handdator

Visa fullständig version : Deffa

Oliver
2011-07-17, 11:17
Tjena , mitt mål några månader framöver är att minska fettet på så att magmusklerna kommer fram mer. Jag vet då att kosten är väldigt viktig. Jag funderar på att ta en jogging runda varannan morgon innan frukosten och sedan äta nyttigt. Men ska man samtidigt underhålla musklerna på gymmet ? Vad ska man äta för att fortfarande ha energi men samtidigt så att fettet minskar? Är det proteiner jag ska rikta in mig på? tack på förhand.

Lychgate
2011-07-17, 11:19
Inte för att verka dryg men läs deffguiden här på kollo, den svarar på samtliga av dina frågor. Lycka till med deffen. :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Oliver
2011-07-17, 11:35
har läst hela guiden nu och har kommit fram till att jag ska löpa innan frukosten ungefär varannan dag men att jag ska fortsätta med styrketräningen medan jag deffar och skära ner på min vardagliga mat volym.

vicarious
2011-07-17, 13:19
har läst hela guiden nu och har kommit fram till att jag ska löpa innan frukosten ungefär varannan dag men att jag ska fortsätta med styrketräningen medan jag deffar och skära ner på min vardagliga mat volym.

Varför ska du löpa?

Sniggel
2011-07-17, 14:20
Men ska man samtidigt underhålla musklerna på gymmet ?
Underhåller du inte musklerna så ryker de också, och då måste du gå ner mer i vikt för att få ett sexpack, som dessutom inte blir lika imponerande.
Gymmet är i princip nödvändigt om du vill få ett bra resultat.

Jag funderar på att ta en jogging runda varannan morgon innan frukosten och sedan äta nyttigt.
Visst det kan du göra. Jogging är dock inte nödvändigt utan snarare ett verktyg för att förbruka kalorier. Det motverkar dessutom muskelmassa (om man kan säga så) vilket kan innebära att det är bättre att inte jogga alls.

Vad ska man äta för att fortfarande ha energi men samtidigt så att fettet minskar? Är det proteiner jag ska rikta in mig på? tack på förhand.
Lagom mycket och inget allt för extremt. Det är en balansgång man går. ör mättnaden och bevarandet av muskelmassa är det bra att fokusera på proteiner (majoriteten i "fast form",dvs kött ägg och fisk, m.m och helst inte allt för mycket pulver).
För prestation och välmående behöver du ju förstås även fett och kolhydrater, här kan det vara lite individuellt vad som funkar bäst.
Vissa behöver relativt mycket kolhydrater medans vissa kan klara sig nästan helt utan. Vissa behöver hög mängd fett och andra kan klara sig utmärkt på låga mängder (0,5g/kg kroppsvikt om dagen).

TrainInsane
2011-07-17, 14:29
Varför ska du löpa?

Han kanske tycker det är kul och nyttigt? Sedan kan man ju alltid äta lite mer. ;)

Oliver
2011-07-17, 14:41
Så om jag går till gymmet ca 4 ggr i veckan och jag följer ett schema bra och att jag äter bra så tror ni att fettet kommer att minska med tiden? Finns det några tips för hur man ska hålla koll på vad man egentligen äter? jag äter ju det jag får hemma liksom ?

daloatf
2011-07-17, 15:03
Två olika sätt

1) Räkna kalorier

2) Skriv matdagbok, går du inte ner. Ta bort nåt du brukar äta (helst kolhydrat eller fett)

Springer
2011-07-17, 15:16
shapeupclub.se matdagboken.se mfl

Oliver
2011-07-17, 16:30
Okej tack :)
Ska man ta bort t.ex. potatis o ris osv .. o lägga till mer kött,fisk eller grönsaker? :)

Fredrik_S
2011-07-17, 16:32
Att bokföra matintag och räkna kalorier tycker jag är extrem överkurs och inget man bör göra i första hand.Det är ofta väldigt opraktiskt och mycket svårt i en vanlig ung mans liv som bor hemma och går i skolan...

Ett sätt är att försöka lära sig att tolka sin aptit och hunger.
Om du är van att äta dig proppmätt ät dig istället lagom mätt...
Är du van att äta dig lagom mätt ät så att du är lite hungrig fortfarande när du är klar.
Blir du nästan aldrig mätt när du äter ät bara så att du slipper svälta....

Vilken grupp du tillhör beror på hur din aptit är kalibrerad från början....

Ett annat sätt är att väga sig själv ofta och se om trenden på ens vikt är påväg åt rätt håll

Fredrik_S
2011-07-17, 16:34
Okej tack :)
Ska man ta bort t.ex. potatis o ris osv .. o lägga till mer kött,fisk eller grönsaker? :)

Absolut inte!
Potatis är en gudagåva vid viktminskning, kalorisnål, mättande och gott.

Om du behöver mer kött kan vi inte svara på men det är en god ide att inte snåla på protinkällorna någonsin...

McLR
2011-07-17, 17:10
Stjäl tråden lite. I deffguiden står det att man kan använda den här formeln för att räkna ut hur många kalorier jag behöver.
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Men jag fattar verkligen inte:em::em: Kan någon hjälpa mig?

Fredrik_S
2011-07-17, 17:12
kg= din vikk cm = din längd ålder= din ålder
tex
70
175
20

Lychgate
2011-07-17, 17:15
Jag är 185 cm, 93 kg, 21 år.

alltså blir formeln: 66.5 + 1279 + 925 - 143 : 2127
66.5 + (13.75 x 93) + (5.003 x 185) - (6.775 x 21)

Oliver
2011-07-17, 17:27
Ett annat sätt är att väga sig själv ofta och se om trenden på ens vikt är påväg åt rätt håll

Men om jag bara vill minska fettet runt nedre magen så kommer jag väll knappt märka någon skillnad på våden? Liksom jag känner ju magrutorna men jag vill bara att dem blir lite mer definerade.

Fugly
2011-07-17, 17:36
Men om jag bara vill minska fettet runt nedre magen så kommer jag väll knappt märka någon skillnad på våden? Liksom jag känner ju magrutorna men jag vill bara att dem blir lite mer definerade.

Du kan inte ga ner i vikt pa endast ett stalle.

Oliver
2011-07-17, 17:47
nje det förstår jag med men det är där jag har mest fett på hela kroppen :)
Och ska man använda kreatin tror ni?

Inge Enveten
2011-07-17, 17:59

Mindre fett + oförändrad kroppskomposition i övrigt = viktnedgång

vicarious
2011-07-17, 18:39
Stjäl tråden lite. I deffguiden står det att man kan använda den här formeln för att räkna ut hur många kalorier jag behöver.
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Men jag fattar verkligen inte:em::em: Kan någon hjälpa mig?

Har du inte läst matematik i skolan?

x betyder multiplicering.

kg = din vikt i kilogram
cm = din vikt i centimeter
ålder = din ålder

Sätt in dessa värden, räkna färdigt varje parentes innan du slår ihop alltihop.

Oliver
2011-07-17, 21:43
Har du inte läst matematik i skolan?

x betyder multiplicering.

kg = din vikt i kilogram
cm = din vikt i centimeter
ålder = din ålder

Sätt in dessa värden, räkna färdigt varje parentes innan du slår ihop alltihop.

börjar med undra ifall han är helt dum i huvudet

Fredrik_S
2011-07-17, 23:24

Brukar tyvärr vara svårt att få bort det sista vid magen. Bygg på rejäl rutor så det syns ändå trots lite fett där nere. Fast det tar nog några år dock.

Oliver
2011-07-18, 13:39
aa okej tack för tipsen :)!