord
2011-07-24, 19:36
Antar att killen räknar med att en dag se friheten igen eftersom han gav sig frivilligt. Tragiskt...
Var han inte skadeskjuten?
Jo, och slut på ammunition dessutom.
På vilka hemsidorna följer ni de senaste nyheterna kring detta?
Fredszky
2011-07-24, 19:49
http://www.kolozzeum.com/forum
Tror snarare att han vill fortsätta propagera. Svårt att göra det om man är död. Men nu blir det ju en jättecirkus med rättegång mm där han kan komma med många uttalanden.
130kg finsk sisu
2011-07-24, 19:52
Ahaa, läste att de började med förhören redan nästa morgon. Antog att han gav sig frivilligt då? Nåväl. Ber om ursäkt. Men iaf mycket intressant att han inte tog sitt eget liv vilket brukar vara kutym vid t.ex skolskjutningar. Min privata gissning är att han räknar med att benådas förr eller senare och bli en hjälte och martyr i högerextrema kretsar.
Jo, och slut på ammunition dessutom.Enligt polisens senaste pressträffar hade han väl gott om ammunition kvar?
Från SVT.se
17:50
Breivik hade betydande mängder ammunition kvar när han greps, säger polisen på presskonferensen i Oslo. Enligt polisen stoppades alltså Breivik innan ännu fler dog.
130kg finsk sisu
2011-07-24, 19:53
Tror snarare att han vill fortsätta propagera. Svårt att göra det om man är död. Men nu blir det ju en jättecirkus med rättegång mm där han kan komma med många uttalanden.
+1
och som jag i inlägget ovan säger. Han räknar nog med att bli martyr i högerextrema kretsar.
JV bekräftar tydligen det jag tyckte mig läst angående ammunitionen.
Allt har gått och går just nu enligt hans planer. Inget som skett sedan i fredags är inte en del i hans planering om man läser manifestet. Otrolig planering som måste ligga bakom. Huvudmålet är ju tydligen att få manifestet uppmärksammat, och det har han ju verkligen lyckats med. Blir intressant att följa det här framöver, tror han ligger ett par drag framför polisen och allmänheten.
Spektakulärt dåd i många avseenden. Dock fruktansvärt i alla avseenden.
Enligt polisens senaste pressträffar hade han väl gott om ammunition kvar?
Från SVT.se
Ööh just det, jag läste bara rubriken, och läste helt fel dessutom.
Har nog inte riktigt sjunkit in hos mig ännu, lär det göra imorgon på jobbet, jobbar tillsammans med en tjej från norge, hoppas hon inte hade några annhöriga som är direkt drabbade.
Har laddat ner manifestet som han har skrivit nu, skummat igenom en del bara är ju sjukt långt, med alltså snacka om fullblodpsykopat. Herre jävlar..
Otroligt fascinerande dock. Hans mål har ju varit att få ut det här manifestet, och det han han lyckats med. Det är skrivet i engelska troligen för att så många som möjligt ska kunna läsa det, och enormt detaljerat. Så många år av förberedelser och planering, det är verkligen helt sinnessjukt väl utfört. Crazy crazy shit..
+1
och som jag i inlägget ovan säger. Han räknar nog med att bli martyr i högerextrema kretsar.
Hade han inte blivit mer av en martyr genom att skjutas i en eldstrid med polis?
+1
JV bekräftar tydligen det jag tyckte mig läst angående ammunitionen.Jag tror de flesta, även högerextrema, ser honom som ett fegt kräk. Bara en psykopat kan se honom som en martyr.
shadowfire
2011-07-24, 21:35
+1
vad jag förstod så var han beredd på att dö, men samtidigt inte... han bar bland annat skottsäker väst. Det luktar lite "wannabemacho" som pissar i byxan när det dyker upp riktigt motstånd.
Jag kan dock inte låta bli att vara nyfiken på hur själva gripandet gick till, om de visste var han fanns eller om de fick leta. Eller om han rentav såg/hörde styrkan och gick dit och gav upp. Det hade likagärna kunnat vara flera polismän döda också om eldstrid brutit ut. Han hade gott om ammo kvar i båda vapnen enligt norska presskonferensen kl 18
eternallord
2011-07-24, 21:36
vad jag förstod så var han beredd på att dö, men samtidigt inte... han bar bland annat skottsäker väst.
Det är väl en jäkla skillnad på att vara beredd att dö om det händer och att vilja dö?
shadowfire
2011-07-24, 21:55
Det är väl en jäkla skillnad på att vara beredd att dö om det händer och att vilja dö?
Absolut, å de flesta som gör sådana här dåd pallar inte o leva med det på sitt samvete utan är inställd på att avsluta sitt liv (eller få det avslutat).
eternallord
2011-07-24, 21:57
Absolut, å de flesta som gör sådana här dåd pallar inte o leva med det på sitt samvete utan är inställd på att avsluta sitt liv (eller få det avslutat).
Han var beredd att dö om det kom till det, men västen och hans totala dedikation tyder på att det inte på något sätt var ett mål i sammanhanget. Så har jag förstått det, åtminstone.
shadowfire
2011-07-24, 21:58
Saxat från AB:
Tvingades åka bil
Men det fanns fler problem för polisen än eventuella oklarheter om hur snabbt man slog larm.
Att få tag på båtar för polisens transport ut till ön, var ett av dem. Ett annat att insatsstyrkan åkte de fyra milen från Oslo – i bil. Närmaste helikopter fanns i Rygge knappt sju mil bort.
– Polisen som tog emot larmet kan inte ha haft rutiner för hur man ska göra när så allvarliga larm kommer, säger Finn Abrahamsen tidigare chef för våldsroteln vid Oslopolisen, som också anser att frågan bör utredas.
Jag har all respekt för att polisen måste agera varsamt i sådana här situationer och inte stressa snubben eller riskera sin egen styrka osv, men det låter ändå väldigt amatörmässigt på någotvis.
Saxat från AB:
Jag har all respekt för att polisen måste agera varsamt i sådana här situationer och inte stressa snubben eller riskera sin egen styrka osv, men det låter ändå väldigt amatörmässigt på någotvis.
samtidigt, vem kan klandra dem? de var ju knappast beredda på detta EFTER explosionerna och inte heller tror jag det är så ofta dem får larm av denna typen, eller ens övar på allvarligare larm.
Jänkarna är ju duktiga på att göra krisplaner osv men dem är ju betydligt mer utsatta för liknande dåd..
shadowfire
2011-07-24, 22:11
samtidigt, vem kan klandra dem? de var ju knappast beredda på detta EFTER explosionerna och inte heller tror jag det är så ofta dem får larm av denna typen, eller ens övar på allvarligare larm.
Jänkarna är ju duktiga på att göra krisplaner osv men dem är ju betydligt mer utsatta för liknande dåd..
Jag vet inte, men jag inbillar mig att om samma sak hade hänt i Sverige så hade nationella insatsstyrkan mer eller mindre suttit på en pall utanför en startklar och tankad helikopter och väntat på order, just särskilt med tanke på bombattentatet. Vi pratar ändå Norges huvudstad. Men som sagt, detta är nog lite på gränsen till vad vi får diskutera i denna tråd, så jag släpper ämnet. Jag kan bara förmedla en känsla :) ... å det är en känsla av "hmm, springa runt och försöka låna en motorbåt?".
vad jag förstod så var han beredd på att dö, men samtidigt inte... han bar bland annat skottsäker väst. Det luktar lite "wannabemacho" som pissar i byxan när det dyker upp riktigt motstånd.
Hur ska du ha det?
Det är för surrealistiskt för att jag ska kunna ta in det, tror jag. Helt ofattbart. Och då pratar jag inte om någon sedvanlig floskel.
Chrillee
2011-07-24, 22:51
Oerhört obehagligt och hemskt.
Min mor ringde i fredags och sa "Det har smällt en bomb i Oslo", mitt hjärta stannade för en sekund innan hon sa att min syster var oskadd som bor i centrala Oslo.
Svårt att ta in, vilken enorm planering för att göra något så sjukt...
shadowfire
2011-07-24, 23:13
om ni inte sett det, så gå in och titta på de olika sändningarna från nyhetskanalerna på de ljus som är tända + blomster o annat. Gripande.
shadowfire
2011-07-24, 23:13
Hur ska du ha det?
läs igen, jag tror du feltolkade någonstans :)
Tankar går till de som mist nära och kära.
En tanke: kan domaren (el ngn) se till att hans vilja - att i morgon få ut sina åsikter, blir hemligstämplat? Känns inte som ngt yttrandefrihetsbelägg för att han ska få fortsätta jaga beundrare bland bittra korkade fanatiker. Inget av hans offer hade möjlighet att uttrycka något när han mördade dem, ingen anhörig fick chans till farväl, ingen människa kan förstå detta..
Känns bisarrt att han ska få fila på sina formuleringar, sprida sina bilder, texter osv.. Bli ngn slags hjälpte för puckon, låt han vara ett tystat pucko (självklart ska förhör hållas, men en sammanfattning räcker väl för omvärlden, behöver vi göra honom den tjänsten att fortsätta citera honom?). Känns som att rättsväsende och media kommer gå hans ärenden om den här absurda reklamkuppen lyckas, å andra sidan kan de krafter som redan hyllar honom se honom som tystad martyr då.. *gah!* Så på det viset är det väl bäst att låta honom babbla, i ljuset iklädd tofflor utan boost av droger lär han krackelera och förhoppningsvis genomskådas som den förvirrade tönt han är även av dem som gärna vill ha en antihjälte att tillbe.
Känns så absurt, bara för att han kan "copy paste" och ostört har kunnat leka i sin förvrängda världsbild och som en småpojke med vuxna attribut bevisa sin sinneslöhet, kommer lika vrängda individer få näring och inspiration.. *spy*
Det är nog så tyvärr att många tokar kan få en boost av detta :(
Manifestet finns på nätet så att få bort det nu är omöjligt.
Det är nog så tyvärr att många tokar kan få en boost av detta :(
Manifestet finns på nätet så att få bort det nu är omöjligt.
Syftar inte på det han lagt ut, utan förhören imorgon. Det vore ju fint med bojkott, hans ord är inte viktiga, att han (om möjligt, beroende på hans psykiska status) förstår och känner sin skuld och aldrig får möjlighet att agera fritt igen är det viktiga vad gäller den personen.
Det vore en fin, om än kanske utopisk, gest av media att hellre fokusera på vad människor med sunda värderingar och gärningar kan åstadkomma, och att offren och deras anhöriga får det utrymme och respekt de behöver.
shut teh face
2011-07-25, 06:13
Det kommer nog inte att hända. De flesta är nog intresserade av vad han har att säga.
Syftar inte på det han lagt ut, utan förhören imorgon. Det vore ju fint med bojkott, hans ord är inte viktiga, att han (om möjligt, beroende på hans psykiska status) förstår och känner sin skuld och aldrig får möjlighet att agera fritt igen är det viktiga vad gäller den personen.
Det vore en fin, om än kanske utopisk, gest av media att hellre fokusera på vad människor med sunda värderingar och gärningar kan åstadkomma, och att offren och deras anhöriga får det utrymme och respekt de behöver.
Det kan låta utopiskt, men det är när man börjar tulla på yttrandefriheten som det börjar gå illa och blir en ännu större grogrund för extremism. Det är därför jag är imponerad av hur norske statsministern har formulerat sig, att det är med mer demokrati man bemöter extremism.
Dåliga åsikter bemöts med bättre åsikter, inte med förbud.
Hela hans manifest är i stort sett ett copy-pastejobb. Han har inspirerats och klippt ut från bloggar och böcker.
Det kan låta utopiskt, men det är när man börjar tulla på yttrandefriheten som det börjar gå illa och blir en ännu större grogrund för extremism. Det är därför jag är imponerad av hur norske statsministern har formulerat sig, att det är med mer demokrati man bemöter extremism.
Fast att få ha öppna dörrar under en häktningsförhandling är ingen rättighet enligt yttrandefriheten. Självklart ska man inte tysta ner, men att ge honom den plats i strålkastarljuset som han själv önskar vore att dansa efter hans pipa.
Jag har för fan spelat i samma guild som den här snubben!! Vi har spelat datorspel ihop... Jag visste inte att det var han, men nu säger en spelkamrat till mig att det är han.
Jens.Andersson
2011-07-25, 09:10
Jag har för fan spelat i samma guild som den här snubben!! Vi har spelat datorspel ihop... Jag visste inte att det var han, men nu säger en spelkamrat till mig att det är han.
Hur var han i spelet? Yttrade han sig någon gång politiskt? Spelade han en blond
human paladin med blå ögon? Gav han hintar på att något snart skulle hända vilket
gjorde att han inte kunde vara aktiv mer?
Hur var han i spelet? Yttrade han sig någon gång politiskt? Spelade han en blond
human paladin med blå ögon? Gav han hintar på att något snart skulle hända vilket
gjorde att han inte kunde vara aktiv mer?
Det var inte World of Warcraft utan Age of Conan.
Han var extremt tyst. Kommer knappt ihåg honom av den anledningen. Han följde med på raider och så men gjorde knappt något väsen från sig. Vi var ett väldigt intimt litet guild men han märkes knappt. Samma bild som nu publicerats på honom använde han som profilbild på vårat eget stängda forum.
Jag tror att du missuppfattat vad Lellan menade faktiskt. Självklart ska ABB få ta del av yttrandefriheten. Men det som händer nu, med så mycket uppmärksamhet i media, på honom och hans manifest, är precis det han vill ha. Han vill att det han har gjort ska synas och inspirera andra som är som han, och att hans åsikter ska komma fram så mycket det bara går.
Jag tycker inte att det är bra att så mycket fokus läggs kring honom istället för kring offren. Som det diskuterats tidigare har han säkert varit beredd att dö när han gjorde detta, men genom att leva och få snacka i media och så vidare kan han fortsätta framföra sina åsikter och bli lyssnad på. Han verkar medveten om att i stort sett alla hatar honom innerligt, men han vet också att en liten klick likasinnade kan inspireras av detta. Allt detta mediauppbåd faller honom i händerna.
Han är en jävulskt sjuk människa, men han är inte dum. Jag tycker att det bästa hade varit om alla sket fullständigt i gärningsmannen från och med nu och istället koncentrerade sig på offren och deras familjer.
En tanke: kan domaren (el ngn) se till att hans vilja - att i morgon få ut sina åsikter, blir hemligstämplat? Känns inte som ngt yttrandefrihetsbelägg för att han ska få fortsätta jaga beundrare bland bittra korkade fanatiker. Inget av hans offer hade möjlighet att uttrycka något när han mördade dem, ingen anhörig fick chans till farväl, ingen människa kan förstå detta..
Känns bisarrt att han ska få fila på sina formuleringar, sprida sina bilder, texter osv.. Bli ngn slags hjälpte för puckon, låt han vara ett tystat pucko (självklart ska förhör hållas, men en sammanfattning räcker väl för omvärlden, behöver vi göra honom den tjänsten att fortsätta citera honom?). Känns som att rättsväsende och media kommer gå hans ärenden om den här absurda reklamkuppen lyckas, å andra sidan kan de krafter som redan hyllar honom se honom som tystad martyr då.. *gah!* Så på det viset är det väl bäst att låta honom babbla, i ljuset iklädd tofflor utan boost av droger lär han krackelera och förhoppningsvis genomskådas som den förvirrade tönt han är även av dem som gärna vill ha en antihjälte att tillbe.
Känns så absurt, bara för att han kan "copy paste" och ostört har kunnat leka i sin förvrängda världsbild och som en småpojke med vuxna attribut bevisa sin sinneslöhet, kommer lika vrängda individer få näring och inspiration.. *spy*VG, Aftenposten och Dagbladet hade igår ett møte om att "redigera" det Anders Behring Breivik skulle sæga om møtet blev offentligt før pressen. De menade att det var oetiskt att publicera allt som sades, då det var sannolikt - som du sæger - att det bara skulle handla om PR, propaganda och bullshit, førmodligen enligt massmørdarens planer.
Jag hoppas starkt att domaren stænger møtet før omværlden.
VG, Aftenposten och Dagbladet hade igår ett møte om att "redigera" det Anders Behring Breivik skulle sæga om møtet blev offentligt før pressen. De menade att det var oetiskt att publicera allt som sades, då det var sannolikt - som du sæger - att det bara skulle handla om PR, propaganda och bullshit, førmodligen enligt massmørdarens planer.
Ju mer de censurerar desto bättre.
Hoppas också de stänger.
Hörde nyss (kl.10.57) på live-reportagen från SVT-play att rättegången tydligen ska hållas bakom stängda dörrar.
http://svtplay.se/v/2486913/folj_nrk_s_livesandning_fran_oslo
Hörde nyss (kl.10.57) på live-reportagen från SVT-play att rättegången tydligen ska hållas bakom stängda dörrar.
Vilken tur. Det sista man vill är att han ska få chansen att sprida sin skit ytterligare.
Vilken tur. Det sista man vill är att han ska få chansen att sprida sin skit ytterligare.
+1
En dåre som skjuter på barn. Bara sinnessjuka och vansinniga kan tycka det är något annat än vidrigt, det han gjort.
Fast att få ha öppna dörrar under en häktningsförhandling är ingen rättighet enligt yttrandefriheten. Självklart ska man inte tysta ner, men att ge honom den plats i strålkastarljuset som han själv önskar vore att dansa efter hans pipa.
Exakt vad jag menade, han verkade ju ha fått ngn grandios bild av hur han skulle tala till massorna på något storslaget sätt, han har erkänt och latt åta honom fortsätta sin gärning på det sättet - absurt.. Då får han fortsätta "vinna" (belöning i hans perspektiv) - självklart kan man inte döma honom utan rättegång, men att inte låta honom spy ut skiten ostört är om inte ett straff så iaf en begränsning av hans "belöning" han får av detta.
Jag tror att du missuppfattat vad Lellan menade faktiskt. Självklart ska ABB få ta del av yttrandefriheten. Men det som händer nu, med så mycket uppmärksamhet i media, på honom och hans manifest, är precis det han vill ha. Han vill att det han har gjort ska synas och inspirera andra som är som han, och att hans åsikter ska komma fram så mycket det bara går.
Ja, och det är skillnad på yttrandefrihet och att ge någon en mikrofon, en scen och allas odelade uppmärksamhet för vad.. för att han dödat? För att han i åratal frossat i sjuka tankar? *screwy*
Jag tycker inte att det är bra att så mycket fokus läggs kring honom istället för kring offren. Som det diskuterats tidigare har han säkert varit beredd att dö när han gjorde detta, men genom att leva och få snacka i media och så vidare kan han fortsätta framföra sina åsikter och bli lyssnad på. Han verkar medveten om att i stort sett alla hatar honom innerligt, men han vet också att en liten klick likasinnade kan inspireras av detta. Allt detta mediauppbåd faller honom i händerna.
Han är en jävulskt sjuk människa, men han är inte dum. Jag tycker att det bästa hade varit om alla sket fullständigt i gärningsmannen från och med nu och istället koncentrerade sig på offren och deras familjer.
Dum - eller inte, det kan ju knappast anses intelligent det han gjort? Beräknande ja, en produkt av engagemang, tid och pengar investerade är det ju. Men det är ju så ytterst infantilt att tänka i de banorna han gör, så gravt verklighetsfrämmande att det borde ligga närmast till hands att känna att han är såå dum som ägnat all denna tid att skapa misär hans sjuka hjärna förmodligen, pga bristande intelligens och empati, inte kan greppa.
På ett strategiskt plan förstår han hur massiv skadan är, men inte på ett intellektuellt el känslomässigt el mänskligt plan - för då skulle han inte agerat så. Han saknar förståelse, han har ingen überhjärna direkt, snarare en inkomplett och för mkt tid och pengar för allas bästa att ha kunnat genomföra detta.
VG, Aftenposten och Dagbladet hade igår ett møte om att "redigera" det Anders Behring Breivik skulle sæga om møtet blev offentligt før pressen. De menade att det var oetiskt att publicera allt som sades, då det var sannolikt - som du sæger - att det bara skulle handla om PR, propaganda och bullshit, førmodligen enligt massmørdarens planer.
Bra av dem! Började tänka och blev så provocerad när nyheterna rapporterade "i morgon vill ABB tala om sina motiv bakom dåden" och kände "klart han vill! Ska han få det, ostört--??" Med alla kameror och mikrofoner på sig, stå där och mysa för att han känner sig uppmärksammad.. Men självklart hade man tänkt på detta - skönt, finns lite hopp för ett demokratiskt samhälle iaf när inte galningar får scenen.
Bra, som Ramses skrev - ju mindre fokus på honom desto bättre. Han var produkten av hat som genomförde detta, sunda hjärnor kan välja att höra vad han har att säga men inte lyssna.. de som skrämmer mig är de som lyssnar. :(
Ja, precis! Sen får man också ha i åtanken att allt ABB gjort hittills, har varit noggrant uträknat och planerat in till minsta detalj. Han upplever säkert också att detta är nästa steg i hans verk som skulle innebära ytterliggare en seger "i kampen", om han fick igenom hans önskemål - och det vill man definitivt inte ge honom!
+1
En dåre som skjuter på barn. Bara sinnessjuka och vansinniga kan tycka det är något annat än vidrigt, det han gjort.
Ja, precis! Sen får man också ha i åtanken att allt ABB gjort hittills, har varit noggrant uträknat och planerat in till minsta detalj. Han upplever säkert också att detta är nästa steg i hans verk som skulle innebära ytterliggare en seger "i kampen", om han fick igenom hans önskemål - och det vill man definitivt inte ge honom!
De brottsliga gärningar GM har utfört kommer han att straffas för.
Betyder detta att vi skall tysta dennes åsikter?
Skall vi kanske tysta alla avvikande åsikter?
Tänk innan postning, ty er okunskap kan bli mycket farlig väl omsatt i praktik.
Vilka "vi" pratar du om?
Anser du att det är en rättighet att få sprida propaganda genom rättsväsendets försorg?
Får medierna välja vad de rapporterar?
Nej, men som så många skriver är det skillnad på att tysta någons åsikter och att hjälpa denne att sprida åsikterna. Ett samhälle, ett folk, en person eller vad man nu vill säga bör ALDRIG, ALDRIG godkänna åsikter som går ut på att mörda oliktänkande.
Varför ska vi ge honom det utrymme och den scen han vill ha för att sprida sitt budskap ytterligare? Det är precis detta han önskar, att storslaget få stå och propagera (i en jävla uniform dessutom) till massorna.
Nej, men som så många skriver är det skillnad på att tysta någons åsikter och att hjälpa denne att sprida åsikterna. Ett samhälle, ett folk, en person eller vad man nu vill säga bör ALDRIG, ALDRIG godkänna åsikter som går ut på att mörda oliktänkande.
+1
Precis så.
Jag skulle vilja höra honom, men det är för att jag är väldigt nyfiken på hur en renodlad psykopat kunnat åstadkomma allt det här helt ensam (troligen), och kunnat planera helt ostört i över ett decennium. Sinnessjukt som det är bortom alla gränser så är det fascinerande. Men det är säkert många likatänkande psykopater där ute som triggas av det här nu, och det är farligt, riktigt farligt.
Varför stängda dörrar?! Snacka om att beröva människor möjligheten att behandla detta.
Det handlar öht inte om att tysta någon? Han får babbla bäst fasen han vill, han kommer förhöras grundligt dessutom, men menar du att han köpt den här reklamkampanjen genom att mörda barn? Hur mkt hade en så här världsomfattande kampanj kostat om han vore ett skoföretag, en läsk, ett parti? Han är ju så absurt dum - självklart finns ingen sådan ekonomisk uppbackning, så då ska han rida på medias och dumheten utifrån människors nyfikenhet, för att få sin kampanj spridd? DET om något vore väl att inte tänka efter.
Vi ska inte tysta avvikande åsikter. Fram med dem i ljuset, så alla kan göra facepalm.. Man kommer garva åt honom när man analyserar manifestet, en massa plagiat och snack om supa och slampor, ingen storslagen man öht utan en vilsen sjuk ynkrygg är han.
Vi ska väl för sjutton inte servera strålkastarljus gratis, visst - han hade hjälp av sin oförmåga till empati och sin hjärntvätt, droger och genom att hämta information från nätet osv - men det är ju ändå en enkel bedrift att få sina 15 min fame i en så mörk agenda om det räckte med att utföra ett välplanerat terrordåd. "ahaa, du har något att säga och vill ha uppmärksamhet, helt oförtjänt för du vet att du inte kan genom att bara säga orden - för orden är inget som ger genklang i normala människor.. så då får du det genom att skada samhället du lever i? Aha, varsågod.. "*rolleyes*
Jag skulle vilja höra honom, men det är för att jag är väldigt nyfiken på hur en renodlad psykopat kunnat åstadkomma allt det här helt ensam (troligen), och kunnat planera helt ostört i över ett decennium. Sinnessjukt som det är bortom alla gränser så är det fascinerande. Men det är säkert många likatänkande psykopater där ute som triggas av det här nu, och det är farligt, riktigt farligt.
Varför stängda dörrar?! Snacka om att beröva människor möjligheten att behandla detta.
Med tjusig retorik och karisma, har vi i historien lärt oss, kan folk som mår dåligt och söker något, finna något, triggas - se snej´s inlägg ovan.
Vi är mänskligt nyfikna, media är ofta omänskligt frossande, de berörda har förlorat sina anhöriga - vars röster aldrig kommer bli hörda - hur respektlöst är det inte att låta mördaren få talarstolen och offren vara evigt tystade?
Är det att "behandla"? Det FINNS inget att förstå, det finns ingen logisk sann mänsklig förklaring som kan få någon att bearbeta dådet genom ngn magisk förklaring han skulle kunna ge. Inget kan bli friskt genom att ge näring till något sjukt.
Alla nyfikna kommer kunna läsa hans svar, argument, men ingen frisk kommer tycka att det var rättfärdigat, el förklarar vad som skett, det är bara tragiskt rakt igenom.
För de som inte är läskunniga så kommer en påminnelse.
Rapportering av nyheter
Godkänt
Politiskt käbbel
Om någon redan postat sådant i den borttagna tråden = ban.
Om ni måste fråga om vad som är godkänt så strunta helt enkelt att i att fråga om det och posta inte på ett tag.
Vilka "vi" pratar du om?
Anser du att det är en rättighet att få sprida propaganda genom rättsväsendets försorg?
Får medierna välja vad de rapporterar?
Varför ska vi ge honom det utrymme och den scen han vill ha för att sprida sitt budskap ytterligare? Det är precis detta han önskar, att storslaget få stå och propagera (i en jävla uniform dessutom) till massorna.
+1
Precis så.
Är detta något slags skämt?
Tror ni på fullaste allvar att rättegången har stängda dörrar för att GM ej skall kunna vädra sin grundläggande yttrandefrihet?
Ursäkta för OT. Vi avslutar diskussionen här.
Självklart svårt balansgång, förstår att det måste modereras men ibland svårt att skilja på känslor och nyheter, hamna i fällan att försöka förstå genom att ge honom det han ville, kanske dags att fokusera på annat.. På positiva krafter; det var många som räddade ungdomar från ön, tankar om hur man stöttar drabbade, anhöriga och vaccinerar samhället mot destruktiva tankegångar..?
Om någon har exempel på sådant är det väl intressant att posta i tråden tycker jag?
Jag tycker överlag att de inslag från Norge som visar människors goda krafter är upplyftande har ingett hopp. Viktigt att minnas och uppmärksamma offren och de som verkar för positiva förändringar.
För det första kommer allt han vill säga komma ut på ett eller annat sätt, så länge ingen mördar honom.
För det andra tycker jag det är fel att försöka tysta ner honom, men det innebär inte heller att dom ska hjälpa han sprida det han vill sprida.
En liten update via SVT-play; det gavs ut information till media ca kl.12.49 av någon representant (tror jag), utanför tingsrätten, och meddelade att rättegången kommer att hållas bakom stängda dörrar pga att fallet fortfarande är under utredning.
Enligt Louise Lundströms Live-chat på Aftonbladet, skriver hon:
"12:54 Louise Lundström:
Åklagaren har begärt att han ska vara häktad i 8 v och domaren har sagt att han vill att det ska vara lyckta dörrar så att ingen kan få meddelanden från honom."
Är detta något slags skämt?
Tror ni på fullaste allvar att rättegången har stängda dörrar för att GM ej skall kunna vädra sin grundläggande yttrandefrihet?
Ursäkta för OT. Vi avslutar diskussionen här.
De säger ju det, att det delvis är för att inte han ska kunna lämna meddelanden till ev "supporters" el vad man ska säga. Säkerhetsaspekt. Naivt av honom att tro att han skulle få fritt spelrum, hursomhelst så håller jag med, bättre med fokus på annat.
det handlar öht inte om att tysta någon? Han får babbla bäst fasen han vill, han kommer förhöras grundligt dessutom, men menar du att han köpt den här reklamkampanjen genom att mörda barn? Hur mkt hade en så här världsomfattande kampanj kostat om han vore ett skoföretag, en läsk, ett parti? Han är ju så absurt dum - självklart finns ingen sådan ekonomisk uppbackning, så då ska han rida på medias och dumheten utifrån människors nyfikenhet, för att få sin kampanj spridd? Det om något vore väl att inte tänka efter.
Vi ska inte tysta avvikande åsikter. Fram med dem i ljuset, så alla kan göra facepalm.. Man kommer garva åt honom när man analyserar manifestet, en massa plagiat och snack om supa och slampor, ingen storslagen man öht utan en vilsen sjuk ynkrygg är han.
Vi ska väl för sjutton inte servera strålkastarljus gratis, visst - han hade hjälp av sin oförmåga till empati och sin hjärntvätt, droger och genom att hämta information från nätet osv - men det är ju ändå en enkel bedrift att få sina 15 min fame i en så mörk agenda om det räckte med att utföra ett välplanerat terrordåd. "ahaa, du har något att säga och vill ha uppmärksamhet, helt oförtjänt för du vet att du inte kan genom att bara säga orden - för orden är inget som ger genklang i normala människor.. Så då får du det genom att skada samhället du lever i? Aha, varsågod.. "*rolleyes*
+100
Man gripen i Polen för inblandning i Oslo bomben.
Dagbladet): I dag meldte polske medier at en polsk mann er siktet for delaktighet i terrorangrepet mot Norge. Ifølge massemorderen Behring Breiviks egen dagbok, publisert som en pressepakke, kjøpte han komponenter til utløseren han brukte i bomba som gikk av i Regjeringskvartalet og drepte minst sju.
- Jeg har nå lagt inn min første bestilling for en av de kjemikaliene jeg trenger for utløseren gjennom en nettbasert, polsk leverandør. Jeg må bestille 4-5 forskjellige ingredienser online før jeg er ferdig, skriver massemorderen i sin dagbok.
- Jeg trenger ikke å si at dette er en ekstremt sårbar fase. Faktisk er dette den mest sårbare fasen av alle. Hvis jeg kommer meg gjennom denne fasen uten problemer, vil jeg være veldig nære å kunne fullføre operasjonen. Jeg er noe bekymret, men jeg har pålitelige dekkhistorier for hver ingrediens, med unntak av én, skriver han.
Kraftigere bombe
Fra samme forhandler kjøpte terroristen ifølge dagboka også komponenter som skulle gjøre bomba han bygde mer skadelig.
- Ifølge kilder vil XX blandet med XX øke sprengkraften med rundt 10-30 prosent, skriver Behring Breivik.
Ifølge polske medier skal det være nettopp innehaveren av en nettbasert kjemikaliehandler som er pågrepet i Polen. Det skal ha skjedd på bakgrunn av det Behring Breivik skriver i dagboka si.
Ut fra dagboka ser det ut til at Behring Breivik bestilte kjemikalier som er lovlig i Norge fra den polske forhandleren, men som er omdiskutert. Trolig valgte han å kjøpe dette i utlandet for å unngå oppmerksomhet.
- Levering uten problemer
I beskrivelsen av kjøpet skriver han under «tiltenkt bruk» at et av komponentene skal brukes i forbindelse med utløseren.
- Levering: Leveringen skjedde uten problemer, tollen ser ikke ut til å ha åpnet pakken, skriver han.
Behring Breivik skriver at han bruker jakt som en dekkhistorie for hvorfor han kjøpte kjemikaliet.
http://www.dagbladet.no/
Det svänger i rapporteringarna. Polsk polis dementerar arresteringen.
(Dagbladet): Polske medier meldte tidligere i dag at en person var pågrepet og siktet for delaktighet i Oslo-bomben i forbindelse med en razzia i byen Wroclaw.
Dette avviser polsk politi ifølge nyhetsbyrået Reuters. Det er imidlertid blitt påstått også overfor Dagbladet at mannen faktisk ble anholdt.
Ifølge Reuters har polsk politi avhørt en mann, og undersøker nå om det er noen forbindelser mellom ham og Anders Behring Breivik.
Polske medier meldte tidligere at det var innehaveren av en internettbutikk som var pågrepet. Behring Breivik skriver i dagboka si at han blant annet kjøpte kjemikalier som kunne gjøre bomba kraftigere, samt ingredienser til utløsermekanismen av den polske forhandleren.
- Leverer kjemiske produkter
Flere polske medier meldte at innehaveren av firmaet, som leverer kjemiske produkter over internett, søndag ble anholdt av folk fra politiet og landets sikkerhetspoliti.
Det skulle dreie seg om en mann som er bosatt i Wroclaw - og som driver forretningen sin derfra.
Ifølge nettstedet Onet.pl mottok polske myndigheter allerede fredag en hastemelding fra norsk politi.
Der skal de ha blitt bedt om å undersøke den pågjeldende mannen og den forretningen han driver over nettet.
- Kan holdes i to døgn
En polsk jurist sa til Dagbladet at mannen nå kan tilbakeholdes i 48 timer uten å måtte framstilles for varetektsfengsling. Dette skjedde før polsk politi avkreftet meldingen.
Vedkommende sa at det måtte foreligge tungveiende bevis mot ham, siden myndighetene allerede nå går ut med detaljer omkring den foreløpige siktelsen.
http://www.dagbladet.no/2011/07/25/nyheter/oslo/terrorangrep/17447280/
Med tjusig retorik och karisma, har vi i historien lärt oss, kan folk som mår dåligt och söker något, finna något, triggas - se snej´s inlägg ovan.
Vi är mänskligt nyfikna, media är ofta omänskligt frossande, de berörda har förlorat sina anhöriga - vars röster aldrig kommer bli hörda - hur respektlöst är det inte att låta mördaren få talarstolen och offren vara evigt tystade?
Är det att "behandla"? Det FINNS inget att förstå, det finns ingen logisk sann mänsklig förklaring som kan få någon att bearbeta dådet genom ngn magisk förklaring han skulle kunna ge. Inget kan bli friskt genom att ge näring till något sjukt.
Alla nyfikna kommer kunna läsa hans svar, argument, men ingen frisk kommer tycka att det var rättfärdigat, el förklarar vad som skett, det är bara tragiskt rakt igenom.
Med all respekt så tycker jag du har fel faktiskt. Jag tror den största frågan de drabbade ställer sig är: Varför?
Dog ens barn för att han/hon arbetade i vänsterpolitik då vill man nog veta det. Det är sätt sätt att behandla tragedin och sorgen.
Sjuka människor som man är rädd att de ska triggas kommer triggas av någonting annat istället. Man ska inte tro att massmördare bara sitter lugnt för att de inte fick inspiration vid ett enstaka tillfälle. De kommer hitta andra vägar att rättfärdiga sina metoder, det är just därför de inte är friska i huvudet.
De anhöriga har rätt till svar, men det gör det inte per automatik rätt att hela världen ska snaska och gräva i det som hänt. Det gör det inte rätt att han ska få sprida sitt gift till fler.
Därför är lyckta dörrar bra. Domstolen ger dem tillträde som har rätt därtill, alla nyfikna obehöriga får stå utanför.
En person skrev detta på sin FB-status:
"I "Mein Kampf" finns ett avsnitt i vilket Hitler talar om hur den som åkt fast "ska använda sin rättegång för att göra politisk propaganda." Det är ingen slump att Anders B B idag vid sin häktningshandling begär öppna dörrar."
Kan vara intressant att ta denna tankeställning i beaktning.
"I "Mein Kampf" finns ett avsnitt i vilket Hitler talar om hur den som åkt fast "ska använda sin rättegång för att göra politisk propaganda." Det är ingen slump att Anders B B idag vid sin häktningshandling begär öppna dörrar."
Precis, tycker att det är helt rätt att vi inte dansar efter hans pipa och ger honom den möjligheten.
eternallord
2011-07-25, 14:36
Jag anser det självklart att en som står till svars för ett brott i rättegång ska ha rätt till öppna dörrar under rättegångsförhandlingen. Risken att rättegångsprocessen förvrids och att missbruks hemlighålls bakom stängda dörrar är på tok för stor annars.
Bara för att Hitler sa att morötter är goda betyder det inte att vi efterlevande ska bojkotta morötter.
Att han ska få sprida sina vansinniga påhitt är en sak, det ska han inte få göra. Men visst, om de absolut närmast berörda får ta del av rättegången så känns det rättvist men det är nog inte bara dom som känner sig drabbade, säkerligen en stor del av Norge samt Sverige och övriga nordiska länder.
Jag känner dock också ett visst äckel i att kvällstidningarna ska gotta sig i det hela.
Talesmannen før oslo tingsrætt menar att det ær stor sannolikhet att sjælva rættegången kommer hållas øppen då det ær norm inom norska systemet.
Annars, før er som inte sett NRK, gick domaren igenom några citat av Breivik. Alla finns att læsa på vg.no, dær finns också bild på honom i bilen som transporterade, iklædd rød Lacoste-trøja. Blev nog ingen uniform idag.
Varetektsfengsling (bevar, brev- och besøkførbud) 8 veckor, varav de 4 førsta i total isolation.
Breivik talade æven om att det fanns ytterligare 2 "celler" som sægs vara del av organisationen.
Vad tror ni vi kan vänta oss för påföljder?
Livstid (21 år), och beslut om internering med femårsintervaller efter 14 avtjänade år.
Rättspsykiatrisk vård resten av livet.
Finns egentligen inga andra alternativ.
shadowfire
2011-07-25, 15:17
Otroligt vilket blomsterhav på domkirkeplatse..
Vad tror ni vi kan vänta oss för påföljder?
Livstid (21 år), och beslut om internering med femårsintervaller efter 14 avtjänade år.
Rättspsykiatrisk vård resten av livet.
Finns egentligen inga andra alternativ.
``Förvaring´´ kanske.
Forvaring er en av straffereaksjonene i det norske rettssystemet. Forvaring kan føre til fengsel livet ut, på grunn av at den opprinnelige dommen kan bli forlenget et uavgrenset antall ganger. Lovbrytere som av en rett anses som tilregnelige, kan bli dømt til forvaring dersom det er stor fare for at lovbryteren kan komme til å gjenta forbrytelsen eller regnes som en fare for samfunnet. Personer som oppfattes utilregnelige i gjerningsøyeblikket kan ikke idømmes forvaring, men kan i stedet idømmes tvungent psykisk helsevern eller tvungen omsorg.
Straffereaksjonen forvaring er hjemlet i «Forskrift om gjennomføring av særreaksjonen forvaring» § 2, hvor det står:
Gjennomføring av forvaring skal ivareta samfunnets behov for sikkerhet mot ny alvorlig kriminalitet fra den forvaringsdømtes side. Innenfor sikkerhetsmessig forsvarlige rammer skal den forvaringsdømte gis mulighet for å endre sin adferd og tilpasse seg et liv i frihet.
Forvaring kan kun brukes dersom vedkommende har begått eller forsøkt å begå en forbrytelse som har krenket vårt samfunns fundamentale rettsgoder, andres liv, helse eller frihet. Eksempler på slike forbrytelser kan være drap, vold, seksualforbrytelser og ildspåsettelser. I tillegg må det være en reell fare for at vedkommende vil komme til å gjenta den handlingen han eller hun er dømt for.
I dom på forvaring skal retten fastsette en tidsramme som vanligvis ikke bør overstige 15 år, og ikke kan overstige 21 år. Etter begjæring fra påtalemyndigheten kan retten likevel ved dom forlenge den fastsatte rammen med inntil 5 år av gangen. Sak om forlengelse reises ved tingretten senest tre måneder før forvaringstidens utløp. Det bør også fastsettes en minstetid for forvaringen som ikke må overstige 10 år. Forvaring er i dag det eneste virkemidlet det norske rettsvesenet har til disposisjon for å idømme lovbrytere en reell livstidsdom, da det ikke er noen øvre grense for en slik doms varighet.
Forvaring erstattet den tidligere juridiske betegnelsen sikring ved lovendring den 1. januar 2002.
http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring
``Förvaring´´ kanske.
http://no.wikipedia.org/wiki/Forvaring
Förvaring hette det kanske. Har du inga citattecken på ditt tangentbord? :)
Jaja :) jag trycker alltid fel där
"experter" på P3 menar att anabola steorider var en bidragande faktor till själva dådet.
Jag börjar bli riktigt trött på dessa amatörhörnor som håller fika.
Silencer
2011-07-25, 15:39
När jag ser bilderna på barnen han dödade blir jag gråtfärdig. Även om mord alltid är fel, så går det ändå att förstå om man siktar in sig på någon i stil med statsministern. Men att skjuta barn för att förhindra framtida politiska ledare att växa fram. Han har avhumaniserat alla som han ser som hot. Han ser människor som enbart en politisk beteckning. Hur man kan vara så empatilös och ge sig på försvarslösa människors är för mig obegripligt, t.o.m. om jag tar i beaktning att han är fanatiker.
Att han preppat och använt efedrin, koffein och amfetamin sen tonåren har säkerligen inte gjort honom mer stabil.
"experter" på P3 menar att anabola steorider var en bidragande faktor till själva dådet.
Jag börjar bli riktigt trött på dessa amatörhörnor som håller fika.Men?
Hela skälet till varför han började kura var väl för att prestera bättre under dådet? Det var väl därför han också tog aspirin och amfetamin? För att orka döda så många som möjligt. Alltså omvänd kausalitet.
shadowfire
2011-07-25, 15:42
Pappan önskade att han (gärningsmannen) skulle ha tagit sitt eget liv (citat från intervju norsk tv2). Ofattbart, undrar hur det känns att vara förälder till ett barn som blivit en mordmaskin.
Bara väntade på det. Snart är det Dexters fel oxå.
Valvanto
2011-07-25, 16:01
Otroligt vilket blomsterhav på domkirkeplatse..
Ja, jag såg en på facebook som la upp bild nyss. Sitter sjælv på jobb så man kan inte va dær under fackeltåget :/
proteinsynthesis
2011-07-25, 16:01
Tog han inte dessa i precis innan dådet ? De övriga nästan 10 åren (eller mer) av planeringen kanske inte spelade så stor roll?
Men vanliga PK media är sällan intresserade av journalistik. De säljer sidvisningar för annonser.
Med all respekt så tycker jag du har fel faktiskt. Jag tror den största frågan de drabbade ställer sig är: Varför?
Dog ens barn för att han/hon arbetade i vänsterpolitik då vill man nog veta det. Det är sätt sätt att behandla tragedin och sorgen.
Sjuka människor som man är rädd att de ska triggas kommer triggas av någonting annat istället. Man ska inte tro att massmördare bara sitter lugnt för att de inte fick inspiration vid ett enstaka tillfälle. De kommer hitta andra vägar att rättfärdiga sina metoder, det är just därför de inte är friska i huvudet.
Det står väl redan uppenbart att han åkte dit och mördade pga politisk övertygelse? Inget personligt agg mot enskilda individer på ön.
Nu verkar det ju ändå som att rättegången kommer bli för öppna dörrar, men att svara på frågor i en rättegång ser jag som en annan sak än hans önskan: att i uniform få hålla propagandatal.
Av anledning att det han gjort fått betydande konsekvenser för enormt många ska väl knappast innebära att man behandlar ABB som om han har något av vikt att säga, han är ju uppenbarligen inte vid sunda vätskor. Normala människor ser igenom honom men att ge det skadade vraket en röd matta, strålkastarljus och ostörd monolog vore magstarkt.. och fel signaler till andra lättpåverkade trasiga människor med förvrängd världsuppfattning.
Man kan ju hoppas att det går att väcka mänskligt liv i honom, att han utan sin lilla bubbla, drogerna och näringen i form av ord från andra skadade fanatiker kommer få allt svårare att inse vilken oåterkalleligt miss det hela blev.
När jag ser bilderna på barnen han dödade blir jag gråtfärdig. Även om mord alltid är fel, så går det ändå att förstå om man siktar in sig på någon i stil med statsministern. Men att skjuta barn för att förhindra framtida politiska ledare att växa fram. Han har avhumaniserat alla som han ser som hot. Han ser människor som enbart en politisk beteckning. Hur man kan vara så empatilös och ge sig på försvarslösa människors är för mig obegripligt, t.o.m. om jag tar i beaktning att han är fanatiker.
Att han preppat och använt efedrin, koffein och amfetamin sen tonåren har säkerligen inte gjort honom mer stabil.
En del var så unga som 11. Elva år.
Obegripligt. Oförsvarbart.
Aset satt och flinade åt media när de förde in honom i rättssalen. Anser att han inte gjorde fel, att det han gjorde inte var straffbart.
Jag har inga ord för hur förbannad och ledsen jag blir.
ros tåg å minnes stund hær i Oslo nu ikvæll kl 18 på rådhusplassen..
sjælv sitter jag på jobb å kan inte delta, men hysteriskt mkt blomster ær det dær redan..
sjuka grejer detta, å konstig stæmning hær i Oslo..
oansett så får vi inte glømma kærlek å fred,, viktigare nu æn någonsin..tror inte hat, ilska å hæmd ær løsningen, hur sjukt nu denna handling æn var!
OsLovE!
Pudzianovski
2011-07-25, 17:06
Jag är egentligen stor motståndare av dödsstraff men i detta fall skulle jag nästan själv kunna tänka mig att....tortera ABB i flera år. Fler som känner så kanske.
Måste få citera: Om èn mann kan vise så mye hat, tenk hvor mye kjærlighet vi alle kan vise sammen
Jag är egentligen stor motståndare av dödsstraff men i detta fall skulle jag nästan själv kunna tänka mig att....tortera ABB i flera år. Fler som känner så kanske.
Åandra sidan kanske han kan rehaba sig och vara frisk om 10 år, då skall man väl inte undanhålla hans rätt till ett liv?
Så lyder ju i vart fall fiolen i Sverige.
Pudzianovski
2011-07-25, 17:21
Åandra sidan kanske han kan rehaba sig och vara frisk om 10 år, då skall man väl inte undanhålla hans rätt till ett liv?
Han har väl mer eller mindre förlorat rätten till sitt liv redan.
Det är inte troligt att han någonsin återfår sin frihet. I Sverige kan du sitta ett bra tag även om du snackat skit vid den psykiatriska undersökningen. En polare satt på rättspsyk i sju år efter ett narkotikabrott. Det är som en mordvolta!
Straffet skall ju motsvara brottet, så att det inte blir 3 år i finkan och sen landsförvisning/utvisning till Sverige.
delta_mats
2011-07-25, 19:16
Det längsta straffet i Norge är väl tidsbestämt eller? Alltså kommer han komma ut tids nog. Och det finns väl ingenting som tyder på att han är psykiskt sjuk vad jag läst, någon annan som sitter på information om eventuell psykisk status?
Pudzianovski
2011-07-25, 19:18
Norge har annan lagstiftning än Sverige. Han kommer få fängelse och kanske aldrig komma ut hörde jag på radio idag. Som med Kvisling.
Och...det krävs tydligen bra mycket mer i andra länder än Sverige för att bedömas som psykiskt sjuk så att säga.
Sheogorath
2011-07-25, 19:20
Det längsta straffet i Norge är väl tidsbestämt eller? Alltså kommer han komma ut tids nog. Och det finns väl ingenting som tyder på att han är psykiskt sjuk vad jag läst, någon annan som sitter på information om eventuell psykisk status?
Man skjuter inte ihjäl barn och skrattar om man är "frisk" enligt gängse normer, eller hur? Brott kan talar ett tydligt språk om förövarens mentala hälsa i min mening. Sen tycker jag hela uppdelningen frisk/sjuk är fucked up, men det är en egen diskussion.
delta_mats
2011-07-25, 19:24
Man skjuter inte ihjäl barn och skrattar om man är "frisk" enligt gängse normer, eller hur? Brott kan talar ett tydligt språk om förövarens mentala hälsa i min mening. Sen tycker jag hela uppdelningen frisk/sjuk är fucked up, men det är en egen diskussion.
Håller med om att det är svårt att diskutera hurvida en person som gör ett sånt här dåd överhuvudtaget kan anses vara frisk. Men jag syftade mer på om människan ifråga under sin uppväxt och i sitt liv innan detta fungerat och varit "frisk" i huvudet, alltså inte har någon psykisk sjukdom som gör att han behöver vård.
Sheogorath
2011-07-25, 19:28
Håller med om att det är svårt att diskutera hurvida en person som gör ett sånt här dåd överhuvudtaget kan anses frisk. Men jag syftade mer på om människan ifråga under sin uppväxt och i sitt liv innan detta fungerat och varit "frisk" i huvudet, alltså inte har någon psykisk sjukdom som gör att han behöver vård.
Behöver och behöver... Frågan är om det är värt att slösa resurser på, kanske? En föreläsare som jobbat inom mentalvården i typ 30 år berättade att psykopater döms till fängelse i Sverige för att psykopati är en personlighetsstörning som inte kan botas eller symtombehandlas effektivt. Detta då till skillnad från t.ex. schizofreni som ju i sällsynta fall också kan leda till våldshandlingar.
delta_mats
2011-07-25, 19:35
Behöver och behöver... Frågan är om det är värt att slösa resurser på, kanske? En föreläsare som jobbat inom mentalvården i typ 30 år berättade att psykopater döms till fängelse i Sverige för att psykopati är en personlighetsstörning som inte kan botas eller symtombehandlas effektivt. Detta då till skillnad från t.ex. schizofreni som ju i sällsynta fall också kan leda till våldshandlingar.
Ja. Psykopater kan som sagt dömas till fängelse och det kan ju tänkas att den här mördaren är psykopat.
Det stora problemet är att en sån här människa aldrig ska se dagens ljus igen men kanske kommer göra det om han inte har en sån sjukdom att han får rättspsykvård resten av sitt liv.
Eddie Vedder
2011-07-25, 19:45
Ja. Psykopater kan som sagt dömas till fängelse och det kan ju tänkas att den här mördaren är psykopat.
Det stora problemet är att en sån här människa aldrig ska se dagens ljus igen men kanske kommer göra det om han inte har en sån sjukdom att han får rättspsykvård resten av sitt liv.
Diskussionen om huruvida han är sjuk eller ej är en, enligt mig, mycket viktigt fråga utan enkelt svar. Visst är det sjukt gjort men det behöver ju inte per automatik göra honom till en sjuk människa definierat som "människa som klart kan diagnostiseras med sjukdom x".
När ondskan visar sitt ansikte på det här sättet tror jag att vi människor gärna vill patologisera handlingarna och hitta en sjukdomsorsak för att delvis skydda oss själva. Kan vi sätta en diagnos på handlingen, en diagnos vi själva inte har, slipper vi också känslan av att "det kunde lika gärna a varit jag". Jag tror tanken på att vem som helst, frisk som sjukt, kan bli ett monster, under de "rätta" förutsättningarna, skrämmer människan.
Sheogorath
2011-07-25, 19:45
Exakt. This is a problem. Jag skrev precis någonting som jag raderade eftersom det började tangera politik och sådant får vi ju inte ha i den här dynamiska, vitala tråden. Så vi sätter väl punkt här. :)
I Norge ær maximal strafftid 21 år. Inom en snar framtid 30 år, men enbart før krigsbrott och folkmord.
Enligt dagens analyser kommer Breivik få maximalt straff och samtidigt dømmas till førvaring - dvs att norska straffsystemet tar sig rætten att efter 2/3 av straffets tid gøra en ny bedømning om han fortfarande ær samhællsfarlig och placeras i førvaring och utom samhællet. Detta ær inte ett straff, men ett sorts sætt att hålla uppenbarligen sammhælsfarliga personer bakom lås och bom.
Några som nyligen fått detta ær pedofil-førældrarna i nord-Norge som samtliga åkte på +10-15år samt førvaring efter 2/3 avtjænats. De kommer nog heller aldrig ut, tack och lov.
Kom just tillbaka efter en lång kvæll i Oslo. Smockfullt med mænniskor och en djup stæmning. Men jag kænde mig lite paranoid. Stora folkmassor kændes som ett rætt enkelt mål om han hade ev. medhjælpare.
Pudzianovski
2011-07-25, 21:14
Angående det jag skrev ovan. Här är intervjun med Sten Levander från P1.
Handlar om psykiskt sjuk eller inte. Intressant.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4616516&play=3304689&playtype=Ljudklipp
Stefan J
2011-07-25, 21:43
Amputering av armar och ben, samt utbrända ögon, avklippt tunga och sprängda hornhinnor samtidigt. Därtill daglig tortyr med mycket svåra kroppsliga plågor. Och livsuppehållande vård så att han tvingas genomlida detta varje dag tills han blir 80. Ett lidande av denna dignitet. Jodå, det finns både det ena och det andra man kan tänka ut åt honom.
Sheogorath
2011-07-25, 21:44
Amputering av armar och ben, samt utbrända ögon, avklippt tunga och sprängda hornhinnor samtidigt. Därtill daglig tortyr med mycket svåra kroppsliga plågor. Och livsuppehållande vård så att han tvingas genomlida detta varje dag tills han blir 80. Ett lidande av denna dignitet. Jodå, det finns både det ena och det andra man kan tänka ut åt honom.
Var jobbar du igen sa du?
mjölk-dryck
2011-07-25, 21:45
Diskussionen om huruvida han är sjuk eller ej är en, enligt mig, mycket viktigt fråga utan enkelt svar. Visst är det sjukt gjort men det behöver ju inte per automatik göra honom till en sjuk människa definierat som "människa som klart kan diagnostiseras med sjukdom x".
När ondskan visar sitt ansikte på det här sättet tror jag att vi människor gärna vill patologisera handlingarna och hitta en sjukdomsorsak för att delvis skydda oss själva. Kan vi sätta en diagnos på handlingen, en diagnos vi själva inte har, slipper vi också känslan av att "det kunde lika gärna a varit jag". Jag tror tanken på att vem som helst, frisk som sjukt, kan bli ett monster, under de "rätta" förutsättningarna, skrämmer människan.
Satt själv och tänkte på just detta. Jag tror det som skiljer är åsikter, empatilöshet och storhetsvansinne. Jag vet inte om jag ska hata eller tycka synd om honom.
Analytiskt sett var han intelligent, på samma sätt som hitler. Tyvärr var han en pragmatisk individ som inte förstått medmänsklighet & humanism, att man inte kan skapa kärlek & en bättre värld genom hat & våld. Att man inte bygger inte upp genom att förstöra.
Jag tycker det är värt att tänka på att han inte förstår innebörden av det han har gjort. I grund och botten handlar det om missriktad välvilja, han har som alla människor velat göra världen till en bättre plats men tyvärr blivit något otroligt missriktad. Därför väljer jag att hålla mig från att låta hatet koka upp inom mig. Han är sanslöst förvirrad och trodde det han gjorde var något bra. Sån här ondska finns inte.
Han är ett ensamt & bittert barn med en vuxens planeringsförmåga.
Jens.Andersson
2011-07-25, 21:55
Du kan inte klippa toung utan att klippa öran.
Var jobbar du igen sa du?http://www.kungahuset.se/images/18.7d567ccd12609a2858d80004622/KS-ext-Lejonbacken-foto-Dick-Norberg-stl-718-284.jpg
Angående det jag skrev ovan. Här är intervjun med Sten Levander från P1.
Handlar om psykiskt sjuk eller inte. Intressant.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4616516&play=3304689&playtype=Ljudklipp
Intressant, tack!
Tycker dock att det är dubbelmoral, det som händer nu. Folk dödas av självmordsbombare i Irak,Afghanistan os.v varje vecka. Folk förtrycks i Libyen,mellanöstern-diktaturerna m.m.
(Tips av intresserade är att kolla upp politiska lägrerna i Nordkorea.)
Förstår inte varför det är så speciellt när nordmän blir dödade av en högersnubbe(Vilket även alla ska tillägga så noga, och ledarsidorna..) än dylika händelser i bla mellanöstern.
Skärpning, låt han säga sitt och låt han bli hörd. Låt han sen sitta inne och se när han och hans plan och progaganda faller i glömska.
Sheogorath
2011-07-25, 22:02
Intressant, tack!
Tycker dock att det är dubbelmoral, det som händer nu. Folk dödas av självmordsbombare i Irak,Afghanistan os.v varje vecka. Folk förtrycks i Libyen,mellanöstern-diktaturerna m.m.
Förstår inte varför det är så speciellt när nordmän blir dödade av en högersnubbe(Vilket även alla ska tillägga så noga, och ledarsidorna..) än dylika händelser i bla mellanöstern.
Dubbelmoral och dubbelmoral. Det blir det väl först om man hävdat att man bryr sig lika mycket om alla människor?
Amputering av armar och ben, samt utbrända ögon, avklippt tunga och sprängda hornhinnor samtidigt. Därtill daglig tortyr med mycket svåra kroppsliga plågor. Och livsuppehållande vård så att han tvingas genomlida detta varje dag tills han blir 80. Ett lidande av denna dignitet. Jodå, det finns både det ena och det andra man kan tänka ut åt honom.Haha WTF. Jag har ibland funderat på vad som kan vara det värsta sättet att tortera någon och jag har också kommit fram till att göra personen paralyserad och klippa av alla band till samtliga fem sinnen (känsel blir svårt) är en kandidat. Personen är då i princip fången i sen egen kropp och har absolut ingen kontakt med världen utanför. Där kommer hjärnan ruttna bort sakta men säkert.
Intressant, tack!
Förstår inte varför det är så speciellt när nordmän blir dödade av en högersnubbe(Vilket även alla ska tillägga så noga, och ledarsidorna..) än dylika händelser i bla mellanöstern.Detta är ju väldigt unikt och oväntat i Norge. Hade Norge legat någonstans nära Indien så hade det blivit kanske en A4-sida i tidningen en dag. Nu är det dels ett land där terrorattentat sällan/aldrig sker, dels vårt grannland.
Intressant, tack!
Du menar att geografiskt läge inte borde påverka storleken på nyheten?
Du menar att geografiskt läge inte borde påverka storleken på nyheten?
Det är inte storleken, utan reaktionerna. Här i stan var det manifestation för någon kväll sedan. De ända andra jag har varit här har varit pride,SD vad jag vet.
mjölk-dryck
2011-07-25, 22:08
Intressant, tack!
Jag håller med på ett plan men du förstår säkert att det är en stor skillnad. Det är en sak om någons hus brinner upp nere i stan & en annan om det är din goda grannes. Detta är dessutom den värsta massmördaren i modern tid i (väst?)europa och det är över 70 barn som kallblodigt mördats.
Tycker det är skitbra att det poängteras att det är en högerextrem för en gångs skull så att folk kan få in i skallen att det är människor som begår sådana här handlingar - inte folkslag.
Det är inte storleken, utan reaktionerna. Här i stan var det manifestation för någon kväll sedan. De ända andra jag har varit här har varit pride,SD vad jag vet.
Ok, så det är dubbelmoral att ha minnesstund för dessa offer utan att ha det för alla andra människor på jorden som går en våldsam död till mötes?
Edit: Din sista mening lyckades jag dessvärre inte dechiffrera. Kan du omformulera den?
Jag håller med på ett plan men du håller säkert med om att det är en stor skillnad. Det är en sak om någons hus brinner upp nere i stan & en annan om det är din grannes. Detta är dessutom den värsta massmördaren i modern tid i (väst?)europa och det är över 70 barn som kallblodigt mördats.
Tycker det är skitbra att det poängteras att det är en högerextrem för en gångs skull så att folk kan få in i skallen att det är människor som begår sådana här handlingar - inte folkslag.
Mördaren ja, men london och madrid-"bombningarna" var väl inte så olik i dödsantal och skyhöga i skadeantal?
Såg på ledarsidan att det är det politiska klimatets fel, wtf liksom?
Och sedan har du en poäng om att visa att det inte bara är mellanöstern-terrorister, som begår självmord. Jag har nog sett det som en för stor självklarhet att anarkistiska och fascistiska rörelser även är våldsbenägna.
Ok, så det är dubbelmoral att ha minnesstund för dessa offer utan att ha det för alla andra människor på jorden som går en våldsam död till mötes?
Edit: Din sista mening lyckades jag dessvärre inte dechiffrera. Kan du omformulera den?
Nej det är det inte, snarare hur man blickar till det så mycket och alla Norge-flaggor på fb te.x. Såklart är det sorgligt, jag hoppas han döms till ett riktigt straff.
Med min sista mening försökte jag visa att man lägger för stor energi på detta JÄMFÖRT med andra våldsdåd.
Dubbelmoral och dubbelmoral. Det blir det väl först om man hävdat att man bryr sig lika mycket om alla människor?
Du har en poäng, men det handlar ju faktiskt inte om jämförelse. Det blir lite absurt om man hela tiden ska ställa saker i perspektiv till andra saker, det här känns oväntat och som en egen produkt av honom. Han är inte uppväxt i en strikt fanatisk tro, han har sökt sig till grövre och extremare åsikter, han ser ut som en vanlig norsk gutt, det är mitt i ett civiliserat samhälle som premierar sunda värderingar han har kunnat odla dessa tankegångar, planera och genomföra ett fruktansvärt dåd. Det är väl en sak som gör att det berör, samt att offren inte är en blandad kompott utan det är ett hatbrott mot barn och ungdomar som uttalat vill verka för medmänsklighet han dödar. Vi har kunnat sitta på första parkett och beskåda något som är nära geografiskt och kulturellt, det är inte dubbelmoral att känna för någon - varje liv som tas är en tragedi och det är väl snarare märkligt om man inte chockas el tillåter sig sörja, bara för att det finns MER ondska i världen? Det i sig är väl snarare en ännu större anledning att kritiskt granska den egna sfären, har vi civilkurage, mod att ifrågasätta och ta upp obekväma åsikter till ytan så att de kan pulveriseras genom sin egen orimlighet?
mjölk-dryck
2011-07-25, 22:20
Mördaren ja, men london och madrid-"bombningarna" var väl inte så olik i dödsantal och skyhöga i skadeantal?
Såg på ledarsidan att det är det politiska klimatets fel, wtf liksom?
Och sedan har du en poäng om att visa att det inte bara är mellanöstern-terrorister, som begår självmord. Jag har nog sett det som en för stor självklarhet att anarkistiska och fascistiska rörelser även är våldsbenägna.
Well, säg vad du vill men det var många som direkt utgick från och "visste" att det var muslimer & al quaida som låg bakom. Folk med utländsk bakgrund blev misshandlade utan anledning runt om i Norge efter detta hade hänt.
Förstår inte varför du reagerar på att det påpekas att det är en högerextrem. Hade det varit konstigt att islamistiska fundamentalister nämnts ifall verkligheten hade sett annorlunda ut?
Jens.Andersson
2011-07-25, 22:24
Folk med utländsk bakgrund blev misshandlade utan anledning runt om i Norge efter detta hade hänt.
Det har jag missat, vart har du läst det?
Well, säg vad du vill men det var många som direkt utgick från och "visste" att det var muslimer & al quaida som låg bakom. Folk med utländsk bakgrund blev misshandlade utan anledning runt om i Norge efter detta hade hänt.
Förstår inte varför du reagerar på att det påpekas att det är en högerextrem. Hade det varit konstigt att islamistiska fundamentalister nämnts ifall verkligheten hade sett annorlunda ut?
Tex.
http://www.aftonbladet.se/ledare/article13371398.ab
mjölk-dryck
2011-07-25, 22:29
Det har jag missat, vart har du läst det?
Flashback :em: källkritiken var inte ikopplad
Tex.
http://www.aftonbladet.se/ledare/article13371398.ab
Vad är din poäng?
pragmatist
2011-07-25, 22:37
I Norge ær maximal strafftid 21 år. Inom en snar framtid 30 år, men enbart før krigsbrott och folkmord.
Enligt dagens analyser kommer Breivik få maximalt straff och samtidigt dømmas till førvaring - dvs att norska straffsystemet tar sig rætten att efter 2/3 av straffets tid gøra en ny bedømning om han fortfarande ær samhællsfarlig och placeras i førvaring och utom samhællet. Detta ær inte ett straff, men ett sorts sætt att hålla uppenbarligen sammhælsfarliga personer bakom lås och bom.
Några som nyligen fått detta ær pedofil-førældrarna i nord-Norge som samtliga åkte på +10-15år samt førvaring efter 2/3 avtjænats. De kommer nog heller aldrig ut, tack och lov.
Kom just tillbaka efter en lång kvæll i Oslo. Smockfullt med mænniskor och en djup stæmning. Men jag kænde mig lite paranoid. Stora folkmassor kændes som ett rætt enkelt mål om han hade ev. medhjælpare.
I Sverige hade vi ett liknande system mellan 1927 och 1981, s.k. interneringsstraff. Man tog bort det för att det uppfattades som rättsosäkert, man kunde i princip låsas in hur länge som helst för brott som gav 2 års fängelse.
Det brukar ibland föreslås att internering bör återinföras, Ny Demokrati motionerade om det på 90-talet minns jag.
Vad är din poäng?
Min poäng är att jag tycker detta höjs till skyarna jämfört med andra våldsdåd i nutid. Och försöker "väcka" debatt/höra andras åsikter.
Jens.Andersson
2011-07-25, 22:45
Jag tänker bara att det var inte många timmar mellan bomben och "gärningsmannen
hade nordiskt utseende". Men liknande saker har ju hänt innan, svenskar blev
misshandlade för diskoteksbranden i Göteborg.
mjölk-dryck
2011-07-25, 22:48
Min poäng är att jag tycker detta höjs till skyarna jämfört med andra våldsdåd i nutid. Och försöker "väcka" debatt/höra andras åsikter.
Jojo, jag förstod bara inte vad din länk syftade på :)
Jag tänker bara att det var inte många timmar mellan bomben och "gärningsmannen
hade nordiskt utseende". Men liknande saker har ju hänt innan, svenskar blev
misshandlade för diskoteksbranden i Göteborg.
Nu tog det iofs inte några timmar innan folk antog "vilka" som var ansvariga men om det verkligen har hänt vet jag inte, hittade inget på google iaf.
Jojo, jag förstod bara inte vad din länk syftade på :)
Man beskriver "främlingsfientliga" platser/partier så som PI och SD och norska "sd"(Orka skriva fremmeriterea partiet eller vad det heter.) som problemen på extremhögerns framfart.
Men precis som Sheo säger, hur kan det vara dubbelmoral när få inte skulle instämma att man känner mer för människor som står en närmare geografiskt, åsiktsmässigt och även utseendemässigt? Det blir lättare att identifiera sig med offren och därför även känner man mer.
Men precis som Sheo säger, hur kan det vara dubbelmoral när få inte skulle instämma att man känner mer för människor som står en närmare geografiskt, åsiktsmässigt och även utseendemässigt? Det blir lättare att identifiera sig med offren och därför även känner man mer.
Så du skulle känna mer om tio svenskar dog av en massmördare, än om tio personer i Libyen kämpar för frihet?
Så du skulle känna mer om tio svenskar dog av en massmördare, än om tio personer i Libyen kämpar för frihet?
Ja? Är inte det ganska självklart?
Ja? Är inte det ganska självklart?
Inte för mig, nej. Men jag kanske är ensam om den "åsikten"?
Det är inte troligt att han någonsin återfår sin frihet. I Sverige kan du sitta ett bra tag även om du snackat skit vid den psykiatriska undersökningen. En polare satt på rättspsyk i sju år efter ett narkotikabrott. Det är som en mordvolta!
Lite off topic men som det är nu så är lagstiftningen som så att en person kan sitta hela sitt liv på rättpsyk. En ny lagstiftning är på gång och enligt den kommer straffet vara tidsbestämt utifrån det brott personen begått, oavsett om personen är "klar" med sin vård eller inte. Väldigt likt kriminalvården m a o.
Tror knappast att han kommer bli dömd till någon form av rättpsykiatrisk vård utan det blir förhoppningsvis 21 år + förvaring resten av livet för honom.
Inte för mig, nej. Men jag kanske är ensam om den "åsikten"?
Jag känner i alla fall mer för folk som tillhör den etnicitet jag tillhör (jag är inte svensk , har blod från östra mellanöstern). Men jag känner väldigt mycket för skandinavier eftersom jag är född och uppvuxen i Sverige, och även under protesterna i Iran blev jag ledsen, eftersom de då tillhör "min grupp av människor".
Men just för dem i Syrien och Libyen känner jag inte lika starkt för, även om det är hemskt när folk dödas.
Jag känner i alla fall mer för folk som tillhör den etnicitet jag tillhör (jag är inte svensk , har blod från östra mellanöstern). Men jag känner väldigt mycket för skandinavier eftersom jag är född och uppvuxen i Sverige, och även under protesterna i Iran blev jag ledsen, eftersom de då tillhör "min grupp av människor".
Men just för dem i Syrien och Libyen känner jag inte lika starkt för, även om det är hemskt när folk dödas.
Såklart blir man ledsen på så vis ja, men det är fortfarande lika hemskt. Och det verkar medierna inte föra fram riktigt.
Det är inte folket det är dubbelmoral på, utan PK-median. Just i detta ämne.
mjölk-dryck
2011-07-25, 23:04
Man beskriver "främlingsfientliga" platser/partier så som PI och SD och norska "sd"(Orka skriva fremmeriterea partiet eller vad det heter.) som problemen på extremhögerns framfart.
Det är helt klart en komplicerad fråga.. Min erfarenhet är att nynassar tycker SD är för mjäkiga men ett steg i rätt riktning. Det ligger alltså närmre främlingsfientlighet än majoriteten men det är självklart en gränsdragning som är väldigt svår att göra eftersom det finns olika perspektiv att se.
Kan inte uttala mig om SD är främlingsfientligt eller inte men som jag ser det är det viktigaste att man gör sitt bästa på sin front och är en medmänniska. Det finns tillräckligt hat & konflikt i världen redan. Lite motvikt skadar inte :)
Vad menar du med motvikt?
shadowfire
2011-07-25, 23:06
se upp lite bara nu så ni inte får tråden låst och/eller rensad igen.. det är lite väl på gränsen på vissa inlägg...
shadowfire
2011-07-25, 23:08
Säpo: ”Finns fler högerextremister i Sverige än i Norge”
Högerextremismen är mer utbredd här än i Norge.
Nu får Sverige hjälp av Europol att kartlägga den.
Efter terrorattentaten i Norge har säkerheten i Sverige höjts. Enligt Säpo finns betydligt fler högerextremister i Sverige än i grannlandet, med ett hundratal personer organiserade i vit makt-miljö, skriver TT.
Galningar kan ju finnas även i vårt land.
mjölk-dryck
2011-07-25, 23:16
Vad menar du med motvikt?
Att man gör sitt bästa för att göra sin egen och andras dag bättre på de sätt man kan. Vänlighet, osjälviskhet och ledarskap när det behövs :thumbup: (och då speciellt i vardagen gentemot folk i sin omgivning man inte nödvändigtvis kommer träffa igen)
Ibland är det svårt att skilja att känna mer från att lisma.
Ibland är det svårt att skilja att känna mer från att lisma.
Utveckla gärna. Jag förstår inte riktigt.
Utveckla gärna. Jag förstår inte riktigt.
"Stackars människor som dog."
"Förresten, vart bor de?"
- ...
"Ok. Då var det inte så farligt. Cirkulera!"
Jag är kanske lite sen in i diskussionen, men ang. det här om han är psykiskt sjuk eller inte:
Det är egentligen jäkligt svårt att säga, så det får vi lämna åt de professionella psykologer som kommer undersöka honom. Det man helt klart kan säga däremot är att han gjorde nått jäkligt sjukt. Jag ser honom som extremt hatiskt, empatilös och..ja att han inte värderar mänskligt liv högt. men det är bara min åsikt.
sen tycker jag han har storhetsvansinne. Läste t ex någonstans att gärningsmannen (ABB) vill ha medalj eller nått för sin kamp för ett Europa fritt från muslimer. Han vill också tydligen utrota folk i albanien och bosnien och massa annat galet. Så psykologerna har ju verkligen ett viktigt jobb framför sig.
Jag tycker det viktigaste nu är som många redan har skrivit är att alla människor i norden (och världen) oavsett kultur, religion och etnisk bakgrund håller ihop och tar avstånd från extremism och våld.
LITE OT, men läste detta igår (kanske bidrar något till muslim/mellanöstern/landsman/bla bla bla diskussion som har förts i tråden):
"Enligt EU:s polisorgan Europol begicks det mellan 2006 och 2009 1.770 terrordåd i Europa. Bara sex av dessa 1.770 dåd, eller 0,34 %, hade muslimska kopplingar. 265 gånger fler terrordåd, nämligen 1.596 stycken eller 90,2 % av alla Europas terrordåd, hade högerorienterade kopplingar."
så, i stort sett är ingen värre än den andre. alla länder har sina galningar och extremister. så det är viktigt att vi alla håller ihop. för jag personligen skiter i vilken religion eller ursprung en person som ABB har. det kvittar i vilket syfta denna person utför ett dåd för det är fel oavsett.
jag känner inte personligen någon i Norge, men jag känner med det norska folket och tycker framför allt synd om alla föräldrar som förlorat sina barn.
Ingen som tror att han kan rehaba sig?
Kanske är det så enkelt att en hjärntvättat bara kan botas av en annan hjärntvättad, i det här fallet kontrastpolen.
Mitt förslag är att han får spenda sin strafftid på aftonbladets redaktion. Kanske möts polerna på mitten, och han blir normal.
Ignatius72
2011-07-26, 07:56
http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1516531/Chatta-om-handelserna-i-Norge.html
Professor sten Levander om den psykiska statusen hos ABB, kriminalvården, islamistiska terror grupper vs galen person etc etc.
Eddie Vedder
2011-07-26, 08:01
Min poäng är att jag tycker detta höjs till skyarna jämfört med andra våldsdåd i nutid.
Ja och det är inget fel alls i det. Det är grundläggande mänsklig respons på en händelse. Ju närmare en själv det sker desto starkare reagerar man naturligtvis. Skulle alla reaktioner baseras på rationalitet efter noga övervägd grad av objektiv "allvarlighet" menar du? Och hur skulle vi må om alla tragedier överallt, för alla, ska göra oss lika illa till mods?
Ja givetvis.
Om min mamma idag får en cancerdiagnos och får veta att hon har högst ett halvår kvar att leva skulle jag även plötsligt tappa allt intresse för dådet i Norge.
+1 på Eddie, det är precis så det är och allt annat är BS. Det är så människan fungerar.
shut teh face
2011-07-26, 09:00
Visst är det så, för många.
Men egentligen, rent objektivt, så är detta en droppe i havet jämfört med alla demonstranter som dödats senaste tiden i mellanöstern.
Händelsen i Norge kan endast vara värre för mig då jag vet att det kan hända i Sverige också, det är mer påtagligt. Men jag känner inte mer för barnen i Norge än demonstranterna (och även barnen) i mellanöstern.
delta_mats
2011-07-26, 10:02
De hemskheter som sker närmare vårt land blir mer påtagligt. Att Norge och Sverige är så lika varandra gör att vi lättare kan göra kopplingen att liknande dåd kan ske i Sverige. När hemska dåd utförs i land där liknande saker är sällsynta gör också att man uppmärksammar/oroar sig mer. Allt hemskt som sker i mellanöstern vet folk om, men man blir lite mättad med tiden.
De hemskheter som sker närmare vårt land blir mer påtagligt. Att Norge och Sverige är så lika varandra gör att vi lättare kan göra kopplingen att liknande dåd kan ske i Sverige. När hemska dåd utförs i land där liknande saker är sällsynta gör också att man uppmärksammar/oroar sig mer. Allt hemskt som sker i mellanöstern vet folk om, men man blir lite mättad med tiden.
Jag håller med att det blir mer påtagligt desto närmare rent geografiskt (och kanske också kulturellt) något sådant här händer. Men samtidigt känner jag personligen att det är hemskt att barn ska behöva dö överhuvudtaget. Man berövar dem chansen att se och uppleva saker som de drömmer om och man berövar dem ..ja livet helt enkelt. Hemskt tycker jag, oavsett vart det händer. Men som sagt, det är mer påtagligt desto närmare en själv som det hela händer.
Eddie Vedder
2011-07-26, 10:46
Hemskt tycker jag, oavsett vart det händer. Men som sagt, det är mer påtagligt desto närmare en själv som det hela händer.
Klart det är så. Men att känna en sak starkare än en annan är inte detsamma som att vara likgiltig inför andras lidande. Det är som sagt helt naturligt att vi tar till oss mer ju närmare oss själva det är. Och det ska man inte skämmas över.
Man kan känna för människor i Mellanöstern och anse att de har samma mänskliga värde men att KÄNNA detsamma för alla alltid är helt enkelt omöjligt. Och det handlar inte om att värdera människors lidande på olika sätt.
shadowfire
2011-07-26, 10:52
Det som stör mig så enormt när jag läser om händelseförloppet osv är ju den tid det tog för själva dådet. Missförstå mig inte, men en självmordsbombare som plockat med sig samma dödsantal hade känts bättre. Inget av offren hade anat något utan bara lämnat jordelivet.
Här är det ett skräckscenario. Dels för de som flytt för sina liv och överlett, men för många av dem som dog så har de varit jagade, bönat o bett för sina liv, sett mördaren i ögonen innan han kallblodigt avrättat dem. Det gör att jag kan omöjligt likställa denna händelse med t.ex. en självmordbombare. Det dog ju folk vid bomben också, men det känns på någotvis blekt i jämförelse med utöa.
shadowfire
2011-07-26, 10:58
Saxat från AB:
Insatsstyrkan tog bil i stället för helikopter
Flera medier hade helikoptrar i luften över Utøya samtidigt som massakern pågick – men inte polisen. Enligt polisen beror det på att det gick snabbare att köra bil, än att hyra en helikopter. Den enda helikopter som polisen själv hade rymde inte insatsstyrkan. Det är ungefär fyra mil i bil från Oslo till Utøya, på en delvis kurvig och backig del av E16.
Försvarets helikoptrar som polisen kunde använt fanns på Rygge flygplats, 67 km söder om Oslo. På grund av semester tog det tid att förbereda helikoptrarna.
Polisbåten fick motorstopp
När beredskapsstyrkan kom fram till Utøya skulle de åka över med en båt från polisen i Buskerud. Men väl ute i vattnet fick de motorstopp.
Polisen tvingades låna civila båtar, men uppger att förseningen var marginell och att de inte kunde ha agerat snabbare.
Hoppas att även Nationella Insatsstyrkan i vårt kära land tar lärdom av detta. Att inte ens ha tillgång till en tankad helikopter som står redo och dessutom vid landets huvudstad (hade förstått om det varit Narvik eller ngt)...
Ja och det är inget fel alls i det. Det är grundläggande mänsklig respons på en händelse. Ju närmare en själv det sker desto starkare reagerar man naturligtvis. Skulle alla reaktioner baseras på rationalitet efter noga övervägd grad av objektiv "allvarlighet" menar du? Och hur skulle vi må om alla tragedier överallt, för alla, ska göra oss lika illa till mods?
Ja givetvis.
Om min mamma idag får en cancerdiagnos och får veta att hon har högst ett halvår kvar att leva skulle jag även plötsligt tappa allt intresse för dådet i Norge.
Du är en på tok för duktig debattör. *cupid*
Jag har faktiskt inget bra svar på det du skrev.
proteinsynthesis
2011-07-26, 11:29
http://www.nytimes.com/2011/07/26/world/europe/26norway.html?_r=1
intressant artikel
shut teh face
2011-07-26, 11:40
Saxat från AB:
Hoppas att även Nationella Insatsstyrkan i vårt kära land tar lärdom av detta. Att inte ens ha tillgång till en tankad helikopter som står redo och dessutom vid landets huvudstad (hade förstått om det varit Narvik eller ngt)...
Ja, det är jävligt sjukt och jag undrar hur beredskapen ser ut i Stockholm för liknande händelser. Vid det här rånet tidigare i Sthlm så slog GM ut helikoptern (eller helikoptrarna?) så jag antar att vi har något i alla fall.
Problemet i Sverige är väl att det räcker med att lämna en väska med ordet BOMB på vid helikopterplattan för att vi ska va tvungen att agera efter speciella protokoll och det skulle försena resan mer än vad bilresan tog för dom i Norge.
shut teh face
2011-07-26, 11:45
Problemet i Sverige är väl att det räcker med att lämna en väska med ordet BOMB på vid helikopterplattan för att vi ska va tvungen att agera efter speciella protokoll och det skulle försena resan mer än vad bilresan tog för dom i Norge.
Det är ju inte mer än rätt och jag ser inte hur man ska agera annorlunda i något land. Problemet är ju mer den "övervakning" som våra polishelikoptrar hade (hoppas det är bättre nu) :)
En god "nyhet" är att Norge iaf är extremt duktiga just vad gäller det psykologiska traumat efter katastrofer, kriser osv. Min idol sedan 10 år är Atle Dyregrov, han arbetar världen över med detta och givetvis med de drabbade nu. Jag har aldrig mött en mer sympatisk man, litet klipp m honom här då han är nominerad till http://www.storapsykologpriset.se/se/Stora-Psykologpriset/(syns att han är besvärad av kameran, träffar man honom live är det svårt att bli smittad av hans lugn och medmänsklighet.. Dessutom inte bara i sitt yrke, utan för sin familj och andra i vardagen).
woIVyNTAebM
Där har ni en av alla människor som gör stor skillnad i vår värld - på ett högst mänskligt intelligent sätt, till skillnad från gm där det känns provocerande att öht tala om intelligens.
Finns ju många exempel på människor som handlade högst mänskligt i detta, både på ön och fastlandet! Som hjälpt andra, om det så är som mänskligt stöd el direkta livsräddande insatser. Räddningsbåtar, en tonårstjej som månade om en 5-årig grabb, turister som med fara för livet räddat andra, ungdomar på ön som vädjat till gm, ungdomsledare och vakter som agerat mot gm, ungdomar som stöttat varandra, politiker av olika hemvist som visar sympatier. Det är skrämmande när någon kan uttrycka sitt hat och förvirring i döda kroppar, men glöm inte dem som räddar de som räddas kan - och fortsätter det månader, år framöver.
Livankaret
2011-07-26, 13:34
Finns ju ingenting han kan uppnå med vad han har gjort. Hade han sprängt en moske och valt ut muslimer som mål hade säkert någon i världen hurrat men att avrätta barn. Oavsett vad man har för åsikter kring andra människor kan det omöjligt finnas någon som ser dessa handlingar som en positiv sak vad man än må tycka om andra folkslag.
Hade varit enklare att smälta om det hade funnit någon gnutta sans bakom dåden, nu är det bara rent vansinne.
Politiker delar Breiviks åsikter
http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article13379160.ab
http://www.newyorker.com/online/blogs/newsdesk/2011/07/anders-breivik-and-the-english-defence-league.html
Sa han inte att han var i sin bästa form ngnsin efter kuren?
Tycker han mest såg lönnig ut
http://img263.imageshack.us/img263/4247/20110725t141034z01sin72.jpg
http://img204.imageshack.us/img204/3452/b1975df26f32ce10f30e6a7.jpg
http://gotiskaklubben.files.wordpress.com/2011/07/anders-breivik-20110725.jpg?w=341&h=430
shut teh face
2011-07-26, 13:46
I dagboken så äter han ju bara skräpmat och godis hela tiden för att hålla motivationen uppe
Detta är ju väldigt unikt och oväntat i Norge. Hade Norge legat någonstans nära Indien så hade det blivit kanske en A4-sida i tidningen en dag. Nu är det dels ett land där terrorattentat sällan/aldrig sker, dels vårt grannland.
Jag kom precis hem från Turkiet men kan ju säga att det är på nyheterna nästan hela tiden där också!
För att påminna dom som inte klarar av att läsa första inlägget i tråden:
Rapportering av nyheter
Godkänt
Politiskt käbbel
Grafisk kartläggning över hela händelseförloppet.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/slik-skjedde-angrepene.php
Oslo centralstation utrymt på onsdagsmorgonen.
En misstänkt väska på Oslos centralstation ledde till evakuering av stationen på onsdagsmorgonen. Polisen håller på att undersöka väskan, rapporterar NTB.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/oslo-centralstation-utrymd_6351100.svd
Det som har hänt under morgonen är dels att polisen varnar för en 42-årig man som är frisläppt från norskt fängelse. Han ska ha berättat att han identifierar sig med Breivik och polisen beskriver honom som mycket farlig. Centralen i Oslo är för närvarande utrymd och polisens bombgrupp är inkallad för att undersöka en väska som lämnats kvar. Händelserna sätts inte i samband.
Detta kommer dock från Aftonslaskan.
Jag passerade genom Oslo Sentralstasjon imorse på væg till jobb, men var rætt lugna puckar dær. Polis och vakter, javisst, men de flesta mænniskor passerade lugnt och sansat dærifrån.
Hoppas det inte ær något mer skit på gång...då blir jag ænnu mer paranoid.
shadowfire
2011-07-27, 11:19
Läser precis som Stina, 17 år, som på utöa både räddade en 5-årig pojke, men också gjorde första hjälpen på en skottskadad kille, kanske så till den grad att hon räddade livet på honom.
Underbara vardagshjälte, om historien inte är vinklad eller felaktig:
Artikeln på AB: http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article13382514.ab
Då jag tyvärr lever i min lilla egna egocentriska bubbla 99% av min tid där jag jagar pengar för att åka på flashiga resor och nästan känner mig misslyckad om jag inte tränar mina pass per vecka så fick du min uppmärksamhet iallafall för stunden Bruce.
Tänker på er systrar och bröder i Norge.
På alla splittrade familjer.
På allt hat men också på all kärlek.
Hur kunde jag bara rycka på axlarna åt det här under ett år?
Tårarna rullar som dom gör var tionde år.
Z1e01pMu2N4
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.