Visa fullständig version : Vitamin C och njursten
KaptenKnäsvag
2011-07-19, 19:37
Hej, jag har på sistone läst/hört lite om höga doser av vitamin C, och jag vill testa ett tag och se hur jag mår med 4g om dagen utöver det jag får från min kost. Detta har jag tänkt att få i mig genom brustabletter.
Jag har dock läst lite på nätet om att potentiella negativa bieffekter av höga doser vitamin C är bl.a. njursten. Inte för att jag är särskilt orolig för njursten just nu, men jag har svårt att forma en uppfattning om detta från googlande då artiklar osv ger en ganska diffus bild av ämnet.
Vad tycker kolo?
I övrigt uppmanar jag till diskussion om höga doser Vitamin C. Med förbehåll för att folk tycker att 4g+ inte ens borde anses vara hög dos.
SiSenior
2011-07-19, 19:52
Njursten av att överdosera C-vitamin? Kraftig diarré är det värsta jag hört talas om.
Inte för att wikipedia är 100% tillförlitligt, men...
Despite a widely-held belief in the medical community that ingestion of vitamin C supplements is associated with an increased incidence of kidney stones,[11] the evidence for a causal relationship between vitamin C supplements and kidney stones is inconclusive. While excess dietary intake of vitamin C might increase the risk of calcium oxalate stone formation, in practice this is rarely encountered.
King Grub
2011-07-19, 20:38
Because oxalate is a metabolite of vitamin C, there is some concern that high vitamin C intake could increase the risk of oxalate kidney stones. Some (111-113), but not all (114-116), studies have reported that supplemental vitamin C increases urinary oxalate levels. Whether any increase in oxalate levels would translate to an elevation in risk for kidney stones has been examined in epidemiological studies. Two large prospective studies, one following 45,251 men for six years and the other following 85,557 women for 14 years, reported that consumption of ≥1,500 mg of vitamin C daily did not increase the risk of kidney stone formation compared to those consuming <250 mg daily. However, a more recent prospective study that followed 45,619 men for 14 years found that those who consumed ≥1,000 mg/day of vitamin C had a 41% higher risk of kidney stones compared to men consuming <90 mg of vitamin C daily—the current recommended dietary allowance (see RDA; (117)). In this study, low intakes (90-249 mg/day) of vitamin C (primarily from the diet) were also associated with a significantly elevated risk. Supplemental vitamin C intake was only weakly associated with increased risk of kidney stones in this study (117). Despite conflicting results, it may be prudent for individuals predisposed to oxalate kidney stone formation to avoid high-dose vitamin C supplementation.
http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminC/
Hej, jag har på sistone läst/hört lite om höga doser av vitamin C, och jag vill testa ett tag och se hur jag mår med 4g om dagen utöver det jag får från min kost. Detta har jag tänkt att få i mig genom brustabletter.
Jag har dock läst lite på nätet om att potentiella negativa bieffekter av höga doser vitamin C är bl.a. njursten. Inte för att jag är särskilt orolig för njursten just nu, men jag har svårt att forma en uppfattning om detta från googlande då artiklar osv ger en ganska diffus bild av ämnet.
Vad tycker kolo?
I övrigt uppmanar jag till diskussion om höga doser Vitamin C. Med förbehåll för att folk tycker att 4g+ inte ens borde anses vara hög dos.
Vad är fördelen?
Har hört att när man gör sig av med njursten så ska det vara ungefär samma smärttröskel som att föda barn. Så det är bara att bita ihop, eller kan det ge permanenta skador på njuren?
Eddie Vedder
2011-07-19, 21:25
Har hört att när man gör sig av med njursten så ska det vara ungefär samma smärttröskel som att föda barn. Så det är bara att bita ihop, eller kan det ge permanenta skador på njuren?
När farsan fick njurstensanfall var det absolut det värsta jag sett vad gäller människor i smärta. Han var knappt kontaktbar, likblek och kallsvettig och bara låg på golvet och krälade. När vi inte visste var det var trodde jag nästan att han skulle dö. :(
Angående kosten så finns ju epidemiologisk data där individer med höga intag av oxalat, natrium och animaliskt protein oftare får njursten och att de med högre vätskeintag och kalium får det mer sällan. De med högre intag av kalcium har, i de studier jag sett, mindre sällan fått njursten trots att just kalcium tros vara en risk. Men det kan vara så att tack vare kalcium så binds mer oxalat och då blir det skyddande.
Tranbärsjuice verkar vara bra.
Men vad skulle syftet vara att dra i sig elefantdoser med C-vitamin?
4 gram är alldeles för mycket. Jag antar att du tar upp ca 20 - 30 % av mängden, mättar blodet med askorbinsyran och kissar ut resten. Jag antar på goda grunder att du mättar blodet redan med 200 - 300 mg askorbinsyra jämt fördelat över dagen.
Vad vill du själv uppnå :confused:
Anders The Peak
2011-07-20, 06:39
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12208645
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11862365
Njuren är byggd för att det skall vara fritt avflöde, så nej, den mår inte bra om det blir stopp. Trycket blir för högt, och om det verkligen blir helt stopp kan den på sikt tappa funktion eller paja helt. Jämförelsen med att föda barn är väl inte den bästa, eftersom barnet ju lämnar kroppen inom rimlig tid, vilket en njursten inte nödvändigtvis gör (det är en fråga om hur stor den är).
Ondskapelsen
2011-07-20, 13:20
Vad skulle førdelen av høgt C-vitaminintag vara?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12208645
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11862365
Tydligen bättre sex ifall man inte är på topp från början samt mindre stressmetaboliteri fall man är stressad.
Låter som man skulle istället koppla av och lunga ned sig. På köpet kommer säkert bättre sex också;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.