Visa fullständig version : havregryn....
testade laga lite havregryn igår som mellanmål....men det smakade ju äckligt om man ska äta det bara helt som det är....testade hälla på lite kanel fortfarande äckligt....fick trycka mig i d....vill gärna börja käka havregryn som frukost men det e så äckligt, hur gör ni? några andra tillsatser?
King Grub
2003-12-15, 13:30
"Laga lite havregryn"? Menar du koka gröt?
Gröt är GOTT! :eating: Gott som det är. Sylt eller äppelmos med mjölk till är klassiker. Lite nyttigare blir det såklart med de riktiga frukterna: skiva en banan över eller råriv ett äpple. Rejält med kanel (plus socker eller sötningsmedel efter smak och tycke) och mjölk. Eller låt lite torkad frukt (både russin och andra frukter) eller lite solrosfrön koka med. Njut!
Du kanske finner gröt kokt på andra gryn- eller mjölsorter mer i din smak: rågflingegröt, rågmjölsgröt, kornmjölsgröt, grahamsgrynsgröt, grahamsmjölsgröt och gröt på grynblandning t ex.
Eller prova följande:
2dl havregryn
2dl valfri mjölk.
1 banan eller vad du gillar
Mixa ihop allting o drick .. smakar fan så mycket bättre än gröt! :D
RealElwood
2003-12-15, 15:26
Originally posted by nuco
Eller prova följande:
2dl havregryn
2dl valfri mjölk.
Men har oxå betydligt högre GI
Jag hatar vanlig havregrynsgröt..
Men fiberberikad gröt går finfint, sen river man ett äpple och strör kanel över :eating:
Sen ska man väl inte tvinga i sig nåt som smakar apa.. finns ju mycket likvärdigt med gröt.
Hälften havregryn och hälften råggryn.
Sen på med lingonsylt och mjölk
Sådär ska gröt se ut! :eating:
Förstår mig inte på folk som trugar ner t.ex havregrynsgröt eller tonfisk bara för sakens skull och tycker det är dåligt. Är det inte gott - ät något annat istället!
Du kanske bara glömde saltet? :D
Originally posted by nuco
Eller prova följande:
2dl havregryn
2dl valfri mjölk.
jag brukar ha 30g proteinpulver istället för banan.... vad ligger GI på den blandningen tro?
lågt / medel / högt
Originally posted by RealElwood
Men har oxå betydligt högre GI
Ta ett glas psylliumfrön då, om det nu är så viktigt med GI på frukosten...
Äppelmos istället för rivet äpple? :). Är det mycket skillnad på GI?
King Grub
2003-12-16, 19:19
Originally posted by hajder
Äppelmos istället för rivet äpple? :). Är det mycket skillnad på GI?
Rivet äpple får ju 52 i GI som vanligt äpple, medan äppelmos innehåller en rejäl dos strösocker som driver upp siffran.
Där ser man! Var en hel del som inte gillade gröt verkar det som!
Tur att man inte är en av dem!
Har dock mina nackdelar jag också. Tonfisk och ägg (förutom stekt då) är nåt jag aldrig äter! :(
Tillbaka till hg-gröten:
Som nån sa innan, så är saltet innan viktigt! Inte för mkt, inte för lite. Står på paketet.
Sen efteråt bara att ösa på russin och mjölk! Mumma!!
feldtarn
2003-12-16, 19:48
Originally posted by King Grub
Rivet äpple får ju 52 i GI som vanligt äpple, medan äppelmos innehåller en rejäl dos strösocker som driver upp siffran.
Önos lågkalori äpplemos är nog ett bra alternativ annars!
Inget socker tillsatt! aspartam istället.... (11 g kolisar per 100g)
Är riktigt jäkla gott så det går ju åt en halv burk per gång man käkar gröt!
:eating:
Biohazard
2003-12-17, 06:37
Jag kör med fiberberikade havregryn, minimjölk och jordgubbsylt - lågkaloriesylt. Tänkte jag skulle testa med kanel, kanske smakar bra. Undra om man kan blanda sylt med kanel, kanske smakar urk...
havregryn är det gott? jag själv käkar oftast risgryns gröt på mogonen :D
King Grub
2003-12-17, 11:34
Originally posted by F-$
havregryn är det gott? jag själv käkar oftast risgryns gröt på mogonen :D
Inte bara gott, det är den perfekta starten på dagen, vad Kellogg's än säger. ;)
på med jordgubbsmjölk så smakar det toppen!!! fråga grub! :D
för du har väl testat nu grub?:insane:
King Grub
2003-12-17, 11:42
Originally posted by Assazel
på med jordgubbsmjölk så smakar det toppen!!! fråga grub! :D
för du har väl testat nu grub?:insane:
Nej. :booty: :D
ok ska väll ta och prova i möra:eating:
åt mit första jul bord för typ sådär 10 min sedan ! snacka om jag har saknat det ! det är nog besta måltiden på året ! :eating: :eating: :eating:
King Grub
2003-12-17, 12:28
Originally posted by F-$
ok ska väll ta och prova i möra:eating:
Inget hindrar dig från att äta gröt vid några andra tidpunkter än på morgonen. Jag trycker ofta i mig ett par rejäla tallrikar till lunch eller innan jag går och lägger mig. Som bomull i magen.
ska prova det låter bra som fan m8 !
Jag spydde när jag kände lukten av gröt förut men min ekonomi tvingade mig att lära mig tycka om det i våras. Jordgubbssylt till gröt är smaskens! :eating: :eating: :eating:
Originally posted by palme
Jag spydde när jag kände lukten av gröt förut men min ekonomi tvingade mig att lära mig tycka om det i våras. Jordgubbssylt till gröt är smaskens! :eating: :eating: :eating:
Skulle nog äte gröt vilken ekonomi jag än hade!
Btw...har ätit micrad hg-gröt ett tag nu! Men var tidigt uppe i morse och kokade den istället! Faeen vilken skillnad!
Extremt gott!
King Grub
2003-12-17, 19:16
Originally posted by billon
Btw...har ätit micrad hg-gröt ett tag nu! Men var tidigt uppe i morse och kokade den istället! Faeen vilken skillnad!
Extremt gott!
Visst är det! Bottenskrapet speciellt - delikat! :eating:
Originally posted by billon
Extremt gott!
Iom att jag inte kunde va i samma rum som en kastrull gröt så avstog jag, men man kan göra mycket när man inte har nåt val och nu gillar jag gröt.
Überbiffen
2003-12-18, 02:41
Av allt jag stoppat i mig under mina 20 år e havregrynsgröt (rakt upp o ner) d enda jag tycker smakar skit.. dessutom riktigt jävla vidrigt ! Har ätit en hel del ändå dock.. hur som.. genom att mosa i en banan blir den svingod. Alltså precis som d flesta skrivit.. i me frukt lr nått annat !
:eating:
Har tidigare haft problem med magsår, gaser etc. Så länge jag startar dagen med en rejäl portion havregrynsgröt så fungerar "kistan" perfekt....rekommenderas därför starkt till forumets medlemmar.:thumbup:
Havregrynsgröt borde nästan få status som "förebyggande läkemedel:bow:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.