Visa fullständig version : Resersättning bil / tågkort / studier
Hej!
Fick precis reda på att jag kommit in på högskolan väst i Trollhättan. Är bosatt i Göteborg och har inga planer på att flytta utan kommer att pendla. Hörde något om att ett månadskort för tåg kostar ca 4000:-? låter absurt dyrt för Gbg-Trollhättan om man är student, stämmer verkligen detta?.
Jag har bil och funderar lite om man har rätt till någon typ av resersättning/milersättning eller liknande om man ska ta bilen till skolan från Göteborg till Trollhättan. Är inte så insatt i hur det fungerar med resersättning, är sträckan GBG-Trollhättan för kort kanske?
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning,
Tanden
Nitrometan
2011-07-14, 10:34
Vem skulle ersätta dig för kostnaderna i samband med studier?
Du får väl låna pengar av CSN...
Du kan ju kolla runt bland blivande arbetsgivare om någon vill sponsra dina resor, för efter den olbigatoriska grunskolan så kommer inte pappa staten betala ditt busskort längre.
Dyrt att pendla = flytta närmare.
Vem skulle ersätta dig för kostnaderna i samband med studier?
Du får väl låna pengar av CSN...
Så resersättning gäller endast om man ska åka längre sträcka till sitt arbete men inte om man ska åka till skola?
Nej, jag har gott om sparade pengar och skulle aldrig få för mig att ta ett CSN-lån. Det hör dock inte till saken, ville veta om det gick att få ut någon typ av ersättning om man tänkt välja bilen som transportmedel då det lär gå åt en del bensin om man ska köra den sträckan fem dagar i veckan.
Sen kostar ett 30dagars pendlarkort 1500 som vuxen eller ca 1000 som ungdom under 26
http://www.vasttrafik.se/Priser--Produkter/Fardbevis-och-priser/Hjalp-mig-valja/Regionen-runt-i-30-dagar/
Så resersättning gäller endast om man ska åka längre sträcka till sitt arbete men inte om man ska åka till skola?
Nej, jag har gott om sparade pengar och skulle aldrig få för mig att ta ett CSN-lån. Det hör dock inte till saken, ville veta om det gick att få ut någon typ av ersättning om man tänkt välja bilen som transportmedel då det lär gå åt en del bensin om man ska köra den sträckan fem dagar i veckan.
Du får ingen reseersättning för att åka till jobbet heller, om du inte har det som någon sorts udda löneförmån
1500:- låter betydligt bättre iaf. Tack för tipset!
Du får ingen reseersättning för att åka till jobbet heller, om du inte har det som någon sorts udda löneförmån
Du kan däremot göra avdrag för det under vissa villkor.
Man få göra avdrag för transportkostnader som överstiger 9000kr, vilket många blanda ihop det med reseersättning.
Nitrometan
2011-07-14, 10:56
Man få göra avdrag för transportkostnader som överstiger 9000kr, vilket många blanda ihop det med reseersättning.
Ja, ett skatteavdrag.
Sen finns det arbetsgivare som betalar resor om man arbetar på annan ort än där man är "placerad" av arbetsgivaren. Sen fick en kompis veta att hans placering var "hela Sverige". ;)
Men såklart kan TS få sin arbetsgivare att betala för att han vidareutbildar sig så är det jättebra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.