Visa fullständig version : Högskolan och reservplats
beckman88
2011-07-16, 10:42
Hej Hopp!
Jag fick veta att jag ligger på 25e reservplats till ssk Malmö och har blivit antagtn till Kalmar. Jag är ifrån Kalmar och har nu bott i Malmö i 6 månader och trivs bra här.
Min fråga är vel om någon har erfarenhet av reservplatser?
Är plats 25 någonting att hoppas på? Förstår att detta förändras från år till år och är beroende av utbildning osv. Vore intressant att höra andra som har kommit in på restplatser!
Jens.Andersson
2011-07-16, 10:45
Kolla på VHS hur många som sökte och hur många som hade det som förstahandsval.
25 känns inte omöjligt, tror det kan vara ganska stor omsättning på platserna eftersom folk tenderar att söka samma utb på många olika platser.
beckman88
2011-07-16, 11:38
Har inte sökt till högskolan innan. Det känns som att det är snabba ryck som gäller. Det är lite jobbigt att man kan få reda på att man kommer in 2-3 veckor innan man ska infinna sig i respektive stad med boende ovs. Förstår att andra urvalet kommer 8-9e Augusti, verkar endå sent.
pragmatist
2011-07-16, 11:48
En gång i tiden blev jag antagen till en universitetskurs efter att ha varit 1289:e reserv (inget skämt). Generellt kan man dock säga att det är mycket fler avhopp till fristående kurser, framför allt deltidskurser, än till program, särskilt om det är program som är svåra att komma in på.
SiSenior
2011-07-16, 11:56
Det är bara att hoppas. Är själv 25:e reserv på Hälsopromotionsprogrammet, Kostvetenskap i Göteborg, men eftersom det finns totalt 50 plats ser jag chansen som kanske 50/50 att jag kommer in.
Tediiieee
2011-07-16, 12:04
Så vad tror ni om detta
Högskoleingenjör i datateknik 180hp
Utbildningsprogram, Normal undervisning, Linköpings universitet
reservplats - 18
ANT i UG - 52
Hur är mina chanser?
Beror ju mycket på hur populärt programmet är och hur många platser det finns. Själv kom jag in som 27:e reserv när jag pluggade.
kettlebellGuden
2011-07-16, 13:37
Har inte sökt till högskolan innan. Det känns som att det är snabba ryck som gäller. Det är lite jobbigt att man kan få reda på att man kommer in 2-3 veckor innan man ska infinna sig i respektive stad med boende ovs. Förstår att andra urvalet kommer 8-9e Augusti, verkar endå sent.
Det är fullt möjligt att du inte får reda på det förräns dagen du ska infinna dig. Kan vara folk som tackar ja på andra urvalet och sen inte skriver in sig.
Lycka till iaf...
kettlebellGuden
2011-07-16, 13:39
Det är bara att hoppas. Är själv 25:e reserv på Hälsopromotionsprogrammet, Kostvetenskap i Göteborg, men eftersom det finns totalt 50 plats ser jag chansen som kanske 50/50 att jag kommer in.
Hur kommer du fram till 50/50?
Det man kan göra för att skaffa sig ett hum om sina chanser är att jämföra statistik från terminerna innan, alt. kontakta universitetet och fråga hur det sett ut tidigare terminer. Vissa universitet svarar, vissa inte.
Reservnummer upp mot 50 ger en ganska god chans på utbildningsprogram likt sjuksköterskeutbildningen. Om inte efter urval 2, så i alla fall kanske någon gång kring uppropet (de ringer dig).
viss chans, ska det stå.
Det beror också på vilken utbildningsort (klasstorlek) och antagningskvot man ligger i!
SiSenior
2011-07-16, 15:38
Hur kommer du fram till 50/50?
Det är en känsla jag har blandat med tidigare erfarenheter av hur många som hoppar av. Har däremot inte bestämt mig om jag ska välja att läsa mitt "2:an val" ännu, vilket i så fall kommer att göras i en något mindre (läs: tråkigare, som den storstadsbo jag är) stad.
Det man kan göra för att skaffa sig ett hum om sina chanser är att jämföra statistik från terminerna innan, alt. kontakta universitetet och fråga hur det sett ut tidigare terminer. Vissa universitet svarar, vissa inte.
Man kan också kolla på intagspoängen på de andra utbildningarna av samma typ. Högt intag kan innebär att många har en utbildning som förstahandsval och därför kommer färre att tacka nej för att de kommer in på ett högre rankat val. Lägre intag innebär att folk kommer in på högre val när andra tackar nej där och då kan det rulla på ganska så snabbt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.