handdator

Visa fullständig version : Humörproblem vid deff

erlan
2011-07-21, 10:12
Jag äter en väldigt strikt diet bestående av till största delen av kvarg, kyckling, kött, ägg och riskakor, väldigt fett- och kolhydratsnål. Nära 1800 kalorier brukar jag försöka att ligga på, runt 66 kg väger jag för tillfället. Gått ner från 73 på 4 månader, 178 lång. Öl- och pizzamagen behövde försvinna och har kommit en bra bit på vägen. Dock tycker jag att jag inte vill gå ner mer i vikt nu så är det kört i sådant fall att få bort det sista på magen eller kan det gå ändå om jag fortsätter med kosten?

Mitt andra problem är att jag tycker att orken börjar tryta och dessutom humöret. Ofta är jag sur och grining vilket måste bero på kosten =) Är det andra som upplever detta också och har ni några tips om saker att göra för att förbättra det?

SnyggErkan
2011-07-21, 10:21
Jag fick också problem med orken och humöret förut, men jag märker inte av det så mycket längre, tror det bara är att vänja sig.

Reaper123
2011-07-21, 10:23
Två troliga orsaker till brist på ork samt ditt humör:
- för lågt kcalintag
- för lågt fett & kolhydratintag

Tror humöret kan tänkas ha främst med kcal och kolhydraterna att göra medans orken mest troligt är en kombination av allt!

Orken kan även ha med vitamin och mineralbrist, om du nu äter väldigt dåligt med grönt och tex salt!

Svårt att sätta fingret på vad som exakt orsakar vad, men näringsbrist är inget kroppen klarar hur länge som helst även om vissa (tex jag själv) verkar ha en betydligt högre gräns än andra.

erlan
2011-07-21, 10:29
Vitaminer får jag i varje fall mig med hjälp av tabletter, skulle tro att det räcker.
Lågt intag av kalorier och kolhydrater låter som orsaken till problemet ja, men finns det några tips att ta till eller är det bara att köpa läget så länge jag äter som jag gör? 4 månader är kanske lite väl länge att deffa? Kanske behöver en period där jag äter mer kalorier och kolhydrater för att sedan börja om igen?

daloatf
2011-07-21, 10:31
Som Dödaren sa, det beror nog mer på lågt fett & kolhydratsintag. Då jag är 177cm och 68kg och ligger på 1500kcal med hög protein + kolhydratintag och känner mig lika energifull som tidigare.

Jag är inne på 8:e deffmånaden.

Lychgate
2011-07-21, 10:48
Som många andra sa, lågt med kolhydrater och kcal gör mig iaf grinig. Brist på energi och man vill mest sova. :D

Om du inte vill gå ner mer i vikt så lägg dig runt din energi balans och träna bra så kan fettet "bytas" ut mot muskler. Tar ett tag men lite skönare än bulk/deff hela tiden.

erlan
2011-07-21, 19:17
Tack för svaren!
Ska öka på kalorier och kolhydrater lite snart efter semestern tänkte jag så får vi se om det blir bättre.

vicarious
2011-07-22, 11:18
Jag märker stor skillnad på humöret, blir lättare irriterad vid kaloriunderskott.

Ronn
2011-07-22, 11:29
Jag blir vresig både under deff och bulk... wait a minute now

Nejdå men jag kan bli rätt lättirriterad när jag sover för lite eller oregelbundet.

erlan
2011-07-22, 18:51
Skönt att höra att jag inte är ensam om mitt dåliga humör =)
Det är ingen som har andra tips än att helt enkelt äta mer för att hålla humöret uppe?

Åsberg
2011-07-22, 19:05
Skönt att höra att jag inte är ensam om mitt dåliga humör =)
Det är ingen som har andra tips än att helt enkelt äta mer för att hålla humöret uppe?

Försök äta så regelbundet som möjligt. :)
Själv blir jag lätt psykopatisk och väldigt lättretlig under deff eller bara om jag är hungrig. :D

Beepfaaarp
2011-07-22, 19:13
Jag brukar fantisera om att brotta ner och äta långsamt gående människor. Som på savannen.

isakt
2011-07-22, 19:51
Jag brukar fantisera om att brotta ner och äta långsamt gående människor. Som på savannen.

Blev lite nyfiken på vilka människor som gör detta på savannen? :)

erlan
2011-07-22, 22:48

haha, Undrar också lite hur du tänker där.