Visa fullständig version : 2 frågor om BCAA (typ av produkt + produkt)
Arnoldski
2011-07-14, 23:03
Efter vad jag kan se finns det två huvudsakliga BCAA-koncept jag finner produkter för:
1) tabletter som som ska tas varje dag, typ 3 gånger om dagen
2) pulver som blandas till en drink som intas före och efter träning.
Är det olika skolor/principer detta bygger på eller blir det effektivt sett samma sak? Det första låter mer som när man tex käkar kreatin medans det andra låter mer som standarddosering för EAA.
Finns det erfarenheter kring detta? Vilka produkter har ni använt er av?
Nån som testat Allmax AminoCore?
Jag bor i USA för tillfället och har nog inte tillgång till Fairings butik, vilka fabrikat/produkter bör jag söka finna här borta?
Tack på förhand för input.
Tror inte det ska vara alltför stor skillnad. Fast då det är fria aminosyror tycker man att det borde löna sig bäst att ta dom i samband med träning eller efter träning så att det ska stimulera proteinsyntesen. (Om det nu fungerar liknande som EAA).
Har själv bara kört med Kolo's egna BCAA. Tog 5g innan träning på fastande mage.
Det känns även som att pulver borde vara billigare än kapslar.
farsan baloo
2011-07-15, 04:53
Efter vad jag kan se finns det två huvudsakliga BCAA-koncept jag finner produkter för:
1) tabletter som som ska tas varje dag, typ 3 gånger om dagen
2) pulver som blandas till en drink som intas före och efter träning.
Är det olika skolor/principer detta bygger på eller blir det effektivt sett samma sak? Det första låter mer som när man tex käkar kreatin medans det andra låter mer som standarddosering för EAA.
Finns det erfarenheter kring detta? Vilka produkter har ni använt er av?
Nån som testat Allmax AminoCore?
Jag bor i USA för tillfället och har nog inte tillgång till Fairings butik, vilka fabrikat/produkter bör jag söka finna här borta?
Tack på förhand för input.
Allmax AminoCore är tveklöst den godaste BCAA´n jag provat, rekommenderas varmt!
Arnoldski
2011-07-15, 05:50
Tackar för input.
Jag är även fortsättningsvis nyfiken på dessa två olika "modeller" som erbjuds och hur man tänker kring de två koncepten. Är det samma mål/syfte eller är det faktiskt tänkt för olika scenarior?
vicarious
2011-07-15, 07:30
Tackar för input.
Jag är även fortsättningsvis nyfiken på dessa två olika "modeller" som erbjuds och hur man tänker kring de två koncepten. Är det samma mål/syfte eller är det faktiskt tänkt för olika scenarior?
Det kan jag inte tänka mig. Man ska inte alltid gå efter det som står på förpackningen. Att hålla på och ta BCAA-kapslar flera gånger om dagen är väl ungefär som att ta EAA eller vassle utspritt över dagen. Inte negativt men man kan ju ställa sig från om det verkligen är nödvändigt om man äter en proteinrik kost.
Kapslar känns som en lyxigare och dyrare variant för att slippa hålla på med pulver. Inte för inte som alla kapselprodukter är dyrare än dess motsvarigheter i pulver.
Det kan jag inte tänka mig. Man ska inte alltid gå efter det som står på förpackningen. Att hålla på och ta BCAA-kapslar flera gånger om dagen är väl ungefär som att ta EAA eller vassle utspritt över dagen. Inte negativt men man kan ju ställa sig från om det verkligen är nödvändigt om man äter en proteinrik kost.
Kapslar känns som en lyxigare och dyrare variant för att slippa hålla på med pulver. Inte för inte som alla kapselprodukter är dyrare än dess motsvarigheter i pulver.
+1
BCAA är väl BCAA oavsett form, dosering eller marknadsföring.
WHITEFOLKS
2011-07-15, 12:19
BCAA är BCAA eftersom det är väl definierat vad en BCAA är.
Det är inte samma sak som att alla "BCAA-produkter" är likvärdiga, sammansättningen på aminosyrorna och andra ingredienser kan skilja sig väldigt mycket.
vicarious
2011-07-15, 12:39
Det är inte samma sak som att alla "BCAA-produkter" är likvärdiga, sammansättningen på aminosyrorna och andra ingredienser kan skilja sig väldigt mycket.
Självklart men nu diskuterade vi skillnaden mellan kapslar och pulver.
Arnoldski
2011-07-15, 20:59
Ja, alltså om det bara handlar om att förse kroppen med aminosyror i anslutning till träning så är det ju helt klart så att det verkar orimligt att äta det i stort sett dygnet runt, även vilodagar. Däremot är det ju så att vissa hävdar att de ökar testosteronnivåer, reducerar kortisolnivåer, samt även bättrar på immunförsvaret. Om det är sant så kan man ju sitället förstå den typen av rekommenderad dosering.
Vad jag alltså far efter är huruvida det finns stabila belägg för de senare påståendena.
Dvs är det så att det har så att säga "kontinuerliga fördelar" som inte bara är kopplade till träning, eller är det bara en överdriven marknadsföring och den enda effekten värd att notera är den ommdelebara effekten i direkt anslutning till träning då man förser kroppen med lättillgängliga essentiella aminosyror?
Svaret på den frågan blir för mig central i att utvärdera om jag vill köpa en produkt som jag skulle använda tex på samma sätt som Esapro (=före/efter träning), eller om jag skulle köpa en produkt som jag skulle använda som tex kreation monohydrat (=dagligt intag, även vilodagar).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.