Logga in

Visa fullständig version : Fastare Kropp. Hjälp!

DeffN
2011-07-19, 15:15
Hej!

Jag har delat upp mitt träningsprogram i tre olika tillfällen, där jag tränar några delar av kroppen var för sig. Har alltså tänkt att styrketräna 3-4 gånger i veckan. Tillsammans med det här har jag blandat in löpning. Dock 1-2 gånger i veckan.

Mitt mål är helt enkelt få en fastare kropp, och få synligare muskler (alltså bli av med det överflödiga fettet som ligger ovanpå). Hur skall jag gå till väga för att nå bästa resultat? För det enda jag känner just nu är förvirring, då jag verkligen inte vet om min träning gör någon nytta till målet jag vill nå. Vilket även leder till att jag inte har en lika stor lust att träna. Jag vet även att kost spelar en stor roll in i det här. Hur ska jag äta? Vad ska minska/öka på? Tänkt även på att min budget är otroligt tight. Är 17 år och får alltså inte mer än 1050 i månaden, vilket påverkar även det väldigt mycket.

Viljan finns. Drivet finns. Intresset finns. Det enda som fattas är kunskap, och jag hoppas innerligt att någon där ute ska kunna ge mig denna kunskap som behövs så att jag ska slippa gå runt osäker, förvirrad och fundersam. Ni är välkomna att ställa frågor om det är någonting ni undrar över! Tacksam för alla seriösa svar som ges!

(Vet inte riktigt om den här tråden hamnade rätt. Någon moderator får mer än gärna flytta den, i så fall)

young_george
2011-07-19, 15:21
Läs deffguiden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881), återkom sedan med de frågor som kvarstår.

DeffN
2011-07-19, 15:47
Tackar för snabbt svar!

Läste igenom guiden. Och om jag har förstått det rätt måste jag alltså göra mig av med mer än jag stoppar i mig för att minska på fettet?

Zorban
2011-07-19, 15:55
Tackar för snabbt svar!

Läste igenom guiden. Och om jag har förstått det rätt måste jag alltså göra mig av med mer än jag stoppar i mig för att minska på fettet?
Ja, samtidigt som du försöker behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

DeffN
2011-07-19, 16:09
Ja, samtidigt som du försöker behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Okej. Då blir det av att se över kosten lite bättre. Ska jag fortsätta med styrketräningen som jag gör just nu? Alltså, att jag tränar 3-4 gånger i veckan där jag får in hela kroppen.

Är det nödvändigt att byta ut löpningen (där jag brukar hålla ett ganska lågt tempo) till något mer intensivt? Om ja, kom gärna med förslag.

Zorban
2011-07-19, 16:12
Okej. Då blir det av att se över kosten lite bättre. Ska jag fortsätta med styrketräningen som jag gör just nu? Alltså, att jag tränar 3-4 gånger i veckan där jag får in hela kroppen.

Är det nödvändigt att byta ut löpningen (där jag brukar hålla ett ganska lågt tempo) till något mer intensivt? Om ja, kom gärna med förslag.
Ja du ska absolut fortsätta med styrketräningen. Den, i kombination med ett vettigt kaloriunderskott och högt proteinintag, förhindrar att du tappar muskelmassa. Allra helst ska du träna tungt.

Du behöver inte träna konditionsträning alls för själva viktnedgångens skull. Antingen tränar du mer, eller äter mindre. Intensivare konditionsträning förbränner mer, men du kan lika gärna äta mindre. Löpning i lite lugnare tempo är ju bra för hälsan i övrigt så fortsätt med det. Eller kör intensivare om du nu inte vill äta mindre.

Eddie Vedder
2011-07-19, 16:18
Intensivare konditionsträning förbränner mer, men du kan lika gärna äta mindre. Löpning i lite lugnare tempo är ju bra för hälsan i övrigt så fortsätt med det. Eller kör intensivare om du nu inte vill äta mindre.

Det här är inte som ett svar till dig utan mer som ett tillägg. Du vet det naturligtvis redan men det kan vara värt att nämna för trådskaparens skull. :)

Att konditionsträningen är mer intensiv måste inte per automatik innebära att mer energi förbrukas. Om det genomförs lika lång tid blir ju såklart energiförbrukningen högre om intensiteten är högre men så är det ju inte alltid i praktiken. Ett kort och extremt intensivt pass gör kanske att man pressar sig spyfärdig men ändå förbrukas mindre energi än att ta en rask promenad i 90 minuter. Vidare kan även den intensivare träningen i längden vara kontraproduktiv eftersom skaderisken ökar om man går från noll till hundra.

Zorban
2011-07-19, 16:23
Det här är inte som ett svar till dig utan mer som ett tillägg. Du vet det naturligtvis redan men det kan vara värt att nämna för trådskaparens skull. :)

Nu får du det att låta som att jag är en elak människa som tar illa upp för saker... ;)

Eddie Vedder
2011-07-19, 16:25
Nu får du det att låta som att jag är en elak människa som tar illa upp för saker... ;)

Nej då, inte du. Men andra brukar ju tjuta för att jag inte lindar in allt i bomull, och tömmer smileylistan varenda inlägg jag skriver, så jag får ju passa mig nuförtiden. ;)

Zorban
2011-07-19, 16:27
Nej då, inte du. Men andra brukar ju tjuta för att jag inte lindar in allt i bomull, och tömmer smileylistan varenda inlägg jag skriver, så jag får ju passa mig nuförtiden. ;)
Folk är så känsliga. Linda in det i taggtråd! Om någon på Kolo ska tillrättavisa en så är det väl du :)

DeffN
2011-07-19, 17:15
Känns som att jag har fått lite mer kläm på det hela. Tycker ni att intervaller är någonting jag borde ge mig in på? Har på senare tid varit ganska sugen på att testa. Eller ska jag hålla mig till löpningen? Det som egentligen är avgörande för detta beslut, är vilket av alternativen som gör störst nytta för att jag kunna nå mitt mål.

Eddie Vedder
2011-07-19, 19:27
Tycker ni att intervaller är någonting jag borde ge mig in på? Har på senare tid varit ganska sugen på att testa. Eller ska jag hålla mig till löpningen?

Du måste precisera vad "intervaller" betyder. Det är knappast som att det finns ett sätt att köra "intervaller". Skriv exakt vilket pass du syftar på och vilken nivå din löpning är på.

DeffN
2011-07-19, 20:32
Du måste precisera vad "intervaller" betyder. Det är knappast som att det finns ett sätt att köra "intervaller". Skriv exakt vilket pass du syftar på och vilken nivå din löpning är på.

Det är det jag tänkte fråga er. Vilken typ av intervaller rekommenderas? Min löpning ligger knappast på någon "pro-nivå", utan snarare någonstans på "above avarge". Har noll koll inom området, så ber om ursäkt om jag verkar lite otydlig.

daloatf
2011-07-19, 20:43
Spring 1min, varva ner 1min osv. sluta när du nått önskade kcal. Eller så reglerar du allt via kosten istället. Slipper du slita.

DeffN
2011-10-16, 12:41
Länge sedan jag besökte forumet. Har nu styrketränat regelbundet under cirka 2 månaders tid. 3-4 gånger i veckan. Allting har fungerat bra, och jag har börjat märka en skillnad. Mindre fett, mer (?) och tydligare muskler. Har även ätit nyttigare, och i mindre portioner. Läskedrycker, alkohol, godis, chips och skräpmat har jag lyckats hålla mig ifrån under så gott som hela perioden. Samma sak gäller fetare mat.

Vänder mig tillbaka hit för ännu en fråga. Har haft tankarna på att inhandla mig, samt börja använda proteinpulver. Är dock inte så värst erfaren när det kommer till det här. Hur använder jag mig utav proteinpulver? Hur ofta? Vid vilka tillfällen? Kanske någon kunde ta och berätta lite mer om det. Har fått rekommendationer av att använda Whey-80. Tack!

StampChamp
2011-10-16, 12:44
Får du inte i dig tillräckligt med protein från maten så är proteinpulver ett bra alternativ för att fylla upp med protein och smidigt att ta tex efter ett träningspass, så det finns inget svar hur ofta, och när du ska använda det.

Jag brukar köra vassle på morgonen och efter träningen.

King Grub
2011-10-16, 12:58
Kanske någon kunde ta och berätta lite mer om det.

Det är vanligt mjölkprotein. Vinsten ligger i att det är enkelt, inte att det påverkar kroppen på något speciellt sätt.

CalleP
2011-10-16, 13:36
Whey-80, Kolozzeums egna tycker jag är dom två som smakar bäst. Speciellt kolos vaniljpäron, heeerreejääävlar vad gött!

DeffN
2011-10-16, 15:49
Tack! Men, vad skulle kunna klassas som "tillräckligt"? Såg nämligen ett grymt erbjudande på ************* för några dagar sedan. Dock är det slut i lager för tillfället.

EDIT: Va? Censur på grym>grossisten? *jorgen*

DeffN
2011-10-17, 13:47
Jag har även svårt att sätta fingret på vad det är jag ska satsa hårdare på i min träning. Som sagt, målet är en fastare kropp. Jag väger 58.1 kg och är 178 cm lång. För ungefär en månad sedan vägde jag runt 63 kg. Har gått ner i vikt, vilket då har resulterat i min fettminskning. Saken är den, att jag hellre skulle vilja växa, inte bli mindre, men samtidigt förlora fett. Är det möjligt? Jag kanske istället kan lägga på mig mer muskelmassa? Skulle det hjälpa om jag slänger in en bild eller två? Total förvirring.. Hjälp! :|

DeffN
2011-10-17, 20:16
Tar och bumpar. Vill gärna ha så snabbt svar som möjligt. Tack på förhand!

DeffN
2011-10-20, 00:18
Väntar på svar än. Vore evigt tacksam. Vill kunna fortsätta träningen utan att behöva ha frågor som känns i behov av att besvaras. Tack!

tossefar
2011-10-20, 01:30
Är du kille tycker jag verkligen inte att du ska minska i vikt alls, du väger ju ingenting!

Träna hårt och ät ordentligt så ska du se att kroppen blir snyggare.

Det är inte tillåtet att länka till konkurrenter, därför censureras GG.

DeffN
2011-10-20, 16:07
Är du kille tycker jag verkligen inte att du ska minska i vikt alls, du väger ju ingenting!

Träna hårt och ät ordentligt så ska du se att kroppen blir snyggare.

Det är inte tillåtet att länka till konkurrenter, därför censureras GG.

Jo, jag väger ju inte direkt mycket. Någonting speciellt jag ska äta för att få byggt så mycket/snabbt som möjligt? Protein vet jag är viktigt. Dock får jag inte i mängden jag skulle behöva. Därför har jag börjat fundera på pulver. Finns det någon sida eller tråd, kanske här på forumet som man skulle kunna läsa för kost-tips om man vill bygga?

RAUBEZ
2011-10-20, 17:35
Jag har en kompis som har lågt kroppsfett i % och har en mjuk kropp medan jag har högre kroppsfett, mindre muskler men är hårdare. Dina kroppsuppbyggnad som bestämmer det där.

http://www.proteinperkrona.se/

vicarious
2011-10-20, 18:13
Jag har en kompis som har lågt kroppsfett i % och har en mjuk kropp medan jag har högre kroppsfett, mindre muskler men är hårdare. Dina kroppsuppbyggnad som bestämmer det där.

http://www.proteinperkrona.se/

Det tror jag inte. Hur har ni mätt ert kroppsfett?

Vad exakt är "dina kroppsuppbyggnad"?

dramodur
2011-10-20, 20:05
Jo, jag väger ju inte direkt mycket. Någonting speciellt jag ska äta för att få byggt så mycket/snabbt som möjligt? Protein vet jag är viktigt. Dock får jag inte i mängden jag skulle behöva. Därför har jag börjat fundera på pulver. Finns det någon sida eller tråd, kanske här på forumet som man skulle kunna läsa för kost-tips om man vill bygga?

De flesta burkar rekommendera 3 g protein per kilo kroppsvikt, så 180 g protein per dag är rätt lämpligt. Med dina mått och en satsning på viktuppgång, med 3-4 träningspass i veckan är en kcal intag på 2700-3000 kcal per dag rätt lämpligt. Det är rätt mycket mat för den som inte är så bra på att äta så se till att äta grejer som inte mättar så överdrivet bra samt en hel del fett om du vill gå upp i vikt. Variera din kost någorlunda också.

RAUBEZ
2011-10-21, 09:51
Det tror jag inte. Hur har ni mätt ert kroppsfett?

Vad exakt är "dina kroppsuppbyggnad"?

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=579830&

http://www.innerexplorations.com/jungjpg/psy3.h14.gif

DeffN
2011-11-04, 12:08
Hej igen! Har funderat, funderat och funderat. Är fortfarande inte 100% säker på vad jag ska förbättra på. Jag har väldigt breda höfter, vilket jag inte riktigt tycker om. Jag vet att man inte kan ändra på detta, då mitt skelett helt enkelt är byggt som det är. Kan jag få det att se mindre ut, eller kanske jämna ut övre delen av kroppen lite? Hur? Jag tycker heller inte om att mina nyckelben är så synliga som de är. Trivs inte att visa mig utan tröja för fe öre. Bestämde mig för att ta några bilder och slänga in här. Får hoppas på att det då blir lättare att hjälpa till. Ber om ursäkt för de usla bilderna, tagna med en mobilkamera. Bilderna är även tagna en bit underifrån, då jag inte fick till någon bra vinkel. Tack på förhand!

http://img802.imageshack.us/img802/8279/asd44z.jpg

http://img27.imageshack.us/img27/5646/asdasdasdgwrt.jpg

willtjam
2011-11-04, 12:19
Du behöver styrketräna och käka mycket mat.

King Grub
2011-11-04, 12:32
Är fortfarande inte 100% säker på vad jag ska förbättra på.

Allt. Du är helt normal, smal och otränad. Vill du se muskulös och vältränad ut är det några år med tung, korrekt och progressiv styrketräning kombinerat med ett vettigt matintag som gäller. Det är inga "quick fixes" som kommer att göra något.

prOtotype
2011-11-04, 13:14
Börja bulka & träna tungt.

Jag rekommenderar Stronglifts 5x5.

DeffN
2011-11-05, 15:39
Nåja, okej. Bulka? Det är väl samma sak som deffa? Mycket kondition, lagom styrka, mindre kalorier? Förklara gärna. :)

willtjam
2011-11-05, 15:44
Bulka är raka motsatsen. Ligg på kaloriplus och träna tungt.

Eddie Vedder
2011-11-05, 15:55
Nåja, okej. Bulka? Det är väl samma sak som deffa? Mycket kondition, lagom styrka, mindre kalorier? Förklara gärna. :)

Först och främst är de varandras motsatser. För det andra är det ingen regel som säger att det ska vara mycket kondition. En deff kräver styrketräning, annars är det ju bara bantning. Kondition kan såklart ingå men det är inget måste.

nifo6
2011-11-05, 15:59

Deffa=underskott
Bulka=överskott

Som några redan påpekat så ska du styrketräna och äta, alltså bulka.

Stronglift är ett utmärkt program, jobbigt som satan och det ska det ju va :)

Se upp så du inte får för stort överskott bara och går upp i vikt för fort, bara jobbigt att deffa bort sen och du kanske inte fått så mycket muskler under tiden.

Det viktigaste är att du tränar hårt så får du resultat. Lycka till!!

Machop
2011-11-05, 16:39
Det kommer ta tid, men lägg på dig muskler så kommer dina problem lösa sig.
du kommer få bättre axelbredd, bättre axlar och bröst och större armar plus grövre ben som kanske jämnar ut dina breda höfter.

jag såg ut ungefär som dig för ett år sedan. har lagt på mig typ 25kg sedan dess och ser idag ut: http://imageshack.us/photo/my-images/339/1911qm.jpg/

lycka till!

edit: och muskler bygger du genom att träna hårt och >Käka mycket och proteinrikt<

DeffN
2011-11-05, 19:43
Oj. Då hade jag visst missuppfattat det hela. Bulka, säger ni. Jag är inte den bästa på att äta. Äter ofta i relativt små mängder och inte heller så ofta. Träningstiderna passar jag dock. Att ligga på överskott kommer då självklart att bli den tuffaste biten. Rent generellt äter jag relativt nyttigt. Skräpmat, chips, läsk, godis, alkohol och dylikt håller jag mig mer än gärna ifrån. Finns det några knep för att bli bättre på att äta? Något speciellt tankesätt, kanske?

Stronglifts? Vad är det för sorts övning, och hur går den till? Sökte, men fick fram en hel del olika svar.

willtjam
2011-11-05, 20:10
Här har du stronglifts: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071
Här har du tips på hur man går upp i vikt: http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
Stronglifts är inget måste, utan du kan bulka med vilket program du vill.

DeffN
2011-11-07, 19:51
Tack! Körde nyss ett stronglift-pass. Relativt jobbigt, blev svettig i alla fall. Tycker ni att jag enbart ska köra på stronglifts tills vidare, eller ska jag försöka klämma in ett och vartannat "individuellt" träningspass där jag kör igenom tex. mage/bröst eller ben/armar? Hur gör jag detta på bästa sätt i så fall?

DeffN
2011-11-08, 22:21
Någon som har förslag? :)

DeffN
2011-11-09, 00:37
Har tänkt mig någonting i den här stilen. Vet inte om det blir för invecklat, om jag kanske endast ska hålla mig till stronglifts eller inte...

Måndag - Stronglifts pass A
Tisdag - Vila
Onsdag - Valfritt styrkepass
Torsdag - Vila
Fredag - Stronglifts pass B
Lördag - Vila
Söndag - Valfritt syrkepass
Måndag - Vila
Tisdag - Stronglifts pass A
osv osv...

Kom gärna med förslag på förändringar!!

nifo6
2011-11-09, 22:27
Har tänkt mig någonting i den här stilen. Vet inte om det blir för invecklat, om jag kanske endast ska hålla mig till stronglifts eller inte...

Måndag - Stronglifts pass A
Tisdag - Vila
Onsdag - Valfritt styrkepass
Torsdag - Vila
Fredag - Stronglifts pass B
Lördag - Vila
Söndag - Valfritt syrkepass
Måndag - Vila
Tisdag - Stronglifts pass A
osv osv...

Kom gärna med förslag på förändringar!!

S-L är rätt jobbigt när du kommit upp i lite tyngre vikter så jag skulle nog köra bara det..kör armhävningar,chins och mage som står i programmet.

Men visst, har du ork kvar efter det så är det ju inte förbjudet att lägga in några isolationsövningar typ, biceps,triceps..

DeffN
2011-11-09, 22:27
S-L är rätt jobbigt när du kommit upp i lite tyngre vikter så jag skulle nog köra bara det..kör armhävningar,chins och mage som står i programmet.

Men visst, har du ork kvar efter det så är det ju inte förbjudet att lägga in några isolationsövningar typ, biceps,triceps..

Okej. Med tanke på att jag tränar hemma, och inte har redskap nog för att utöva vissa av övningarna, skulle man då kunna ersätta dessa? De redskap jag har är ett par hantlar, samt en pilatesboll. Mer redskap ska dock inhandlas så snart som möjligt. Övningarna jag tänker på är främst inverted rows, bänkpress, militärpress och chins. Kan jag ersätta dessa med andra, kanske liknande övningar för att ändå kunna träna samma muskelgrupper?

willtjam
2011-11-09, 22:54
Okej. Med tanke på att jag tränar hemma, och inte har redskap nog för att utöva vissa av övningarna, skulle man då kunna ersätta dessa? De redskap jag har är ett par hantlar, samt en pilatesboll. Mer redskap ska dock inhandlas så snart som möjligt. Övningarna jag tänker på är främst inverted rows, bänkpress, militärpress och chins. Kan jag ersätta dessa med andra, kanske liknande övningar för att ändå kunna träna samma muskelgrupper?

Om du nu ska köpa vikter, stång, ställning och bänk snart så kan du ju alltid köra armhävningar med variation istället för bänkpress. Militärpress och inverted rows (framåtböjd rodd) kan du ju göra med nåt annat tungt, som t.ex. påsar med vattenflaskor i. Chins kan du ju göra på en dörr. Se bara till att dörren håller. ;)

DeffN
2011-11-10, 00:06
Om du nu ska köpa vikter, stång, ställning och bänk snart så kan du ju alltid köra armhävningar med variation istället för bänkpress. Militärpress och inverted rows (framåtböjd rodd) kan du ju göra med nåt annat tungt, som t.ex. påsar med vattenflaskor i. Chins kan du ju göra på en dörr. Se bara till att dörren håller. ;)

Så, om jag kör framåtböjd rådd istället för militärpress och inverted rows, kommer jag då komma åt samma muskelgrupper? Fungerar det bra att göra med hantlar?

willtjam
2011-11-10, 01:25
Sorry, jag blandade ihop inverted row och framåtböjd rodd.
Här är inverted row: http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BWSupineRow.html
Här är framåtböjd rodd: http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html
Här är militärpress:http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/BBMilitaryPress.html

Där ser du även vilka muskler som tränas och så ser du vad som kan göras med hantlar.

DeffN
2011-12-10, 19:38
Känns underbart när man väl börjar se, men framför allt känna av resultat. Tycker det är riktigt roligt och jag njuter av varje sekund. Har även lärt mig äta mer än jag klarade av innan, och håller allt som oftast mina träningspass. Dock måste jag bli bättre på vilan. Mer sömn skulle inte skada.

Nu undrar jag en sak angående mina höfter, samt nyckelben. Tycker själv mina höfter är väldigt breda och utstickande, vilket jag inte riktigt gillar. Finns det något sätt att "träna bort" det här? I alla fall så att de ser ut att vara mycket mindre. Samma sak gäller nyckelbenen. Eller är det ännu en liten, onödig detalj som man egentligen inte skulle behöva bry sig om, utan att det lär fixa sig med tiden.

Ber om ursäkt för en väldigt slarvigt skriven text. Har nämligen bråttom, så hinner inte rätta till eller kontrollera eventuella fel. Tackar och bockar på förhand!

DeffN
2011-12-12, 17:51
Känns underbart när man väl börjar se, men framför allt känna av resultat. Tycker det är riktigt roligt och jag njuter av varje sekund. Har även lärt mig äta mer än jag klarade av innan, och håller allt som oftast mina träningspass. Dock måste jag bli bättre på vilan. Mer sömn skulle inte skada.

Nu undrar jag en sak angående mina höfter, samt nyckelben. Tycker själv mina höfter är väldigt breda och utstickande, vilket jag inte riktigt gillar. Finns det något sätt att "träna bort" det här? I alla fall så att de ser ut att vara mycket mindre. Samma sak gäller nyckelbenen. Eller är det ännu en liten, onödig detalj som man egentligen inte skulle behöva bry sig om, utan att det lär fixa sig med tiden.

Ber om ursäkt för en väldigt slarvigt skriven text. Har nämligen bråttom, så hinner inte rätta till eller kontrollera eventuella fel. Tackar och bockar på förhand!

Någon? Tar och bumpar upp inlägget. :)

vicarious
2011-12-12, 18:21
Någon? Tar och bumpar upp inlägget. :)

Nä du kan inte direkt träna så att ditt skelett ser annorlunda ut.

DeffN
2011-12-12, 18:25
Nä du kan inte direkt träna så att ditt skelett ser annorlunda ut.

Det förstår jag. Skelettet är som det är, och så får det förbli. Men vad skulle jag kunna träna mer på för att dölja höfterna/nyckelbenen så mycket som möjligt?

vicarious
2011-12-12, 18:26
Det förstår jag. Skelettet är som det är, och så får det förbli. Men vad skulle jag kunna träna mer på för att dölja höfterna/nyckelbenen så mycket som möjligt?

Använda kläder? :D Tror inte det finns så mycket du kan göra. Större muskler runtomkring kanske ger ett bättre intryck.

DeffN
2011-12-12, 18:43
Använda kläder? :D Tror inte det finns så mycket du kan göra. Större muskler runtomkring kanske ger ett bättre intryck.

Hoho, lustigt. ;) Jo, tänkte faktiskt samma tanke. Större lår eller överkropp kanske får höfterna att se mindre ut? Nyckelbenen då. Större bröst/axlar kanske?

Tiro
2011-12-14, 21:24
Jag personligen tar bara protein efter styrketräning men tar även ZMA innan läggdags :)!

Haha ojdå, tror jag missade ett par sidor av tråden, men nu vet du ;)