Logga in

Visa fullständig version : Upplägg av cardio träningen

MunsöHustla
2003-12-14, 20:54
Nu börjar deffen och det betyder cardio!

Funderar på att lägga upp det ungefär så här:

måndag: kvällspromenad
tisdag: morgonpromenad + styrka
onsdag: morgonpromenad
torsdag: morgonpromenad + 15-20min cykling på eftermiddagen
fredag: styrka + kvällspromenad
lördag: kvällspromenad
söndag: styrka

gillar inte att dra ner på maten så rör hellre mer på mig....promenader brukar vara 60min långa

King Grub
2003-12-14, 21:15
Ser väl helt okej ut. Om det får dig ner på energiunderskott och därmed viktminsking är dock svårare att säga. Prova och se vad som händer.

rossi
2003-12-14, 23:11
Kanske inte behöver alla promenaderna, om du ser snabb viktminskning så skär ner på promenaderna för det sparar muskelmassa.

goatass
2003-12-15, 20:15
hur stor är egentligen skillnaden mellan en kvälls promenad och morgon promenad? om man går på kvällen 2-3 timmar efter måltid. jobbar klockan 7 varje morgon och att kliva upp vid 5 tiden känns lite jobbigt.

MunsöHustla
2003-12-15, 20:24
Originally posted by goatass
hur stor är egentligen skillnaden mellan en kvälls promenad och morgon promenad? om man går på kvällen 2-3 timmar efter måltid. jobbar klockan 7 varje morgon och att kliva upp vid 5 tiden känns lite jobbigt.

bränner lika mycket kcal men inte lika mycket av fettet.

Ett par frågor till:

Om man vill spara maximalt med muskler är det klokast då att ta vissa dagar då man satsar mer på träningen än förbränningen och vice-versa?

Tex att man kör mer cardio de dagar man inte styrketränar?

Är det bäst om man kan att köra tex styrka på eftermiddagen och köra en lugnare form av hiit på kvällen istället för att köra den direkt efter passet, eller ska man dra nytta av den högra fettförbränningen man har då?

King Grub
2003-12-15, 20:48
Originally posted by goatass

Du förbrukar exakt lika mycket energi när du än tar promenaded. Skillnaden är att före frukost har du så låga insulin- och kolhydratnivåer att en procentuellt större del av den energin kommer att tas från fettdepåerna.

LunaSpice
2003-12-15, 21:01
Originally posted by King Grub

Du förbrukar exakt lika mycket energi när du än tar promenaded. Skillnaden är att före frukost har du så låga insulin- och kolhydratnivåer att en procentuellt större del av den energin kommer att tas från fettdepåerna.

Samt en kort stund efter uppvaknandet har man en hög cirkulerande nivå av fettförbrännande hormoner från nattens aktivitet.

King Grub
2003-12-15, 21:10
Originally posted by LunaSpice

Samt en kort stund efter uppvaknandet har man en hög cirkulerande nivå av fettförbrännande hormoner från nattens aktivitet.

Vilken "aktivitet" talar vi om här? :naughty: :D

LunaSpice
2003-12-15, 21:20
Originally posted by King Grub

Vilken "aktivitet" talar vi om här? :naughty: :D

haha, fri tolkning där ja :)

Jag syftar mer på de hormoner som frigörs under nattens olika sömnstadier. Under dessa stadiet så används fett som största energikälla, bl.a. för att hålla kroppen varm. Studier har också visat att sova utan täcke ska ge en högre förbränning av fett (eftersom det då krävs mer energi för att värma kroppen). Inte för att _jag_ skulle sova utan täcke men det funkar tydligen och vissa är extrema så varför inte. Jag har nåt annat som värmer mig :mallan::naughty: