handdator

Visa fullständig version : Alkohol + skitkäk

lofito
2011-07-17, 06:30
Hejsan!

Jag undrar hur pass mycket stryk kroppen tar om jag nu skulle dricka en gång varannan vecka (en fredag eller lördag, inte båda två)?
Säg runt 0,5 l på en kväll.

Jag vet att alkohol är skadligt för musklerna men om jag dricker en gång varannan eller var tredje vecka (var tredje låter mer rimligt) så undrar jag hur mycket man kommer tappa även om man tränar 6 dagar i veckan som jag gör?

Sen undrar jag, då jag är mitt uppe i en deff och snart snart är klar, hur ofta man kan slänga in lite "skit" i kosten, såsom godis, pizza, läsk, godis, chips osv?
Jag vet att det handlar om kcal in / kcal ut samt balansen, men för att inte dra på sig för mycket fett. Hur mycket käkar ni, hur ofta på en vecka etc?
Jag har avstått från sådant sedan april, inte gjort ett enda undantag, men känner att det skulle vara skönt att trycka i sig lite ikväll som någon sorts belöning att man tappat 17-18 kg under sin deff. Låter det bra eller
kommer kroppen få någon sorts "chock?"

Eftersom att jag avstått från det där så pass länge känner jag att samvetet börjar tryta lite, att om jag trycker i mig det där kommer jag känna skuldkänslor vilket jag inte vill eftersom jag nu, enligt mig själv, stått ut med att inte käka sånt skit och verkligen hållt en bra och schyst kost.

Bör man "belöna" sig själv nån dag sådär ibland? :)
Och japp, jag är i behov av bekräftelse kring allt detta eftersom att jag då
mår bättre om man får det bekräftat, så ville höra med er eftersom ni är kunniga.

Trycker jag i mig lite chips, läsk, godis och lite choklad ikväll, kommer jag då att tappa lite eller kommer det knappt bli märkbart såvida jag går tillbaka till deffen imorgon direkt?

Många frågor, men hoppas på bra och inga dryga svar. Man vill ju käka lite gott men samtidigt som jag sa, samvetet?
Låter sjukt nojig jag vet men som sagt, man vill ha bekräftelse på om det funkar.

Förr kunde jag äta massa skräpmat, godis och dricka läsk i mängder varje dag, men klart, man mådde inte bra. Men har sånt sjukt sockersug i normala fall tills jag bestämde mig för att börja deffa och sen dess har jag tappat suget och verkligen skippat allt sånt. Även om man ser chips, godis och läsk framför sig så skulle man ju vilja ta lite men jag har bara gått därifrån och inte känt något större sug att jag måste ta en eller två.

Tack!

SiSenior
2011-07-17, 06:38
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4890021&postcount=3

Har du inte ätit något sådant sedan april skulle jag med gott samvete äta det ikväll. Man måste njuta psykiskt ibland också, även under deff.

Imorgon kommer du förmodligen väga något hekt/ kilo mer än i morse men detta är inte pga. direkt ökat kroppsfett utan massa andra faktorer spelar också in. Så sluta optinoja och njut av snacksen:)

Sniggel
2011-07-17, 07:32
Det är mycket möjligt att han kan gå upp 2-3 kg om han följt en strikt diet med lite kolhydrater och salt och helt plötsligt klämmer en pizza och dricker en massa vätska (pga ökad törst). Men som sagt så är det mesta av den vikten högst tillfällig och en pizza innehåller kanske allt från 800 -1800 kcal beroende på storlek och ingredienser. Så med det som exempel så blir det ju kanske en sådär 2 hekton "permanent" viktuppgång (max), om man räknar att pizzan gör att han hamnar på överskott, vilket inte ens är säkert då han antagligen ligger på ett underskott från start.

Oavsett så kan en pizza pigga upp kroppen rätt så bra om man följt en strikt diet en längre tid vilket gör att man presterar bättre och rör på sig mer spontant, vilket gör det lättare att bli av med det överskott man (eventuellt) hamnade på.

lofito
2011-07-17, 07:49
Det där med psyket förstår jag, att man ska unna sig ibland, men faktum är att jag inte påverkats något av att inte ha ätit något sådant skit på ett negativt sätt. Jag har ju istället fått i mig bra mat, blivit smalare på kuppen, mer muskulös och framhävda muskler samt mår bättre. Men givetvis är det gott att få unna sig ibland, något jag inte gjort sedan jag började deffa.

Men jag har som sagt inte lidit av det på något vis av att ha skippat godsakerna, har en sjukt bra disciplin så det har funkat, men jag älskar att unna mig också, det gjorde jag förr som fasiken. Så ätardagar lite då och då funkar eller hur? Utan att för den delen gå upp i massa fett och annat? Som jag sa så tränar jag 6 dagar i veckan också, borde väl också spela in eftersom att jag då har ett större kcal-skott att röra mig med?

King Grub
2011-07-17, 08:01
Din kroppsfettmängd påverkas lika mycket eller lite av ätardagarna som kaloribalansen påverkas.

Långsmal
2011-07-17, 09:22
Det där med psyket förstår jag, att man ska unna sig ibland, men faktum är att jag inte påverkats något av att inte ha ätit något sådant skit på ett negativt sätt. Jag har ju istället fått i mig bra mat, blivit smalare på kuppen, mer muskulös och framhävda muskler samt mår bättre. Men givetvis är det gott att få unna sig ibland, något jag inte gjort sedan jag började deffa.

Men jag har som sagt inte lidit av det på något vis av att ha skippat godsakerna, har en sjukt bra disciplin så det har funkat, men jag älskar att unna mig också, det gjorde jag förr som fasiken. Så ätardagar lite då och då funkar eller hur? Utan att för den delen gå upp i massa fett och annat? Som jag sa så tränar jag 6 dagar i veckan också, borde väl också spela in eftersom att jag då har ett större kcal-skott att röra mig med?

Det har sagts många gånger tidigare men jag kan säga det igen. Ätardagar har ingenting magiskt över sig. De kommer påverka din vikt men är du överlag diciplinerad så kommer du ändå nå bra resultat, bara att det tar lite längre tid än om du hade skippat ätardagarna helt. Du själv måste avgöra vad som ger mest livskvallité för dig. För de flesta är en kompromiss av något slag mest realistiskt.

Springer
2011-07-17, 14:33
. Men som sagt så är det mesta av den vikten högst tillfällig och en pizza innehåller kanske allt från 800 -1800 kcal beroende på storlek och ingredienser.

En kebabpizza upp till 2500 kcal! *flex*

lofito
2011-07-17, 18:10
Sådär, har precis tryckt i mig en hel pizza, dricker lite cola och käkar lite godis. Fy fan så mätt man är, men det här behövde jag nog. Känns som att någon spärr i hjärnan släppte och jag mår fan bra av att få trycka i mig sånt här (har inte gjort det som sagt på 4 månader ungefär sen jag började deffa). Imorgon ny dag, bort med snackset ett tag till och fortsätta deffandet. Inget mer sånt här på ett tag igen, men måste erkänna att det som sagt känns bra att få unna sig lite, som någon sorts befrielse! Detta var bra för själen.

Nu som sagt fortsätta deffen och träna hårt med bra disciplin!

Spartansk
2011-07-17, 18:15
Ett tag levde jag så här:

Måndag morgon - fredag eftermiddag: Åt supernyttigt, simmade en timme varannan dag, körde tung styrketräning varannan dag.

Fredag kväll -söndag kväll: Åt onyttigt, men i måttliga mängder (undvek att äta mig proppmätt), söp så mycket jag orkade.

Under den här perioden gick jag ner i kroppsvikt, så mitt helg-leverne förstörde alltså inte deffen.

Dock fick den här perioden sitt slut, när jag gjorde bort mig så pass på fyllan att min bästa suparkompis sade upp kontakten med mig. En liten påminnelse om att det inte bara handlar om proteinsyntes och fettförbränning när det handlar om att bestämma sig för hur mycket man ska supa.

Reaper123
2011-07-17, 18:18
Ett tag levde jag så här:

Måndag morgon - fredag eftermiddag: Åt supernyttigt, simmade en timme varannan dag, körde tung styrketräning varannan dag.

Fredag kväll -söndag kväll: Åt onyttigt, men i måttliga mängder (undvek att äta mig proppmätt), söp så mycket jag orkade.

Under den här perioden gick jag ner i kroppsvikt, så mitt helg-leverne förstörde alltså inte deffen.

Dock fick den här perioden sitt slut, när jag gjorde bort mig så pass på fyllan att min bästa suparkompis sade upp kontakten med mig. En liten påminnelse om att det inte bara handlar om proteinsyntes och fettförbränning när det handlar om att bestämma sig för hur mycket man ska supa.
Exakt såhär lever jag nu under deffen. Resultaten går åt rätt håll, men visst hade det sett ännu bättre ut om man skött sig 7 dagar i veckan!

Har man optinojja och får ångest över att "synda" är det nog bäst att hålla sig undan! Men en redig fylla är väl en piss i nilen för oss dödliga? :D