Visa fullständig version : Övervikt, viljan och motivation?
Hej allesammans
Jag är i dagsläget 24 år och är 196 cm lång men vikten ligger aningen högre än jag vill.. ca sådär 40-50 kilo. Jag väger i dagsläget runt 150 kg (I skrivande stund 148.5 men brukar cirkulera 150kg).
Mitt stora problem är motivationen och det blir väldigt sällan att jag faktiskt tar mig i kragen och gör något. Det jag försökt göra är t.ex ut och gå på morgonen (Vakna, ta en kopp kaffe, ut i 40-50 min, sen frukost). Men även om det är skönt just den gången att komma ut ur duschen innan jobbet och känna att man har gjort något så räcker inte det riktigt för nästa morgon.
Viljan har jag och viljan ligger väldigt mycket i att bli hälsosammare för att se bättre ut och må bättre. Dock ligger även en större del av träningsviljan i (Dumt är det och det vet jag men tyvärr är det så...) förhoppningen att hitta en framtida relation t.ex vilket jag känner i dagsläget inte är ett alternativ p.ga mitt nuvarande utseende. Jag vet mycket väl att detta är en stor del av att jag inte kommer ut på morgonen eller varför jag inte bara låter bli och dricka en cola, äta chips osv eftersom viljan att träna för "andra" än mig själv inte riktigt fungerar "in the long run".
Några saker, jag har en Whiplash skada sedan 1997 (seriekrock på motorväg) och har därför en del problem med nacke/axlar vilket gör att jag snabbt blir trött i nacken om jag t.ex kör intervall i en backe (springa upp, gå ner). Samt att jag har dragit mitt vänstra knä åt helvete 2 gånger så jag måste försöka börja mjukt. När det kommer till nack/axel problemen så är det något jag kör med vikter hemma för att hålla lite koll på men knät är värre och tyvärr så går ju självkänslan ner i marken p.ga övervikten och jag har därför inget intresse i att t.ex simma för att undvika för mycket tryck på lederna.
Det jag undrar är då vad ni kan tänkas ha för tips? Vad ska jag tänka på, vad ska jag undvika, HUR SKA JAG TÄNKA? I dagsläget är jag helt uppgiven och blir bara mer och mer deprimerad runt detta och jag måste försöka komma ur det på något sätt. Så vilka tips ni än må ha, hårda, elaka eller vad som helst så skulle jag verkligen uppskatta all hjälp jag kan få.
Tack på förhand! :)
Det första du borde göra är att reglera kosten och läsa på lite om att gå ner i vikt.
Läs denna tråd, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Sedan kan du börja med lite lätt styrketräning. Någon form av intervaller eller motion behöver du inte. När du har gått ner i vikt kommer du kunna ta lite mer promenader.
Med viktnedgången kommer självkänslan.
Spartansk
2011-07-18, 22:19
Lite motivationstips:
* Titta på bilder av hur du vill se ut. En gammal klassiker som faktiskt funkar.
* Föreställ dig situationer där det kommer vara som svårast att vara motiverad, och fundera ut hur du ska tänka/reagera i dessa situationer. T ex: Vad kan få dig att gå upp ur sängen på morgonpromenad när klockan ringer och du helst av allt vill ligga kvar? Vad kan få dig att säga nej till en extra öl när polarna bjuder? Vad kan få dig att säga nej till en extra tårtbit när mormor bjuder? Jag har nämligen märkt, på mig själv, att man ofta fattar träningsbeslut när man är som mest motiverad. Man kanske precis har sett Fight Club eller 300 och känner att inget i världen kommer hindra en från att få tvättbrädemage, nu jävlar ska jag deffa tills rutorna sitter. Man glömmer lätt i sådana lägen hur det känns att vara omotiverad. Då gäller det att fantisera lite och komma på strategier.
* Skaffa realistiska mål. Lova inte dig själv att springa en mil om dagen i ett år. Se ovanstående punkt.
* Skaffa strikta vanor som du inte får bryta. Om du har bestämt dig för att "röra på dig mer" kan du ligga i soffan hela lördagen, du kan ju bara tänka att du ska röra dig mer någon annan dag. Men om du bestämt dig för att "promenera en halvtimme varje dag" kan du inte ligga i soffan en hel dag utan att bryta ditt löfte till dig själv.
* Låt inte dina träningsmål hindra ditt sociala liv. Ett tag deffade jag stenhårt i veckorna och festade på helgerna. Både deffen och festandet gick bra.
* Läs på. Det är lättare att göra något om man vet varför man gör det, och att vara påläst minskar risken för att du går på motivationsknäckande träningsmyter, som att man måste äta var tredje timme.
* Jobba med andra delar av dig själv än just kroppen. Detta är SUPERVIKTIGT om du vill ha en relation. Personlighet är a och o här. Det finns 150-kiloskillar som är jättepopulära hos tjejerna, medan andra, som jag själv till exempel, anses snygga av de flesta, men kan ändå inte få någon tjej eftersom det fattas saker personlighetsmässigt.
Skaffa dig roliga hobbyer, träffa folk, skaffa vänner, bli bättre på saker och ting, lär känna dig själv, utvecklas. Du kommer INTE få en tjej bara genom att skaffa dig en Brad Pitt-kropp.
Nu har jag använt versaler två gånger, och jag använder aldrig versaler förutom i början av meningar eller namn annars. SÅ viktigt är det.
Kör hårt! :thumbup:
För motivation kan jag rekommendera denna journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4584180
Han håller på med en viktnedgång från 130kg och är nere någonstans mellan 90-100kg i dagsläget, finns fler här på forumet som också gjort liknande saker och att börja skriva journal kan kanske hjälpa då du säkert kommer få läsare och personer som ger dig tips och hjälper till att motivera dig!
Lycka till!
Jag befann mig i en liknande sits för ca 6 år sen, gick ner ca 43kg.
Om du börjar med att ändra kosten och gå ner på det så kommer motiviation av sig själv när du börjar få resultat. Dels blir du peppad av resultaten och dels kommer din kropp svara med mer energi och lust.
Du behöver altså inte träna eller anstränga dig fysiskt för att gå ner nu men du kommer vilja göra det i ett senare skede när du har gått ner en del. Gillar du promenader är det såklart ett plus men inget måste.
Eftersom du har en kraftig övervikt så behöver du inte tänka så mycket på styrketräning just nu, men senare är det ett bra komplement till nedgången om du vill få ett bra slutresultat.
Kosten är A och O, läs tråden som daloatf länkade.
Förändra inte hela livet över en natt, då tröttnar du troligtvis. Utan gör små förändringar efterhand. Försök att få ditt "nya hälsosamma liv att bli naturligt, inte ett måste". Du skriver själv att du har försökt att köra morgonpromenader på 40-50 min, men att det inte blir något långvarigt. Försök då att få in en rutin med promenader på 25-30 min istället. Kommer du bara igång och inser att du gillar det (som du skriver att du egentligen gör), så kommer du troligtvis öka på längden efterhand. Detta ger betydligt mer motion, än en promenad varannan vecka på 40-50 min. Du skriver att du äter chips och dricker kola, det är det fler som gör, men istället för att göra det flera ggr i veckan, så gör det en gång, istället för en hel chipspåse, nöj dig med en halv, istället för att hänga framför TVn 4 timmar/dag, nöj dig med 3,5 timmar (då har du en halvtimme "över" till träning),osv... Gäller att få nya rutiner. Är du svag för "onyttigheter", köp inte hem så du har skafferiet fullt. Många bäckar små, och tillslut har du förändrat ditt levnadssätt, och kan inte tänka dig att leva som du gjort tidigare.
Bra tips från Rolv, beteénden kan ju vara svåra att ändra, om man gillar att småäta och dricka sött så kan man ju som Rolv säger skära ner på det utan att utesluta helt alternativt försök byta ut det du gillar mot andra alternativ t.ex. cola mot cola zero, chips mot någon knaprig grönsak att tugga på. Substitut kan ibland funka om man tycker det är svårt att abrupt bli av med en vana, ungeär som nikotinplåster. :)
Reaper123
2011-07-19, 08:28
Här har vi en som varit i din sist. För drygt 2.5 år sen vägde jag en bit över 140kg på mina 184cm. Idag väger jag under 90kg och kan säga att det är som dag och natt vad gäller välmåendet!
Mycket välskrivet av Spartansk och har inte så mycket att tillägga, för jag vet bara vad som fick mig att tänka om och alla är vi olika! Men alla kan om man vill, det får man inte glömma bort!
Som motivationsboost bjuder jag på denna bild jag tog för nån månad sen...
EDIT: Normalt anti "snabba genvägar", men vlcd-diet är trots allt en väldigt bra kickstart på en viktnedgång. Med din övervikt bör du dock rådfråga doktor först! Sen måste du såklart lära dig leva normalt med vanlig mat, för annars trillar kilona tillbaka när du avslutat vlcd-dieten!
Tack för alla svar! Kul och se att det är ett aktivt forum man har hamnat på! :)
Det som är grejen är att tidiga tonåren hade jag "surfar" kropp med magrutor o skit men det ramlade ju bort som sagt :P Så att jag mår bättre vid en lägre vikt är det ingen tvekan om (Jag har vägt 169.7 kg som mest) och på ca 30 dagar nu har jag tappat 5-6 kilo redan på det lilla jag gjort och jag märker stor skillnad på bara det (inte bara välmående utan småsaker som att jag börjar få tillbaka min balans).
Men som sagt det är just motivationen som är problemet, jag kan bli väldigt motiverad utav diverse videos te.x (en av mina favoriter är: http://www.wimp.com/beinspired/) men att det verkar inte riktigt räcka för att jag ska fortsätta träningen efter första 2 veckorna.
Kolla över kosten är något jag verkligen behöver göra och jag undrar lite hur man ska tänka? I dagsläget är det kanske en dag i veckan jag ens äter något till frukost (och det blir väl 2-3 mackor och ett glas mjölk typ) och sen äter jag något till lunch och sen blir det middag och säkert ett par mackor på kvällen. jag märker dock att om jag äter något till frukost så är jag oftast inte lika hungrig under dagen/kvällen och att jag då inte äter något efter middagen. Problemet är att jag har väldigt svårt att äta frukost (äta över huvud taget en stund efter jag vaknat). några tips på bra frukost som är lätt att äta? All-Bran med filmjölk är inte en stor hit bara så ni vet :)
Sedan, tips på övningar man kan göra hemma? :)
Och Reaper123, Bra jobbat! :D
Springer
2011-07-19, 10:06
Okej, detta kanske är fel metod,men jag tycker(tror?) den funkar för mig. Jag är en sådan som haft väldigt svårt att bara äta en halv chokladkaka. "bara en bit till" är mitt mellannamn.
Så nu har jag börjat räkna kalorier, och dra av för min träning. Jag vet hur mycket jag måste/får äta för önskad viktnedgång. Jag tenderar då att "spara" kalorier till kvällen,så jag vet att jag kan äta tre syltkakor till kvällskaffet och kanske dricka en folköl och ÄNDÅ klara min kaloribudget. Slipper då dåligt samvete.
En del säger säkert att detta inte är ett hälsosamt förhållande till mat och träning, och kanske de har rätt. Men det har hjälpt mig. Om jag kan återgå till att äta mer okontrollerat när min målvikt är uppnådd är en annan fråga.
Edit: Och eftersom frågan om frukost kom upp, jag äter bara frukost om jag tränat innan. Har också haft svårt att äta frukost, men framförallt tycker jag att jag bara blir hungrig av att äta.
Jag tror inte att det är din vana att inte äta frukost som har tagit dig till nästan 170 kg. Försök få ett hum om vad som är bristerna i din kost, det som innehåller mycket energi. Läsk, godis, chips, för stora portioner, mycket fet mat osv. Vad tror du själv är orsaken till din övervikt (du behöver inte svara i tråden om du inte vill, men var brutalt ärlig mot dig själv) och hur kan du ändra den vanan/de vanorna?
Dessutom har du ju redan tappat vikt, så du gör ju något rätt nu. Fortsätt på den banan.
Om motionen bara blir en massa Måsten och Borden så fokusera på kosten om det känns lättare. Du måste inte promenera på morgonen. Gör det när du känner för det. Jag gillar att lyssna på intressanta pod-sändningar när jag går. Passa på att lyssna på en ljudbok eller en dokumentär eller bra musik.
Och lycka till, jag tror att det är ett bra steg bara att ha hittat hit till Kolozzeum och att du bestämt dig för att ta tag i saken.
Som folk säger, du kan antingen gå ner i vikt via kosten, eller via motionen, eller en kombination av båda. Om du vet mig dig att du inte orkar motionera varje dag så får du anpassa kosten. Det kan suga i början att skippa godis/chips/mackor osv, men man vänjer sig.
Huruvida man behöver frukost osv, samt hur många mål man äter, kan man rätt lätt vänja sig vid. Om du inte gillar att äta frukost, gör inte det. Om du upplever att det får dig att äta mindre till lunch, vänj dig vid frukost :)
Vid din vikt går det riktigt snabbt att gå ner i början, så om du bara kör ett litet tag så kommer du få resultat, vilket boostar motivationen.
En bra journal och tillhörande blogg om du vill bli inspirerad och få tips är:
http://forum.body.se/showthread.php?t=130003
Hans situation kanske inte var riktigt likadan som din, men han har ändå kommit sjuukt långt på knappt ett år.
Låter som att det blir många mål och många mackor, dra ner på antal mål och skippa mackorna. Smörgåsar är ju oftast sånt som slinker ner lätt utan att man har någon koll på hur mycket man äter, bröd, smör och pålägg det blir en del kalorier per macka!
En sak jag glömde skriva är även att jag är rökare. Hur ser man på det träningsmässigt? Är det viktigare att komma igång och sedan sluta röka eller ligger fokusen på att ge upp rökningen först? (Ja.. jag vet, har mycket som går emot :P men det ska gå! På något sätt:))
Rökning om något ska ju hämna aptiten och uppreglera metabolismen något, inte för att det är hälsosamt i övrigt. Du får prioritera det som känns viktigast för dig, kanske blir lättare att ta itu med rökningen om du lyckas bra med viktnedgången? Tänker då framförallt på att hantera abstinensen.
Reaper123
2011-07-19, 12:22
En sak jag glömde skriva är även att jag är rökare. Hur ser man på det träningsmässigt? Är det viktigare att komma igång och sedan sluta röka eller ligger fokusen på att ge upp rökningen först? (Ja.. jag vet, har mycket som går emot :P men det ska gå! På något sätt:))Självklart bra att sluta röka för din hälsa, men risken är att du får en jävla aptit för annat om jag nu ska lita på dom i min omgivning som slutat röka och har 0 karaktär gällande småätande! Tror vardaglig motion + bra kost väger upp för riskerna med rökandet just nu... men trappar ner med rökandet och sedan sluta helt låter ju iaf som en bra medelväg?
Ang frukost: Tycker du ska försöka lära dig äta flera små mål uppdelat på dagen, vilket bör minimera småätandet av det "onyttiga"! Kvarg/kessela (<1% fett) är verklige kanon som frukost, mellanmål och rentav efterrätt! :)
Såg att nån skrev att man ska försöka komma på varför man blivit så stor som man blivit och kan lika gärna dela med mig av mina tankar jag har kring varför jag blev tjock: https://www.flashback.org/sp28865906
Detta är absolut något alla borde försöka göra, för fan vilken aha-upplevelse det blev för mig iaf!
Om du inte gillar frukost kanske kan leangains / periodisk fasta vara nåt för dig.
Grundpelaren är att man fastar i 16 timmar per dygn. Under fastan är det tillåtet att dricka vatten, tugga sockerfritt tugummi, dricka light/zero läsk och ta koffein/dricka te. Så länge det inte innehåller någon energi.
Man äter under ett ät fönster vanligtvis mellan 12:00 – 20:00 eller 13:00 – 21: 00, 8 timmar där man kan äta och 16 timmar där man kan sluta tänka på mat.
Och som Ronn sa, skippa mackorna. Dålig mättnad och mycket kalorier.
Bra initiativ Vihral, du visar att du har viljan.
Jag har testat alla dieter jag hittat genom åren. Det som funkade för mig var att räkna kalorier. När man väl börjar lära sig hur mycket ONÖDIGA kalorier saker innehåller blir man plötsligt mycket mer försiktig med vad man stoppar i munnen och börjar istället tänka sig för och prioritera.
Ta reda på din dagliga energibehov (Googla: räkna ut BMR) och lägg dig mellan 500 till 1000 kalorier under din energibehov beroende på hur mycket vikt du vill gå ner varje vecka.
Man brukar säga att ca 7000 kalorier är 1 kg kroppsfett, alltså äter du 1000 kalorier mindre varje dag (1000 kalorier x 7 dagar = 7000 kalorier) går du ner 1 kg varje vecka. Tänk på att inte ha brottom, att gå ner för snabbt är inte bra!
Om du motionerar under dagen får du lägga på (äta) de kalorierna du bränt under motionen. Så om du är super sugen på till exempel en Coca Cola (33cl innehåller ca 140 kalorier) ut och gå 30 min, bränn kalorierna först, sedan på väg hem kan du handla din Coca Cola och njuta av den med gott samvete!
En sista sak att tänka på är att du även bränner muskler när du ligger i energiunderskott, så se till att träna iaf ett par gånger i veckan för att minimera muskelförlusten.
Om du bor i Malmö får du jättegärna följa med mig på promenader :) Annars skicka ett PM om det finns något jag kan göra för att hjälpa dig.
Lycka till.
hoppar in i tråden lite om det är ok (:
Läser lite tips och inspireras lite själv också, är ca 182cm och väger just nu 102.8kg (har varit uppe i 130kg).
Påbörjat LCHF igen och ska snart lägga till lite styrketräning, skönt se att man inte är ensam i denna kamp.
HEJJA DIG!
Det första steget har du tagit genom att söka informationen. Tyvärr så är det enda sättet att komma ner i vikt att ge fan i att äta så mycket. Det är en hård sanning för oss tjockisar. En fördel dock är att kondition inte är det som får dig att gå ner. Vilket har räddad mig mycket eftersom jag hatar att springa och motionera.
Styrketräning är bättre än konditionsträning om man vill behålla musklerna. Men som sagt, skall du gå ner i vikt så får du dra in på maten helt enkelt.
Sätt dig ner och gör en planering. Jag gjorde så att jag slutade äta 2-3 portioner varje gång. 1 portion vid varje måltid, som såg "normal" ut.
Sedan slutade jag dricka läsk, alkohol och småäta saker hela tiden. Du kommer i början inse hur jävla ofta du har något i matgluggen. Det är helt stört.
Sedan gjorde jag en journal här, startade en blogg och för sedan 1 år tillbaka uppdateringar med mått och foton. Man får extremt mycket pepp på detta forum och via min blogg får jag också mycket peppande kommentarer. Allt sådant hjälper till. Genom att slänga sig ut och blotta sig så blir ett misslyckande inte ett alternativ, så är det för mig i alla fall.
Ett stort lycka till önskar jag dig och vill du ha stöd eller tips hör gärna av dig så skall jag hjälpa dig så gott jag kan utifrån det jag lärt mig.
-Ronn:
Mjoo, tror jag tänker försöka satsa lite mer på att komma igång först innan jag tar itu med rökningen. Känns lite som att rom byggdes inte på en dag och då jag redan i dagsläget har väldiga problem med att motivera mig till att komma igång med träningen så känns det inte så lovande att försöka ändra den delen av mitt liv samtidigt som rökningen vilket lär resultera i att jag ger upp båda.
-Reaper:123
Hmm Varför jag blev tjock.. Intressant, vi testar så får ni kasta frågor och kommentarer till mig angående min "lista" :)
1. Flytt i tidiga tonåren. 8-13 års åldern var mitt liv Skating. Inlines för att vara specifik. Det var allt jag gjorde, vaknade, skatade, skola, skatade sov. Jag hade magrutor och konditionen var helt perfekt (En sjuhelvetes balans hade jag också). Sedan flyttade vi, tappade kontakt med gamla kompisarna, fick inte direkt nya kompisar dit vi flyttade och började spendera tid vid datorn.
2. Datorn... den förbannade jävla datorn (Jag jobbar för övrigt inom serviceyrke som kundtjänst(Telefon) för ett stort hemelektronikföretag).. Datorn blev min värld så att säga. Spelandet tog över det mesta av tiden och Cola och chips/godis vart ju något som snabbt överbemmande dom magrutor jag en gång hade.
3. gick genom högstadiet och gymnasiet som mobboffer vilket inte direkt hjälpte självkänslan vilket då bidrog till "Eh screw it, i want candy"-mentalitet..
4. Arbetslös i 2 år efter gymnasiet (2008-slutet av 2010) hjälpte inte direkt heller depressionen vilket ledde till lite mer vikt. Började praktikplats på en flyttfirma sommaren 2009 och förstörde ryggen (jag är envis som ett as så jag gick till läkaren, vart tillsagd att sluta, sa nej jag vill inte, jobbade lite till och sen fick jag sluta andra gången läkaren sa till mig). Och då vart det ännu lite mer efter det.
5. Skaffade körkortet 2007.. Hjälpte garanterat inte vikten då jag knappt tar mig någonstans alls utan bil.
6. Försökte köra lite Thaiboxning ett tag men förstörde ju bara lederna mer när jag är så envis som jag är (slutar oftast inte ett träningspass som jag väl startat förens jag är mer eller mindre död :P) så gick det inte så vidare långt heller.
-Daloatf:
Bra länk i första inlägget, mycket bra läsning! Samt i ditt senaste inlägg vet jag inte om det skulle fungera bra för mig då jag blir väldigt ehm "otänksam" om jag är hungrig och det blir då gärna lite mer än vad jag egentligen behöver.
-Soulie:
Du är varmt välkommen! :)
Hejja hejja! :)
-Nykropp:
Jag har läst lite i din journal och är väldigt imponerad över det du har åstakommit så här långt och önskar dig all lycka i framtiden! Det som är svårt är ju att jag är en så jävla social person att spendera kvällar till att träna eller liknande är väldigt svårt då det väldigt ofta blir en öl eller god middag. Men jag antar att det handlar om en del prioriteringar. Sen är det väl så att en öl eller två ibland inte är hela världen det är ju när det blir varje dag som det kan ses som för mycket. Det är nog den sociala delen av ätandet/drickande som blir svårt. Samt är jag väldigt fast i "Husmanskost" så att säga. blir mycket pasta och korv m.m. så tar jättegärna tips på kosten. T.ex jag har ett väldigt stillasittande jobb så vad kan vara bra till frukost, lunch, mellanmåla, middag osv + träningen?
Och till er alla som skriver, tack för all hjälp och dom positiva och konkreta svar jag fått än så länge och jag hoppas verkligen att det fortsätter så! :) Man blir ju lite taggad bara på den respons man får här! ;)
Det jag ser när jag läser din lista av orsaker till att du blev tjock är att du ingenstans säger "för att jag..." utan det är utomliggande orsaker. Alla de saker du nämner är självklart bitar i pusslet, men du själv är den största pusselbiten. Det handlar inte om att skuldbelägga utan att se vad du kan påverka. Hur du hanterar situationer som arbetslöshet och att inte kunna fortsätta med en aktivitet du går sönder av tex.
Inge Enveten
2011-07-19, 14:40
Text
Riktigt bra inlägg. Plus ett på varenda bokstav.
Du är precis som jag var i början. Hittade tusen orsaker till varför man inte skulle hinna träna eller ändra sitt liv. Slår du upp social i svenska ordboken kommer du hitta en bild på mig. Det betyder inte att jag inte kan ändra mitt liv. Det handlar om hur mycket du äter, inget annat.
Så hinner du nu omöjligt att träna får du helt enkelt lägga all fokus på kosten då. Du kommer gå ner i vikt men kommer också tappa en del muskler. Det är därför man styrketränar, för att minimera muskelförlusten kontra fettet. Men ner i vikt går du även utan träning.
Menar du på fullaste allvar att du varje kväll är utbjuden till någon, har någon hembjuden på middag eller pratar vi social framför datorn här? Innan jag la om mitt liv drack jag bärs framför datorn 4-5 dagar i veckan. Inga mängder men 2-3 stycken kanske per kväll.
Idag dricker jag eventuellt lite på helgen eller inget alls.
Du säger att du inte hinner träna? Ett träningspass tar ca 1,5 timme eller mindre. Jag fick göra så att jag gick till gymmet innan jobbet när jag började. Jag var där strax innan 06.00. Nu har mina arbetstider ändrats så nu kan jag gymma vid 10.00.
Prioritering. Skit i den där jävla serien du sitter och slötittar på medan du äter. Gå och lägg dig och gå upp tidigare och ta dig till träningen.
Det finns alltid massa ursäkter...
Vad gäller kosten. Husmanskost är det absolut inget fel på. Det är mängden det är fel på. Jag äter ofta korv med hög kötthalt med broccoli och ungstekt potatis. Men jag äter en portion, inte 4 paket.
Du kan lägga en chokladkaka på tallriken och få 800kalorier, eller så fyller du den med grönsaker och kött och får ut mängder med mat för samma antal kalorier.
Och det viktigaste, DET KOMMER TA TID!!!
Det går inte på 2 månader. Jag har mitt projekt planerat på 2 år minst innan jag är där jag vill.
Dock kommer du rasa i vikt som en galning den första tiden. Jag tappade 12kg första två månaderna. Sedan lugnar det ner sig. Men i början kommer du märka stora förändringar.
Massor av bra text! :)
Riktigt bra inlägg och just det där med att kolla på bilder av människor som jag VILL se ut som är något jag har gjort en del men det är väldigt svårt också då det på samma gång ger en "fan så vill jag se ut"-Känsla så ger det även en "alltså det går inte"-känsla på samma gång. Men jag ska gå igenom din lista lite mer och försöka tänka till. Lär väl gå ett par dagar med diskussioner på detta forum sen får vi se vad jag kommit fram till kan tänkas fungera för mig i min situation.
Helt fantastiskt vilken respons man får här! underbart! :)
Man behöver inte göra så stor grej av det hela. Det enda du behöver göra är att äta mindre och bättre helt enkelt. Äter du rätt saker kommer du nog inte gå hungrig. Låt det ta tid.
Man får man helt enkelt acceptera att livet kanske inte blir riktigt lika roligt i början. Klart det är trist att käka kvarg/kyckling/grönsaker och dricka vatten när folk sitter bredvid med pizza och öl. Sedan kommer du antagligen vänja dig vid att äta mindre och må bättre, både hälsomässigt och psykiskt, och då blir det lättare. Du kommer garanterat inte ångra dig när du ser tillbaka.
Du behöver inte lägga överdrivet med tid på att träna. Ett pass behöver inte ta mer än 45 minuter, några gånger i veckan. Det finns inga ursäkter för att en 24-åring inte har tid att träna :) Jag har själv haft ursäkter för det i nästan hela livet. Samtliga var dåliga :) Den som i efterhand nog var sämst var "jag ska först gå ner i vikt så jag kan börja styrketräna sen och musklerna syns". Ångrar bittert att jag inte började träna från första dagen när jag gick ner i vikt.
I deff-guiden som någon länkade till finns tips på bra mat.
Så där har du alla uppradade, jag ha använt dom alla. Min favorit var jag har alltid haft en dålig rygg. Faktum är att det har jag inte alls, jag har haft en otränad rygg. Inte alls samma sak.
obdd31Q9PqA
Får man fråga vart du bor vihral?
Vore kul om man kunde hitta någon/några att kämpa tillsammans med o gärna på samma gym (:
mattilainen
2011-07-19, 22:04
det är bara att inse att det går om man vill. Tycker det är grymt att du tagit dig i kragen iaf :) Bara komma på tanken är ett bra stort steg!
Jag gjorde samma. vägde väl 120 kg och gick ner till 90 :) Kommer kika in och skriva mer någon annan dag, ska lägga mig nu. Önskar dig lycka till!
Får man fråga vart du bor vihral?
Vore kul om man kunde hitta någon/några att kämpa tillsammans med o gärna på samma gym (:
Jag bor i Uppsala så det är ju en bit till Skellefteå ;P
Lychgate
2011-07-20, 09:57
Många bra tips i tråden. Enklast att säga om kost, träning etc är Gör det bara så vänjer du dig. Det kommer ta tid men värt det i slutet.
Tänk även på att inte gå för fort ner, löshud är skitdrygt. Gick från 132kg(vägde max 148) - 92 på ett år. 1.5 år sen dess och det är fortfarande hängigt, även om jag ligger på samma vikt. Ta pauser som du känner att det blir för sladdrigt och fortsätt att träna under tiden, hjälpte mig iaf. :)
Någon som kan ge något bra tips på vart man kan få reda på ett ungefärligt kalori innehåll i vardagliga produkter? Så man kan se lite ungefär hur"vanlig" mat ser ut kalorimässigt? tänkte börja kolla runt lite och lägga mycket fokus på kost till att börja med :)
Lych, Sladdrig hud kan inte vara kul men vad finns det för alternativ osv för att både undvika och även om man nu råkar ut för det fixa det i framtiden? har du kollat något på operation för att få bort hud osv eller finns det andra alternativ?
Reaper123
2011-07-20, 12:07
Någon som kan ge något bra tips på vart man kan få reda på ett ungefärligt kalori innehåll i vardagliga produkter? Så man kan se lite ungefär hur"vanlig" mat ser ut kalorimässigt? tänkte börja kolla runt lite och lägga mycket fokus på kost till att börja med :)
Lych, Sladdrig hud kan inte vara kul men vad finns det för alternativ osv för att både undvika och även om man nu råkar ut för det fixa det i framtiden? har du kollat något på operation för att få bort hud osv eller finns det andra alternativ?När du säger vanlig mat vet jag inte om du menar specifika ingredienser eller färdiga måltider. Hur som helst hittar du ingredienser här:
http://www7.slv.se/Naringssok/?epslanguage=sv
och en smidig räknare som har en hel del varor:
www.raknakalorier.se
Sladdrig hud är nog svårt att undvika om du inte har tur med generna, operation är normalt sista utvägen om man har allt för mycket bristningar! Ska själv på en konsultation inom en snar framtid och ska bli intressant och se vad dom har att säga om min påse på magen!
Lychgate
2011-07-20, 12:19
Känns som omega-3 och bra fett i maten hjälper till med att det ska dra ihop sig. Annars är det bara att ge det tid. Att bygga upp underifrån med muskelmassa hjälper självklart med.
Gå ner och ligg viktstabilt i etapper under deffandet. I armhävnings positionen hade jag väldigt mycket löshud för 1.5 år sen, runt 12 cm. Nu är det runt 5 och en mycket mindre påse. Samtidigt är jag mindre runt midjan men vikten är den samma.
Lychgate
2011-07-20, 12:48
Försökte kopiera en posering av en bild för nästan 1 år sen. Förhoppningsvis ser ni påsen på förebilden ordentligt och hur bra den dragit ihop sig. Tänk inte på operation förens ni gett det minst ett år av träning och bra kost på energi balans. :)
Bild 1: 2010-08-28, 92.9 kg
Bild 2: 2011-07-20, 92.5 kg
http://i1040.photobucket.com/albums/b401/Lychgate/Lychie.jpg?t=1311162135
Jag ser problemet med sladdrig hud så här. Hellre sladdrig hur och hälsosamt levene än fetma och dö i förtid.
Oftast är det dock fett som är kvar bara svårt att bli av med, skulle det bara vara hud utan fett skulle det bara hänga rakt ner.
Kan ta väldigt lång tid att bli av med om man har otur, har samma problem själv men blir sakta bättre med tiden.
Jag bor i Uppsala så det är ju en bit till Skellefteå ;P
50min med flyg, inga problem eller? :thumbup:
ska försöka ta mig i kragen och börja köra BJJ igen, det är en jättebra träning för alla kroppar/åldrar och kanske något för dig vihral?
50min med flyg, inga problem eller? :thumbup:
ska försöka ta mig i kragen och börja köra BJJ igen, det är en jättebra träning för alla kroppar/åldrar och kanske något för dig vihral?
Jag har kört lite Thaiboxning nu under våren (Inte speciellt många rundor men endå ;P) och det tyckte jag var riktigt kul, jag har ett litet intresse mot BJJ samt mot lite mer defensiva kampsporter såsom Wing Tsun(Chun) t.ex men BJJ vore nog kul.
Försökte kopiera en posering av en bild för nästan 1 år sen. Förhoppningsvis ser ni påsen på förebilden ordentligt och hur bra den dragit ihop sig. Tänk inte på operation förens ni gett det minst ett år av träning och bra kost på energi balans. :)
Bild 1: 2010-08-28, 92.9 kg
Bild 2: 2011-07-20, 92.5 kg
http://i1040.photobucket.com/albums/b401/Lychgate/Lychie.jpg?t=1311162135
Schysst skillnad på ett år dock! Men antar att du har fått jobba en hel del också! :) Kul att se att det går om man verkligen vill! :)
Edit: Ser även att det magiskt ramlar fram färger på din arm på ett år också med bra träning! ( Det är verkligen ett av dom mål jag ser fram emot mest.. Kunna göra min stora tatuering jag har velat göra i flera år som jag vägrat göra tills jag fixat kroppen! så det är verkligen ett av dom större motivationsmålen jag har! :) )
Verkligen försök att ändra din livsstil!
Och ha inte bråttom!
Steg 1. är att ändra på livsstilen och kosten.
Ha inte för snabba mål.
Ändrar du din livsstil nu, så kan du långsamt lätt gå ner dm 50kg under 2 år. Det är nog bättre att göra så än att tokbanta, slutar oftast som en jojo banting bara.
Jag har personligen gått ner från 103kg till 78kg på 1½år. Det är inte jättesnabbt, många har gått ner mkt mkt snabbare, men jag har gått ner stabil nedgång hela tiden genom att ha ändrat min livsstil!
Två år kommer även om du inte ändrar på dig eller inte, du KAN vara i normal form om 2 år om du försök. Eller så gör du inget åt det och väger minst lika mkt ändå om 2 år
har du någon före bild vihral?
Kan vara peppande att lägga till den här och vetskapen om att andra följer är en annan sporre (:
en massa bra tips i den här tråden! att GE DET TID kan inte nämnas många gånger nog. du kommer inte börja en dag, och sen går det spikrakt neråt och så säger det TJOFF och så står du där som brad pitt 2.0 väldigt snart. du ser ju själv hur många år det har tagit dig att komma dit där du är idag. ge dig minst samma tid att fixa till det igen! det är ett stort projekt och det kommer stundtals att vara förjävligt, men i slutändan är det ändå så värt det.
starta gärna en journal här på kolo, här finns en hel drös med människor som kan peppa dig! lycka till dude!
Väldigt mycket bra tips man får! På måndag ska jag börja lite smått med att försöka få igång att äta regelbundet och även lite mindre portioner. Börjar med kosten så får det ta sig eftersom. Starta en journal hade jag tänkt att göra och jag länkar även den här när den är startad.
Här har ni en förebild!:
http://img834.imageshack.us/img834/8330/20110606thebeginning.jpg
Tack för all inspiration och hoppas höra av er i framtiden också! :)
Väldigt mycket bra tips man får! På måndag ska jag börja lite smått med att försöka få igång att äta regelbundet och även lite mindre portioner. Börjar med kosten så får det ta sig eftersom. Starta en journal hade jag tänkt att göra och jag länkar även den här när den är startad.
Tack för all inspiration och hoppas höra av er i framtiden också! :)
säg till när du startar journalen så ska jag följa den såklart (:
Funderar även själv på att starta en journal, har själv upptäckt nu att jag nog äter för lite istället men har inte direkt någon aptit förutom frukost, lunch middag /:
Lychgate
2011-07-23, 22:20
Det ska säkerligen gå bra! Har du frågor angående kost, träning etc så dra bara iväg ett pm. ;)
Det är bara köra på, om ett par år kommer du vara skitglad över att du gjorde detta.
Kalle Axelsson
2011-07-24, 13:38
http://i45.photobucket.com/albums/f51/Meken/SDC10263-1.jpg
Drar dock in magen på båda bilderna... ;)
En liten motivationsbild från mig med...Har kämpat med fetma hela mitt liv men har aldrig lyckats bli av med det helt.... Kan även tillägga att jag för ca 10 år sen var uppe i 150Kg
eriksvensson
2011-07-24, 18:58
Detta fixar du Vihral!
Hör också till dem som tappat en massa vikt (30 kg) och bara man ger sig tusan på det och gör förändringar man kan leva med så går det vägen. Försök analysera dig själv ifrån ett tredje persons perspektiv för att se vad just din last är och vad du tror kan ha orsakat din övervikt. Är det godis, alkohol, hetsätning, stress, sömn, motion eller något annat? När du vet det får du helt enkelt "ändra" det mot något bättre och går vikten ner så gör du rätt. Det viktigaste är trots allt att du mår bra och känner att du kan leva med varje förändring du gör annars kommer vågen pika upp igen efter avslutad "kur".
Lycka till!
Anton Fräs
2011-07-24, 19:40
Länka gärna journalen sedan. :) Du fixar detta, ha is i magen bara.
har skapat min journal nu ifall du vill följa, alltid roligare om man är två (:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169210
Länka gärna journalen sedan. :) Du fixar detta, ha is i magen bara.
Bra tips, is ökar förbränningen! :D
Hej allihopa!
Har upptäckt att en arbetskamrat är gammal sportmassör och dietist så hon håller på och hjälper mig lite med hur jag ska tänka också och tänkte kasta upp en journal på måndag och använda det som startpunkt för det hela, I början blir det väl mest lite småtankar om kosten och hur jag mår. Senare så lär den bli lite mer fylld med övningar, hur jag tränar/hur mycket och även då kost! Jag postar journalen här i denna tråd när den kommer upp! :)
Ännu en gång, tack! :)
Hej allihopa!
Har upptäckt att en arbetskamrat är gammal sportmassör och dietist så hon håller på och hjälper mig lite med hur jag ska tänka också och tänkte kasta upp en journal på måndag och använda det som startpunkt för det hela, I början blir det väl mest lite småtankar om kosten och hur jag mår. Senare så lär den bli lite mer fylld med övningar, hur jag tränar/hur mycket och även då kost! Jag postar journalen här i denna tråd när den kommer upp! :)
Ännu en gång, tack! :)
Nu var det ett tag sedan du skrev här, hoppas du inte har tappat motivationen nu bara.
Sitter o väntar på journalen med spänning :D
Hej Igen. Det var ett tag sen det vart något skrivet och ja det dog av lite då det helt från ingenstans startades en relation mellan mig och en tjej på jobbet. så har inte riktigt hittat tiden mellan jobb och träffa henne att starta någon journal än. Men det börjar finnas lite mer tid till träning osv nu när hon börjar dansa och simma igen så jag kommer ha ett par dagar i veckan som jag själv får tid på vilket då ska gå till träningen. Tänkte börja med simning nu i veckan och sammtidigt starta journal, Har även flyttat ihop med en annan arbetskollega (massörskan) så kommer få hjälp därigenom också :) 2 veckor nu utan någon träning utan bara att äta regelbundet har blivit 4 kg lättare redan. så det går verkligen fort bara man gör småändringar. Jag har inte glömt bort forumet eller tappat motivationen, Jag hittade bara någon att kramas med ^__^ så fokus hamnade lite ditåt istället :)
Hej Igen. Det var ett tag sen det vart något skrivet och ja det dog av lite då det helt från ingenstans startades en relation mellan mig och en tjej på jobbet. så har inte riktigt hittat tiden mellan jobb och träffa henne att starta någon journal än. Men det börjar finnas lite mer tid till träning osv nu när hon börjar dansa och simma igen så jag kommer ha ett par dagar i veckan som jag själv får tid på vilket då ska gå till träningen. Tänkte börja med simning nu i veckan och sammtidigt starta journal, Har även flyttat ihop med en annan arbetskollega (massörskan) så kommer få hjälp därigenom också :) 2 veckor nu utan någon träning utan bara att äta regelbundet har blivit 4 kg lättare redan. så det går verkligen fort bara man gör småändringar. Jag har inte glömt bort forumet eller tappat motivationen, Jag hittade bara någon att kramas med ^__^ så fokus hamnade lite ditåt istället :)
går ju åt lite kalorier här o där när man kramas oxå ;D
Har varit i din sits med. 130kg och låg självkänsla. Jag har hitills lyckats ta mig ned till 93kg. Dock varit nede på 88 som lägst men har fallit tillbaka i gamla vanor och gick upp till 99 igen innan jag tog mig i kragen. Just nu försöker jag kommer ned till 85 vilket är ett delmål för mig. Min dröm är 75kg vältränad vikt.. kanske kommer dit men kommer kräva mycket disciplin. Allt jag säger är.. sätt upp delmål och se dom som något att kämpa för. Och så fort det står stilla, tappa inte modet! Jag ser sådana som dig som motivation själv. Inget är så uppiggande som folk som har bestämt sig!
Jag håller tummarna för dig Vihral!
Får be om ursäkt för dålig statusuppdatering i detta. Livet har varit tumult senaste tiden (Blivit styvfar till en 4 åring, flyttar ihop med tjejen om 1-2 veckor m.m) och har inte riktigt haft tid! :) Jag går just nu ca 2 gånger i veckan (Tisdag och söndag, tjejen tränar måndag och torsdag nämligen) och har nu kommit ner till 140.6 kilo så det går åt rätt håll. Det som jag egentligen gjort är att börja äta lite mer regelbundet och tjejen tvingar mig att äta mer sallad samt att äta mer omväxlande typer av mat vilket verkar fungera bra :) Jag ska försöka skriva mer här men annars så får jag tacka för all uppmuntran och jag kommer ploppa in då och då iaf för statusuppdatering! :)
Om det nu är någon som ens kollar på denna tråd ännu längre så får jag som i tidigare inlägg be om ursäkt för den dåliga uppdateringen. Iaf det som är nytt är två saker.
Jag lyckades sluta röka 11/11/2011 vilket känns jävligt skönt men det innebar också att jag tappade en del sug på träning osv och gick rätt snabbt upp till närmare 147-148 igen. Men har nu under 2½-3 månader börjat närma mig 140 igen och har nu börjat leta efter en kampsportsklubb i uppsala. Har ni några tips på kampsportsklubbar i uppsala (gärna muay thai eller liknande, lite hårdare typer av kampsporter) i Uppsala så säg gärna till! :) Iaf om någon läser detta, tack! och även om jag gick ner lite så har jag inte gett upp och är det ingen som läser detta, jahapp då e det väl så! :)
GG!
Du närmar dig ju 140 igen trots fimpen så det är bara fästa blicken vid horisonten och traska vidare :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.