handdator

Visa fullständig version : äter du kolhydrater efter träning?

emcalu
2011-07-18, 12:12
av ren rutin käkar jag en vassledrink och en banan efter träning, spelar ingen roll om jag har kört kondition eller styrka (vissa pass är också kombination av båda) eftersom jag tränar 2-3 dagar i rad. efter gymmet har jag 8 km på cykel hem, sedan brukar jag äta en lagad måltid ganska så direkt efter att jag kommit hem. hur väsentlig är den där bananen, är det fine med bara proteinet? jag käkar ju ändå potatis/pasta/ris/matvete/whatever när jag kommer hem. målet är att tappa i fett.

Eddie Vedder
2011-07-18, 12:20
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141081

Silencer
2011-07-18, 12:24
Intag av kolhydrater precis efter träning tycks inte påverka glykogenpåfyllningen bättre under dygnet än att bara käka motsvarande kolhydrater lite senare.

DANNE1988
2011-07-18, 12:33
Intag av kolhydrater precis efter träning tycks inte påverka glykogenpåfyllningen bättre under dygnet än att bara käka motsvarande kolhydrater lite senare.

Antar att det bara är optinojan som slår in. dock så känns det nog lite skönare och käka sin banan efteråt för att fylla på sin glyko för då är det OPTIIIIII*flex*

King Grub
2011-07-18, 12:38
Ja, det gör jag absolut. Annars känns det mycket sämre i flera timmar efter passet, medan återhämtningen sker snabbt och effektivt med kolhydrat efteråt.

Andreas Guiance
2011-07-18, 12:41
Ja, det gör jag absolut. Annars känns det mycket sämre i flera timmar efter passet, medan återhämtningen sker snabbt och effektivt med kolhydrat efteråt.

+1

Nu talar jag inte om någon muskulär återhämtning dvs, utan återhämtning så till vida att jag kan jobba efter träningen istället för att ta en siesta typ:D

emcalu
2011-07-18, 13:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141081

har skummat igenom tråden och tyckte mest att det blev en diskussion huruvida basket var jobbigt eller ej, så frågade på nytt*cupid*

emcalu
2011-07-18, 13:01

menar du det mål du äter precis efter att du är klar eller målet efter med lagad mat?

King Grub
2011-07-18, 13:03
Jag brukar äta en massa godis direkt efter.

Reaper123
2011-07-18, 13:07
Nu under deff äter jag 40-70g kolhydrater per dag, således blir svaret nej i den bemärkelse att det skulle ge nån effekt öht!

Jag nöjjer mig med EAA direkt efter träning sedan mat (främst protein) 30-60min senare!

Sniggel
2011-07-18, 13:12
Rent anekdotiskt så äter jag gärna kolhydrater efter träning. Om det är nåt tillfälle man ska göra det så passar det bäst här. Dessutom är man ju så otroligt hungrig att det känns fel att vara restriktiv. Deffar man så kanske man snålar lite grann, men äter ändå det mesta utav kolhydraterna här.

Jag känner mig mer tillfredsställd om jag äter kolhydrater än om jag hoppar över det och jag kommer "ner i varv" från passet jag precis utfört, vilket är skönt.
Det enda undantag där jag lyckats känna mig fullt tillfredsställd efter träning på nästan inga kolhydrater alls är ifall jag äter ett väldigt stort stycke med kött (som ej är fettsnålt, t ex en flintastek som tar upp lite mer än hela tallriken) med grönsaker och någon fet sås till.
Men det känns lite dyrt :p

Medusa
2011-07-18, 13:28
Jag dricker 50-100g kolhydrater under pass, därefter fyller jag på med 50-100g inom en timme efteråt.

thebandit
2011-07-18, 14:18
Minst 50 gram malto direkt efter passet, annars blir jag trött och hängig resten av dagen.

Kolhydrater i matform en halvtimme-timme efter passet hjälper ingenting mot tröttheten.

Bjern
2011-07-18, 14:23
Ja, alltid kolhydrater efter träning. Dock inte DIREKT, men i post-workout måltiden blir det kolisar.

paatrik
2011-07-18, 19:25
Lite OT; De som skär ner på kolhydrater, är anledningen tajt budget där protein och fett måste in, eller finns det studier som påvisar högre fettinlagring?

Onigiri
2011-07-18, 19:39
Absolut, gjorde inte det ett tag förut. Någon tomte i gbg-området på det här forumet menar att kolhydrater var fake så jag dissade dem likt honom och åt ägg i hans ära, men rebellisk som man är provade jag vita tunnbröd efter passen med massa fisk i och är numera fast i det vita brödträsket.

Silencer
2011-07-18, 20:05
Lite OT; De som skär ner på kolhydrater, är anledningen tajt budget där protein och fett måste in, eller finns det studier som påvisar högre fettinlagring?

Dumt isåfall, eftersom kolhydrater är den billigaste makronutrienten, och bidrar till bra prestation. :) Själv kör jag en hel del malto när jag ska upp i vikt, pga dålig aptit och stort kaloribehov. När jag ska ner i vikt struntar jag i malton och käkar ris en timme eller två efter träningen.

Rahf
2011-07-18, 20:14
Dumt isåfall, eftersom kolhydrater är den billigaste makronutrienten, och bidrar till bra prestation. :) Själv kör jag en hel del malto när jag ska upp i vikt, pga dålig aptit och stort kaloribehov. När jag ska ner i vikt struntar jag i malton och käkar ris en timme eller två efter träningen.

Han kan mena energi- eller kaloribudgeten också :)

Mist
2011-07-18, 20:16
Nej det brukar jag inte göra, jag väntar tills jag kommit hem och kan laga mig en ordentlig måltid. Dock blir jag ett skakande segt mähä tills jag fått i mig kolhydraterna, så när jag bulkar ska jag börja ta mig nåt direkt efter.

Silencer
2011-07-18, 20:21
Han kan mena energi- eller kaloribudgeten också :)

Proteinet vill man ju inte strypa på, men fett behöver man ju inte i enorma mängder.

Reaper123
2011-07-18, 21:37
Lite OT; De som skär ner på kolhydrater, är anledningen tajt budget där protein och fett måste in, eller finns det studier som påvisar högre fettinlagring?I mitt fall är det pga deff och att jag vill maximera proteinintaget! :)

Dessutom klarar jag av både hård styrketräning samt moderat kardio utan kolydrater i kroppen utan att få "energibrist"! :D

Eddie Vedder
2011-07-19, 08:29

Nej den makronutrient som lagrar fett lättast är just fett. Om det påverkar kroppskomposition mer än initialt vet man inte riktigt men kortsiktigt så leder överätning av fett till mer fettinlagring än överätning av kolhydrater.

On topic: Ser nu att tråden även inkluderar mat. Och då äter jag såklart kolhydrater efter träningen. Men mest kolhydrater blir det på kvällen, oavsett när jag tränat. Äter ju det mesta på kvällen oavsett, alltid gröt men nu blir det dessutom ganska mycket ost- och kaviarmackor, leverpastejmackor, frukt och bär och lite sötsaker. Men den lyxkonsumtionen lär reduceras när jag kommer tillbaka till snållivet i Uppsala. :D

emcalu
2011-07-19, 21:24
har skippat bananen nu efter ett tungt cardiopass igår och ett idag, har känts bra och ska utvärdera vidare. är ändå så uppe i varv eftersom jag cyklar hem med så jag ska fortsätta med att nöja mig med vassle direkt efteråt och sen äta mer kolhydrater till mitt lagade mål hemma. :) tack för era svar och diskussioner!

DANNE1988
2011-07-20, 06:05
Nej den makronutrient som lagrar fett lättast är just fett. Om det påverkar kroppskomposition mer än initialt vet man inte riktigt men kortsiktigt så leder överätning av fett till mer fettinlagring än överätning av kolhydrater.

On topic: Ser nu att tråden även inkluderar mat. Och då äter jag såklart kolhydrater efter träningen. Men mest kolhydrater blir det på kvällen, oavsett när jag tränat. Äter ju det mesta på kvällen oavsett, alltid gröt men nu blir det dessutom ganska mycket ost- och kaviarmackor, leverpastejmackor, frukt och bär och lite sötsaker. Men den lyxkonsumtionen lär reduceras när jag kommer tillbaka till snållivet i Uppsala. :D

Hur vet man att man har fått i sig tillräckligt med fett då? Brukar ta en handfull nötter ibland och käkar ägg varje dag.

Eddie Vedder
2011-07-20, 08:39
Hur vet man att man har fått i sig tillräckligt med fett då?

Man äter någorlunda normalt.

DANNE1988
2011-07-20, 09:08
Man äter någorlunda normalt.

Okej*slap*

Redhaad
2011-07-20, 10:49
bara en undran, kör alltid kolhydrater och protein ihop. Det har visat sig vara mest effektivt för mig HITILLS!

jag går lite OT och ställer en fråga, e de bäst att ta denna "Gainer" då DIREKT efteråt eller ska man vänta 20 minuter typ ?

z_bumbi
2011-07-20, 11:03
bara en undran, kör alltid kolhydrater och protein ihop. Det har visat sig vara mest effektivt för mig HITILLS!

jag går lite OT och ställer en fråga, e de bäst att ta denna "Gainer" då DIREKT efteråt eller ska man vänta 20 minuter typ ?

Du får ju ingen återhämtande effekt om du inte får i dig något så det finns ingen anledning att vänta ur den synvinkeln.

DrejgUlf
2011-07-20, 13:04
Tänkte bara länka till denna för att föra diskussionen vidare.

Carb Backloading (http://dangerouslyhardcore.com/370/carb-back-loading-the-final-follow-up/)

"Post-workout is also an important consideration for growth. The maximum amount of growth possible comes with consuming high amounts of fast-absorbing proteins and fast-absorbing carbs immediately post-workout32-38. Recent findings also show that muscle growth requires not just lots of calories, but lots of carbs39, 40."

Pungis
2011-07-20, 16:09
Märker ingen skillnad om jag intar kollisar efter träning eller inte.
Äter således bara middag en timme efter träningen vid deff, och malto under bulk.

paatrik
2011-07-20, 18:06

Så överätning 300kcal (mestadels fett) ger en större fettinlagring än samma överätning från framförallt kolhydtater, initialt?

OT:
Yes, äter en hel del kolhydrater efter passen. Just nu ~5 knäckemackor, 5 dl gröt och ev. frukt. Ska väl skära ner lite, minska gröten kanske, men det är så gott! *drool*

Annars fortsätter jag med kolisar här, men kanske bör man variera källorna lite mer och ev. minska till 100g eller så. Får se helt enkelt, vill nog få inte lite mer på kvällen också då jag tränar på morgonen.

King Grub
2011-07-20, 18:58
Fett lagras alltid in lättare som kroppsfett än kolhydrat. Kolhydrat lagras inte in som kroppsfett alls i normala fall. Däremot hämmar kolhydrat fettförbränningen, vilket inte fett gör i samma utsträckning. Man blir fetare av att överäta fett än kolhydrat, även om skillnaden inte är stor och minskar ju längre mätperioden är.

Eddie Vedder
2011-07-20, 19:29
Så överätning 300kcal (mestadels fett) ger en större fettinlagring än samma överätning från framförallt kolhydtater, initialt?

Du fick svar från Grub. Men ja, fett lagras enklast. Alltid.

Initialt ger en fettöverätning mer kroppsfett än en kolhydratöverätning. Om det är skillnad över tid är oklart.

Crocker
2011-07-20, 19:36
Du fick svar från Grub. Men ja, fett lagras enklast. Alltid.

Initialt ger en fettöverätning mer kroppsfett än en kolhydratöverätning. Om det är skillnad över tid är oklart.
Är det inte så att fett lagras lättare vid kalori överskott, kolhydrat lättare vid kaloriunderskott eller har jag fått det om bakfoten? :Virro

King Grub
2011-07-20, 19:43
Är det inte så att fett lagras lättare vid kalori överskott, kolhydrat lättare vid kaloriunderskott

Nej. Vid energiunderskott lagras kolhydrat inte in som kroppsfett överhuvudtaget. Det är bara vid mycket stor eller långvarig överätning av kolhydrat som nybildning av kroppsfett från kolhydrat sker.

Crocker
2011-07-20, 19:44
Nej. Vid energiunderskott lagras kolhydrat inte in som kroppsfett överhuvudtaget. Det är bara vid mycket stor eller långvarig överätning av kolhydrat som nybildning av kroppsfett från kolhydrat sker.
Så i optihetens namn är kolisar att föredra med typ lite högre ratio?

Eddie Vedder
2011-07-21, 07:36
Så i optihetens namn är kolisar att föredra med typ lite högre ratio?

Det är ju det vi inte vet. Men det kan vara så.

Barbastark
2012-12-25, 20:56
Vad blir kortsiktiga och långsiktiga resultat av att äta väldigt lite kolhydrater totalt sett efter styrketräning(alltså väldigt lite även i måltiden efteråt och övriga dagen)? Dvs nästan bara protein och fett? Jämfört med en mer "normal" makrofördelning.

Blir resultatet att kroppen måste göra glykogen av proteinet och lagrar in fettet som kroppsfett=icke-opti på alla punkter?

Sniggel
2012-12-26, 01:37
Låga intag av kolhydrat under en längre tid efter träning borde innebära att en större mängd fett (och lägre mängd kolhydrat) förbränns under den tiden.
Om mer fett äts så borde även fettinlagringen bli större.
Risken är att glykogenlagrena inte kommer att vara lika stora vid nästa träningspass och det kan påverka prestationen negativt. Vilket i sin tur kan påverka proteinsyntesen negativt. Om man nu vill leta upp dåliga scenarier. Det behöver ju inte bli så.