handdator

Visa fullständig version : Kalorikompensation efter mycket mat

SannaK
2011-07-17, 19:24
om man ätit en bra bit över sitt kcal intag (födelsedagskalas med tårta m.m) och vill träna bort det med kondition (i intervall men LÄTT, inget intensiv) måste jag ändå äta ngt efter träning?

bryter jag ned musklerna om jag INTE gör det? eller klarar dem sig iaf, tack vare överskotts kcal man ätit en dag..?

willtjam
2011-07-17, 19:27
Du blir inte fet över en natt. Ät lite mindre nästa vecka istället.

SannaK
2011-07-17, 19:28
Du blir inte fet över en natt. Ät lite mindre nästa vecka istället.

nej, det tror jag inte heller, försöker bara att inte vara så extrem.
fast jag har precis kommit hem från träningen :P
men äta lite mindre känns som en bra idé, tack :)

Pepz
2011-07-17, 19:31
måste jag ändå äta ngt efter träning? det är bra i alla fall

bryter jag ned musklerna om jag INTE gör det? eller klarar dem sig iaf, tack vare överskotts kcal man ätit en dag..?

kom igen det handlar om EN gång.
Slappna av!! även om du ätit en hel tårta utöver ditt dagliga behov så kommer du inte märka något på din fettmängd. Det är lite oroväckande att oroa sig så mycket över en sån sak

limenka
2011-07-17, 19:32
Har du kvar samma pojkvän?

mattilainen
2011-07-17, 19:36
detta är sjukt.

Som ovan säger, en dag är inget av resten av livet.

SannaK
2011-07-17, 19:49
det är bra i alla fall

kom igen det handlar om EN gång.
Slappna av!! även om du ätit en hel tårta utöver ditt dagliga behov så kommer du inte märka något på din fettmängd. Det är lite oroväckande att oroa sig så mycket över en sån sak

ok, så d påverkar inte muskeluppbyggnaden så mkt?

jag är avslappnad, har knappast tränat bort allt. mår bara bra, psykiskt, av att kommit ut på en rejäl promenad idag.
men tack för omtanken.

SannaK
2011-07-17, 19:50
detta är sjukt.

Som ovan säger, en dag är inget av resten av livet.

det beror på hur man tänker, och ingen känner ju mig :)

SannaK
2011-07-17, 19:51
Har du kvar samma pojkvän?

what? =/

bakka
2011-07-17, 19:56
what? =/

OT: han kanske menar att om du nu har pojkvän så har du ju knappast blivit dumpad för du käka lite tårta...eller nått sånt.

men..seriöst?? jag har fan käkat pizza, glass och godis idag och skiter fulltsätdigt i det. kommer knappast gå ut på powerwalk nu bara för det. det är bara att jag äter lite mindre imorron och på tisdag kanske. kan garantera att jag inte kommer väga 1 gram mer ändå... så du kan nog slappna av också. det är inte så bra för psyket att va besatt av kalorier så där...

Pepz
2011-07-17, 19:59
ok, så d påverkar inte muskeluppbyggnaden så mkt?

jag är avslappnad, har knappast tränat bort allt. mår bara bra, psykiskt, av att kommit ut på en rejäl promenad idag.
men tack för omtanken.

klart det gör. att äta efter träning är oerhört viktigt för muskeluppbyggnad.

du är inte avslappnad. en avslappnad person hade garanterat inte startat en tråd här på kolo. inget fel i promenader efter maten men när man känner att man måste promenera för att man ätit något. då har man inte en avslappnad attityd till kost och träning

SannaK
2011-07-17, 20:02
OT: han kanske menar att om du nu har pojkvän så har du ju knappast blivit dumpad för du käka lite tårta...eller nått sånt.

men..seriöst?? jag har fan käkat pizza, glass och godis idag och skiter fulltsätdigt i det. kommer knappast gå ut på powerwalk nu bara för det. det är bara att jag äter lite mindre imorron och på tisdag kanske. kan garantera att jag inte kommer väga 1 gram mer ändå... så du kan nog slappna av också. det är inte så bra för psyket att va besatt av kalorier så där...

men underligt, jag kör på träning för att "få bort det", du äter mindre imorgon=vi gör båda något för att kompensera det, men det är bara jag som är besatt?

jag orkar inte ta denna diskussion. jag vet vem jag är=mest viktigt.

SannaK
2011-07-17, 20:04
klart det gör. att äta efter träning är oerhört viktigt för muskeluppbyggnad.

du är inte avslappnad. en avslappnad person hade garanterat inte startat en tråd här på kolo. inget fel i promenader efter maten men när man känner att man måste promenera för att man ätit något. då har man inte en avslappnad attityd till kost och träning

du vet inte om jag måste eller ej, förräns du känner mig.
du kan inte veta om jag bara hade lust att komma ut på en promenad eller om jag kände att jag var tvungen, för det sitter i huvudet.

Pepz
2011-07-17, 20:06
du kan inte veta om jag bara hade lust att komma ut på en promenad eller om jag kände att jag var tvungen, för det sitter i huvudet.

nej men jag kan veta att du startade en nojjig tråd om det hela på kolo :D

bakka
2011-07-17, 20:07
men underligt, jag kör på träning för att "få bort det", du äter mindre imorgon=vi gör båda något för att kompensera det, men det är bara jag som är besatt?

jag orkar inte ta denna diskussion. jag vet vem jag är=mest viktigt.

nja,,,skillnaden är att jag kanske tar bort en banan eller en macka imorron och det samma på tisdag. om jag har lust. men får inte panik så fort jag käkat nått onyttigt.... för mig är det en ganska stor skillnad..men men.. du vet vem du är som du själv säger (vad det nu skulle betyda)

bakka
2011-07-17, 20:09

men du startade ju en tråd med överskriften "snälla, svara snabbt!".

Crocker
2011-07-17, 20:10
Du äter kanske strax under 1 000 000 kcal per år, tror du det spelar någon roll om du hamnar på + 1000, 1 dag spelar det INGEN roll i slutändan.

SannaK
2011-07-17, 20:11
nja,,,skillnaden är att jag kanske tar bort en banan eller en macka imorron och det samma på tisdag. om jag har lust. men får inte panik så fort jag käkat nått onyttigt.... för mig är det en ganska stor skillnad..men men.. du vet vem du är som du själv säger (vad det nu skulle betyda)

jag kanske tog en promenad. en annan dag kanske jag väljer att inte göra det.

jag vet att jag inte är besatt, vad andra tror, ja det får dem tro, dem vet ju inte.

SannaK
2011-07-17, 20:12
men du startade ju en tråd med överskriften "snälla, svara snabbt!".

som handlade om jag skulle äta efter konditionsträning.
jag kan inte så mycket om sådan träning om vad man ska äta före och efter osv.

SannaK
2011-07-17, 20:13
Du äter kanske strax under 1 000 000 kcal per år, tror du det spelar någon roll om du hamnar på + 1000, 1 dag spelar det INGEN roll i slutändan.

nej, om man inte har ett tidsmål.

Pepz
v.

en promenad är inte träning

WHITEFOLKS
jag kan inte så mycket om sådan träning om vad man ska äta före och efter osv.

Varför var det viktigt att svaret kom snabbt? Du hade ju bara kunnat äta efter idag för att vara på säkra sidan och sen ändra dig om du får annan info senare :)

Crocker
2011-07-17, 20:19
nej, om man inte har ett tidsmål.
Prioritera hellre efter välmående, varför måste du ha ett tidsmål som uppenbarligen är väldigt extremt?

Achryl
2011-07-17, 21:20
Trådstartaren undrar ju om hon ska käka något efter träning för att få återhämtning eller om hon får återhämtning av att hon legat på kaloriöverskott under dagen. Hon vill förmodligen ha svar snabbt för att man brukar säga att man ska äta något snabbt efter träning.

Fan vad dåliga människor ni är som böjar anmärka på trådskaparens inställning till träning. För allt i världen - tänk över era beteenden och fundera på vad de är symptom på.

Här är ett relevant svar till dig SannaK:
Lätt motionsträning är inte tillräckligt nedbrytande för kroppen för att det ska påverka muskelnedbrytningen om du äter något direkt efter eller inte.
Hade du däremot tränat tungt kan det vara fördel att äta snabba kolhydrater och snabbt protein efter träningen och sedan kompensera den energin det ger genom att äta mindre under resten av dagen.

isakt
2011-07-17, 21:20

:thumbup:

SannaK
2011-07-17, 21:25

nej, dåså, whats the big deal här

SannaK
2011-07-17, 21:26
Prioritera hellre efter välmående, varför måste du ha ett tidsmål som uppenbarligen är väldigt extremt?

extremt? jag har tränat sedan december.

att deffa är ju inte xtremt.

SannaK
2011-07-17, 21:27
Varför var det viktigt att svaret kom snabbt? Du hade ju bara kunnat äta efter idag för att vara på säkra sidan och sen ändra dig om du får annan info senare :)

för att om man INTE äter inom 1-1.5 timme, bryts musklerna ned. och det är inte alltid man får svar snabbt

SannaK
2011-07-17, 21:28
Trådstartaren undrar ju om hon ska käka något efter träning för att få återhämtning eller om hon får återhämtning av att hon legat på kaloriöverskott under dagen. Hon vill förmodligen ha svar snabbt för att man brukar säga att man ska äta något snabbt efter träning.

Fan vad dåliga människor ni är som böjar anmärka på trådskaparens inställning till träning. För allt i världen - tänk över era beteenden och fundera på vad de är symptom på.

Lätt motionsträning är inte tillräckligt nedbrytande för kroppen för att det ska påverka muskelnedbrytningen om du äter något direkt efter eller inte.
Hade du däremot tränat tungt kan det vara fördel att äta snabba kolhydrater och snabbt protein efter träningen och sedan kompensera den energin det ger genom att äta mindre under resten av dagen.

underbart svar av underbar medlem, TACK TACK TACK!!!! :)

Pepz
2011-07-17, 21:30
nej, dåså, whats the big deal här

fel av mig du skrev "...träna bort det med kondition "
jag antog då att det var träning som åsyftades..

alltså var tråden helt onödig från början till slut eftersom du inte ens skulle träna..

SannaK
2011-07-17, 21:44
fel av mig du skrev "...träna bort det med kondition "
jag antog då att det var träning som åsyftades..

alltså var tråden helt onödig från början till slut eftersom du inte ens skulle träna..

jag powerwalkade och sedan joggade i intervall.

Crocker
2011-07-17, 22:08
extremt? jag har tränat sedan december.

att deffa är ju inte xtremt.
Att oroa sig över en födelsedag är extremt tycker jag.

mattilainen
2011-07-17, 22:17
för att om man INTE äter inom 1-1.5 timme, bryts musklerna ned. och det är inte alltid man får svar snabbt

du skojar nu va?

troll?

ja, kroppen har ju en klocka som säger att "Tyvärr, nu är du för sent ute med maten"...

Nej, så är det inte.

apfel
2011-07-17, 22:19
du skojar nu va?

Troll?

Ja, kroppen har ju en klocka som säger att "tyvärr, nu är du för sent ute med maten"...

Nej, så är det inte.

+1

vicarious
2011-07-17, 22:23
Muskelnedbrytning sker hela tiden. Det som är viktigt är att stimulera muskeluppbyggnaden såpass att den blir större än nedbrytningen.

WHITEFOLKS
2011-07-17, 22:29

Det hade varit ok om det var så att man skulle träna i vilket fall. Nu fick jag ett väldigt bestämt intryck av att tränandet skedde för att ätandet hade skett.

SannaK
2011-07-17, 22:41
du skojar nu va?

troll?

ja, kroppen har ju en klocka som säger att "Tyvärr, nu är du för sent ute med maten"...

Nej, så är det inte.

det är vad jag ALLTID har läst, annars börjar muskelnedbrytning

SannaK
2011-07-17, 22:41
Muskelnedbrytning sker hela tiden. Det som är viktigt är att stimulera muskeluppbyggnaden såpass att den blir större än nedbrytningen.

med massor av protein va?

SannaK
2011-07-17, 22:43
Att oroa sig över en födelsedag är extremt tycker jag.

det gjorde jag inte.
det här var EN gång jag tränade.

WHITEFOLKS
2011-07-17, 22:46
det är vad jag ALLTID har läst, annars börjar muskelnedbrytning

Muskelnedbrytning sker i princip konstant, det är uppbyggnaden du vill åt.

StarkaUlf
2011-07-17, 22:49
nej, det tror jag inte heller, försöker bara att inte vara så extrem.
fast jag har precis kommit hem från träningen :P
men äta lite mindre känns som en bra idé, tack :)

Men nu påstår du att du inte tränade?
Hur ska du ha det?

Det är ju inte första gången du nojjar över en måltid så här, det har ju setts i tidigare trådar. Enligt mig är det inte hälsosamt att tänka så efter varenda sötsak man har fått i sig.

vicarious
2011-07-17, 23:43
med massor av protein va?

Ja, protein, tillräckligt med energi och styrketräning.

Eddie Vedder
2011-07-18, 07:40
Skriv vettiga rubriker.

wimpy
2011-07-18, 19:43
jag kanske tog en promenad. en annan dag kanske jag väljer att inte göra det.

jag vet att jag inte är besatt, vad andra tror, ja det får dem tro, dem vet ju inte.

hehe må bara le lite..
kænner igen mig sjælv hær Sanna! ;)
Har precis børjat rækna kalorier o nojjar redan som fan av vad jag æter.. *gah!*
blev 3 ætar dagar ist før 1 denna helg (kompis på besøk i oslo etc) å har fett ångest før vad jag tryckt i mig,, kændes "bra" dær å då trots att man rækna kcal i huvet haha
folk kan gærna tycka jag e extrem lr bestatt, det e møjligt, å kanske heller inte så bra men men what to do? ja vill ju ner i vikt, å hålla koll på vad man æter må man ju..upptæckte tex att jag fick i mig alldeles før lite proteiner så, nåt bra gav det ju ;) sen att man nojjar e ju en annan sak..
har væl gått plus minus noll denna vecka lr sækert tom lite i plus så d kænns ju lagom motiverande men men, man får væl bara førsøka tænka lite mer långsiktigt å ligga i underskott några dar nu ist så løser det sig .. och/eller træna mer :Virro

hoppas d går bra før dig i din træning å førsøk slæppa lite på nojjan du å ;)

Sarwien
2011-07-18, 19:55
dat dere optinojja

roligt med folk som ska försöka vara så opti som möjligt med sin kost och träning men ändå inte får bättre resultat än andra :D

wimpy
2011-07-18, 20:03
dat dere optinojja
hehe oh jaada! ibland vill inte huvudet vara med helt bara

roligt med folk som ska försöka vara så opti som möjligt med sin kost och träning men ändå inte får bättre resultat än andra :D

e det en tævling??

SannaK
2011-07-18, 20:22
Men nu påstår du att du inte tränade?
Hur ska du ha det?

Det är ju inte första gången du nojjar över en måltid så här, det har ju setts i tidigare trådar. Enligt mig är det inte hälsosamt att tänka så efter varenda sötsak man har fått i sig.

Jag vet inte vad folk anser "träna" är. Det verkade som att folk trodde ja tog i tills ja nästan spydde, vilket inte var fallet. Utan mild konditionsträning.

SannaK
2011-07-18, 20:24
Muskelnedbrytning sker i princip konstant, det är uppbyggnaden du vill åt.

Hela tiden? Jaha, det visste ja inte :o intressant

King Grub
2011-07-18, 21:00
Du både bryter ned muskelprotein och bygger upp muskelprotein hela tiden, dygnet runt, från det du föds tills du dör. En normalperson bryter ned flera hundra gram muskelprotein varje dygn, och nybildar lika mycket. Styrketräning eller annan tung belastning och proteinintag gör att nybildningen av muskelprotein på sikt blir märkbart större än proteinnedbrytningen.

Springer
2011-07-18, 21:34
Du både bryter ned muskelprotein och bygger upp muskelprotein hela tiden, dygnet runt, från det du föds tills du dör. En normalperson bryter ned flera hundra gram muskelprotein varje dygn, och nybildar lika mycket.

Om man tar i och opti-tränar, hur mycket kan man egentligen komma upp i nettotillskott av muskelprotein? 1g/dag? 10g/dag? 100g/dag?

Rahf
2011-07-18, 22:11
Om man tar i och opti-tränar, hur mycket kan man egentligen komma upp i nettotillskott av muskelprotein? 1g/dag? 10g/dag? 100g/dag?

Det är en omöjlig mätning att göra. Vissa klarar sig bra rent muskelmässigt när de går upp något kilo i månaden samtidigt som de äter bra och tränar seriöst under den tiden. Andra måste ta det lite långsammare. Kom ihåg dock att det inte bara är muskelmassa vi pratar om när det gäller viktuppgång. Det kommer vara lite fettmassa och vätska som också läggs till.

Ska man uttrycka sig klumpigt så får du räkna närmre 10g/dag, utslaget över en längre tidsperiod. Det är alltså inget linjärt, utan siffrorna studsar fram och tillbaka hela tiden.

För att stanna på spåret här: Börjar man oroa sig för vad man stoppar i sig under en dag så är det ett tecken på att man inte har full koll på hur processen med fettbildning och hälsa fungerar. Att börja planera sin livsstil i form av kompensationsträning är definitivt inte ett sunt tillvägagångssätt heller.

Jag är så tacksam för att Sverige har en aningen mer tillbakalutad attityd än många i USA. Kulturen här är nästan sjuklig ibland.

SannaK
2011-07-18, 22:21
Du både bryter ned muskelprotein och bygger upp muskelprotein hela tiden, dygnet runt, från det du föds tills du dör. En normalperson bryter ned flera hundra gram muskelprotein varje dygn, och nybildar lika mycket. Styrketräning eller annan tung belastning och proteinintag gör att nybildningen av muskelprotein på sikt blir märkbart större än proteinnedbrytningen.

Det var mkt, därför protein är den viktigaste källan alltså....

King Grub
2011-07-19, 04:50
Största källan till proteinuppbyggnaden är ditt eget nedbrutna muskelprotein. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte bara, utan återanvänds i stor utsträckning och bildar nytt muskelprotein igen.

SannaK
2011-07-19, 12:18
Största källan till proteinuppbyggnaden är ditt eget nedbrutna muskelprotein. Nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte bara, utan återanvänds i stor utsträckning och bildar nytt muskelprotein igen.

D e helt fantastiskt vad kroppen kan helt själv!

Namehere
2011-07-19, 12:51

Varför tränar man inte nästan varje dag då för och bryter ner muskelproteinet gång på gång? :D

(Vet att kroppen behöver vila, men vill gärna få ett svar så som du precis skrev, det känns extra lärorikt!):)

King Grub
2011-07-19, 13:06
Det är inte nedbrytningen som träning åstadkommer som bygger muskler.