handdator

Visa fullständig version : Hur onyttigt är det med Coca Cola ?

CAPTCHA
2011-07-15, 09:35
stämmer det att en tand löses upp efter några dagar om den ligger i coca cola och att man får bort rost från gamla bildelar på samma sätt?

King Grub
2011-07-15, 09:38
1. Nej.

2. Ja.

mattilainen
2011-07-15, 09:39
du menar nu enbart för hur bra det är för tänderna?

Coca cola är lika onyttigt för tänderna som diverse juice, saft etc är.

Varför inte köra light?

Sen för att svara så är det en myt att en tand i ett glas cola kommer att upplösas

Varför cola och andra drycker kan lösa upp rost är för att

”Nearly all carbonated soft drinks contain carbonic acid, which is moderately useful for tasks such as removing stains and dissolving rust deposits (although plain soda water is much better for some of these purposes than Coca-Cola or other soft drinks, as it doesn’t leave a sticky sugar residue behind).” (http://www.snopes.com/cokelore/acid.asp)

CAPTCHA
2011-07-15, 09:43
tänkte också på att fosforsyran leder till benskörhet?

King Grub
2011-07-15, 09:49
Det finns någon studie på äldre kvinnor som pekar åt det hållet.

http://www.ajcn.org/content/84/4/936.abstract

Trashcan
2011-07-15, 11:15
Jag tror att det enda som är intressant vad gäller coca colas onyttighet är sockermängden. Allt annat känns rätt marginellt.

jone1987
2011-07-15, 11:31
Cola is the shit! gott som fan, tycker folk nojjar över allt möjligt nu för tiden :) drick i normala mängder så spelar det nog ingen roll :D *nu vet jag inget om det egentligen men ähhh

Akerhage
2011-07-15, 11:41
Fast det är ju skillnad på att noja över att ha ätit en sparris för mycket eller att noja över cola. Coca cola är ju gott visserligen, men det är ju långt ifrån bra att trycka i sig. Så där är ju nojan befogad tycker jag. Jag dricker aldrig läsk, då endast zero eller light. Känns helt onödigt att få i mig alla dessa kalorier och socker ifrån att klunka i mig coca cola.

Ronn
2011-07-15, 11:45
Om man inte känner någon större skillnad i smak är ju zero/light utmärkt men vissa känner en skillnad och tycker att det smakar väldigt annorlunda och dricker inte light för att dom inte gillar det. Om man nu vill dricka icke-light är ju knappast någon katastrof att dricka 1,5-2 liter om dagen varken för hälsan eller om man har koll på sitt kalori-intag totalt sett.

Personligen tycker jag det är fantastiskt med light alternativ känner ingen skillnad i smak. :)

Akerhage
2011-07-15, 11:52
Jag gillar med zero, dricker lika väl det som vanlig cola...glad för det =)

Timme
2011-07-15, 11:53
pepsi max is the king :)

StarkaUlf
2011-07-15, 11:59
Om man inte känner någon större skillnad i smak är ju zero/light utmärkt men vissa känner en skillnad och tycker att det smakar väldigt annorlunda och dricker inte light för att dom inte gillar det. Om man nu vill dricka icke-light är ju knappast någon katastrof att dricka 1,5-2 liter om dagen varken för hälsan eller om man har koll på sitt kalori-intag totalt sett.

Personligen tycker jag det är fantastiskt med light alternativ känner ingen skillnad i smak. :)

Samma här, tycker det är riktigt bra. Jag känner dock skillnad, men den är inte så stor för mig som många andra upplever den. Därför kör jag gärna på zero/light också :)

pepsi max is the king :)

Hittat en ny favorit här i england; Pepsi max Wild cherry . Bara hoppas den kommer till sverige, då jag flyttar tillbaka dit strax!

snarlik
2011-07-15, 12:11

Skämtar du eller? Jag har svårt att tro att den stora mängd socker som man skulle få i sig från 1,5-2 liter läsk om dagen inte skulle påverka hälsan. De lärde får rätta mig om jag har fel, men borde inte insulinnivåerna nå episka nivåer av det?

Ronn
2011-07-15, 12:57
Skämtar du eller? Jag har svårt att tro att den stora mängd socker som man skulle få i sig från 1,5-2 liter läsk om dagen inte skulle påverka hälsan. De lärde får rätta mig om jag har fel, men borde inte insulinnivåerna nå episka nivåer av det?

Nej verkligen inte, om det är något som är dåligt så är det fruktosen i i sockret och du kanske får i dig en 50g fruktos från en 2liters cola.. spritt över en dag.. inget som du kommer påverkas av, om du nu inte kombinerar colan med en massa andra sockerkällor men det säger ju sig självt.

King Grub
2011-07-15, 13:00
50 gram fruktos från läsk är definitivt dåligt. Skall man ha i sig betydande mängder fruktos, bör det vara från naturella frukter, inte saft, godis och läsk, om man inte har en mycket hög energiförbrukning.

Ronn
2011-07-15, 13:04
Hur är 50g fruktos från läsk dåligt grub? Letar faktist lite i gamla inlägg om fruktos och vad jag förstår handlar det om överskott som levern inte kan lagra lagras istället som fett men vad har det för betydelse för fettbalansen totalt sett?

Du är ju själv t.ex. en stor glassätare som jag förstått, då får du väl i dig en rätt bra mängd socker?

King Grub
2011-07-15, 13:13
Fruktos har en rad ogynnsamma metabola effekter. Och får man stora mängder fruktos från skräp, finns det inte mycket plats över för källor som har vettiga näringsämnen också.

Jag kan äta socker. Jag tränar mycket och har en energiförbrukning därefter.

Ronn
2011-07-15, 13:17
Har du ytterligare information om de dåliga metabola effekterna? Om du kunde peka mot en tråd eller studie vore jag tacksam. :)

King Grub
2011-07-15, 13:18
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19956074

http://www.ajcn.org/content/early/2011/05/19/ajcn.110.002246.abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/utils/lofref.fcgi?PrId=3045&uid=16366738&db=pubmed&url=http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/10/4/294.pdf

http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15723702

http://www.obesityresearch.org/cgi/content/abstract/13/7/1146

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/76/5/911

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/4/537

http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/6/2963

Ronn
2011-07-15, 13:19
Tack. :)

lorithas
2011-07-15, 13:48
Svaret kommer en minut och 8 lankar senare.. Bananas! Om han nu inte satt och tjyvholl pa dem dar lankarna i vantan pa din fraga dvs... :D

Ronn
2011-07-15, 13:50
Nu är jag något av en amatör men jag tycker det är lite svårt att komma fram till någon bra slutsats.

Studierna säger att högt fruktosintag skulle kunna leda till insulinresistans, lägre nivåer av insulin och leptin och därmed ökade hungerkänslor.

Dom gör kopplingar mellan fruktos och fetma men vad är orsak och verkan? Symptomen kan ju också ha att göra med generell överkonsumption att göra, dvs fruktosen är en del i en överkonsumption, dock skulle ju fruktoset kunna skapa större hungerskänslor och därmed resultera i att folk generellt äter mer.

Vore intressant att se vad fruktos har för effekt på en icke överviktig med matschema och fast antal kalorier, skulle den personen bara bli hungrigare eller skulle man se andra effekter också?

Sen undrar jag hur länge levern lagrar glykogenet, används det bara när det behövs eller töms det kontinuerligt?

King Grub
2011-07-15, 14:02
Det är överkonsumtion, som sagt. Men dricker man två liter Cola om dagen kanske man får så mycket fruktos att man inte kan äta en banan utan hamna på den överkonsumtionen. Och då är det fel; det är i sådana fall frukten som bör utgöra fruktoskonsumtionen, så kan man rätta läskintaget efter det.

Alkro
2011-07-15, 14:29
Jag dricker ungefär 0,5 l pepsi om dagen i snitt. Det är egentligen det enda jag "unnar" mig. Käkar godis kanske varannan vecka och aldrig efterrätt/kakor. Inte för att jag försöker vara optimal men mår bara illa när jag äter söta bakverk och liknande.

Ronn
2011-07-15, 14:43
Det är överkonsumtion, som sagt. Men dricker man två liter Cola om dagen kanske man får så mycket fruktos att man inte kan äta en banan utan hamna på den överkonsumtionen. Och då är det fel; det är i sådana fall frukten som bör utgöra fruktoskonsumtionen, så kan man rätta läskintaget efter det.

Så långt är jag med, men det jag tycker är oklart är vad överkonsumptionen leder till, möjligtvis insulinresistans (inte fastställt?) och risk för ökade hungerskänslor?

Eddie Vedder
2011-07-15, 15:40
Du är ju själv t.ex. en stor glassätare som jag förstått, då får du väl i dig en rätt bra mängd socker?

Grub har redan svarat varför det inte är ge honom akut leverförfettning men en annan orsak till att många av oss äter lite "skit" (vissa mer än andra) trots vetskapen om att det inte är "nyttigt" är ju faktiskt det enkla faktum att det smakar bra och att fördelarna med den goda smaken (och kanske det sammanhang inom vilket godsakerna förtärs) överstiger nackdelarna för kroppen.

Ronn
2011-07-15, 15:47
Vem gillar inte socker? Det är just nackdelarna jag tycker är oklara. :)

Donner
2011-07-15, 15:54
Jag gillar inte "socker". Beläggningen man får på tänderna efter att ha druckit vanlig cola känns skit. Godis är gott men sockret får det att krypa i skinnet på mig. Kan säkert vara placebo men känslan är ju ändå där och det gör att jag håller mig undan det så mycket jag kan.

Eddie Vedder
2011-07-15, 15:59

Jo lite oklara är de väl. Själv resonerar jag som så att jag gärna överdriver hur negativt det är för mig och så baserar jag mitt intag på ett "worse case scenario" helt enkelt. Och om det då är mindre skadligt än jag utgår ifrån så är det ju bara bra. :)

Ronn
2011-07-15, 16:08
Jo lite oklara är de väl. Själv resonerar jag som så att jag gärna överdriver hur negativt det är för mig och så baserar jag mitt intag på ett "worse case scenario" helt enkelt. Och om det då är mindre skadligt än jag utgår ifrån så är det ju bara bra. :)

Jag försöker också resonera så, men det är svårt när det kommer till glass. :eating:

JacobHeitmann
2011-07-15, 18:02
Jag försöker också resonera så, men det är svårt när det kommer till glass. :eating:

Du kan äta 250+ gram fruktos varje dag så länge det kommer från hela källor och att du håller den dietära fettenergin mellan 3-9E%. Inga studier, bara erfarenhet, så ta det med en nypa salt.

Eddie Vedder
2011-07-15, 19:25

Fast nu antar jag att du syftar på svårigheter att inte äta för mycket. Man kan ju resonera så som jag skrev ändå. Att det sedan råkar bli mer än man hade hoppats förändrar ju inte resonemanget i sig.

Crocker
2011-07-15, 19:32
Du kan äta 250+ gram fruktos varje dag så länge det kommer från hela källor och att du håller den dietära fettenergin mellan 3-9E%. Inga studier, bara erfarenhet, så ta det med en nypa salt.
Hela källor? Envolve, fruktos är smaskens så. :)