handdator

Visa fullständig version : Styrketräning vid deff

Springer
2011-07-17, 08:15
Man skall träma styrka vid deff för att inte *kannibalisera musklerna*. Är det viktigt att träma samtliga muskler, eller är det ett kroppsglobalt fenomen?

Sheogorath
2011-07-17, 08:17
Styrketräning stimulerar nybildning av muskelmassa företrädesvis i de musklerna som tränas. Det har ingenting med energibalansen i kroppen att göra.

vicarious
2011-07-17, 08:19
Träna hela kroppen.

Sheogorath
2011-07-17, 08:20
Träna hela kroppen.

Damn you! Jag ville att han skulle läsa mitt svar, fundera en smula och sen själv komma fram till det där. Då hade han kanske lärt sig något på köpet och inte bara fått kokbokskunskap.

vicarious
2011-07-17, 08:23
Damn you! Jag ville att han skulle läsa mitt svar, fundera en smula och sen själv komma fram till det där. Då hade han kanske lärt sig något på köpet och inte bara fått kokbokskunskap.

Haha I know, sorry! Enda anledningen att jag skrev var att jag var orolig att TS inte skulle förstå ditt svar och ställa ytterligare en följdfråga :D

Springer
2011-07-17, 08:24

Trist attityd, om du inte ids svara, svara inte. Men du behöver ine klaga på att andra är generösa med sin kunskap.

Edit: Oj, det verkar som attityden mot de som inte kan allt redan är lite tråkig överlag...

vicarious
2011-07-17, 08:31
Trist attityd, om du inte ids svara, svara inte. Men du behöver ine klaga på att andra är generösa med sin kunskap.

Det var ett skämtsamt inlägg!

Sheo svarade med ett bra svar, det enda jag gjorde var att förenkla det han redan skrivit.

Sheogorath
2011-07-17, 08:36

Edit: Oj, det verkar som attityden mot de som inte kan allt redan är lite tråkig överlag...

Vet du vad ett drygt svar hade varit? "Sök" eller "pröva Google" exempelvis. Din post indikerade starkt att du inte kände till att muskeluppbyggnad och muskelnedbrytning är två parallella processer som pågår samtidigt hela tiden oberoende av om man deffar eller inte samt att styrketräning stimulerar muskelproteinsyntesen framförallt i de muskler som tränas. Så istället för bara "träna hela kroppen" som vic. förtydligade med fick du av mig ett svar som i det närmaste kan liknas vid att lära dig att fiska istället för att bara ge dig en fisk. Det borde du vara tacksam för om något. Att lära sig grunderna besparar en många framtida frågor.

Springer
2011-07-17, 09:27
Och det var ett bra svar, och hade du nöjt dig med det så hade jg varit tacksam. Istället idiotförkarade du mog i inläggg fyra, vilket jag tyckte var onödigt.

Sheogorath
2011-07-17, 09:42
Och det var ett bra svar, och hade du nöjt dig med det så hade jg varit tacksam. Istället idiotförkarade du mog i inläggg fyra, vilket jag tyckte var onödigt.

Jag förklarade helt ärligt syftet med mitt sätt att formulera svaret. Så istället för att svara "Träna hela kroppen" varpå du KANSKE frågat "varför?" fick du svaret på denna mest relevanta följdfråga direkt.

Ps. Som en sidenote: om man nöjer sig med ett svar utan en förklaring så tycker jag att man gott kan förtjäna att bli idiotförklarad. Om det gäller dig har jag ingen aning om. Det kan bara du svara på genom att ärligt fråga dig själv om du ställt följdfrågan "varför?" i någon form efter att ha fått ett enkelt kokbokssvar. Om du nu tycker att det är viktigt vad jag tycker, vilket du förhoppningsvis inte gör.

Lellan
2011-07-17, 09:52
Jag förklarade helt ärligt syftet med mitt sätt att formulera svaret. Så istället för att svara "Träna hela kroppen" varpå du KANSKE frågat "varför?" fick du svaret på denna mest relevanta följdfråga direkt.

Ps. Som en sidenote: om man nöjer sig med ett svar utan en förklaring så tycker jag att man gott kan förtjäna att bli idiotförklarad. Om det gäller dig har jag ingen aning om. Det kan bara du svara på genom att ärligt fråga dig själv om du ställt följdfrågan "varför?" i någon form efter att ha fått ett enkelt kokbokssvar. Om du nu tycker att det är viktigt vad jag tycker, vilket du förhoppningsvis inte gör.

Jag tror hans muskler skiter i vilket, men påverkas av vad han gör. ;) Visst är idealet att vara ständigt kunskapstörstande, källkritisk osv. Men är man kanske ny inom området och bara vill veta vad som brukar rekommenderas, kanske det blir en djungel om man ska sätta sig in i varje aspekt.

Så upplevde iaf jag kolo för 10 år sedan, hade ett intresse för det men ju mer man lärde sig desto krångligare blev det - men mycket "det beror på" svar.. Då är det väl bättre att få ett enkelt svar, och fråga efter mer info om man vill fördjupa sig, än att uppfostras att fråga rätt/kunna tyda ett mer komplext svar annars får man inget veta?

Om man nu får göra lite reklam så kan jag rekommendera EV och Guddis bok "Forma kroppen och maximera din prestation : om kost och träning på vetenskaplig grund". Enkelt förklarat men utrymme för fördjupning.

Ibland är det lättare att först skaffa sig allmänkunskap, sedan fördjupa sig där man blir nyfiken, istället för att bli förvirrad och börja sila mygg och svälja kameler (vanligt optifel). :)

Sheogorath
2011-07-17, 09:55
Jag tror hans muskler skiter i vilket, men påverkas av vad han gör + [wall of text]

Och utan grundkunskaper finns det en risk att göra så mycket andra fel att det man nyss lärde sig kanske blev en piss i Nilen trots allt. Som du sa: sila mygg och svälja kameler. Rekommenderar också boken utan att ha läst den, men det beror på att jag vet vem författarna är.

Springer
2011-07-17, 10:04

Det var ditt sätt att idiotförklara mig genom att anta att jag inte ville löra mig som jag vänder mig emot. Inlögg fyra och gnabbet me vic.

Ag frågade trots allt om processem bakol, wller hur?

Sheogorath
2011-07-17, 10:11
Det var ditt sätt att idiotförklara mig genom att anta att jag inte ville löra mig som jag vänder mig emot. Inlögg fyra och gnabbet me vic.

Ag frågade trots allt om processem bakol, wller hur?

Det antog jag inte alls. Du hade ju lika gärna kunnat svara "Intressant, vet du var jag kan lära mig mer om detta?" som att inte svara någonting alls och ingenting av det hade tytt på att du var en idiot. Jag kommenterade VICs svar, inte något annat. All good?

Springer
2011-07-17, 10:57
Jag svarade så fort jag kunde, men redan då hade du antagit att jag inte ville läta mig något. Du bordd lugnat ner dig lite och gett mig chansen att svara. Istället tog du chansen att vara tuff mot nykomlingar, efter hela tre minuter utan att någon taclade dig.

Att du dömde utmig i ett svar till viv förändrar inget.

Sheogorath
2011-07-17, 11:04
Jag svarade så fort jag kunde, men redan då hade du antagit att jag inte ville läta mig något. Du bordd lugnat ner dig lite och gett mig chansen att svara. Istället tog du chansen att vara tuff mot nykomlingar, efter hela tre minuter utan att någon taclade dig.

Att du dömde utmig i ett svar till viv förändrar inget.

Ingen dömde någon, du tolkar in saker som inte finns där.

Lychgate
2011-07-17, 11:05
Han kan även undra om överträning av musklerna. Är inte direkt som man ska träna tunga marklyft varje dag under deff då det blir kontraproduktivt. Det är lite svårt att svara på Springers fråga då det är en väldigt generell sådan. Som Lellan skriver blir det många "Det beror på" svar, vilket det blir i denna tråden med.

Sheo svarade ganska specifikt om hur en viss process fungerar men inte i det stora hela. Fokusera inte helt på träningen av vissa muskler, träna alla med ett bra mellanrum(Inte för litet, inte för stort), ät bra och vila tillräckligt för att återhämta dig. Klarar inte kroppen av sig att återhämta sig efter varje träning kommer prestationen bli sämre och sämre.

Tyvärr blir det oftast kokboks svar eller ett väldigt specifikt "vetenskapligt" svar.

Springer
2011-07-17, 12:53
Blir max 2 pass i veckan, snarare ett. Konditionsträning är prio ett. Så jag kör ganska tungt, 3x5-7 reps. 6-7 övningar för hela kroppen.

WHITEFOLKS
2011-07-17, 13:14
Jag skulle säga att två pass skulle vara mycket bättre än ett.

Något liknande stronglifts 5x5 fast två pass istället för tre.

Springer
2011-07-17, 13:57
Japp, försöker köra mer än ett, men der är mycket annat också. Särskilt om man är på landet...

TrainInsane
2011-07-17, 14:13
Jag har tränat ungefär likadant som under uppbyggnad, styrketräning varje dag.. behåller volymen väldigt bra och styrkan känns helt okej, den kommer dock tillbaka när jag börjar med lågreps och vilar kroppen.. lite som nerträning för att sedan komma tillbaka bättre.