Visa fullständig version : För tunn men ändå gubbmage
Hej, jag styrketränar ca 2-3 ggr vecka. Mitt problem har alltid varit att jag äter för lite, och riskerar att musklerna bryts ner istället för att byggas upp. Anlednigen till mitt för snåla matintag(lunch 1-2 ggr dag,frukost,kvällsmat) är helt enkelt att jag sällan blir hungrig eller riktigt sugen på mat. Men jag har det senaste året börjat med proteinpulver (ca 3 ggr/dag) vilket hjälpt till något vad gäller min muskelutveckling, även om jag har lång tid kvar innan jag har nått ett resultat jag önskar. Mitt problem är att min mage fläskar ut mer och mer, trots att jag inte äter speciellt mycket onyttig skräpmat eller godis. Någon som vet hur jag kan stoppa fettutvecklingen på magen men ändå ge kroppen tillräckligt för att kunna växa i muskler? Eller får man räkna med gubbmage om man ska kunna bygga muskler?
Om du lägger på dig fett runt magen så äter du för mycket. Din uppfattning om vad din kropp behöver för att bygga muskler är fel.
Ät mindre men ät mer protein.
Om du ökar i fett men inte muskler så gör du ju något fel, antingen tränar du inte så tung styrketräning eller så äter du inte särskilt bra eller en kombination av dom två. "Godis" och "Skräp" har ingenting med det att göra, det handlar om kalorier och proteiner.
Jag får uppfattningen utifrån det du skriver att du inte har så bra koll på varken träningen eller kosten, om du vill garantera dig själv resultat måste du ta kontroll över kosten genom att räkna kalorier och gärna följa ett beprövat träningsprogram med progressiva tunga vikter, rekommenderar SL5x5 som nybörjare.
Gör dig själv en tjänst och läs deffguiden och alla dom andra trådarna som redan finns om samma sak.
Tack för tipset Ronn, ska kolla deff guiden. Du har rätt i att jag inte har koll på kalorierna. Däremot så har jag koll på träningen och kör efter ihopsatta program, oftast 5x5. Vad gäller kalorierna så har jag som sagt alltid varit alldeles för tunn och haft svårt att öka i volym (förutom magen då), därför har jag nog mera tänkt att jag inte kan äta för mycket, speciellt som jag verkligen inte är någon storätare. Jag har därför aldrig brytt mig om att ha koll på det. Men jag ska hålla koll och räkna kalorier närmaste tiden, men jag skulle bli förvånad om det verkligen är så att jag får i mig för mycket kalorier.
Fredrik_S
2011-07-23, 07:31
strunta i kaloriräkningen om du inte har lång erfarenhet av träning och kost. Äter du 2 vanliga måltider och sen tre proteindrinkar på det så får du troligen i dig fullt tillräckligt med protein och är du inte jätte tjock eller jätte smal eller pendlar många kilo i vikt så har du nog en tillräckligt kalibrerad aptit för att slippa räkna.
Så här är det.
Muskler tar lång tid att bygga, ofta många år, (kanske runt fem år för en fullständig förändring från scratch). Och därför är det viktigt att regelbundet styrketräna hela livet om man vill ha musklig kropp.
Det är vidare extremt vanligt att man har löst fett på magen när man är man, men ändå smala armar och ben om man inte tränar mycket.
Jag tror inte maten är den stora faktorn till varför du har en smalfet kropp, utan det är bristen på bra progressiv regelbunden styrketräning år ut och år in.
kalajset
2011-07-23, 07:45
Det enda kalorier in/ut styr är just viktuppgång/nedgång och säger i sig inget om vad denna viktförändring består av. Det hela är oerhört mycket mer komplicerat än så om man vill maximera sina resultat. Allt handlar egentligen om hur seriös man orkar vara och vilka forskningsrön man vill ta till sig och implementera i sin egen träning/kost.
Det finns oändligt med faktorer att ta hänsyn till gällande vad t ex just en överätning av kalorier kommer bestå av. Ålder, kön, tidigare träningserfarenhet, nuvarande träning, (frekvens/låg/hög-reps/intensitet/passens längd etc etc), näringstiming samt kostsammansättning är alla t ex faktorer att ta stor hänsyn till. Viktigaste faktorn av alla är och kommer dock alltid att förbli ens egna gener. Generna lägger grunderna för precis alla kroppsliga förändringar som kommer ske och har man inte haft tur i genlotteriet spelar det föga praktisk roll vad man förändrar i övrigt. En god idé om man t ex då märker att man mest verkar gå upp i fettvikt vid överätning kan helt enkelt vara att skippa "bulktänket" och helt enkelt försöka näringstima bättre, samt se till att få i sig en hög andel protein i kosten. Tillsammans med vettig och progressiv träning bör man då ge kroppen så goda förutsättningar som möjligt för muskelbygge utan nämnvärd fettviktuppgång.
tack för intressanta svar kalajset och Fredrik_S. Det känns på era svar som jag tänkt rätt ändå vad gäller kosten. Det är på sitt sätt frustrerande, då det vore en möjlig enkel genväg till förbättrad kroppsbyggnad att göra en förändring där. Sägas ska att jag nog varken har gener eller ålder med mig (41 år). Jag får helt enkelt revidera mina tidigare tankar kring mitt kroppsbyggande och börja om från början
. Jag ska räkna kalorier in och ut till att börja med för säkerhets skull. Sedan se över mitt program och min benägenhet till att pressa ut absolut max vid varje övning.
Låter sunt, är säker på att du kommer få bra resultat trots din ålder (som inte är så jättehög ändå).
I jämförelse med dessa är du en ung pöjk :P
Började vid 58
DkSE3o-bhCw&feature=related
Började tävla vid 72.
t9baGr99bvA
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.