Visa fullständig version : Vilken är din favorit fisk?
Som topic frågar.
Vilken är din favorit fisk och hur vill du ha den tillagad? Hur mycket spelar din kostnojja in i ditt val?
Öring, ungsbakad med persillja :) Käkar det med potatis och smält margarin så kostnoja när jag käkar de, näää :)
StarkaUlf
2011-07-12, 17:26
Smörstekt röding, definitivt :) Sjuuuuukt gott. Öring/Harr är också grymt gott.
Men oftast blir det lax, då det är lite billigare. Gärna med potatis, sweetchili-feta ost-sås och mjölk :)
panerad smörstekt makrill
optinojja? nej det har jag vuxit ifrån
vicarious
2011-07-12, 17:50
Lax.
SiSenior
2011-07-12, 18:03
Makrill i tomatsås. På mackan.
Hmm..
* Tonfiskfilee, stekt med salt och peppar! Inte torr, utan saftig god.
* Stekt rödspätta med citron!!
* Stekt strömingsflundra med dill emellan!
Till? Allt går bra, men gärna en god creme fraiche röra, eller avkoado röra med hackad persilja! Potatismos eller vad fan som helst.
Vamrrökt lax med nypotatis och romsås
Kostnojja=ska vara så opti som möjligt vad gäller byggandet? Har ingen sån nojja
Varmrökt eller ugnsbakad lax med riktig skagenröra!
kettlebellGuden
2011-07-12, 18:32
Fugu. om nom nom nom.
sp123ltd1
2011-07-12, 20:47
Lax utan tvekan!
thethoos
2011-07-12, 20:49
abborre eller gös.
Lax är inte dumt alltså. Särskilt inte med ångande varma potatisar, hollandaisesås med lite dill och citron med kanske lite körsbärstomater eller avocado till.
Birkharju
2011-07-12, 22:08
Lax
Lax är nice, med farmors creme fraiche-recept.
Annars är det makrillen jag köpte färdiglagad i ett stånd på Gotland, fyfan vad sjukt gott.
I came.
Springer
2011-07-12, 23:19
Lax, makrill eller sill, kan inte välja. Feta fiskar är fint!
Spartansk
2011-07-12, 23:26
Lax... Har lite svårt att bestämma mig för tillagningssätt, men jag säger stekt filé. Absolut inte gravad. *spy*
Har inte testat så mycket fisk som jag velat så ska bli bättring där, men favoriten nu är helt klart lax (helst ugnsbakad). Sen kommer nog sill 2a, men ska bredda mig lite så får vi se.
Varmrökt öring serverat på tunnbröd med kokt färskpotatis :)
KjnpmpYvyro
Min favvofisk! Haft olika varianter av troffar, dessa e grymma :)
(tillagade dem aldrig dock)
Eddie Vedder
2011-07-13, 10:50
Lax är fruktansvärt överskattat tycker jag, åtminstone de dödstrista kotletterna som köps frysta. Men gör man hel regnbågsforell i ugn och serverar med gräddfilssås och pressad potatis är det ju något annat. Svårt att skilja på godast fisk och godast fiskrätt. Jag får återkomma. :D
BengtBurk
2011-07-13, 11:57
Fiskpinne! Nej det är helt klart smörstekt öring.
Lax är fruktansvärt överskattat tycker jag, åtminstone de dödstrista kotletterna som köps frysta. Men gör man hel regnbågsforell i ugn och serverar med gräddfilssås och pressad potatis är det ju något annat. Svårt att skilja på godast fisk och godast fiskrätt. Jag får återkomma. :D
Fattar inte hur folk kan plocka på sig de där frysta 4-packen. Oftast är kg/priset 120-140kr och då kan man ta den färska på erbjudande eller betala fullpris vilket definitivt är värt det. Folk ser en siffra "Tjoho 49kr/st istället för 59, nu jävlar" men missar som vanligt kg/priset.
WHITEFOLKS
2011-07-13, 14:32
Rökt lax är nog min favorit :)
Rödspätta
Blanda vetemjöl med salt och peppar.
Vänd filéerna i uppvispat ägg.
Vänd dom sen i mjölblandningen och stek i smör.
Ät med potatismos, lingon och grönpepparsås.
Självfiskad, nygrillad X-fisk en varm sommarkväll :D
Då spelar det nästan ingen roll vilken fisk det är :thumbup:
Kallrökt lax med hovmästarsås, finns inget godare!
lorithas
2011-07-13, 15:31
Tonfisk marinerad i ingefara, lime, socker, chili och sedan grillad pa hog varme mycket snabbt och kort (den ska vara ra innuti!). Det ar svarslaget for min del.
Lax med färskpotatis och hemmagjord dillsås!!!
Gurkyngel
2011-07-13, 20:56
Något av ett wild-card meeeen: GÄDDA!!!
1. Krydda med salt och citronpeppar. Släng på grillen tills det fått färg och efterstek i ugnen. Servera med kokt potatis och sås efter smak.
2. Pappas gäddpaté. Malet gäddkött, rivet citronskal och lite annat??? Perfekt buffémat
Annars är hälleflundra en favorit.
Färsk torsk som steks snabbt i mycket smör.
Och så pappas hemgravade lax
eJohansson
2011-07-13, 22:31
Rödspätta. Finns ingen godare fisk, dock ligger lax inte långt efter.
olle lindblad
2011-07-13, 22:52
Godast beror på vilket humör jag är på. Stekt salt sill kommer högt upp på listan, likaså gravad hälleflundra, stekt makrill, knaperstekt gös och smörstekt abborre. Svårt att välja en när det finns så mycket gott.
arekwhite
2011-07-14, 17:35
Piranha is my favorite fish i like to take a fried piranha...:thumbup:
Ugnsbakad, nyfångad gädda, helt klart.
Springer
2011-07-14, 19:29
Fattar inte hur folk kan plocka på sig de där frysta 4-packen. Oftast är kg/priset 120-140kr och då kan man ta den färska på erbjudande eller betala fullpris vilket definitivt är värt det.
Ja, som om varje affär har färsk lax hemma???
eriksvensson
2011-07-14, 19:32
Lax helt klart. Käkar säkert nåt kilo eller två i veckan. :)
Jensefisken alt torskrygg
lax är fantastiskt gott!
lägg ett par filéer i en ugnssäker form, gör en sås på grädde, dill och hummerfond. ös över bitarna och toppa dem med ett stort lass kräftstjärtar, riv sedan prästost över. in i ugnen ca 200+ grader tills firren är färdig, 20-25 min. servera med citron, kokt nypotatis och en fet grönsallad. NOM!
Ja, som om varje affär har färsk lax hemma???
Med lite framförhållning bör 90% kunna få tag på det, många affärer utanför saluhallarna som uppfört färskdiskar idag.
Jag brukar inte äta så mycket fisk men panerad rödspätta är nog min favorit.
Den fisk jag kommer och tänka på nu direkt är nog den panerade hokin man får i skolan. Med potatis och kall sås. Så otroligt god att jag blir rörd när jag ser att det är det i skolan.
lax och sill med potatis och gräddfilsås är nog en av det bästa som finns att äta någonsin tror jag. stor kärlek<3
Stjarnan
2011-07-15, 07:32
Havskatt alla dagar i veckan. Är väl lite bortskämd när man bor på västkusten!
Grillad abborre eller Lax på saltbädd i ugnen.
Kallar du mig för fisk? :confused:
Fattar inte hur folk kan plocka på sig de där frysta 4-packen. Oftast är kg/priset 120-140kr och då kan man ta den färska på erbjudande eller betala fullpris vilket definitivt är värt det. Folk ser en siffra "Tjoho 49kr/st istället för 59, nu jävlar" men missar som vanligt kg/priset.
49kr/st brukar bli ett kilopris på 98 kr, då jag enbart sett 500 gr färpackningar.
Fördelen är att det är enkelt, skinnfritt och en perfekt 2-portionsförpackning som man har i frysen som tar ca 35 min från frys till tallrik.
Har 2 kg färsk lax i kylen just nu, så det blir stor storkok i helgen. 79 kr/kg var överkomligt.
Ang. frågan:
Att tillaga: Lax i ugn, så simpelt med gott resultat.
Att äta: Svårt att säga... Nyfiskad och halstrad är en bra start.
49kr/st brukar bli ett kilopris på 98 kr, då jag enbart sett 500 gr färpackningar.
Fördelen är att det är enkelt, skinnfritt och en perfekt 2-portionsförpackning som man har i frysen som tar ca 35 min från frys till tallrik.
Har 2 kg färsk lax i kylen just nu, så det blir stor storkok i helgen. 79 kr/kg var överkomligt.
Ang. frågan:
Att tillaga: Lax i ugn, så simpelt med gott resultat.
Att äta: Svårt att säga... Nyfiskad och halstrad är en bra start.
Ingen koll på förpackningens innehåll men kikar jämnt på kg/priset och det står ofta över 100 även vid utförsäljning. Men det är klart, hittar man ingen färsk är det kanske ett måste (även om just färsk lax ofta säljs ut).
Självfiskad, nygrillad X-fisk en varm sommarkväll :D
Då spelar det nästan ingen roll vilken fisk det är :thumbup:
+1
Har man fångat den själv så smakar den dubbelt så gott :)
ThisIsTheOne
2011-07-28, 21:30
Havskatt alla dagar i veckan. Är väl lite bortskämd när man bor på västkusten!
Agreed. Om fisken alltså, inte västkusten. Marulk kan också vara grymt bra.
Fiskpinnar och lax i ugn.
Färsk tonfisk som är grillad, helt oslagbar! (inte smakat svärdfisk då dock) annars är det alaska pollock med massa citronpeppar i ugnen som gäller, mest pga priset.
finne som man är så säger jag rökt lax:D
Sundqvist
2011-07-30, 18:33
Ströming och potatismos
Rödspetta med potatis och remouladsås. Sen har ica haj, som e rätt trevlig. Vet inte på stående fot vad den heter dock.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.