handdator

Visa fullständig version : Mat vid sjukdom

toxicaze
2011-07-17, 09:56
Hej allesammans!

Nu är det så att jag har varit närintill sängliggande i 5 dagar och det verkar inte bli bättre på ett tag. Jag är väldigt hungrig (har de senaste 4 månaderna legat på 3000 kcal med energibalans på 2500) men jag har knappt någon aptit alls och lyckas bara äta ca 1500 kcal om dagen. Dessa kalorier är nästan enbart kolhydrater då jag har väldigt svårt att äta kött och dylikt just nu. Så jag vänder mig nu till er och undrar vad det finns för mat som är lätt att äta, innehåller mycket kalorier och är proteinrikt (shakes kan jag inte få ner just nu).

Mvh
Toxicaze

johanhej
2011-07-17, 10:56
Mjölkprodukter, såsom yoghurt är väldigt lätt att få i sig. Relativt proteinrikt.

Joanna
2011-07-18, 10:15
kvarg, banan och äggröra borde väl gå ner lätt..

Reaper123
2011-07-18, 11:19
försök få dig i energitäta grejjer:
- oljor
- fet grädde/mjölk (tex mjölk och oboy!)
- majonäs

Nu säger du inte vad exakt det är som hindrar dig från att få ner maten!? Men tex gräddstuvade makaroner + proteinkälla måste ju ändå vara lätt att få ner för man behöver ju knappt tugga makaronerna! :D Kanske ösa i 1dl olja i det så är saken biff!

Ska du få med lite protein och vill ha flytande så finns ju fetare kvarg/kessella och andra liknande produkter! Glass med colasås? Bacon är ju klockrent också, sen sjukt gott med äggröra! :)

Svårt att vara opti när man är sjuk och inte får i sig något, men gäller att använda fantasin!