handdator

Visa fullständig version : Vad tycker eg musklerna om deff?

SannaK
2011-07-16, 13:27
jag kör både muskeluppbyggnad och fettminskning på samma gång. dock ej samma dag, då det är omöjligt.
men de dagar jag ej tränar äter jag ca 1500 kcal, men vad händer eg med musklerna med för få kcal?

och en extrafråga.
2000 kcal bör väl vara perfekt de dagar jag tränar. då kcal behovet ökar vid tränar. 2500 är väl om man är väldigt aktiv utöver träningen, en sådan dag?

WHITEFOLKS
2011-07-16, 13:34
Det är svårt att säga vilka kalorinivåer som är bra för dig.

Med näringstiming och bra träning/kost så kan det nog gå ganska bra att gå ner i fettmassa samtidigt som man bygger, speciellt om man inte går ner särskilt fort i fettmassa.

Att förlägga större delen av näringsintag efter träning och hålla ett högt proteinintag, gärna lite kaloriplus på träningsdagen hjälper nog.

Jag skulle inte säga att det är omöjligt att genomföra muskelbyggande och fettminskning på samma dag men desto kortare tidsperiod du mäter i, desto svårare är det att göra båda sakerna samtidigt (inom den perioden).

Kalorinivåer är väldigt personliga även om man kan få ett hum av det genom att titta på kön, ålder, vikt och aktivitetsnivå.

SannaK
2011-07-16, 13:37
Det är svårt att säga vilka kalorinivåer som är bra för dig.

Med näringstiming och bra träning/kost så kan det nog gå ganska bra att gå ner i fettmassa samtidigt som man bygger, speciellt om man inte går ner särskilt fort i fettmassa.

Att förlägga större delen av näringsintag efter träning och hålla ett högt proteinintag, gärna lite kaloriplus på träningsdagen hjälper nog.

Jag skulle inte säga att det är omöjligt att genomföra muskelbyggande och fettminskning på samma dag men desto kortare tidsperiod du mäter i, desto svårare är det att göra båda sakerna samtidigt.

jag har börjat deffa nu mer seriöst.

de dagar jag tränar brukar ja äta mer hela dagen för att komma upp i kaloriräkningen. 2500 är mkt. men d räcker att äta "normalt" och sedan kanske ta en 500-7/800 måltiden efter träningen ist?

jag tänkte inte samma dag. utan de dagar ja INTE styrketränar o äter 1500 kcal, förstörs inte muskeluppbyggnaden med för lite kcal?

WHITEFOLKS
2011-07-16, 13:44
Ja, det är inte positivt för muskeluppbyggnade att ligga väldigt lågt i kcal. Hur lågt 1500 är för dig kan jag inte svara på.

För "bra" resultat så ska man väl antagligen ligga 100kcal plus på träningsdagarna och kanske 3-500kcal minus på vilodagarna. Om man även håller ett högt proteinintag så kan man nog lyckas ganska bra.

Som sagt har jag ingen aning om hur mycket du använder och hur mycket minus 1500kcal är för dig.

martikainen
2011-07-16, 15:13
Tänk på att återhämtningen ej slutar natten mellan tisdag och onsdag...
Med det vill jag säga att det är otroligt svårt att bygga/deffa "varannan dag", lättast är att räkna över en längre period (vecko/månadsvis).
Det är inga problem att ligga på kaloribalans och bränna fett samtidigt som du bygger en del muskler när man inte har flera års träningsvana bakom sig.

SannaK
2011-07-16, 15:44
Tänk på att återhämtningen ej slutar natten mellan tisdag och onsdag...
Med det vill jag säga att det är otroligt svårt att bygga/deffa "varannan dag", lättast är att räkna över en längre period (vecko/månadsvis).
Det är inga problem att ligga på kaloribalans och bränna fett samtidigt som du bygger en del muskler när man inte har flera års träningsvana bakom sig.

nej, det är det jag funderat på.
FAST jag tränar inte VARJE dag (dela upp muskelgrupper) utan 2-3 ggr/vecka och helkropp.
så ligger jag inte på kalori underskott de dagar ja inte tränar kmr ja ju bara gå upp, i fett.....

SannaK
2011-07-16, 16:07
Ja, det är inte positivt för muskeluppbyggnade att ligga väldigt lågt i kcal. Hur lågt 1500 är för dig kan jag inte svara på.

För "bra" resultat så ska man väl antagligen ligga 100kcal plus på träningsdagarna och kanske 3-500kcal minus på vilodagarna. Om man även håller ett högt proteinintag så kan man nog lyckas ganska bra.

Som sagt har jag ingen aning om hur mycket du använder och hur mycket minus 1500kcal är för dig.

100 plus, oj vad lite. 2100 då kanske.
d här me kcal är ju supersvårt.
ja kanske kan höja mitt intag lite på vilodagarna. 2-300 kanske. men d är oftast dar ja är väldigt oaktiv ja äter 1500.
ja äter protein till varje måltid. mkt viktig del.

WHITEFOLKS
2011-07-16, 16:22
Det var mest ett exempel som säkert funkar bra, inget måste ett litet överskott kombinerat med ett lite större men fortfarande litet underskott kommer vara bra för att bevara så mycket muskelmassa som möjligt.

Det kommer även leda till att fettnedgången tar längre tid.

Du verkar väldigt säker på dina siffror, hur har du kommit fram till just det antalet kcal?

vicarious
2011-07-16, 16:26
jag kör både muskeluppbyggnad och fettminskning på samma gång. dock ej samma dag, då det är omöjligt.
men de dagar jag ej tränar äter jag ca 1500 kcal, men vad händer eg med musklerna med för få kcal?

Det är inte omöjligt utan båda sakerna sker i allra högsta grad, dygnet runt.

Kroppen kommer först och främst att ta energi från fettreserverna.

och en extrafråga.
2000 kcal bör väl vara perfekt de dagar jag tränar. då kcal behovet ökar vid tränar. 2500 är väl om man är väldigt aktiv utöver träningen, en sådan dag?

Du måste sluta haka upp dig på teoretiska siffror på ett papper. Det finns ingen garanti att de stämmer i verkligheten. Jag kan lova dig att de uträkningar du har inte stämmer. De är endast till för att ge en ungefärlig bild av din energibalans.

SannaK
2011-07-16, 17:46
Det är inte omöjligt utan båda sakerna sker i allra högsta grad, dygnet runt.

Kroppen kommer först och främst att ta energi från fettreserverna.

Du måste sluta haka upp dig på teoretiska siffror på ett papper. Det finns ingen garanti att de stämmer i verkligheten. Jag kan lova dig att de uträkningar du har inte stämmer. De är endast till för att ge en ungefärlig bild av din energibalans.

inte omöjligt????
så mitt sett funkar? de vet ja väl eg bäst sj. fast man kan vl säga att mitt mål just nu är att bli av med fett men behålla muskelmassa.

d e d vi vill :)

ja vet. ja blir smått besatt av de. men d e väl nån guidelinje iaf.

vicarious
2011-07-16, 17:52
Kan du snälla börja skriva ut orden? Det är extremt jobbigt att läsa det du skriver. Sen räcker det med ett ! eller ? i en mening.

SannaK
2011-07-16, 18:03
Kan du snälla börja skriva ut orden? Det är extremt jobbigt att läsa det du skriver. Sen räcker det med ett ! eller ? i en mening.

jag trodde alla förstod mina förkortningar, haha :D
men ska tänka på det.
nä, jag vill ha hundra utropstecken :P

ok, vi tar om det:
det vet jag väl egentligen bäst själv. fast man kan väl säga att mitt mål just nu är att förlora fett och behålla muskelmassa.

det är det vi vill :D

jag vet, jag blir smått besatt av det, men det är väl någon guidelinje i alla fall.

Sniggel
2011-07-17, 08:23
Ja det går att bygga muskler och tappa fett under samma dag. Dock ar man inte så stor kontroll att man kan veta att man gör det. Inte under en vecka heller för den delen. Men rent teoretiskt kan du lägga på dig muskelmassa efter en måltid (med lite fettuppgång också) och tappa fett när en viss tid från en måltid har gått (med låg förlust av muskelmassa). På så vis kan du under en dag bygga på dig muskelmassa och förlora fett, i teorin...

Det som reglerar detta och hjälper det ske är (tada):
* Styrketräning
* Högt proteinintag
* Näringstiming (äta snart efter träning)

Så följ det och hoppas på det bästa. Du bör ju göra framsteg i åtminstone en riktning, vare sig det är att tappa fett eller bygga muskler. Har du tur så sker båda.

SannaK
2011-07-17, 17:24
Ja det går att bygga muskler och tappa fett under samma dag. Dock ar man inte så stor kontroll att man kan veta att man gör det. Inte under en vecka heller för den delen. Men rent teoretiskt kan du lägga på dig muskelmassa efter en måltid (med lite fettuppgång också) och tappa fett när en viss tid från en måltid har gått (med låg förlust av muskelmassa). På så vis kan du under en dag bygga på dig muskelmassa och förlora fett, i teorin...

Det som reglerar detta och hjälper det ske är (tada):
* Styrketräning
* Högt proteinintag
* Näringstiming (äta snart efter träning)

Så följ det och hoppas på det bästa. Du bör ju göra framsteg i åtminstone en riktning, vare sig det är att tappa fett eller bygga muskler. Har du tur så sker båda.

läga på sig muskelmassa efter en måltid? utveckla d lite :)
tappa fett efter en viss tid efter måltid har gått, hur menar du då, som att om man äter efter ett visst antal timmar igen börjar man bränna fett?

alla 3 momenten följer jag mkt noggrant. har aldrig ätit så mkt protein. till varje måltid. detta bör ju göra d isf :)

SannaK
2011-07-18, 22:31
Det var mest ett exempel som säkert funkar bra, inget måste ett litet överskott kombinerat med ett lite större men fortfarande litet underskott kommer vara bra för att bevara så mycket muskelmassa som möjligt.

Det kommer även leda till att fettnedgången tar längre tid.

Du verkar väldigt säker på dina siffror, hur har du kommit fram till just det antalet kcal?

Jag har läst att en medelaktiv kvinna behöver ca 2000 kcal, så ja utgår därufrån :)