Visa fullständig version : Hur stort kaloriminus?
Hej,
Jag undrar ifall en person (t.ex jag) som har ca 20kg fett på mig, kan ligga på ett 1500~kaloriminus(70x20=1400) och endå ha samma förutsättningar för muskelbevarande/tillväxt som en "normal" person på ca 7-9kg fett(70x8=560).
Det här med 70xfettmassan har jag läst om att det är det underskott man "bör" ligga på, men har fortfarande svårt och tro att t.ex jag och en "normal/deffad" person kan ha samma förutsättningar om vi ligger på vårt respektive kalorimunus som framges av formeln. Är det så?
nisse1976
2011-07-22, 21:30
Det där med 70 kcal per dag skall nog tas med en ganska stor nypa salt (kan dock vara ett bra riktvärde) samt att det är väldigt individuellt. Men i teorin ja: Kroppen släpper det den tycker att den minst behöver och har du 20 kg fett behöver kroppen fettet mindre än om du har 8 kg fett.
Du kan realistiskt inte ränka med att 20kg fett ska bort.. En man med 5% bf som väger 80kg har 4kg fett kvar.
Jag har ~13kg fett ner till 0%. Eg. 73,5-17,6%= ~60,5. Men jag kommer ju aldrig komma ner till 0% ändå.
Så försökt räkna vad du har ner till x procent istället för att ta bort allt fett när du räknar. Hur många kilo du har kvar innan du dör är ju inte så intressant..?
uhm tack för era svar men frågan är inte om "70*massan" är korrekt utan om jag som har mycket fett, kan ha 2-3 gånger så stårt underskott som en normal person,vid deff, och ha samma förutsättningar för muskelförlust.
Inge Enveten
2011-07-23, 16:14
uhm tack för era svar men frågan är inte om "70*massan" är korrekt utan om jag som har mycket fett, kan ha 2-3 gånger så stårt underskott som en normal person,vid deff, och ha samma förutsättningar för muskelförlust.
Låter rimligt tycker jag i alla fall. Desto mer fett på kroppen någon har desto mer fett borde han kunna bränna. Det är en energireserv, desto större reserv desto mer borde kunna tas från den, lite liknande logik som att en större muskel kan producera mer kraft än en mindre.
Högst brosciencefilosoferande från min sida nu dock. Har nog rätt i slutsatsen men argumentationen kanske är åt pipan.
King Grub
2011-07-23, 16:16
Det är korrekt; hur fet man är är den största påverkande faktorn som avgör hur stort energiunderskott man kan ligga på utan att riskera muskelförlust av just den orsaken i alla fall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.