handdator

Visa fullständig version : Skadestånd flera år efter rättegång

Chrisfish
2011-07-20, 20:40
tjena, blev misshandlad 4 och ett halvt år sen. I dommen stod det att jag skulle få ut 25 000 av den dömde, fyllde i något papper av någon snubbe som var skickad av brottsoffermyndigheten, efter min rättegång vi satt i polis förhör för en annan sak som inte hade med saken att göra. sedan gick det någon månad hade inte sätt ryken av mina pengar. sen gick det några mer månader och jag hade massor av att göra i skolan, sen så gick det ännu mer tid och sedan glömde jag allting. och nu sitter jag är 4 år senare utan pengar. Men jag har alltså inte varit på BOM de här 4 åren eller så, hur man gömmer 25 000kr är ett jävla under, så fråga inte ens.

Men nu är det så att den "skyldige" är något farligare nu, med farlig menar jag att jag inte är rädd för honom fysiskt, hade nog tagit honom 1on1, problemet är att han kan skapa jävligt massa problem, har en massa kontakter os.v, orkar bara inte ha en jävla massa folk efter mig, jobbigt att kolla sig bakom ryggen ständigt på vakt vart man än är eftersom vi bor rätt nära. annars så är väl allting lungt mellan oss, vi har ingen kontakt alls även fast vi bor nära. Orkar inte gå in på detaljer men det var ett bråk mellan oss som hade spårat ur och det slutade med att jag blev brutalt misshandlad av 13 personer, sen var det rättegång och en massa.

vet inte om det var brottsoffermyndigheten papper jag skrev under eller papper som han hade hämtat från kronofogden så dom skulle hjälpa driva in pengar, eftersom den skyldiga inte hade råd. om det är försent så är det sak samma,men man kan väl få pengar av sitt försäkringsbolag? har kvar samma bolag.

Chrisfish
2011-07-20, 20:46
kan ju vara så att de tog ut pengarna från honom då. alltså om det var kronofogden papper jag skrev på(mitt minne suger). och att pengarna har legat där och väntat hela tiden?? Om jag då efter rättegången hade varit på och kronofogden krävt pengar av denne person hade det varit okej. men att först glömma pengarna i "4" år och sedan en dag bara känna för att kräva tillbaks dom, är det bara jag som tycker det här ser girigt ut? o andra sidan så har jag väldigt ont om pengar och sitter i fogden myself och var ganska nära på att bli vräkt förra månaden, så det börjar ju fan nästan bli värt att kräva pengarna no matter what...

Yes
2011-07-20, 21:11
Ta reda på personnummer för svarande och ring Kronofogden. Det finns ingen här som kan tala om vilka papper du fått eller inte fått, eller vad som hänt med skadeståndet. Det är dock fullt möjligt att du kan kräva honom på pengarna om han inte betalat.

Ps. Eftersom du vet var han bor, och lär veta vad han heter, bör KFM kunna hitta honom i skatteregistret. Så det är bara att ringa dit. Annars kan du kolla med domstolen så kan de kika i domen.

dupper
2011-07-21, 02:13
Girigt? Tycker du det är girigt att kräva skadestånd av folk?

Nej nej, det är helt normalt och den som säger att det är girigt förstår antagligen inte bättre.

StarkaUlf
2011-07-21, 02:21
Ett träningsforum är nog helt fel forum att ta upp detta på :)

shut teh face
2011-07-21, 02:54
Jag blev också misshandlad, aldrig fått några pengar.

Kronofogden kollar om det finns pengar, sen kollar de igen två gånger på två år, finns det fortfarande inga pengar får du ansöka på nytt så de kollar.

Men rent generellt så finns det sällan pengar hos människor som "misshandlar", och har de pengar på kontot så tar de ut dem direkt, det är inte så att kronofogden sitter och övervakar någons konto. De jag blev misshandlade av har blivit dömda för allt möjligt skit hela livet så de har säkert fått bra rutin på hur de ska slippa betala.

Man kan ansöka pengar från brottsofferfonden, men du får inga pengar därifrån om det inte är riktigt grov misshandel, och 25.000 kr att döma så är det nog inte tillräckligt grovt.

Tidigare så betalade försäkringskassan utan pengar för sånt här, men antal skadeståndsdomar senaste 20-30 år har ökat extremt mycket så de har inte råd längre.

Ponitus
2011-07-21, 04:07

Detta är den allmänna delen.

Zhang
2011-07-21, 08:51
Jag blev också misshandlad, aldrig fått några pengar.

Kronofogden kollar om det finns pengar, sen kollar de igen två gånger på två år, finns det fortfarande inga pengar får du ansöka på nytt så de kollar.

Men rent generellt så finns det sällan pengar hos människor som "misshandlar", och har de pengar på kontot så tar de ut dem direkt, det är inte så att kronofogden sitter och övervakar någons konto. De jag blev misshandlade av har blivit dömda för allt möjligt skit hela livet så de har säkert fått bra rutin på hur de ska slippa betala.

Man kan ansöka pengar från brottsofferfonden, men du får inga pengar därifrån om det inte är riktigt grov misshandel, och 25.000 kr att döma så är det nog inte tillräckligt grovt.

Tidigare så betalade försäkringskassan utan pengar för sånt här, men antal skadeståndsdomar senaste 20-30 år har ökat extremt mycket så de har inte råd längre.

Av att dömma av det du säger låter det som att gärningsmannen självmant ska stoppa pengar i ett kuvert och skicka till den misshandlade utan övervakning av ärendet. Nu är jag en amatör i rättssystemet men läggs det inte ett visst krav på gärningsmannen att betala ut per månad utifrån dennes inkomst eller i vissa fall klumpsumma ( hela beloppet ) ifall denna har pengarna vid domen?

Slartibartfast
2011-07-21, 09:14

Kolo är det bästa stället att ta upp alla typer av ärenden, oavsett vad det gäller. :thumbup:

Juxta
2011-07-21, 09:16
Av att dömma av det du säger låter det som att gärningsmannen självmant ska stoppa pengar i ett kuvert och skicka till den misshandlade utan övervakning av ärendet. Nu är jag en amatör i rättssystemet men läggs det inte ett visst krav på gärningsmannen att betala ut per månad utifrån dennes inkomst eller i vissa fall klumpsumma ( hela beloppet ) ifall denna har pengarna vid domen?

Oftast är ju problemet att det som rättegången har att gå på är dina egna uppgifter. När jag åkte upp i rättegång så de enda uppgifterna de baserade skadeståndet jag skulle betala på var de jag själv hade uppgett, dom kollade inte ens själva utan gick bara på det. Så om jag säger att jag har noll i inkomst, då blir det ett hiskeligt lågt skadestånd. Detta varierar säkert beroende på vad man gjort och hur noggranna de är.

agazza
2011-07-21, 09:46
Brorsan fick ut 37.000 x2 pers, från brottsofferfonden.

Jag trodde det var det den var till för? Det finns väl löjligt mycket pengar i den?

kettlebellGuden
2011-07-21, 09:52
Det här är helt normalt. Har gärningsmannen inga pengar kan självklart inte kronofogden ta några pengar av honom. De kommer att fortsätta jaga honom. Det du gör så länge är att du frågar brottsofferfonden om pengar istället så tar de över.

Försäkringsbolag kan du glömma 4 år senare.

agazza har helt rätt. Kontakta brottsofferfonden.

Herr Oberst
2011-07-21, 10:01
När man väl åker på stryk då försvinner alla ens rättigheter.
Gärningsmannen får ta del av alla resurserna, bidrag, behandlingar, samtal med oroliga och brydda kuratorer och psykologer

kettlebellGuden
2011-07-21, 10:02
När man väl åker på stryk då försvinner alla ens rättigheter.

Var har du fått den här iden från? Självklart förlorar du inga rättigheter bara för du blir misshandlad.

Zhang
2011-07-21, 10:17
Oftast är ju problemet att det som rättegången har att gå på är dina egna uppgifter. När jag åkte upp i rättegång så de enda uppgifterna de baserade skadeståndet jag skulle betala på var de jag själv hade uppgett, dom kollade inte ens själva utan gick bara på det. Så om jag säger att jag har noll i inkomst, då blir det ett hiskeligt lågt skadestånd. Detta varierar säkert beroende på vad man gjort och hur noggranna de är.

Då kan jag ju bara dra 2 slutsatser;

1. De är naiva / dumma i huvudet.
2. Personen det handlar om jobbar hela sin inkomst svart som inte går att kontrollera ( no offence mot dig )

I de flesta misshandelfall är det väl 2 helt normala svensson personer som rykt ihop under fyllan oftast och därför har en legal-inkomst som går att kolla upp. När det kommer till själva bevisningen av skadan är det väl offrets skyldighet isåfall att läkaranmäla och dokumentera skadorna efter angreppet.

Herr Oberst
2011-07-21, 10:25
Var har du fått den här iden från? Självklart förlorar du inga rättigheter bara för du blir misshandlad.

Nä OK, du har alltid rätten till att gnälla om skadestånd och smärtor. Men förvänta dig inget tillbaka

Juxta
2011-07-21, 10:28
Då kan jag ju bara dra 2 slutsatser;

1. De är naiva / dumma i huvudet.
2. Personen det handlar om jobbar hela sin inkomst svart som inte går att kontrollera ( no offence mot dig )

I de flesta misshandelfall är det väl 2 helt normala svensson personer som rykt ihop under fyllan oftast och därför har en legal-inkomst som går att kolla upp. När det kommer till själva bevisningen av skadan är det väl offrets skyldighet isåfall att läkaranmäla och dokumentera skadorna efter angreppet.

Jag tror det handlar om resurser. Dom har helt enkelt inte tid att sitta och kolla upp alla åtalade, speciellt med tanke på att man lika gärna kan bli friad och då undviker man gärna den onödiga extrauppgiften att ha kollat upp personens ekonomiska situation. Jag vet inte, men det är en gissning. Min polare som satt åtalad samtidigt jobbar vitt men sade till rätten att han inte hade någon inkomst och lånade pengar från sina föräldrar och detta var det enda som användes som uppgift.
Kan tillägga att det var inte misshandel jag satt åtalad för.

Kan även tillägga att jag åkte dit för ett brott jag inte begick. Jävla rättsystem. *grr27*

kettlebellGuden
2011-07-21, 10:36
Nä OK, du har alltid rätten till att gnälla om skadestånd och smärtor. Men förvänta dig inget tillbaka

Är du tilldömd skadestånd för brott och skador så har du självklart rätt till det. Det utbetalas normalt med. Du kanske ska sätta dig in i hur de här processerna fungerar innan du trollar mer?

I fallet här är det mest bara TS som har låtit bli att kontakta brottsofferfonden för att få ersättning från dem. Att kronofogden inte kan driva in pengar från någon som inte har några är inte speciellt konstigt.

shut teh face
2011-07-21, 10:57
Brottsofferfonden ger inte pengar om man blivit dömd för misshandel, det var vad de sa till mig i alla fall. Skulle de göra så skulle pengarna ta slut direkt.

Har man blivit tilldelat skadestånd på över 30.000 kr eller mer och grövre misshandel så brukar de hjälpa till, och ge en hälften.

Bara min erfarenhet! Kompisen som blev grovt misshandlad (tror han skulle få 40.000 kr), fick cirka 20.000 av brottsofferfonden.

tjabon
2011-07-21, 11:01
KONTAKTA EN KUNNIG PERSON PÅ BROTTSOFFERMYNDIGHETEN !!!
http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=1297&refid=1296&parentId=1290

kettlebellGuden
2011-07-21, 11:04
Brottsofferfonden ger inte pengar om man blivit dömd för misshandel, det var vad de sa till mig i alla fall. Skulle de göra så skulle pengarna ta slut direkt.

Har man blivit tilldelat skadestånd på över 30.000 kr eller mer och grövre misshandel så brukar de hjälpa till, och ge en hälften.

Bara min erfarenhet! Kompisen som blev grovt misshandlad (tror han skulle få 40.000 kr), fick cirka 20.000 av brottsofferfonden.

Lustigt. Jag fick 15k av brottsofferfonder just pga. misshandel.

För din kompis så kvarstår då 20k som kronofogden får driva in. Mycket trevligt system i Sverige. I de flesta andra länder så får man sköta indrivning själv.

Herr Oberst
2011-07-21, 11:16
Lustigt. Jag fick 15k av brottsofferfonder just pga. misshandel.

För din kompis så kvarstår då 20k som kronofogden får driva in. Mycket trevligt system i Sverige. I de flesta andra länder så får man sköta indrivning själv.

Kul att det fungerade bra för dig. Väldigt många andra människor har inte haft samma "tur".

I de flesta andra länder får åtminstone GM ett riktigt straff. För många BO kan det vara till viss tröst

tjabon
2011-07-21, 11:26
Det sura är att väldigt många dömda gärningsmän redan har ett digert register
hos kronofogden med massor bet.anmärkningar.