Visa fullständig version : Hur och när blir transfetter olagligt?
Mackan58
2011-07-20, 23:15
Hej!
Jag ogillar transfetter och försöker undvika dem.
I och med det "nya" lagförslaget kommer dessa att regleras. Är det någon kunnig som vet i vilken utsträckning detta kommer gälla och för vilka varor? T ex bara för varor producerade i Sverige eller alla varor som säljs i Sverige etc.
Kommer lagen vara att transfetterna helt förbjuds eller att en produkt har en viss procent som de inte får överstiga?
När träder lagen i kraft (när kommer transfetter försvinna från matbutikerna)?
Mvh (ps ursäkta dålig svenska)
trueblood
2011-07-21, 03:34
Ska väl vara olagligt nu?
http://www.aftonbladet.se/halsa/article12748839.ab
Insulinus
2011-07-21, 04:56
Den där lagen har väl inte trädit i kraft än! När beslutet klubbades igenom pratade man om runt ½ år innan lagen skulle börja gälla så i såna fall framme i höst någon gång!
Hur ser lagförslaget ut? (aftonbladet vill jag inte läsa, säkert inte ens korrekt information)
kettlebellGuden
2011-07-21, 09:57
Hur ser lagförslaget ut? (aftonbladet vill jag inte läsa, säkert inte ens korrekt information)
Här är motionen (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GY02MJ232) om förslag till lagstiftning mot industriellt framställda transfetter som klubbades. Nästa steg är att lagen ska skrivas och genomröstas.
Det står rätt tydligt rapporterat i det mesta som rör det här att regeringen nu är ålagd att ta fram ett lagförslag. Tyvärr är rubriker på artiklar oftast väldigt missvisande. Alliansen lär inte vara kvick med det här eftersom de, som bekant, är helt emot förslaget.
Man blir inte förvånad över att den borgerliga alliansen enbart ser till kortsiktiga vinster inom livsmedelsindustrin samt till andra lobbyorganisationer och helt blundar för de kostnader i försämrad folkhälsa som transfetterna innebär.
Man blir inte förvånad över att den borgerliga alliansen enbart ser till kortsiktiga vinster inom livsmedelsindustrin samt till andra lobbyorganisationer och helt blundar för de kostnader i försämrad folkhälsa som transfetterna innebär.
*whatever* Ni på vänsterkanten..
Jag tycker att konsumenterna vunnit jättemycket de senaste 30 åren;).
Transfetter är relativt ovanliga idag. Det är lite som att skjuta sig själv i foten med att använda billig delvias härdad olja.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.