handdator

Visa fullständig version : Bli bättre på engelska - Hjälp

hidden
2011-07-17, 11:53
Jag antar att vi kan dedikera den här tråden till folk som vill ha tips på hur de kan bli bättre på engelska.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag efterlyser böcker som kan hjälpa mig att utveckla mitt ordförråd! Jag har läst ut hela Harry Potter serien och förstår dem utan problem, just nu försöker jag läsa ut Frankenstein. Jag behöver nog inte påpeka att den sistnämnda är mycket svårare att förstå än än den förstnämnda.

Så det jag söker är böcker som använder mer avancerat språk än Harry Potter men ändå är lättare att förstå än Frankenstein. Det är inte så kul att läsa när man måste slå upp 3-4 ord för varje mening. Skjut ut så många böcker ni tror kan vara till användning för mig, det behöver inte vara skönlitterära verk. Språket ska såklart vara på engelska.

Tack!

P.S
Kan väl säga att jag har MVG i Engelska A och B. Inte för att det är särskilt svårt att få det, men så ni får ett hum om vilken nivå jag ligger på.

kjell33
2011-07-17, 11:59
Läs gärna böcker du redan läst på svenska så att du förstår grundhistorien. Sen är det bara att nöta.

King Grub
2011-07-17, 12:02
Frankenstein är nog ingen bra bok att lära sig dagens engelska från. Det är inte en lättläst bok språkligt helt enkelt, eftersom den är skriven på ett ålderdomligt språk. Den är inte lättförståelig på svenska heller, i en översättning från den tiden.

hidden
2011-07-17, 12:12
Frankenstein är nog ingen bra bok att lära sig dagens engelska från. Det är inte en lättläst bok språkligt helt enkelt, eftersom den är skriven på ett ålderdomligt språk. Den är inte lättförståelig på svenska heller, i en översättning från den tiden.

Jag förstår vad du menar. Men jag vill gärna lära mig ålderdomligt språk eftersom jag gärna vill läsa fler klassiker på engelska. :) Jag antar att det inte finns så många "lättare" böcker att läsa då, det verkar inte som om man kommer ifrån att behöva slå upp ord titt som tätt.

Men några tips på böcker som kan hjälpa en på vägen? Bör man läsa barnböcker som är skrivna under samma tid som till exempel Frankenstein?

Manta
2011-07-17, 12:33
Jag tror det bästa sättet är att helt enkelt bita i det sura äpplet. Läs böckerna och skriv ner orden du inte förstår och slå antingen upp den med en gång (går ju på nolltid med en ordbok på datorn) eller efter varje kapitel. Du märker snart att författare tenderar att använda samma ord ofta så snart kan du läsa boken utan större problem.

Det andra alternativet är att googla fram en vokabulärträningsprogram och en/flera ordlistor som passar ditt ändamål. Kan du hantera en SAT-, GRE-, TOEFL-, etc, lista kan du förmodligen läsa den mesta litteraturen utan problem.

Spartansk
2011-07-17, 12:37
Det finns mer lättlästa versioner av Frankenstein. Jag har en.

Annars är väl ett sätt att bara gå till biblioteket, kolla på lite engelska böcker, och välja ut de som har lagom svårt språk? :)

C.E.J.
2011-07-17, 14:00
Jag förstår vad du menar. Men jag vill gärna lära mig ålderdomligt språk eftersom jag gärna vill läsa fler klassiker på engelska. :)

King-James-bibeln ;) Satte standard för engelska språket men är klart ålderdomlig med dagens mått mätt.

hidden
2011-07-17, 15:47
King-James-bibeln ;) Satte standard för engelska språket men är klart ålderdomlig med dagens mått mätt.

Namnet påpekar att det är lite för avancerat? :P

Manta: Jo, märker att det repeteras ord hela tiden i den här boken. Tack för tipset, ska börja skriva ner dem. Bara o bita ihop... Btw, vad är det för ordlistor du pratar om?

Spartansk: Vilket bokförlag har publicerat din version av Frankenstein?

Nordenator
2011-07-17, 16:15
En gång i tiden fick jag för mig att jag skulle slå upp ord och liknande, men till slut har man en så fantastisk massa ord att man inte har den minsta chansen att memorera dem. Istället läste jag bara mer. Ord man inte inledningsvis kunde greppade man rätt fort vad de innebär i sammanhang, och snart där efter förstod man en bredare innebörd utan att ens behöva slå upp orden.

Jag skulle snarare rekommendera att bara plocka upp någon bokserie som låter intressant och köra på. Kan du greppa vad meningen handlar om är det bra nog inledningsvis. Resten kommer naturligt då du läst mer. Gör man för mycket jobb av det är det lätt att det bara rinner ut i sanden. Jag tänkte lära mig franska genom att plugga det. Det gick ju sådär.

EDIT:
Om du nu vill öva ord finns Anki (http://ankisrs.net/). Rätt praktiskt program. Jag brukar bara använda random uppslagsverk online då jag behöver veta något.. typ dictionary.com

Baluu
2011-07-17, 17:27
Att läsa böcker känns som passivt lärande. Borde man inte lära sig engelska bättre och snabbare om man varvar det med att själv skriva böcker eller på diskussionssidor (på engelska)?

hidden
2011-07-17, 20:11
Jag skulle snarare rekommendera att bara plocka upp någon bokserie som låter intressant och köra på. Kan du greppa vad meningen handlar om är det bra nog inledningsvis. Resten kommer naturligt då du läst mer. Gör man för mycket jobb av det är det lätt att det bara rinner ut i sanden. Jag tänkte lära mig franska genom att plugga det. Det gick ju sådär.

Det där har jag märkt med. Antar att det bara är att nöta på och skriva ner några ord man inte förstår, men framför allt bör man läsa mycket. Finns tyvärr inga genvägar :( Får bli att läsa ut Frankenstein nu, sen om några år läsa den igen så jag förstår berättelsen ordentligt. Tack för tipsen :)

Att läsa böcker känns som passivt lärande. Borde man inte lära sig engelska bättre och snabbare om man varvar det med att själv skriva böcker eller på diskussionssidor (på engelska)?

Ja. Fast jag vet tyvärr inga engelskspråkiga forum som jag skulle vara intresserad av, och att skriva böcker/korta berättelser känns lite lönlöst när man vanligtvis brukar ge upp med skrivandet efter ett tag. Har iofs funderat på att bli medlem på bodybuilding.com för att öva engelskan, men känns inte så värt då man har kolozzeum :P

Loke
2011-07-17, 20:14

Hmm, live-rollspel skulle kanske vara bra för gamla tiders engelska, lol.

Baluu
2011-07-17, 20:21
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/archive/9/9a/20101201093550!Ducreux1.jpg
Insert an archaic translation.

Ad89
2011-07-17, 20:44
Muscle, en självbiografi om fd badass från East London - killen skriver som han snackar så den kanske kan vara nått?

hidden
2011-07-17, 20:46
Muscle, en självbiografi om fd badass från East London - killen skriver som han snackar så den kanske kan vara nått?

Namn på författare?

Ad89
2011-07-17, 20:49
Namn på författare?

Carlton Leach

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1904034489

Orkar du inte läsa boken så kan du se filmen Rise of the footsoldier utan text som bygger på boken.

difeddy
2011-07-17, 20:49
Rimligtvis tar man ju inte en bok från upplysningen, det vore som att skjuta sig själv i foten. :) Det som kjell33 skrev låter dock mycket vettigt, ta en bok du redan har läst på svenska och så läser du om den på engelska. Eller så läser du bara, och i så fall mycket. Det lär ju bli gradvis enklare efter du har läst en hel drös med böcker.

Librish
2011-07-17, 21:48
De tre sakerna som hjälpte mig mest med att utveckla min engelska:

1. Prata på engelska i olika typer av onlinespel via Ventrilo.
2. Se engelska TV-serier otextade.
3. Läsa engelska böcker, framförallt fantasy i mitt fall.