Visa fullständig version : vatten, kolhydrater?
Tjena. Har på senaste tiden halv-deffat lite. Gått ner ett par kg, ser inte så mycket skillnad på kroppen men på vågen ser jag verkligen skillnad. Styrkan har hängt med hyfsat bra under tiden jag gått ner och så, tror nog jag har behållt rätt mycket av musklerna. Men vikten skiljer sig sjukt mycket! Kan detta ha något med att jag inte käkar lika mycket kolhydrater nu? Kolhydrater binder vatten eller hur är det?
Tjena. Har på senaste tiden halv-deffat lite. Gått ner ett par kg, ser inte så mycket skillnad på kroppen men på vågen ser jag verkligen skillnad. Styrkan har hängt med hyfsat bra under tiden jag gått ner och så, tror nog jag har behållt rätt mycket av musklerna. Men vikten skiljer sig sjukt mycket! Kan detta ha något med att jag inte käkar lika mycket kolhydrater nu? Kolhydrater binder vatten eller hur är det?
Musklernas energilager - glykogen - har minskat, eftersom det inte finns lika mycket energi att tillgå till längre. Glykogen binder vätska. Det är en av anledningarna.
Första stora skillnaden när man inleder en viktnedgång kommer under cirka två veckor från startdatum. Den minskningen är till största del vätska. Därefter planar det ut sig och minskningen blir lite mindre under nästa tidsperiod, osv. Därför kommer man också gå upp något kilo när man börjar äta normalt igen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.