handdator

Visa fullständig version : Blodvärde?!

Zsara
2011-07-24, 09:58
Hej hej har ända sedan 12årsåldern(vet ej hur d va innan) haft lågt blodvärde, men bra nivåer på järn, folsyra och B12 och har träffat massa läkare och ingen har nån förklaring till detta, har fått gå igenom flertalet former av undersökningar men utan förklaring av just detta , däremot har andra bifynd hittats haha =P men men

Undrar nu om det kanske är nån här som har lite mer kunskap om detta ? Har inge större förtroende för dagens läkare då jag i slutändan oftast fått läsa mig till o ta hand om det mesta själv vilket gått bra =)
Detta problem har jag däremot inte lyckats lösa än efter så många år men det stör mig, Blodvärdet pendlar mellan 90 - som bäst 110.

Hoppas nån kan bidra me nå tips kanske? ;)

Sheogorath
2011-07-24, 10:31
Du kan börja röka ;) Skämt åsido, det är ju syrebrist som i förlängningen höjer blodvärdet. Att vistas på hög höjd t.ex. Hur konditionsträning med normala syrenivået påverkar vet jag inte. Det är ju också en slags syrebrist, men kroppen kanske bara svarar med att effektivisera användandet av de röda blodkroppar som finns. Någon kommer nog snart med svartet. :)

Löpsko
2011-07-24, 11:34
skaffa dig en tryckkammare som du får sova i.. då borde blodvärdet öka.

1684_
2011-07-24, 12:05
då går du på järn tillskott, typ järntabletter? Jag har haft problem med mtit sen 6år tillbaka, men de kom i samband med kraft viktnedgångar ifrån ÄS. Jag e dock frisk nu.
Jag har ändå lätt att "tappa" mitt blodvärde om jag slarvar med C-vitaminerna + järnet. Jag äter själv otorligt mkt blodpudding, leverpastej, broccoli, spenat mm... + järntabletter. tror mitt e uppe på 130 nu.

Förra vintern blev jag akut inlagd för det hade sjunket ner till katastrofala 55, fick blod men läkarna vet ej varför det e så här heller :(

Zsara
2011-07-24, 13:03
då går du på järn tillskott, typ järntabletter? Jag har haft problem med mtit sen 6år tillbaka, men de kom i samband med kraft viktnedgångar ifrån ÄS. Jag e dock frisk nu.
Jag har ändå lätt att "tappa" mitt blodvärde om jag slarvar med C-vitaminerna + järnet. Jag äter själv otorligt mkt blodpudding, leverpastej, broccoli, spenat mm... + järntabletter. tror mitt e uppe på 130 nu.

Förra vintern blev jag akut inlagd för det hade sjunket ner till katastrofala 55, fick blod men läkarna vet ej varför det e så här heller :(

Nopp inga järntillskott senast jag åt det var 7 år sen , har jättehögt B12 nåt mellan 1000-1500 nånting(äter inte tillskott öht mer än Kalcium med D vitamin)
Har hypothyreos så äter levaxin.
Järnvärdet har i princip legat på gränsen till högt det med trots att jag enbart äter fisk(alltså ej ko gris lamm mm) .

Sverker
2011-07-24, 14:26
Hur, eller på vad, mäter du järnvärdet ?
Det viktiga är att du har ett acceptabelt Hb-värde.
90 - 110 skulle snurra i huvudet på mig.

En kost med kött och blodpudding samt konditionsträning bör ge dig bättre Hb-värde.

Sparven från Minsk
2011-07-24, 15:44
Ät järnrik mat, alt järntillskott. Inta paprika, juice m.m i samband med det, ökar upptaget.

Har själv haft så lågt som 52 i hb när jag var sjuk :Virro

Bozar
2011-07-24, 17:22
Hur, eller på vad, mäter du järnvärdet ?
Det viktiga är att du har ett acceptabelt Hb-värde.
90 - 110 skulle snurra i huvudet på mig.

En kost med kött och blodpudding samt konditionsträning bör ge dig bättre Hb-värde.

Kvinnor ska ha Hb på 125.

Har du dåligt Hb be dem göra utvidgad utredning med ferritin, stfr och allmänna markörer inom järnstatus. Ligger något annat bakom bristen och man överdoserar järn så kan det leda till hemokromatos och det är inte alls roligt.

Zsara
2011-07-24, 17:39

Har du dåligt Hb be dem göra utvidgad utredning med ferritin, stfr och allmänna markörer inom järnstatus. Ligger något annat bakom bristen och man överdoserar järn så kan det leda till hemokromatos och det är inte alls roligt.

Jag har gjort flera grundliga undersökningar på just järnvärdet och det är högt och bra.

Gjorde i början bara det enklaste provet men min läkare bestämde sig för att även göra det "dyrare" provet /proverna va de hette e ja osäker på men hon ville vara helt säker sa hon. Ja hade själv läst att det skulle finnas fler sätt mäta det på och det var därför det kom upp på tapeten från början =)
Precis som du skriver har jag ej fått järntillskott eller blivit bedd att öka intag av föda med mmkt järn pga av att det ej är bra få för mkt.

Gurkyngel
2011-07-25, 08:22
Om man dricker mycket "späder" det ut kroppens vätskor och kan ge ett falsk för lågt Hb. Men det kanske är lite långtsökt i ditt fall?
Mår du dåligt av detta? Dvs kroppsliga symtom eller är du mest orolig? En del människor är anemiska av naturen och så länge man inte mår dåligt brukar man inte göra ngt åt det. Ungefär samma som med lågt blodtryck.

Enligt denna länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Anemi skulle du kunna ha aplastisk anemi, sicklecellanemi eller thalasanemi. OM det nu över huvud taget är fråga om en anemi.

SnyggErkan
2011-07-25, 12:23

Är du House? :hbang:

Zsara
2011-07-25, 21:32
Om man dricker mycket "späder" det ut kroppens vätskor och kan ge ett falsk för lågt Hb. Men det kanske är lite långtsökt i ditt fall?
Mår du dåligt av detta? Dvs kroppsliga symtom eller är du mest orolig? En del människor är anemiska av naturen och så länge man inte mår dåligt brukar man inte göra ngt åt det. Ungefär samma som med lågt blodtryck.

Enligt denna länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Anemi skulle du kunna ha aplastisk anemi, sicklecellanemi eller thalasanemi. OM det nu över huvud taget är fråga om en anemi.

nja har snarare svårt få i mig tillräckligt me vätska =/
Ja är ständigt trött o känner det som att jag alltid går i motvind/uppförsbacke, men kan bero på fler saker som hypothyreosen t.ex. men har senaste månaderna blivit tröttare o tröttare och i vanliga fall e ja morgonmänniska uppe 5-6 på mornarna men nu kommer ja knappt upp kan i princip sova hur mkt som helst o sätter jag mig ner under dagen så håller ja på somnar så just nu står ja i bussen o tuben för jobbigt sitta. kan inte heller läsa böcker då ja bara nickar till efter en halv sida ungefär.....börjar bli riktigt jobbigt nu vet ej hur ja ska lösa detta riktigt, går även upp i vikt av ingenting men d e ju vanligt vid hypo antar ja ,
kan inte riktigt förstå hur hb kan va lågt när alla andra prover e tiptop =S
jaja bara bita ihop antar ja finns tydligen inte mkt att gö o ingen hjälp finns ju heller :)

Gurkyngel
2011-07-26, 04:45
Det finns väl visst hjälp? Du har all rätt till utredning och vård. Sök till nån annan läkare om du inte har förtroende för din nuvarande!!! Tro mig, alla är inte likadana! Dock förstår jag din uppgivenhet när tillståendet verkar vara svårutrett. Ha tålamod och ff stå på dig. Ställ krav!

Sverker
2011-07-26, 08:21
Njaa...alla jag mött som har haft lågt Hb har också förbättra sitt Hb genom att äta tillskott av järn samt stora mängder rött kött, blodpudding och leverpastej. Att äta minst sitt kaloribehov brukar också förbättra resultatet.