Visa fullständig version : Äggvita vs Äggula - proteinfördelning
Macattack
2011-07-13, 22:40
Tjenare!
Eftersom det inte rekommenderas att äta mer än 1 ägg per dag med äggula, pga kolesterolet, undrar jag hur proteinfördelningen ser ut mellan äggulan och äggvitan i ett ägg, och om man får i sig lika fullvärdigt protein av att bara käka äggvitan.
Då jag vill veta vilken mängd äggvita jag ska äta för att kompensera för äggulans protein.
Är det någon som kan detta så är jag tacksam för svar!
krubkungen
2011-07-13, 22:46
Var har du hört att det inte rekommenderas mer än 1 ägg om dagen?
Jag är rätt säker att gulan innehåller mer protein än vitan. Hur du ska göra för att kompensera det om du bara ska äta vitan vet jag dock ej.
mattilainen
2011-07-13, 22:48
det är rent bullshit.
Jag är rätt säker att gulan innehåller mer protein än vitan. Hur du ska göra för att kompensera det om du bara ska äta vitan vet jag dock ej.Det är SLV:s rekommendationer. De säger något i stil med att "de flesta kan äta ett ägg om dagen utan problem". Men för de utan problem med kolesterolvärden är det nog bara att käka på, mer eller mindre.
Gulan är den fettrika delen av ägg medan äggvita innehåller runt 10g protein per 100g, nära noll fett och kolhydrater.
Macattack
2011-07-13, 22:56
Jag är rätt säker att gulan innehåller mer protein än vitan. Hur du ska göra för att kompensera det om du bara ska äta vitan vet jag dock ej.
Livsmedelsverket rekommenderar inte mer än 1 ägg innehållande äggula då ett om dagen inte höjer kolesterolhalten nämnvärt, och att man helst ska hålla konsumtionen på en om dagen. Även läkare jag pratat med under läkarbesök har gett likadana råd.
Springer
2011-07-13, 22:58
Äggvita, PFK, vikt: 11g, 0g, 1g
Aggula, PFK, vikt: 16g, 27g, 4g
(per 100g)
Macattack
2011-07-13, 23:04
Det är SLV:s rekommendationer. De säger något i stil med att "de flesta kan äta ett ägg om dagen utan problem". Men för de utan problem med kolesterolvärden är det nog bara att käka på, mer eller mindre.
Gulan är den fettrika delen av ägg medan äggvita innehåller runt 10g protein per 100g, nära noll fett och kolhydrater.
Jaa men frågan är om man ska tyda det som att folk utan problem med kolesterolvärdet kan käka hur mycket äggula dem vill. Utan dem skriver att om man äter flera ägg per dag kan kolesterolnivåerna i kroppen påverkas negativt i viss mån.
Vad jag inte riktigt begriper mig på är om dem menar att detta ska vara farligt i längden eller inte. Så jag ska inte säga för mycket!
Nästan lite löjligt så många trådar som kan besvaras (nåja) med att länka till Eddies och Guddis sida, men iallafall.
http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/
golvmopp
2011-07-14, 00:05
Om fetthalten stör dig så förbannat mycket, hitta ett annat livsmedel. Inget retar gallfeber på mig lika mycket som personer som kastar iväg utmärkt mat av ren fåfänga. Ät något annat istället isådana fall.
Macattack
2011-07-14, 00:10
Nästan lite löjligt så många trådar som kan besvaras (nåja) med att länka till Eddies och Guddis sida, men iallafall.
http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/
Tack så hemskt mycket. Den artikeln förklarade allt jag behövde veta. Förvånansvärt endå när man tänker efter, hur livsmedelsverket och t.o.m läkare jag haft tid hos förklarat risken med ägg, när dem i artikeln du länkade skrev att dessa tester som skulle tyda på detta utförts endast på kaniner.
Ganska skrattretande egentligen hur det har blivit till en av de större myterna inom kost och näring idag.
Men iaf, jag får tacka så mycket!
Dietärt kolesterol påverkar inte kolesterolvärdet i kroppen. Trodde detta var allmänt känt sedan förra seklet... some myths die hard.
EDIT: Puck 2a.
Macattack
2011-07-14, 00:15
Om fetthalten stör dig så förbannat mycket, hitta ett annat livsmedel. Inget retar gallfeber på mig lika mycket som personer som kastar iväg utmärkt mat av ren fåfänga. Ät något annat istället isådana fall.
Något som stör mig något så otroligt mycket är folk som du som skriver inlägg som inte bidrar till någonting i diskussionen. Som tur var finns det andra som faktist ger sina åsikter och råd om själva frågan och inte tar sin tid att skriva ett onödigt inlägg om vad som gör dem arga. Finns tyvärr för mycket sådant nuförtiden.
Sedan är det skillnad på fåfänga och att värna om sin hälsa. Men det krävs väl ett geni för att förstå det....
Macattack
2011-07-14, 00:18
Dietärt kolesterol påverkar inte kolesterolvärdet i kroppen. Trodde detta var allmänt känt sedan förra seklet... some myths die hard.
EDIT: Puck 2a.
Nää det har jag förstått nu. Det här kan låta dumt, men av intresse ställer jag denna frågan. Om inte dietärt kolesterol påverkan kolesterolvärdet i kroppen, vad påverkar då det?
Eddie Vedder
2011-07-14, 07:45
Livsmedelsverket rekommenderar inte mer än 1 ägg innehållande äggula då ett om dagen inte höjer kolesterolhalten nämnvärt, och att man helst ska hålla konsumtionen på en om dagen. Även läkare jag pratat med under läkarbesök har gett likadana råd.
Vad vet läkare om ägg då? Det finns ingen anledning att överkonsumera ägg för överkonsumtionens skull men att det skulle vara dumt med mer än ett är ju löjligt. Och om man drar till med "ät inte mer, tänk på kolesterolet" har man helt enkelt dålig kunskap. Även om man har en läkarlegitimation.
Nää det har jag förstått nu. Det här kan låta dumt, men av intresse ställer jag denna frågan. Om inte dietärt kolesterol påverkan kolesterolvärdet i kroppen, vad påverkar då det?
Allt du äter påverkar i princip graden av lipoproteiner som transporterar kolesterol. Olika fetter och kolhydrater likaså. Stress, genetiska förutsättningar, fysisk aktivitet, rökning, förändringar över dygnet etc. Högre totalkolesterol än genomsnitt behöver inte betyda ett enda dugg. De som har högre kolesterol dör inte mer i hjärtinfarkt än de som har lägre.
Macattack
2011-07-14, 14:41
Vad vet läkare om ägg då? Det finns ingen anledning att överkonsumera ägg för överkonsumtionens skull men att det skulle vara dumt med mer än ett är ju löjligt. Och om man drar till med "ät inte mer, tänk på kolesterolet" har man helt enkelt dålig kunskap. Även om man har en läkarlegitimation.
Allt du äter påverkar i princip graden av lipoproteiner som transporterar kolesterol. Olika fetter och kolhydrater likaså. Stress, genetiska förutsättningar, fysisk aktivitet, rökning, förändringar över dygnet etc. Högre totalkolesterol än genomsnitt behöver inte betyda ett enda dugg. De som har högre kolesterol dör inte mer i hjärtinfarkt än de som har lägre.
Ah okej, då ska jag ha detta i åtanke och inte dra ner på min konsumtion bara för att de innehåller en viss mängd kolesterol. Tack så mycket!
Vissa läkare har en tendens att uttala sig om allt möjligt tyvärr.
Vissa läkare har en tendens att uttala sig om allt möjligt tyvärr.Det har de flesta människor på jorden. Nästa gång du sitter vid ett fikabord så lyssna gärna på alla självklara påståenden från folk rörande frågor som de egentligen inte kan någonting om mer än en artikel i något magasin. Så sent som igår fick jag sitta igenom en diskussion kring fysiska aktivitet där experten för dagen var försäljare.
Problemet är att folk tenderar att tro att allting som läkare säker är rätt och att läkare är utbildade inom nutrition.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.