handdator

Visa fullständig version : Att påbörja och utveckla en modeintresse

Spartansk
2011-07-12, 13:00
Jag ogillar att shoppa kläder, och brukar oftast bara i stort sett ta på mig det jag hittar i garderoben. Detta är inte något som är nöjd med; jag vill vara en person som är bra på att sätta på mig kläder. Jag skulle med andra ord vilja bli lite mer modeintresserad. Frågan är bara: Hur börjar man? Finns det sidor på Internet som är bra att hänga på? Tidningar och böcker man kan läsa?

Lite konstigt fråga kanske, men men. Hare gött!

Olegh
2011-07-12, 13:08
Inte bara lite stilkänsla alltså? Mode är för mig något helt annat än att klä sig snyggt och propert. I fallet av det förstnämnda så tror jag mycket är vunnet på att reflektera över hur ens medmänniskor klär sig. Därefter väljer man ut godbitarna och kombinerar själv, efter smak och plånbok.

Spartansk
2011-07-12, 13:12
Jo, stilkänsla är nog mer det jag är ute efter. Jag känner inte att jag måste följa modet, men jag vill känna mig jävligt snyggt klädd i första hand, och vill att andra ska tycka att jag är det i andra hand.

En liten grej jag har börjat med är att låta bli att köpa klädesplagg om jag inte "blir kär" i det. Jag försöker alltså bara köpa sånt som får mig att tänka "jävlar, vad snyggt!", medan jag dissar allt som får mig att tänka "hmm, ska jag köpa detta eller inte?".

Akerhage
2011-07-12, 13:13
Jag gillar inte heller att följa det här med modet hit och dit. Nu i vår är det inne med rött etc, vem fan bryr sig. Jag tar på mig det som känns gött. Det jag gillar och skiter i vad som är inne. Sen har man en flickvän som klagar på det och vill dressa upp mig, men det funkar inte. Det aktuella modet brukar ju dock vara det som finns i affärerna så är ju egentligen bara att dra en runda på stan och kolla läget. Sen köpa tidningar, "king", "cafe" etc kan ju hjälpa en på traven. Dock tycker jag att det till 99% bara är massa "brat-outfits" i de tidningarna = skräp för mig.

Loke
2011-07-12, 14:51
Inte bara lite stilkänsla alltså? Mode är för mig något helt annat än att klä sig snyggt och propert. I fallet av det förstnämnda så tror jag mycket är vunnet på att reflektera över hur ens medmänniskor klär sig. Därefter väljer man ut godbitarna och kombinerar själv, efter smak och plånbok.

Mm... Det är ju också lite som konst och musik: Smaken utvecklas mycket snabbare och i ackord med människorna kring en om man diskuterar det med andra intresserade.

Alltså, hitta en polare som verkar vara lite intresserad och shoppa med honom. Kan ju också var bra som stöd, det krävs mer självförtroende än man tror att göra små men viktiga förändringar i stilen.

Vunnis
2011-07-12, 14:58
Vad är det som är så svårt? :confused: Man klär sig helt svart. Svart är alltid modernt. T-shirt och kortbyxor ~april-sep, ligger alla svarta t-shirts i tvätten sätter man på sig en vit. Är det för kallt ute sätter man på sig långbyxor och snöar det kan man sätta på sig långarmat.

Dexterity
2011-07-12, 15:29
http://www.thesartorialist.blogspot.com/

www.manolo.se

Kolla in lite då och då.

Umgås med kompisar med bra stilkänsla.

Det är nog det viktigaste.

kaer
2011-07-12, 15:35
Försök bli lite mer 'medveten', genom att du kollar på folk runtomkring dig, när du ser ngn som ser välkladd ut i en stil som ligger nära din, eller en stil du vill ha så fundera på vad som gör det snyggt och hur det skulle passa på dig.
Alt varför/varför inte det funkar på dig själv.

En liten grej jag har börjat med är att låta bli att köpa klädesplagg om jag inte "blir kär" i det. Jag försöker alltså bara köpa sånt som får mig att tänka "jävlar, vad snyggt!", medan jag dissar allt som får mig att tänka "hmm, ska jag köpa detta eller inte?".
Jag brukar försöka köpa kläder som jag känner lite motstånd emot, om jag tänker: 'Nej, det där är nog lite för coolt för mig' då brukar jag ha träffat rätt.

tano
2011-07-12, 15:47
Det är roligt att klä sig så man känner sig snygg. Detta är väl olika från person till person, så särskilt svårt är det inte. Det viktiga är väl insikten du redan skaffat, att du vill klä dig bättre. Att följa mode kan även det vara kul, det är ju aldrig så att det bara är en sorts plagg som är inne, så bara plocka ut de saker som passar ens stil/smak.
Ens stil kommer väl aldrig falla alla i smaken, men känner man sig själv snygg finns det definitivt andra som gör det också.

tano
2011-07-12, 15:50
Jag håller även med tidigare postare, kolla runt vad folk har på sig. Ser du något du gillar testa det själv. Behöver inte vara svårare än så. :-)

fothermucker
2011-07-12, 19:46
http://menofhabit.tumblr.com/
http://pushthemovement.tumblr.com/
http://vestitus.tumblr.com/
http://blog.whereisthecool.com/
http://convoy.tumblr.com/
http://ilikeitpreppy.tumblr.com/
http://www.kingmagazine.se/Manniskorna/Weinas/
http://www.suitupordie.com/
http://dieworkwear.tumblr.com/
http://www.trashness.com/
http://www.gentlemanscorner.com/
http://jjjjound.com/
http://www.selectism.com/
http://whocaresitsonlyfashion.com/
http://thedronesclub.wordpress.com/
http://industribolaget.blogg.se/
http://www.esquire.com/style/
http://www.gq.com/style

mattilainen
2011-07-12, 19:48
ett modeintresse heter det :=)

allt jag ville tillföra.

Spartansk
2011-07-12, 19:52
ett modeintresse heter det :=)

allt jag ville tillföra.

Oj, haha. Jag missade det helt.

Tack för tipsen, alla!

Carolinew
2011-07-12, 20:14
Jag har snarare problem med att jag avskyr allt vad shoppa kläder heter... Det är tråkigt, det är onödiga pengar, det är ännu mer tråkigt och det är ännu mer onödiga pengar. Men någonstans vet jag ju att jag inte kan se ut hur som helst...

Så hur sjutton får man sig själv att tycka det vara roligt och värt att lägga ner pengar på kläder? Eller går det någonsin att lära sig? Om jag skall komma någonstans i karriären måste jag nog lära mig att klä mig propert också... Tror jag behöver en stil- och shoppingmotivationscoach *rolleyes*

Yes
2011-07-12, 20:23
Jag har snarare problem med att jag avskyr allt vad shoppa kläder heter... Det är tråkigt, det är onödiga pengar, det är ännu mer tråkigt och det är ännu mer onödiga pengar. Men någonstans vet jag ju att jag inte kan se ut hur som helst...

Så hur sjutton får man sig själv att tycka det vara roligt och värt att lägga ner pengar på kläder? Eller går det någonsin att lära sig? Om jag skall komma någonstans i karriären måste jag nog lära mig att klä mig propert också... Tror jag behöver en stil- och shoppingmotivationscoach *rolleyes*
Var kreativ.

Skulle du tycka det var tråkigt om du fick fria tyglar att inreda en lägenhet?

Det behöver inte vara annorlunda att utreda sig själv. Fundera på vad du tycker är snyggt och varför. Utforska lite olika stilar online och i butiker. Prova ut vad som passar dig och försök hitta en stil som är personlig(då menar jag inte att man bör försöka vara unik som alla andra alternativa människor, utan just en stil som är personlig).

Carolinew
2011-07-12, 20:33
Var kreativ.

Skulle du tycka det var tråkigt om du fick fria tyglar att inreda en lägenhet?

Det behöver inte vara annorlunda att utreda sig själv. Fundera på vad du tycker är snyggt och varför. Utforska lite olika stilar online och i butiker. Prova ut vad som passar dig och försök hitta en stil som är personlig(då menar jag inte att man bör försöka vara unik som alla andra alternativa människor, utan just en stil som är personlig).

Inredning är tusen gånger roligare. Vad det gäller mig själv så är ju just min stil en stil som helt saknar just stil :D Jag gillar inte att klä upp mig då jag känner mig obekväm och tillgjord samt att jag avskyr att ha kvinnliga kläder på mig (kjolar, klänningar, blommiga fluffiga små toppar etc.) och att klä upp sig som tjej i kläder som inte är kvinnliga är fasen svårt, om inte omöjligt.

Så det är liksom lite pest eller kolera. Vara mig själv och trivas men se dåligt klädd ut, eller klä upp mig och känna mig skitlöjlig, obekväm och bara "fel".

Yes
2011-07-12, 20:41
Nu går det ju iof in i det hela från utgångspunkten att det är tråkigt och eländigt. Med den inställningen har du knappast utforskat utbudet som finns, och du lär inte vara direkt öppen för att vidga vyerna med nya stilar. Översatt till gammal hederlig bondsvenska: För höge farao, ut med dig kvinna och ha lite roligt!

Dance
2011-07-12, 20:44
Jo, stilkänsla är nog mer det jag är ute efter. Jag känner inte att jag måste följa modet, men jag vill känna mig jävligt snyggt klädd i första hand, och vill att andra ska tycka att jag är det i andra hand.

JA! Väldigt bra taktik!!!

Jag e mcyekt intresserad av kläder men bara för det betyder dte inte att jag klär mig efter vad modet tillåter. Precis som du kör jag på det som jag älskar dvs som jag vet att jag kmr att använda så fort det passar.

Färger är jätte viktigt att det blir rätt. Men det nåste samtidigt kännas att du gillar den färgen själv. T.ex. jag har fått väldigt många komplimanger om att kag passar i rosa men NEJ NEJ...går liksom inte ihop med så som jag känner mig. Drfr blir det mycket svart, vitt och rött och ALDRIG rosa.
Ett tips är att inte tänka så mckt på hur modet är utan tänka på vad du gillar att ha på dig och sedan spexa till det sakta men säkert. Grejen är den att oftast så blir det ju så att ens kläder ( oavsett man vill det eller ej) följer modet i ngt drag eftersom man köper ju sina kläder från affärer som följer modeströmmen.

sp123ltd1
2011-07-12, 20:46
Det som gjorde att jag blev intresserad av kläder var att jag tog med en tjejkompis som fick peka ut kläder som var snygga och så köpte jag dom och sen när man kom till skolan så fick man massa kommentarer om att man hade snygga kläder! Det gjorde att jag ville köpa mer snygga kläder så nu är jag fast! :thumbup:

Dance
2011-07-12, 20:48
Det som gjorde att jag blev intresserad av kläder var att jag tog med en tjejkompis som fick peka ut kläder som var snygga och så köpte jag dom och sen när man kom till skolan så fick man massa kommentarer om att man hade snygga kläder! Det gjorde att jag ville köpa mer snygga kläder så nu är jag fast! :thumbup:

hmm..........gillade DU kläderna då? Kändes det som DU?

sissa
2011-07-12, 20:52
Inredning är tusen gånger roligare. Vad det gäller mig själv så är ju just min stil en stil som helt saknar just stil :D Jag gillar inte att klä upp mig då jag känner mig obekväm och tillgjord samt att jag avskyr att ha kvinnliga kläder på mig (kjolar, klänningar, blommiga fluffiga små toppar etc.) och att klä upp sig som tjej i kläder som inte är kvinnliga är fasen svårt, om inte omöjligt.

Så det är liksom lite pest eller kolera. Vara mig själv och trivas men se dåligt klädd ut, eller klä upp mig och känna mig skitlöjlig, obekväm och bara "fel".

Fast nu utgår du från att det bara finns en viss typ av kläder när man ska klä upp sig. Jag kan också ha problem med "finkläder". Vill helst ha jeans och linne typ men det känns faktiskt inte så kul att komma med det på fest eller kalas alltid. Ut och leta och prova! Menar bara att det finns ju ett mellanting mellan träningskläder och en blommig sockersöt klänning. Du kanske inte hittar nåt under en dag men då får du ge dig ut en annan dag. Helt övertygad om att du kan klä "upp dig" ,du ska "bara" hitta din stil.

Du behöver ju inte tycka det e jättekul eller bli modeintresserad men det kan ju vara bra att ha några plagg när man ska klä upp sig:-)

Just do it som de heter

sissa
2011-07-12, 20:54

Låter som en bra början:-) Tycker det låter som du redan utvecklat ett modeintresse?

Carolinew
2011-07-12, 20:56
Nu går det ju iof in i det hela från utgångspunkten att det är tråkigt och eländigt. Med den inställningen har du knappast utforskat utbudet som finns, och du lär inte vara direkt öppen för att vidga vyerna med nya stilar. Översatt till gammal hederlig bondsvenska: För höge farao, ut med dig kvinna och ha lite roligt!

Roligt? *screwy*

Jag tror aldrig jag är på så dåligt humör som när jag handlar kläder. Blir ett vandrande åskmoln efter ett par besökta affärer och avslutar jag inte då så slår blixten ner i nästa. Ett perfekt sätt att förstöra en dag :D

sp123ltd1
2011-07-12, 20:58
hmm..........gillade DU kläderna då? Kändes det som DU?
Ja,jag köpte bara dom kläderna som jag gillade när jag provade dom. Om man köper kläder som man inte gillar men andra tycker är snygga så syns det att man är osäker i kläderna.

Carolinew
2011-07-12, 21:02
Fast nu utgår du från att det bara finns en viss typ av kläder när man ska klä upp sig. Jag kan också ha problem med "finkläder". Vill helst ha jeans och linne typ men det känns faktiskt inte så kul att komma med det på fest eller kalas alltid. Ut och leta och prova! Menar bara att det finns ju ett mellanting mellan träningskläder och en blommig sockersöt klänning. Du kanske inte hittar nåt under en dag men då får du ge dig ut en annan dag. Helt övertygad om att du kan klä "upp dig" ,du ska "bara" hitta din stil.

Du behöver ju inte tycka det e jättekul eller bli modeintresserad men det kan ju vara bra att ha några plagg när man ska klä upp sig:-)

Just do it som de heter

Det är väl det att jag inte haft kjol eller klänning (eller annat kvinnligt plagg) på mig sen jag gick i lågstadiet då jag avskyr sådana plagg. Det passar mig inte för att jag inte gillar det och jag gillar det inte eftersom det inte passar mig. Som person och till sättet är jag inte heller speciellt kvinnlig (har inga kvinnliga intressen öht - hatar skvaller, smink, mode och allt vad det heter) vilket gör att jag inte heller tycker att en kvinnlig stil passar mig.

Argh, varför måste det finnas en massa klädkoder överallt? Varför kan man inte bara få vara som man vill så länge man är hel och ren? :confused: :(

Yes
2011-07-12, 21:09
Roligt? *screwy*

Jag tror aldrig jag är på så dåligt humör som när jag handlar kläder. Blir ett vandrande åskmoln efter ett par besökta affärer och avslutar jag inte då så slår blixten ner i nästa. Ett perfekt sätt att förstöra en dag :D
Jag tycker inte heller det är jättekul att springa runt i butiker. Det är mest ett jäkla springande och väldigt lite shoppande.

Det är roligare att planera, och mycket av planerandet kan man göra hemifrån. Sen går man ut och verkställer. På vägen kan man göra lite oplanerade stopp för att kika på lite annat än det man planerat.

Och när humöret börjar svikta kan man alltid rycka tag i någon snygg expedit för hjälp. De är oftast hur trevliga som helst och tycker det är jeeeeteloligt att få vara med och göra en mini-makeover. Bara fråga om de kan hjälpa dig av med kläderna... och på med nya!

sissa
2011-07-12, 21:11
Det är väl det att jag inte haft kjol eller klänning (eller annat kvinnligt plagg) på mig sen jag gick i lågstadiet då jag avskyr sådana plagg. Det passar mig inte för att jag inte gillar det och jag gillar det inte eftersom det inte passar mig. Som person och till sättet är jag inte heller speciellt kvinnlig (har inga kvinnliga intressen öht - hatar skvaller, smink, mode och allt vad det heter) vilket gör att jag inte heller tycker att en kvinnlig stil passar mig.

Argh, varför måste det finnas en massa klädkoder överallt? Varför kan man inte bara få vara som man vill så länge man är hel och ren? :confused: :(

Vad tänkte du på med "komma nånstans i karriären"? Annars kan du ju givetvis helt enkelt skita i det istället:-) Klädkoder finns väl inte överallt:-)
Vill du inte så skit i det...( Men vill du så måste du inte köpa kjol eller klänning om det visar sig vara omöjligt ,man kan klä sig i (fin)brallor också)

Spartansk
2011-07-12, 21:13
Låter som en bra början:-) Tycker det låter som du redan utvecklat ett modeintresse?

Kanske det, jag kanske bara behöver komma ut i butikerna mer och ge mig tid att leta upp snygga grejer?

Jag kom på en annan sak; ganska ofta tycker jag att en hel outfit, dvs kombination av plagg, är snygg snarare än ett enstaka plagg. Jag tycker t ex ofta att det som skyltdockor har på sig är väldigt snyggt.

Och ytterligare en sak jag har märkt är att det som jag tycker är väldigt snyggt oftast är väldigt dyrt. *rolleyes*

Carolinew
2011-07-12, 21:19
Jag tycker inte heller det är jättekul att springa runt i butiker. Det är mest ett jäkla springande och väldigt lite shoppande.

Det är roligare att planera, och mycket av planerandet kan man göra hemifrån. Sen går man ut och verkställer. På vägen kan man göra lite oplanerade stopp för att kika på lite annat än det man planerat.

Och när humöret börjar svikta kan man alltid rycka tag i någon snygg expedit för hjälp. De är oftast hur trevliga som helst och tycker det är jeeeeteloligt att få vara med och göra en mini-makeover. Bara fråga om de kan hjälpa dig av med kläderna... och på med nya!

Planera? Hurdå? Jag vet ju inte vad som finns och inte finns i butikerna förrän jag gått dit? Dessutom så har jag lärt mig att jag behöver gå in med ett öppet sinne i varje butik för annars hittar jag aldrig något. Butikerna har en förmåga att aldrig ha just det jag vill ha. Vet inte om jag har en sjukt konstig kroppsform men det är typ 1 av 50 plagg som sitter bra.

Vad tänkte du på med "komma nånstans i karriären"? Annars kan du ju givetvis helt enkelt skita i det istället:-) Klädkoder finns väl inte överallt:-)
Vill du inte så skit i det...( Men vill du så måste du inte köpa kjol eller klänning om det visar sig vara omöjligt ,man kan klä sig i (fin)brallor också)

Ptja skall ju läsa juridik i höst och redan där känner jag väl att jag borde försöka bry mig om lite hur jag klär mig även om det lär dröja innan jag eventuellt börjar jobba med det. Suck, tycker det är synd att så många verkar tro att kompetensen sitter i kläderna.

Dance
2011-07-12, 21:30
Planera? Hurdå? Jag vet ju inte vad som finns och inte finns i butikerna förrän jag gått dit? Dessutom så har jag lärt mig att jag behöver gå in med ett öppet sinne i varje butik för annars hittar jag aldrig något. Butikerna har en förmåga att aldrig ha just det jag vill ha. Vet inte om jag har en sjukt konstig kroppsform men det är typ 1 av 50 plagg som sitter bra.

Ptja skall ju läsa juridik i höst och redan där känner jag väl att jag borde försöka bry mig om lite hur jag klär mig även om det lär dröja innan jag eventuellt börjar jobba med det. Suck, tycker det är synd att så många verkar tro att kompetensen sitter i kläderna.

Till viss del gör den det...tycker jag...klär man sig snyggt så har man ju en kompetens för vad för kläder som passar en i den miljön man är i

Yes
2011-07-13, 04:35
Söka på teh interweb. Har du ingen aning om vad du vill ha så försök hitta inspiration, annars kan du leta butiker som har det du är ute efter.

Om 1/50 plagg sitter bra har du bra mycket mer att välja på än mig iaf.

Oavsett var du hamnar kommer folk att döma dig efter hur du presenterar dig. Nakna människor har i regel väldigt lite inflytande. Det finns dock gott om jurister som ser en aning kufiska ut.

G_lund
2011-07-13, 06:06
Kanske det, jag kanske bara behöver komma ut i butikerna mer och ge mig tid att leta upp snygga grejer?

Jag kom på en annan sak; ganska ofta tycker jag att en hel outfit, dvs kombination av plagg, är snygg snarare än ett enstaka plagg. Jag tycker t ex ofta att det som skyltdockor har på sig är väldigt snyggt.

Och ytterligare en sak jag har märkt är att det som jag tycker är väldigt snyggt oftast är väldigt dyrt. *rolleyes*

Det är väl till stor del det stilkänsla handlar om:
Att kunna kombinera flera olika klädesplagg som tillsammans ger en skön utstrålning:)
1+1 kan ibland bli 3 när det handlar om kläder.

Ademius
2011-07-13, 08:18
Jag ogillar att shoppa kläder, och brukar oftast bara i stort sett ta på mig det jag hittar i garderoben. Detta är inte något som är nöjd med; jag vill vara en person som är bra på att sätta på mig kläder. Jag skulle med andra ord vilja bli lite mer modeintresserad. Frågan är bara: Hur börjar man? Finns det sidor på Internet som är bra att hänga på? Tidningar och böcker man kan läsa?

Lite konstigt fråga kanske, men men. Hare gött!
Jag har lite av ett problem också. Jag har för mycket idéer och för lite pengar att verkställa dem. Min inspiration kommer som någon tidigare nämnde från folk vars stil ligga nära mig. Jag läser inga modeblaskor eller bloggar, jag har nog så mycket idéer som det är. Kanske kommer det får mer utlopp och behöva mer stimulans av en bättre ekonomi dock? Svårt att beskriva, men jag får en känsla av vad jag själv tycker är snyggt, bryr mig mindre om vad andra tycker och försöker applicera eller förverkliga 'looken'. Så länge man har en känsla för stil och har ett genomtänkt stilval så är det inte så svårt. Frågan är dock hur man får den känslan från början? Du verkar ju redan ha den eftersom du kan se vad som är snygg och inte snyggt på t.ex. skyltdockor?

Förstår mig dock inte på folk som blint följer mode utan eftertanke om det är snyggt eller inte. Stilen tycker jag tillhör ens karaktär och personlighet och hur man vill framstå. Min stil framgår inte av detaljerna, utan helheten. Det känns lite löjligt hur vissa håller på med att matcha minsta lilla och har tänkt på alla små detaljer. Alla har väl sin grej dock skulle jag tro. Jag är väldigt förtjust i jackor av alla de slag, det är viktigt för mig. Tråkigt väder nu på sommaren när man inte kan ha jacka längre.

z_bumbi
2011-07-13, 09:22
Tror jag behöver en stil- och shoppingmotivationscoach *rolleyes*

Även kallat ett bra butiksbiträde. Om du måste ha en viss still på jobbet så köp in en bunt färdiga utstyrslar som går att kombinera med varandra så har du löst problemet för lång tid framöver.

Ptja skall ju läsa juridik i höst och redan där känner jag väl att jag borde försöka bry mig om lite hur jag klär mig även om det lär dröja innan jag eventuellt börjar jobba med det.

Hoppa över det tänket så har du löst problemet för de närmaste fyra åren, för det är bara viktigt om du hamnar på en arbetsplats som kräver det

Fredrik_S
2011-07-13, 09:50
Gå och shoppa med tjejer som du tycker är snygga oavsett vad de gillar för kläder, acceptera deras val, med tiden kommer du vänja dig och gilla kläderna pga den respons du får från andra snygga tjejer.
Efter något år har du utvecklat en tillräckligt varierad klädsmak som faller snygga tjejer i smaken och sen kan du med tiden börja sköta klädinköpet själv och låtsas att det är din egen stil.
Efter ytterligare något/några år har klädsmaken rotat sig och utvecklatst till en "egen" smak och sen är du färdig.

Tolkia
2011-07-13, 10:09
Sissa har så rätt, så rätt angående att klä upp sig i en mindre flickaktig stil (för det carolinew beskriver tycker jag snarare låter flickaktigt än kvinnligt). Det går utmärkt, men man måste veta vad man letar efter, och kanske måste man även scanna av fler, och en annan typ av, butiker än typ HM.

Angående klädkoder i yrket om man jobbar på juridiksidan, så kommer volangfobi inte att vara ett problem, då kravet på puffärmar, blommor och volanger kommer att vara obefintligt. Klädkoden där ligger snarare åt kostymhållet, och är inget problem att inkorporera i en androgyn stil. Notera skillnaden mellan "okvinnlig"/androgyn stil och "träningskläder"/slappstil.

Yes
2011-07-13, 11:02
Även om Tolkia har rätt i sak måste jag lägga in en högljudd protest mot att kalla "kostymhållet" för androgynt. Skärpning!