Visa fullständig version : Inköpslista
Gamblern
2011-07-12, 22:56
Hej Kolo, tänkte då fylla skåpen igen när vi har renoverat köket.
Jag har nydligen börjat bry mig väldigt mycket om vad jag stoppar i mig, hade tänkt att träna riktigt hårt nu med och har redan gjort ett tag och vet själv att jag äter för lite, så nu tänkte jag fråga om bra saker att fylla skåpen med.
Vissa pessimister kanske redan tänker: "Hur ska vi kunna veta vad du tycker om etc etc.." vilket ni självklart inte kan, men ni får gärna komma med förslag då jag är säker på att ni kan mycket mer än mig om diverse näringsvärden på bra föda.
Letar då efter följande som kan ge mig lite inspiration:
Frukostmaterial, bra bröd och gott pålägg, något ni alltid har i kylskåpet eller skafferiet?
Snabba och lätta mål om man inte orkar laga till något.
Proteinkällor, vill nämligen ha frysen full med kycklingfilé och dylikt, så lite olika varianter där.
Vad har ni för grönsaker hemma? God dricka? Bra kryddor?
Tja, svara gärna på så mycket som möjligt och lägg gärna till något som är väldigt bra att ha hemma som jag missat :)
Hoppas någon bryr sig om denna tråd!
Mvh Gamblern
En bra början iaf:
http://www.sethronland.nu/index.php/2008/02/17/easy-livning/
Kanske inte allt men finns en del bra basvaror där.
Gamblern
2011-07-13, 00:29
En bra början iaf:
http://www.sethronland.nu/index.php/2008/02/17/easy-livning/
Kanske inte allt men finns en del bra basvaror där.
Precis sånt jag letade efter :)
Dock innehöll det ju inte allt jag letade efter, letade ju också efter snabbmål m.m. kanske tips på vad man kunde göra med proteinet osv.
Fredrik_S
2011-07-13, 06:34
Kycklingklubbor för 18 kronor kilot från lidl ska alltid finnas redo i kylskåpet
2 kg 200 grader en timme i ungen sen 1:30 i mikron när man blir hungrig, ätes med händerna..
80% ätbart i dessa kör kycklingfileer totalt oekonomiskt försvarbara. Dessutom är det mer energi totalt i dem.
Kycklingklubbor för 18 kronor kilot från lidl ska alltid finnas redo i kylskåpet
2 kg 200 grader en timme i ungen sen 1:30 i mikron när man blir hungrig, ätes med händerna..
80% ätbart i dessa kör kycklingfileer totalt oekonomiskt försvarbara. Dessutom är det mer energi totalt i dem.
+1
Dessutom blir inte klubborna lika torra som fileerna oftast blir (för mig iaf)
Fredrik_S
2011-07-13, 08:56
Frukostmaterial Ägg havregryn socker kakao
godaste frukosten är 1 dl havregryn 1 ägg blanda i en skål med vatten koka i mikro 2-2,5 min
ha på lite socker och kakao
resterande 3-4 måltider (beroende på om det är 3 eller 4 klubbor på ett kilo...
kycklingklubba med kycklingkrydda och kanske soja och lite sweet chilli. kanske lite knäckebröd till det
fryst grönsaksmix broccoli blomkål morot, tillagas i mikro 3-4 min
fyra olika sorters lightsaft
det är väl i pricnip allting man behöver ha hemma
resten av dagen om man behöver energi kan man ta lite socker kakao eller havregryn direkt från skafferiet , eller mikra på havregrynen med lite kakao och socker 30-40 sekunder utan vatten
+1
Dessutom blir inte klubborna lika torra som fileerna oftast blir (för mig iaf)
Införskaffa köttermometer, testa sedan att tillaga filéerna från 65 C och uppåt. Givetvis ska de vara vita inuti men de blir lätt torra om de är inne för länge. Som exempel tillagade jag 900g kycklingfilé igår (frysta) som jag dessutom tinade på ett ofördelaktigt sätt (vill helst slänga in i kylen kvällen innan för att ta fram och rumstemperera när det väl är dags). Vilket som, de blev oerhört saftiga.
Överlag så råder jag alla att skaffa termometer, grymt när man gör lax i ugnen t.ex. Bara och testa allt från 40-54 C (kanske ännu bredare spann) för att finna sin favorit.
Överlag så råder jag alla att skaffa termometer, grymt när man gör lax i ugnen t.ex. Bara och testa allt från 40-54 C (kanske ännu bredare spann) för att finna sin favorit.
+1000
Klockrent att göra 2 kg (eller mer) kycklingfilé i ugnen, bara att krydda lite (ev. göra marinad om man orkar) och sen slänga in skiten i ugnen 20-30 min med stektermometer = profit!
Saftiga filéer och mat för flera dagar.
Gamblern
2011-07-13, 11:46
godaste frukosten är 1 dl havregryn 1 ägg blanda i en skål med vatten koka i mikro 2-2,5 min
kycklingklubba med kycklingkrydda och kanske soja och lite sweet chilli. kanske lite knäckebröd till det
resten av dagen om man behöver energi kan man ta lite socker kakao eller havregryn direkt från skafferiet , eller mikra på havregrynen med lite kakao och socker 30-40 sekunder utan vatten
Tack som fan :D Ska införskaffas!
Ägg havregryn socker kakao, är det bara just det, den godaste frukosten? Eller fyller den någon funktion också?
vicarious
2011-07-13, 11:52
Tack som fan :D Ska införskaffas!
Ägg havregryn socker kakao, är det bara just det, den godaste frukosten? Eller fyller den någon funktion också?
Energirik och god gissar jag på. Lite för proteinsnål i mitt tycke men det avhjälps enkelt med t ex en proteindrink.
Mitt tips är att du äter något som DU trivs med till frukost.
Gamblern
2011-07-13, 11:55
Energirik och god gissar jag på. Lite för proteinsnål i mitt tycke men det avhjälps enkelt med t ex en proteindrink.
Mitt tips är att du äter något som DU trivs med till frukost.
Jo jo, men för tillfället brukar jag inte äta frukost. Det lät ju gott och om jag enkelt kan kompensera med en proteindrink så kan man ju lätt testa det :)
Och nu på lovdagar/helger behöver jag något som inte är så kcalsnålt, funkar ägg och bacon t.ex.? Kanske lite pasta med?
vicarious
2011-07-13, 12:31
Jo jo, men för tillfället brukar jag inte äta frukost. Det lät ju gott och om jag enkelt kan kompensera med en proteindrink så kan man ju lätt testa det :)
Och nu på lovdagar/helger behöver jag något som inte är så kcalsnålt, funkar ägg och bacon t.ex.? Kanske lite pasta med?
Låter utmärkt.
Ägg, mjölk, havregryn, keso och/eller kvarg, kyckling/nötfärs/kött osv. :)
Far man fraga varfor du ater sa mycket socker?
Kyckling, fısk och notfars ar nagot som alltid ska fınnas ı frysen. Alltid.
keso, kesella, yoghurt naturell, frukt å grønsaker (sallad,paprika,avokado,gurka,,ja d mesta før å gøra en sallad;) ) tonfisk, fisk, nøtter,frøn, kalkonpålægg,
ægg,banan å kesella e nåt som alltid finns i min kyl! (iofs frukt o grønsaker å..)
så personligen tycker jag Fiberx e genialt! 67%fibrer, å næstan inga carbs
Dadlar e oxo en favorit å ett grymt substitut till godis nær søtsuget kryper sig inpå ;)
sjælv så æter jag inget brød, pasta, ris ( eller vældigt sællan å i ytterst små mængder)
Gamblern
2011-07-13, 18:15
keso, kesella, yoghurt naturell, frukt å grønsaker (sallad,paprika,avokado,gurka,,ja d mesta før å gøra en sallad;) ) tonfisk, fisk, nøtter,frøn, kalkonpålægg,
ægg,banan å kesella e nåt som alltid finns i min kyl! (iofs frukt o grønsaker å..)
så personligen tycker jag Fiberx e genialt! 67%fibrer, å næstan inga carbs
Dadlar e oxo en favorit å ett grymt substitut till godis nær søtsuget kryper sig inpå ;)
sjælv så æter jag inget brød, pasta, ris ( eller vældigt sællan å i ytterst små mængder)
Tack för tipsen! Har provat chili och vanlig keso förut, gillade inte smaken eller konsistensen alls tyvärr, samma sak med tonfisk, verkligen värdelöst!
Skulle aldrig kunna sluta med pasta, ris, bröd osv ^^
Tack för tipsen! Har provat chili och vanlig keso förut, gillade inte smaken eller konsistensen alls tyvärr, samma sak med tonfisk, verkligen värdelöst!
Skulle aldrig kunna sluta med pasta, ris, bröd osv ^^
hah ne jag vet har oxo lite svårt me tonfisk faktiskt.. det går i perioder..
ett tips e å blande i lite tzatziki å ha på en brødskiva tex..enkelt å snabbt å lite godare æn bara sitta å kæka tonfisk..
annars e d ju enkelt å gøra nån annan typ av røra till ..typ guacamole eller hummus :)
blackindia
2011-07-13, 18:31
Införskaffa köttermometer, testa sedan att tillaga filéerna från 65 C och uppåt. Givetvis ska de vara vita inuti men de blir lätt torra om de är inne för länge. Som exempel tillagade jag 900g kycklingfilé igår (frysta) som jag dessutom tinade på ett ofördelaktigt sätt (vill helst slänga in i kylen kvällen innan för att ta fram och rumstemperera när det väl är dags). Vilket som, de blev oerhört saftiga.
Lagade kycklingfilé med termometer första gången igår. Aldrig ätit saftigare kyckling förut! Satan va gott! Har haft termometern i över ett år. :smash:
Nu jäklar ska det inhandlas kyckling!!!
Bluesparv
2011-07-13, 19:27
Lagade kycklingfilé med termometer första gången igår. Aldrig ätit saftigare kyckling förut! Satan va gott! Har haft termometern i över ett år. :smash:
Själv har jag problem åt andra hållet innan, det blir för saftigt. Jag är väl iofs en av få personer här i världen som vill ha maten torr och ren från allt vad såser heter...
KalleTeodor
2011-07-13, 20:05
En snabb och rak fråga, suger min frukost?
2 dl fil möjligtvis 3 med musli
1 lingongrova med smör och två av persons skinkskivor.
vill bygga muskler och har förjäkla svårt att äta på morgonen, de andra måltiderna känns grovt mkt bättre.
vill bygga muskler och har förjäkla svårt att äta på morgonen, de andra måltiderna känns grovt mkt bättre.
Beror ju helt på hur du äter annars. kalorier in/ut, protein osv.
Men nej, skulle inte säga att din "frukost" suger, så länge du får i dig nog med protein och kalorier.
EDIT: Lycka till! :thumbup:
vicarious
2011-07-13, 20:20
Nej den suger inte. Dock är det svårt att ge kommentarer på en enskild måltid när det är kosten i helhet som är viktig. En aning proteinsnål frukost kanske. Proteindrink eller några ägg kanske?
KalleTeodor
2011-07-13, 20:34
Beror ju helt på hur du äter annars. kalorier in/ut, protein osv.
Men nej, skulle inte säga att din "frukost" suger, så länge du får i dig nog med protein och kalorier.
EDIT: Lycka till! :thumbup:
Nej den suger inte. Dock är det svårt att ge kommentarer på en enskild måltid när det är kosten i helhet som är viktig. En aning proteinsnål frukost kanske. Proteindrink eller några ägg kanske?
Enda anledningen till att jag frågar om frukosten är för att de är den enda måltiden jag är osäker på om den är bra eller inte. Jag äter 5-6 gånger per dag och de andra måltiderna är jag nöjda med. Hamnar på 150-200g protein per dag väger 83kg.
Enda anledningen till att jag frågar om frukosten är för att de är den enda måltiden jag är osäker på om den är bra eller inte. Jag äter 5-6 gånger per dag och de andra måltiderna är jag nöjda med. Hamnar på 150-200g protein per dag väger 83kg.
Då är det inga problem tycker jag, ät på du!
Det är inget krav att äta frukost. Om du verkligen inte gillar det så kan du bara kompensera det du struntar i att äta, genom att äta det lite senare. Eller lägga till en slev makaroner till lunchen osv.
Fredrik_S
2011-07-13, 22:41
Far man fraga varfor du ater sa mycket socker?
Kyckling, fısk och notfars ar nagot som alltid ska fınnas ı frysen. Alltid.
Jag skrev ju ordagrant lite socker.
Jag äter det för att det förhöjer smaken.
Grymt :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.